Hoe lang is jullie wasprogramma?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jessmin, 15 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Beetje een idiote vraag maar mijn standaardwasprogramma duurt maar een uur ongeveer en meestal stinkt de was daarna altijd nog (ook als ik het niet te vol heb gedaan en genoeg zeep enzo). Dus tegenwoordig doe ik maar het 'intensief wassen'-knopje aan bij elke was die ik draai. Maar dan duurt het hele programma dus in totaal 2,5 uur. Ik was dan wel op 30 graden want ook dan ruikt het gewoon lekker. Mijn man klaagt nu dat zijn overhemden steeds kleiner worden en ik vind dat mijn dochtertjes kleren zo snel 'oud en vaal' worden. Dus nu vraag ik me af, wat is de lengte van het gemiddelde standaardwasprogramma voor bonte was? Is 2,5 uur idd veel of 1 uur (bij mij dus) idd er kort? Hoe lang is jullie standaard wasprogramma? Ben erg benieuwd, haha. Misschien moet ik eens een onderhoudsmonteur laten komen ;)

2. HOG

HOG Niet meer actief

Dagelijkse was (40 graden en 1200 toeren) duurt een uur en langste was duurt 2 uur (60 graden en 1400 toeren). Gelukkig geen problemen mee :)

3. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Hoihoi,
    Mijn was, als het niet onder de vlekken zit draai ik op een kort programma: fijne was, 30graden, kort, met wasmiddel en wasverzachter, dit duurt dan een half uur.
    Lang programma is 1 uur.

Witte/bonte was duurt kort bij mij zo'n 1,5 uur, lang 2,5 uur.

4. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Fijne was, 30 graden, halfuur

Langste 2 uur en 57 minuten, 40 graden, geen idee wat, gebruik ik amper.

Handdoeken en beddengoed op 60 graden duur 1,5 uur.

5. Linda86

Linda86 VIP lid

Bij ons duurt het normale programma (katoen - 40 graden) 2 uur. Kort programma daarvan duurt 1 uur. En dan kan je ook nog extra lang, maar dat duurt iets van 4 uur, dus dat doe ik nooit (ook geen idee wat je daar aan hebt).

6. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Mijn dagelijks wasprogramma duurt ongeveer een uur. Zit er ook een op van 3 uur, das de eco stand, maar die gebruik ik eigenlijk nooit:).

Heb je al eens gekeken in je instructieboekje? Misschien staan er tips in, kan zijn dat je machine zelf gereinigd moet worden of een filter vervangen, roep maar wat..

7. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik was bijna alles op kort programma. Gemiddeld rond de 50 minuten.
    Geen problemen met stank of niet schoon.

8. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Voor de frisheid, 30 graden is 32 minuten, komt lekker fris en schoon eruit.
    Kleding met vlekken is vaak 40 graden, is ongeveer een uur.
    En beddengoed, handdoeken, sokken, ondergoed is 60 of 90 graden. Dat is gauw 2 uur.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dagelijkse was (dus niet bijzonder vuil) op dagelijks programma. 50 minuten op 40 graden. Mijn was stinkt niet.

10. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik was alles op het standaard programma dat is ongeveer een uur.Heb nooit last van stinkende kleding :)

11. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Ik was meestal op 40 graden 1400 toeren en dan duurt het ongeveer 2 uur. Ruikt altijd lekker en krimpt niet.

12. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Hier meestal 40 graden en doet er dan 2 uur over! Heb ook een snelwasprogramma (40 graden, 38 minuten), maar hij centrifugeert dan niet goed en daardoor duurt het erg lang voordat de was droog is en kan dan ook gaan ruiken.

13. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Hier precies hetzelfde (hebben we dezelfde wasmachine?). De was stinkt hier alleen als ik het heel lang in de wasmachine laat zitten terwijl het programma al afgelopen is, of als ik het ophang in een slecht geventileerde ruimte. Misschien heeft het daar mee te maken?

14. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Hmmmm... dit klinkt niet echt goed als ik kijk naar mijn machine. Die van een uur is echt niet fris te noemen. Zitten jullie trommels ook echt vol? Of doen jullie ze extra leeg? Ik weet eigenlijk niet of mijn trommels abnormaal vol zijn of niet. Er is altijd nog wel iets speelruimte dus volgens mij doe ik er wel normale hoeveelheden in. Hoe weet je wat 'te' vol is? Als er echt niets meer in te proppen valt?

Verder gebruik ik Ariël en ook ruimvoldoende (niet te gierig, zeg maar ;)). Ik was op 40 graden. En het is echt heel duidelijk NIET schoon dus op het standaardwasprogramma. Heb helaas geen instructieboekje dus zou niet weten wat te vervangen. Gewoon een onderhoudsmonteur bellen? Hoe heten bedrijven die dat doen? Niet standaard loodgieters neem ik aan.. :p

15. Sila24

Sila24 Niet meer actief

bonte was 40 graden duurt anderhalf uur
    60 graden witte was 2 en half uur

16. Sila24

Sila24 Niet meer actief

oh volgens mij ligt het aan ariel die had ik laatst ook gebruikt en was leek wel vies bah bah die koop ik dus nooit weer!!

17. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ja hier ook zo.

18. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik heb ook ariel voor de witte 60 graden was, maar bij komt het er niet stinkend uit. Alleen als ik de was er de hele dag in laat zitten ruikt het minder fris, maar als ik het dan buiten ophang of op zolder dan is het meteen weer de frisheid terug.

De programma`s waar ik mee was zijn 30 graden duurt 37 minuten en 40 graden duurt 47 minuten, wel met extra spoelen anders zijn de zeepresten er minder goed uit.

Is bij jou de afsluitrubber tussen de trommel en de deur nog schoon? Kun je een beetje naar beden trekken/duwen en dan kun je de normaal witte rand zien. Daar gaat weleens troep tussen zitten. Kun je met een doekje of tandenborstel schoonpoetsen

Je kunt ook nog even bij de pomp kijken, met een muntstuk kun je dat los halen en dan draaien tot de pomp los is. Je ziet dan de grote van de pomp en een klein afvoerslangetje. Bij mij stond in de pomp eens een klein laagje stinkend en bruin water. Tip: houd een oude handdoek bij de hand! Had ik niet en dat was minder fris ;)

En daarna eens laten draaien met soda (zonder was dus) op 90 graden. De wasmachine moet daarna weer fris zijn.

Wasmachine moet je inderdaad ook niet te vol doen, volgens mij max 3/4 vol. Je moet niet proppen in elk geval (hobby van mijn man, mag daarom de wasmachine niet aanzetten).

19. aylins

aylins Actief lid

5 jan 2009
    262
    0
    0
    ff leeg laten draaien op 90 graden om de wasmachine zelf te reiniger dit kan ook met een middel van hg suc6 dit vertelde de monteur mij elke 3 maanden doen!

20. truus1980

truus1980 VIP lid

26 sep 2007
    6.259
    2
    36
    Bij Emmen
    Je moet de trommel zo vol hebben dat je de zijkant van je hand nog rechtop boven je wasgoed kan hebben. Voller is niet goed. Dan kan het water niet goed door je wasgoed.

Zeker niet teveel wasmiddel gebruiken. Gaat ook stinken, omdat je machine nie alles kan uitspoelen.

Bij gebruik van Robijn balck velvet, ruikt mijn was ook....gebruik ik dus nie weer.

Je waspoeder lade eens onder de kraan schoonmaken. Oude zeeprestesten verwijderen.

Je wasmachine eens met soda op een kookwas laten draaien. Dat lost al het zeep wat aangekoekt zit op. En heb je de machine van binnen ook weer schoon.

Eens in de 2 weken (10 wasbeurten) een lege trommel draaien op 90 gr met een vaatwasblokje.

De filter aan de onderzijde van je wasmachine eens schoonmaken.

Wassen met een middel in poedervorm op een hogere temperatuur voorkomt ophoping van de vloeibare zeepresten die je met een lage temperatuur draait.

Hopelijk hebben jullie nu allemaal genoeg tips om eens uit te proberen. En daarbij hoop ik dat jullie wasjes weer lekker gaan ruiken.
    Succes.

Deel Deze Pagina