Hi, ik ben vorige week 23 december voor een echo gegaan en toen dacht ik al ongeveer 6,5 week te zijn. Ik kreeg echter 2 lege vruchtzakjes te zien. 1 van 0,82 cm en de ander 0,42 cm. 1 vd vruchtzakjes had een vage vorm dus zou sowieso misgaan en de ander gaf ze een kans van 1 op 1000. nu heb ik thuis eens goed berekend hoe en wat en kom ik toch op een andere berekening. 10 nov ongesteld 26e ovulatie 6 dec vage positieve test 12 dec knallende test. volgens mij ben ik nu dan ongeveer 6+4 en vorige week dus 5+4 echter zij ze dat t goede vruchtzakje een afmeting had van een vruchtzakje van 4 weken en paar dagen? dan zou ik dus al een week moeten achterlopen en dat kan niet want na de 26e hebben we geen seks meer gehad omdat ik toen hondsberoerd was. nu vroeg ik me af of er vrouwen zijn met een vroege echo rond de 5 weken en hoe groot hun vruchtzakje was? als je op internet kijkt lijkt 8 a 9 mm toch ongeveer rond de 5 weken te moeten liggen. wil mezelf geen hoop aanpraten maar leef al een week in onzekerheid en wilde het toch geen vragen hier en daar .. heb geen bloed, geen krampen maar voel me ook niet echt zwanger.. maar dat kan natuurlijk omdat ze me alle hoop heeft weggenomen (waarschijnlijk niet voor niks maar toch) straks laat in de middag heb ik weer een echo..om te kijken of ik leeg? ben en of ik gecuretteerd moet worden... het voelt zo raar.. bijgevoegd mn echo.. thanks! liefs mij
Als je twijfelt zou ik me sowieso niet laten curetteren. Op dit termijn is het moeilijk te zeggen. Met 6 wk zou je op zich meer moeten zien, maar wie weet geeft je echo vandaag meer duidelijkheid.
Heb je een uitwendige of inwendige echo gehad? Met dit termijn geeft alleen inwendig echt zekerheid en dan nog is een echo met vijf wkn idd erg vroeg. Geen keuzes gaan maken voor je zekerheid hebt hoor! Het kan in mijn ogen echt nog alle kanten op. Alleen de onzekerheid is klote idd wanneer moet je terug?
Zo vroeg kan het alle kanten op. Ook al weet je je ovulatie en lengte cyclus, dan nog weet je niet wanneer bevruchting heeft plaatsgevonden en ingenesteld. Ik zal voor je duimen dat je een goeie echo heb!
uitwendig.. inwendig maakte geen verschil zei ze... ze gaf het een kleinste kans die er is... is een moeilijke week geweest met kerst ja..rond 5 moet ik terug, zal zeker even hier plaatsen hoe het gegaan is! en inderdaad, zolang niks zeker is laat ik me niet curetteren. ik hoop dat die 1 vd 2 blijft zitten en het vruchtzakje gegroeid is ..
Waarom zo vroeg een echo..? Nu maakt het je heel onzeker terwijl dat misschien niet nodig is... succes met de nieuwe echo.
Een inwendige echo is wel anders dan uitwendig volgens mij. Als je zo vroeg bent dan is inwendig veel duidelijker. Zou daar straks gewoon om vragen, als je dat niet erg vind natuurlijk. Hopelijk kom je terug met goed nieuws.
Het moment van de eisprong zegt niets over de bevruchting en innesteling! Ik wist ook wanneer mijn ei was doordat ik die voelde en ovulatietesten maar was echt wel 1 week korter zwanger, en toch 3 dagen voor NOD een positieve test, diapauze noemde de gyn dat en komt vaker voor!
Inwendig is inderdaad een stuk duidelijker, bij alle drie kreeg in Inwendig een echo met 6 weken Ik kan me een topic herinneren van een meid hier dat ze 6 weken zwanger was, en de gyn vertelde haar dat ze gecuretteerd moest worden want het vruchtzakje was leeg, na een week toen ze voor curettage kwam wouden ze beginnen maar zij wou voor de zekerheid nog een echo, en daarop zagen ze een heel mooi kloppend hartje ( zoiets, ik weet het precieze verhaal niet meer ) Maar zo vroeg kan het alle kanten nog op dus ik hoop voor je dat er straks meer duidelijkheid is.
Ik zou gewoon even lekker rustig afwachten. Fijn dat je vanmiddag nog een echo hebt, maar ook deze is met een vroege termijn, dus grote kans dat ook daarop nog niets te zien is. Hier worden de echo's normaliter niet voor de 10 weken gedaan. Ik heb hem ivm bloedverlies wel gehad met 8 weken, maar zelfs die heeft ze uitwendig, maar ook inwendig gedaan omdat ze dan gewoon beter beeld hebben en beter kunnen meten. Dus ik zou vanmiddag vragen of het niet inwendig kan en daarna toch echt de 10weken echo afwachten. Ik snap sowieso niet dat het daar standaard procedure is om met 6 weken al een echo te maken. Je ziet daar nog helemaal niets op, er valt iig nog helemaal niets over te zeggen dan...
Nee precies, geef ik je helemaal gelijk in..brengt enorm veel onzekerheid om niks misschien. Jullie horen van me..
Zo vroeg is een in- of uitwendige echo wel degelijk verschillend. Ik kreeg laatst naar mijn tel met 6.1 wkn een echo. Gyn deed het eerst uitwendig (was aan het leren). Je kon amper vruchtzakje zien. Hierna inwendig en je zag meteen zakje, dooier, ring en vruchtje met kloppend hartje. Na meting kwam ik uit op 6.3 wkn. Vraag voor inwendige echo straks. Want zelfs met goeie apparatuur kan je rond deze termijn niet veel zien met een uitwendige echo.
Toevallig ben ik vanmorgen geweest voor een tweede echo. Twee weken geleden gaf ze aan dat het ong 5.5 week was. Mijn berekening plus positieve test klopte totaal niet met de termijn van de echo. Er was niks te zien op de echo. De ring was ook niet mooi dus ze zei me ook rekening te houden met een miskraam. Grote kans. Vandaag zag ik zelf al direct een kloppend hartje. 7.2 weken en dus nog meer achteruit gezet. Maar toch een prachtige ontwikkeling de afgelopen twee weken. Het kan dus zomaar goed zijn bij een volgende echo. Succes!
Dit (vetgedrukte) is natuurlijk onzin. Uiteraard zegt het moment van de eisprong wel degelijk iets over de bevruchting en innesteling. Dat er uitzonderingen op de regel zijn, maakt de regel nog niet onwaar In principe is de innesteling tussen 6dpo en 10dpo en kun je in de meeste gevallen vanaf 12dpo positief testen. Vroeger komt voor en dames die pas veel later positief testen ook. Maar dit is in principe wel de norm waar men vanuit gaat. Daarnaast is de internationale rekenmethode voor de zwangerschapsduur de volgende: dagen vanaf de eisprong + 2 weken. Bij een eisprong op 26 november ben je vandaag (29 dec) 33dpo. Dat maakt dus de volgende termijn: 33dpo + 14d = 47dpo = 6w5d. Want 6*7 is 42 en dan heb je nog 5 dagen over. Op 23 december was je dus 6 dagen korter dan nu. Dat maakt 41dpo en dat is 5w6d. Dat is erg vroeg en op zichzelf is het niet gek dat er dan nog niets te zien is. Daarnaast vind ik het verbijsterend en eerlijk gezegd ook een slechte zaak dat ze de echo uitwendig heeft gemaakt. Alleen met hele goede apparatuur kun je met zo'n vroege termijn al uitwendig wat zien en de meeste verloskundigen hebben niet de meest geavanceerde spullen staan, is mijn ervaring. De ziekenhuizen waar ik geweest ben doen (zelfs met hun top-apparatuur) alle echo's standaard inwendig bij een zo vroege termijn. Ik zou dus echt staan op een inwendige echo. Dat zij zegt dat het niet uitmaakt vind ik persoonlijk niet pleiten voor haar deskundigheid. Nogmaals: tenzij ze de meest super-apparatuur heeft staan en een supergoede echoscopiste is... Ik hoop voor je dat je vanmiddag en kloppend hartje te zien krijgt. In principe zou dat moeten kunnen. In de meeste gevallen is er hartactie vanaf 6w3d. Succes!
Wat een geweldig nieuws voor jou !! Gefeliciteerd en ga maar lekker genieten want dat heb je niet kunnen doen nu denk ik !
Dankjewel voor je uitgebreide reactie ! Hier heb ik wat aan.. Nee de apparatuur is niet nieuw en dat zie je ook aan de echo's , erg onduidelijk . Op het moment zelf was ik verbijsterd en heb ik niet veel kunnen inbrengen maar eenmaal thuis vond ik ook dat ze te weinig moeite nam.. Een inwendige echo is niet veel werk voor d'r en aangezien ik t zelf aangaf en vroeg ? Wat wel is.. Als ik toen 5w6d was is het vruchtzakje sowieso te klein want die had maar wen afmeting van 4w en ongeveer 5 dagen. Ik ben benieuwd en ben helemaal op van die week zenuwen en stress..