Ik vraag me ernstig af of ik nu overdrijf. Ben net alsnog begonnen aan mijn brief op hoge poten aan het consultatiebureau. Voor het gemak kopieer en plak ik even uit het briefje waaraan ik begonnen was: Hierbij wil ik mijn ongenoegen uiten over de hygiëne van een van de consultatiebureau artsen. Ik ben hier op 22 april jl. met mijn dochter geweest. Toen ik aan het wachten was tot mijn dochter kon worden nagekeken kwam er een mannelijke medewerker al kuchend, rochelend en hoestend de ruimte binnen. Hij overlegde even met zijn collegas en vertrok weer. Vlak hierna werd ik door hem binnengeroepen, hij bleek een van de consultatiebureau artsen te zijn. We gaven elkaar een hand die hij hoogstwaarschijnlijk niet gewassen had na aan het vorige kind te hebben gezeten, en zeker niet na de hoestbui (zijn hand voelde niet fris en er was geen tijd voor geweest). Hij zat met deze ongewassen handen aan mijn dochter. Ze moest tijdens dit bezoek ook haar inentingen hebben. Hij pakte haar beentje en zonder even de te prikken plek met een watje met alcohol o.i.d. af te doen en stak de naald erin. Andere beentje idem dito. Ik kleedde mijn dochter weer aan, de arts rochelde nog wat en we zijn vertrokken. Ondanks dat ik mijn dochters beetje goed had gemasseerd van te voren, heeft ze nog bijna een week harde plekken gehad op de plek van de entingen. Dit is hiervoor nooit gebeurd. Ik wil graag benadrukken dat ik absoluut geen Dettol smerende bacterievrezende moeder ben, integendeel. Echter, dat iemand die op deze manier met kinderen werkt de meest simpele hygiëneregels totaal negeert, vind ik stuitend. Iemand die bij de GGD werkt, zou naar mijn mening toch beter moeten weten... enzovoort. Ik ga de brief sowieso opsturen, omdat ik het zelf gewoon niet vind kunnen wat die man deed. Bah en blergh. En ik doos, op dat moment zeg ik ook niets ervan. Pas later besefte ik dat ik het eigenlijk echt niet vond kunnen. Wat vinden jullie? Overdreven reactie want dit is standaard op een cb of groot gelijk want het is gewoon ranzig? Ben benieuwd.
Ik kijk er in ieder geval niet van op, laat ik het zo zeggen. En vaak zijn artsen qua hygiene erger dan de wvp. Ook ik kwam een al snuitende arts tegen, die en passant ook nog even aan zijn kruis krabde om vervolgens mijn blote kind te onderzoeken. Op het moment zelf ben je overbluft,maar achteraf...... Goed dat je die brief schrijft!
Nou zeg! Getver! Vind dat je groot gelijk hebt! Zeker met van het ene kindje naar het andere kindje gaan geen handen wassen en na het gerochel en gekuch in zn hand. Lijkt me niet dat dit standaard is! Op ons cb word je binnen geroepen en in de tijd dat ze verteld dat je mag gaan zitten en welke kleine ze eerst wil 'hebben' gaat zij zelf haar handen wassen. (wastafel zit gewoon bij haar in het 'kantoortje'). Ik vind het eigenlijk altijd wel een fris idee dat ze dan nog haar handen wast en denk dat ze dat gewoon zo doe bij iedereen. Dan komt ze terug aan haar tafel/bureau waar de kleine dan op ligt/zit en dan pas komt ze aan de kleine. Eerder nog niet. En voor een prikje gaan ze hier altijd even met een alcoholdoekje over het beentje heen, maarja dat werkt ook niet echt natuurlijk, maar het is wel iets. En het voelt gewoon fijner dat het 'schoon' gebeurd allemaal! Heb hier op het forum ook weleens gelezen dat de cb arts eerst aan de schaamlipjes van de baby zat en daarna in het mondje naar het gehemelte ging voelen, zonder even tussendoor handen te wassen ! Ieuw!
Ik moet zeggen dat ik het een heerlijke brief vind! Lekker cynisch, en het is zeer duidelijk wat je bedoeld. En als je tegen die dingen aanloopt, vind ik dat je 'verplicht' bent om er iets van te zeggen.. Het is mij niet opgevallen hoe er bij ons op het cb met hygiene om wordt gegaan. Ben iig nog nergens tegenaan gelopen. Zal er eens op letten.. Succes met je brief en het cb!
groot gelijk heb je smerig zeg hier heb ik zelf gevraagt of ze der handen eerst wou wassen voordat ze aan mij kind kwam ze keek me raar aan maar deed het wel
Even een kleine toelichting wat betreft het niet desinfecteren van de huid alvorens te vaccineren; in de gezondheidszorg wordt door artsen, verpleegkundigen en anderen bevoegden (bv doktersassistenten) niet altijd meer de huid gedesinfecteerd voordat men desinfecteert. Wanneer desinfecteren: Bij mensen met een normale weerstand tegen infecties kan huiddesinfectie achterwege blijven bij intramusculaire, intraveneuze en subcutane injecties en ook bij vaccinaties (richtlijn Werkgroep InfectiePreventie 19961). Dit geldt eveneens voor bloedafname via venapuncties. Indien de vene wordt gepuncteerd met als doel een infuus in te brengen dan dient de huid wel te worden gedesinfecteerd met chloorhexidine alcohol 70%, gedenatureerd, omdat dan sprake is van het inbrengen van lichaamsvreemd materiaal, en het doorbreken van de huidbarrière. Ook bij afname van bloed bestemd voor een bloedkweek dient de huid gedesinfecteerd te worden om contaminatie van het bloed met de huidflora te vermijden. Ms. een heel technisch verhaal maar ms. doet dit je een klein beetje geruststellen wat dit gedeelte betreft.
Heel goed dat je hier een brief over schrijft! vind het ronduit smerig zeg! Bij ons CB wast de arts haar handen als we in haar kantoor zijn, voordat ze aan Kevin zit, wel zo fijn! Kan me heel goed voorstellen dat je hier kwaad van wordt.
Vind het goed dat je een brief schrijf als je er een slecht gevoel over hebt. Wil nog wel even zeggen, net als p73 dat de huid schoonmaken dus niet meer standaard gedaan wordt bij een inenting.
Ik vind zelf handen wassen niet zo nodig. Dat zou behoorlijk hypocriet zijn aangezien mijn kleine man ook naar het kinderdagverblijf gaat en daar meer bacterieen voor z'n kiezen krijgt dan bij een consultatiebureau. Maar als het een roggelende arts is (of als ze net naar de wc zijn geweest ), zou ik dat inderdaad ook helemaal niet prettig vinden. Ik zou het al niet eens fijn vinden om zelf die man een hand te geven nadat ie er net uitgebreid in heeft zitten kuchen. Niet dat ik denk dat ik daar nou wat aan overhoud, maar gevoelsmatig is dat niet zo fris Ik kan me trouwens niet herinneren dat Tobes been wel werd ontsmet. Maar dat weet ik eigenlijk niet eens zeker...
Hier ontsmetten ze ook niet voor het inenten. Maar zoals P73 al aangaf hoeft dat ook niet perse. Ook hoest ik wel eens met mijn hand voor mijn mond waarna ik de baby toch aaanraak zonder mijn handen te wassen... Nou vind ik wel dat een arts dat niet zomaar kan doen. Een huisarts was als het goed is ook zijn handen tussen de patienten door. (en nu met de varkensgriep in het nieuws, lijkt het me helemaal verstandig) Ik vind het terecht dat je hier een brief over schrijft.
Ik vind zeker dat je er werk van moet maken als je er een slecht gevoel bij hebt. Wel vind ik je brief niet erg geschrikt. Hij is zeker lekker cynisch en geeft weer wat je voelt, maar het is ook een brief die bij de klachtencommissie meteen de haren overeind zet (denk ik) en het gevolg zou kunnen zijn dat ze je niet serieus nemen. Zelf zou ik kiezen voor een kortere, meer ingetogen maar duidelijke brief en ik zou een paar dan voor na versturen even nabellen. Nogmaals, dat is mijn mening hoor! Ik vind het goed dat je er werk van maakt!
Oke, ik snap je wel een beetje. Maar mensen kunnen toch gewoon verkouden zijn, dan zijn ze toch niet direct vies.. En mischien heeft ie wel heel snel zn handen gewassen, dat weet je toch niet. Beetje apart om maar aan te nemen dat het een vieze man is omdat ie rochelt en kucht
je hebt groot gelijk! fijn dat je er wat mee doet! over dat alcohol, dat blijkt ouderwets te zijn, hoeft dus niet. maar een consultatiebureau arts verkouden aan het werk, met zulke kleine kindjes? nee dat kan niet. en helemaal niet die slechte hygiëne. laatst kwam ik bij het consultatiebureau en ik baalde daar als een stekker, kom ik met mijn premature kindje daar, was toen -1 week. hartstikke kwetsbaar, en de wachtkamer zat vol met kinderen die verkouden waren. ben toen maar buiten gaan wachten. Ik had vantevoren nog gebeld of het druk zou zijn, en er werd tegen mij gezegd dat er maar hoogstens 2 in de wachtkamer zouden zitten. Moet je je voorstellen, thuis stuur je je bloedeigen zus de deur uit omdat ze een verkouden kind bij zich heeft, en een dag later moet je tussen wildvreemde kinderen die lopen te hoesten zitten en dat maar accepteren. ben er in janken uitgebarsten. eikels.
wat een smerige bedoeling daar. voor al het niet schoonmaken van de handen en je kindje bij het prikken. groot gelijk dat je een brief stuurt. die kids zullen maar wel wat oplopen daar.
Mag ik vragen waar je naar het cb gaat?Is dat in Terneuzen?Dan weet ik denk ik al over wie het gaat en ik vind dat je groot gelijk hebt!!
Nou nou nou. Het enige wat ze misschien niet helemaal juist hebben gedaan is jou onjuiste informatie geven over de drukte bij het CB. Maar je weet toch niet wat de reden was waarom het er toen net even druk was? Daarbij, ze kunnen moeilijk speciaal voor jou maar even minder afspraken plannen op dat tijdstip zodat je niet met allerlei kinderen in de wachtkamer hoeft te zitten. Lijkt me een nogal overmijdelijke situatie. Daarbij, zolang een ander kind niet direct boven jouw kind aan het kuchen/niezen is, raak je echt niet zo snel besmet hoor. Een kind bij je in huis is anders aangezien dat kind jouw spullen aanraakt in jouw huis. Bij een CB ben je toch ook zo weer weg.
Die man kan zich toch zeker niet iedere keer ziek melden als hij een beetje verkouden is Als ik me steeds ziek moest melden als ik een beetje verkouden ben kan ik beter helemaal niet gaan werken...en ik knuffel mijn kindjes ook gewoon Ik heb zelf geen problemen met het cb. Ik heb soms het idee dat als 1 iemand roept dat het cb niet deugt, anderen ook opeens iets aan te merken hebben, 'omdat iedereen dat vindt'.
Op de baby afdeling in het ziekenhuis heb ik gezien dat de kinderartsen als ze verkouden zijn mondkapjes dragen en extra hun handen wassen voor ze een kindje aanraken, dat lijkt me een kleine moeite. En @ Ons Kleintje, moet jij met je premature kindje naar het CB? Wij moeten iedere maand naar de poli in het ziekenhuis (Mischa was 7 weken te vroeg) en bovendien komt de JGZ verpleegkundige eens in de paar maanden op huisbezoek. Ik vind dat je gelijk hebt, een prematuur kindje is heel kwetsbaar! Vooral als het ook nog complicaties gehad heeft, wat ook vaak genoeg voorkomt. Ik vind het vreemd dat ze niet even een aparte afspraak met je hebben gemaakt, aangezien je ze speciaal van tevoren opbelt. Niet dat ik ervaring heb met het reilen en zeilen op een CB hoor... Als je kindje prematuur geboren is ben je nou eenmaal vaak extreem bezorgd en bang dat het (weer) iets oploopt, je kindje kan namelijk door het oog van de naald gekropen zijn! (dit laatste als reactie op de niet zo begripvolle reactie van MerleQ)
Valhalla, wel vervelend dat je er zo'n slecht gevoel bij had. Ik zou het zelf eerder mondeling bespreken dan gelijk een brief sturen omdat dit vriendelijker overkomt, maar ieder zijn ding . Zoals de anderen al schrijven, de man kan moeilijk thuis blijven, maar handen wassen had inderdaad wel gekund. Gelukkig is je kindje al wat ouder en zou zij goed tegen een verkoudheid moeten kunnen. Succes er mee, ik hoop dat je een reactie krijgt. Ter info: Bij jonge prematuren ligt dit, zoals ons kleintje al aangaf, heel anders. Dan zou een mondkapje en handen wassen veel belangrijker zijn. Verkoudheden leiden heel snel tot ziekenhuis opname bij deze kinderen. Veel prematuren krijgen daarom in het winterseizoen (sept t/m apr) maandelijks injecties tegen het RS virus (Kosten per maand 1000 tot 1500 euro). Verder wordt het er in gestampt dat je niet naar drukke plekken mag zoals de supermarkt, bezoek de handen laten wassen etc, etc. Alles om infectie te voorkomen. Het is dan wel raar als je dan een heel jong prematuurtje in een volle wachtkamer laat wachten. Ik snap je tranen dan ook heel goed, ons kleintje. PS: mamavanmischa, ik zie je reactie nu pas. Wij moesten ook naar het CB toen Yorick gecorrigeerd pas een week of 3 was. Hij wordt ook dubbel in de gaten gehouden.