Ramptoerisme

Discussie in 'De lounge' gestart door CherryAyden, 23 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Ik zat al de hele tijdt te twijfelen om dit neer te zetten maar drufde niet echt :):D

2. CherryAyden

CherryAyden Niet meer actief

Jaa juist wel! Ik zag mensen aan komen lopen die het onmogelijk hebben kunnen zien gebeuren. Zoals mijn achterbuurvrouw, en toch kwam die op een gegeven moment aanlopen. Hoe ze het te weten is gekomen weet ik niet maar ik weet zeker dat speciaal uit huis is gelopen om even te gaan kijken. Tegenover mij wonen mensen die van aan afstand langsreden met de auto, de auto thuis gingen parkeren en vervolgens terug liepen om bij het ongeluk te gaan kijken. Kijk als je het zag gebeuren vind ik het minder raar dat je blijft kijken, idd doordat je getuige bent en je toch benieuwd bent of iemand in orde is of niet. Maar juist de mensen die speciaal komen kijken vind ik echt bleeeeeeeeeeeeeeeeeeeegh.

3. Ja oke.. Je hebt ramptoerisme en nieuwsgierigheid..

In mijn ogen 2 verschillende dingen. Idd mensen die op het nieuws iets horen of zien van een ongeluk of brand of iets dergelijks en er dan speciaal voor naartoe rijden, ja dat is ramptoerisme.

Maar als ik thuiszit, in huis of in de tuin, en ik hoor ineens allemaal sirenes, en ik hoor aan de sirenes dat het hier in de straat is of in de straat achter ons, nou dan wil ik wel ff een kijkje nemen om te zien/horen wat er aan de hand is.
    Ja pure nieuwsgierigheid. Geef ik toe. Kom er eerlijk voor uit.

Tis niet zo dat ik de hele wijk afga voor dat soort dingen. Afgelopen nacht om half vier, ook ineens allemaal van die toeters en bellen in de straat.. 3 brandweerwagens en 2 ambu's in de straat. Ze stonden een paar huizen verderop.. Manlief is wel even gaan kijken of hij wat kon zien..

Ik ben trouwens als kind, ook eens met een vriendinnetje achter een ambulance aangefietst die met loeiende sirenes langskwam.. Nou dat heb ik geweten.. Bleek dat die naar een flat ging, waar iemand net vanaf gesprongen was.. Dat was geen fijn gezicht.

Dus mijn nieuwsgierigheid is wel beperkt, even kijken wat er aan de hand is, en dan weer weg. Ik zal geen uren blijven kijken.. En al helemaal geen foto's en filmpjes maken, en zeker niet op internet zetten. Dat laatste mogen ze van mij wel eens gaan aanpakken, filmpjes van ongelukken en dergelijke. Tis toch een schending van de privacy van de slachtoffer..

Maar ja.. Ik geef dus toe.. Ik ben nu eenmaal nieuwsgierig.. Aard van het beessie!!

4. Dana

Dana Niet meer actief

ik vind het ook iets verschrikkelijk simpels, als je niet kan helpen dan moet je ruimbaan maken voor de mensen die wel helpen en naasten en familie. anders moet je gewoon opzouten, nieuwsgierig of niet! in zo´n situatie denk je toch niet aan jezelf? "ja maar ik ben van nature nieuwsgierig dus ik doe het gewoon" je kan je toch wel verzetten tegen dat nieuwsgierige gevoel? kom op zeg, get a life!!

en nee, ik ben niet zo iemand die gaat staan kijken als ik niet kan helpen, asociaal vind ik het!

5. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ben het met jou eens.

Als er bij mij in de straat van alles en nog wat aan de hand is ben ik er toch bij om even te kijken.

Waarom weet ik ook niet. Toch nieuwsgierig ect ect.

En daarbij ik ben ook nooit te beroerd om te helpen pas nog een buurvrouw die had haar zoon half op de grond liggen die nergens meer opreageerde ik knielde meteen naast haar neer van wat is er kan ik je helpen heb je de ambulance al gewaarschuwd. Achter af had hij een alcohol vergiftiging. Dus het mes snijt aan twee kanten.

Daar bij een zit er op het kdv vlak bij huis de andere opschool wil me wel even verzekeren dat daar niks aan de hand is.:)

6. Alita

Alita Niet meer actief

Ik heb zelf een ongeval gehad in 2006 en een hoop mensen keken maar niemand kwam helpen .. dat is pas erg!

Maar idd dat je even kijkt is normaal denk ik....maar om het nu te gaan opnemen....ja....

7. Nou jij gaat mij niet wijsmaken, dat als jij 's nachts in bed ligt, en jij hoort brandweer aankomen, en vervolgens hoor en zie jij dat ze bij jou in de straat moeten zijn, en een paar huizen verderop moeten zijn, dat jij je dan rustig weer omdraait en verder gaat slapen!!

Zeker niet in een straat als deze. Woon hier al 10 jaar, zoals gisternacht heb ik nog nooit meegemaakt, in onze straat zelf.

8. Janna

Janna Fanatiek lid

Als je inderdaad op tv of radio van een ongeval hoort en er dan naar toe gaat, vind ik wel wat ver gaan. Maar als je toevallig iets ziet gebeuren, of ergens langskomt waar net iets is gebeurt, vind ik het wat anders. Je zoekt het dan zelf niet op, maar wordt er ongewild mee geconfronteerd. En dan vind ik het wel erg kort door de bocht om te concluderen dat mensen zouden genieten van andermans leed.

Ja, het is een stukje nieuwsgierigheid, maar ik denk dat het meer is dan dat. Je schrikt er van als je ongewild en onverwachts geconfronteerd wordt met iets heftigs, soms zelfs met het feit dat iemand in levensgevaar zou kunnen zijn, of zelfs al dood is! Omdat dat zo heftig is, houdt het je bezig. Sommige mensen kunnen dan niet zomaar doorlopen en de rest van hun dag verder leven alsof er niks aan de hand is. Ze moeten het zelf ook verwerken.

Ik ben een halfjaar geleden 'getuige' geweest van een aanrijding tussen een scooter en een fietser. Wat een klap! Ik schrok me rot, al heb ik het niet eens zien gebeuren, maar alleen gehoord. Ik ben er naartoe gelopen en er bij gebleven tot het ambulance personeel en de politie het overnamen. Maar het is voor mijn eigen verwerking denk ik belangrijk geweest dat ik ben gebleven. Het stuit mij een beetje voor de borst dat wat ik toen gedaan heb hier als 'walgelijk' wordt omschreven, terwijl ik er nog steeds regelmatig aan denk. Dat een ongeluk zo in een split second gebeurd is... brrr...

En ok, als mensen foto's gaan maken of het gaan filmen, vind ik dat ook wel ver gaan. Ik zou daar zelf inderdaad niet echt blij van worden, als ik op zo'n manier gefilmd werd. Toch heeft ook dat een andere kant: want als het echt iets groots is en het komt op het nieuws, dan zijn veel mensen weer blij dat het gefilmd is, zodat we beelden hebben bij het nieuwsbericht. Ik bedoel, van 9/11 zijn filmpjes gemaakt van mensen die uit de twin towers sprongen, die wereldwijd vertoont zijn, en over de hele wereld hebben mensen aan de tv gekluisterd gezeten om ernaar te kijken. Waarom is het maken van zo'n filmpje dan wel goed?

9. Skye

Skye Niet meer actief

Nou sorry, maar ik denk dat de meerderheid van de bevolking bij een ongeluk in de buurt best een kijkje gaat nemen!! Mensen die er met hun neus bovenop gaan staan en in de weg gaan lopen, tja die zijn heel irritant! Maar waarom ben je gelijk asociaal als je even een kijkje neemt bij een ongeluk of iets?? Ik denk dat het heel menselijk is, die nieuwsgierigheid!! En ik kom er ook eerlijk voor uit! Ik ga ook kijken als er wat in de buurt aan de hand is, ik rijd er echt geen stad en land voor af, maar mocht er iets in de straat zijn, ga ik altijd een kijkje nemen!!

10. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Tja, als het bij ons in de straat zou zijn zou ik wel gaan kijken, maar meer om te zien of er bij brand gevaar voor ons zou kunnen zijn oid.

Mensen die files veroorzaken omdat er een ongeluk is gebeurd, bah.
    Als je iets ziet gebeuren, ga ik wel even kijken of ik wat kan doen. Als er al anderen bij zijn, rijd ik door.
    Ik kan toch niets doen, sta alleen maar in de weg.

11. glimworm

glimworm Niet meer actief

ik vind het ook vreselijk, ramptoerisme
    en mijn vriend is ook zo'n gevalletje he ;)
    zodra hij een sirene in de buurt hoort vliegt ie naar boven om op p2000 te kijken (de site waar alle alarmeringen worden weergegeven)
    Als het iets heftigs in de buurt is, is ie nog in staat om de deur ut te gaan.:x

Ik heb er al zovaak wat van gezegd, maar het heeft geen zin, het zit in de aard van het beesie, zijn vader is nog een graadje erger dus ik vrees dat ik het er niet meer uit krijg.

12. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Ik was de gene die typte over walgelijk dus denk ook dat je mij bedoeld hierbij. maar ik doelde in mijn specifieke Geval ,toen mijn broer verongelukte. Ik vond het walgelijk dat mensen van heel ver kwamen naar de plek van het ongeluk toe ,omdat ze hadden gehoord dat er een ongeluk was en iemand dood was. En ze dit wel even van dichtbij wouden bekijken. Mag ik dit walgelijk noemen?

13. Janna

Janna Fanatiek lid

Allereerst: wat verschrikkelijk dat je broer door een ongeval om het leven is gekomen. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om op zo'n manier iemand te verliezen, dus het zou goedkoop zijn om uitspraken te doen over hoe jij je wel of niet zou moeten voelen. Als jij als nabestaande voelt dat het walgelijk is dat mensen van heinde en verre zijn komen kijken, dan mag je dat dus ook zeker zeggen!

Uit je oorspronkelijke post bleek echter niet dat de omstanders er bewust op af waren gekomen en dat het niet om toevallige passanten ging. Bovendien reageerde ik eerlijk gezegd niet specifiek op jou. Er zijn meer mensen die woorden gebruikten als 'verschrikkelijk', 'bah' en 'asosiaal'. In mijn post gebruikte ik gewoon één van de woorden die mij was bijgebleven, omdat het mij raakte en dat was toevallig 'walgelijk'.

Het ongeluk dat ik niet heb gezien, omdat ik er met mijn rug naartoe stond, maar wel heb gehoord, heeft indruk op mij gemaakt. Ik heb er moeite mee dat mensen gissen over de reden waarom mensen blijven kijken bij een ramp en hen daar dan om veroordelen met zulke woorden van afkeuring, terwijl ze helemaal niet zeker kunnen weten of ze het wel bij het rechte eind hebben. Je moet gewoon niet teveel gissen over de reden van iemands gedrag. Ik zou het ook kunnen omkeren en kunnen zeggen dat ik het asociaal vind dat er mensen doorlopen alsof er niks gebeurt is en dat ik het belachelijk vind dat het hen blijkbaar niks kan schelen als er mensen op straat liggen te verrotten. Maar daarmee zou ik mensen die niet blijven kijken tekort doen, want uit dit topic blijkt al dat er veel mensen zijn die het juist respectvol vinden naar de slachtoffers en eventuele nabestaanden om hun nieuwsgierigheid te bedwingen en niet te blijven kijken. In mijn geval bleef ik om een andere reden kijken; niet omdat ik sensatie zocht of genoot van andermans leed. En ik denk dat dit voor veel meer mensen geldt.

Kortom: je kunt niet van mensen weten wat de reden is dat ze blijven kijken, of dat juist niet doen, en ik vind dat je daarover niet je eigen conclusies moet trekken en de mensen dan meteen maar moet veroordelen vanwege die conclusie.

14. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    #34 Fruitmoes, 23 sep 2011
    Laatst bewerkt: 23 sep 2011
    Als kind ben ik wel eens achter de brandweer aangegaan om een goede brand te zien. Nu zou ik dat dus echt niet doen. Weet je wat ook zo vreselijk is. Er zijn mensen die gaan filmen/foto's maken. Volgens mij hebben sommigen een politiescanner ofzo iets, want mijn schoonbroer is omgekomen midden in de nacht op een vrij stille weg. Er waren nog drie auto's bij betrokken, in totaal 3 doden. Dit is dus op youtube gezet. Mijn schoonouders wouden dolgraag weten wat er was gebeurd en hebben die beelden tientallen keren bekeken om te zien wat er nou precies gebeurd was. Er staan ook duizenden comments en die gaan eigenlijk vrijwel allemaal over hem. Comments die gaan over dat degene die dit veroorzaakt heeft zich diep moeten gaan schamen (men dacht eerst dat een auto zonder lichten de weg was opgedraaid.) Heel wrang was dat, want hij blijkt uiteindelijk zelf het ongeluk veroorzaakt te hebben. Wat ik ook erg vind is dat niemand ook maar een comment over de rest van de doden heeft gedaan. Je kan hem dus ook gewoon dood in de auto zien zitten, van afstand dat wel. En ook dat er later zo'n doek overheen zit. Verder zie je andere gewonden van heel dichtbij voorbij zien komen op een brancard. Degene die dit film gaat dus vaker naar dit soort dingen, heeft er een speciale site voor. Het is een erg gevaarlijke weg, en misschien wil hij daarvoor waarschuwen, maar dat kan mijn inziens ook anders.

15. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Jemig, wat een verhaal zeg! En inderdaad, als je niks doet om te helpen rij dan door!

Wat ik me wel afvraag, de ambulance was er snel, maar was er in die tussenliggende minuten wel iemand bij de jongens om ze gerust te stellen, ofzo? Het lijkt me voor iemand die pijn heeft en misschien wel dood ligt te gaan best lang om drie minuten niemand te zien, nml. Of kwamen mensen alleen maar kijken zonder te helpen?

16. CherryAyden

CherryAyden Niet meer actief

Ja de man in het busje die ze aanreed zat erbij, dat was een man met een petje, zo sneu hij was zo geschrokken en vanuit de flat kwamen meteen mensen aangelopen om ze bij te staan. Zo stond er de hele tijd een vrouw bij die ook de ambulance medewerkers hielp en een man met een geruite blouse die dan de ambulance belde. Ik was ondertussen ook naar buiten gelopen met mijn telefoon maar zag dat er al iemand aan het bellen was. Pas toen de ambulances er waren en de politie kwamen er ineens allemaal mensen aangelopen die in groepjes met elkaar kletsend stonden te kijken. Of twee aan twee. Ik ben toen naar binnen gelopen want mijn zoontje lag op bed ( twas echt vlak buiten de deur).

Ik kreeg trouwens van mijn vriend vandaag een link in de mail waar het nieuwsbericht op staat. Met dus de fotos die gemaakt zijn. En zelfs een video. Ik zag twee jongens aan komen rennen met een camera. Misschien hebben ze het gehoord via een scanner ofzo?

17. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

@JAnna, nee ik snap wel wat je bedoeld, nu ik het terug lees. In het geval van mijn broer vond het ongeluk echt op een ringweg plaats de 1e bewoonde huizen waren een aardig stukje weg en je moest eerst door bebossing en een hele hoge bult opklimmen eer je het kon zien. Jongelui waren op de Bult aanwezig ten tijde van het ongeluk. Die hebben het doorverteld en laters stond het dus zo vol met mensen die wel "even wouden kijken" (ook auto's op de andere rijbaan ) dat de brandweer heeft moeten besluiten om mijn broer bij het bergngsbedrijf uit het wrak te halen ,omdat het voor de omstanders die zo nodig moesten kijken geen fijn gezicht zou zijn.

Hoop mij nu wat duidelijker verwoord te hebben :)

Ik kan mij overigens wel indenken ,dat als je terplekke bent als er wat gebeurd. Je evt wel even wacht op ambulance e.d voor geval je nog iets kan doen. Voor slachtoffer of evt verklaring afleggen.

18. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.200
    113
    Brabant
    ik ben een echte ramptoerist, geef ik eerlijk toe.
    Ik ga heus niet staan kijken bij een ongeluk, maar eigenlijk zou ik het wel willen. Maar dat is gewoon omdat ik zo benieuwd ben wat ze doen, waarom en waarmee. maar goed, ik heb gewoon net te veel fatsoen daarvoor.

Wel heb ik een soort ongelukkenmagneet aan mijn nettedikkekont hangen, want hoe vaak ik niet sta te helpen. Soms zie ik alweer iemand lopen en denk ik: ajb niet vallen, ik heb nu geen tijd..
    Natuurlijk onzin, maar ik heb al bij meerdere ongevallen en ongelukjes geholpen, zelfs met dodelijke afloop. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten.
    Ik zou dus best wel even die magneet kwijt willen, iemand hebben??

Deel Deze Pagina