huiskopen.. wajong..

Discussie in 'De lounge' gestart door asmama, 3 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. asmama

asmama Bekend lid

22 mrt 2011
    525
    0
    16
    NULL
    NULL
    hallo allemaal,
    ik en mijn vriend en mijn dreumesje. zitten al 2 jaar in een huis van andere mensen hij staat te koop, maar ze weigeren te zakken met de prijs omdat ze het eigenlijk wel goed vinden zo en willen hem eigenlijk niet meer verkopen ( wij betalen als het ware nu voor hun de hypotheek) alleen aan ons zouden ze hem willen verkopen, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik best gehecht ben geraakt aan dit huis en mn zoontje is er ook dol op hij is zo blij THUISS zegt hij :D ik zit 2 straten van mijn vader af.. Moeder woont ook lekker dichtbij dus het is ook ideaal... Alleen.. ik heb een wajong uitkering deze heb ik al vanaf 2008 ik ben in 2006 geopereert aan een hersentumor en heb daar de restverschijnselen flink aan over gehouden (er zit ook nog een stukje in mn hoofd) vandaarde wajong uitkering..Nu vraag ik me af kan ik een hyptoheek krijgen op het loon van vriend en mijn wajong? alleen op loon van vriend gaat het namelijk zobizo al niet lukken ;) weet iemand dit? alvast bedankt

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    ja dat kan, heeft mijn broer ook gedaan met zn vrouw. Alleen word de wajong afgeschaft geloof ik...waardoor ze nu slapeloze nachten hebben omdat ze het straks niet meer op kunnen brengen als hij geen wajong meer krijgt.
    Ik zou het niet doen dus...zowieso niet op 2 inkomens. Valt er dan onverhoopt een inkomen weg dan kan je je hypotheek niet meer betalen.

edit:"minister wil wajong afschaffen en alle wajongers in de bijstand zetten. Voor de bijstand geld dat als je partner meer verdiend dan de bijstandsnorm, hij/zij je moet onderhouden en je recht op bijstand weg is.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    wajong afgeschaft? waar moeten ze dan heen?

4. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

nope..ala 2013 niet meer..

Een huis kopen met wajong gaat dus allang niet meer.. in 2007 ging dat nog net bij 1 vd 100 hypotheekverstrekkers,( mits je kon aantonen met een uwv papiertje dat je tot je 65e in de wajong bleef) maar een wajong word niet meer meegenomen in de hypotheekberekening en zal je dus een huis moeten kopen op alleen je vriend zijn naam

5. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    bijstand

6. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    daantje, mn broer heeft vorig jaar hun huis gekocht, wajong is wel gewoon meegenomen als inkomen bij de hypotheekverstrekker hoor.

7. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Dat was 2012. Er is in 2013 veel veranderd wat het verstrekken van hypotheken betreft. Naar wat ik nu begrijp gaat het erg lastig worden, zo niet onmogelijk.
    Erg balen, maar anderzijds kun je het ook zien als een vorm van bescherming. Weet niet of het wijsheid is om een wajong uitkering mee te nemen in je hypotheekberekening.

8. SeaShell

dan heeft hij heel veel geluk gehad.. en zal hij een papier van het UWV hebben moeten overleggen dat hij tot zijn 65e in de wajong blijft, anders valt een wajong gewoon onder bijv een jaarcontract.. een wajong kan zomaar ingetrokken worden en word dus niet als vast inkomen gezien mits je bewijs hebt van het uwv dat je hem levenslang houd..

google maar eens op wajong + hypotheek, geen 1 hypotheekverstrekker die zich er nu eigelijk nog aan wil wagen..

waarom wel een hypotheek verschaffen aan iemand met een wajong, maar niet aan iemand met een jaarcontract o.i.d? ik denk dus dat het zeer moeilijk gaat worden, vooral met de aangescherpte hypotheekregels

9. SeaShell

oh, ook je levensverzekering die je moet afsluiten bij je hypotheek word torenhoog als je in de wajong zit.. vooral met wat TS beschrijft (hersentumor gehad) word dat een flinke kostenpost per maand, of je moet 1 levensverzekering pakken, maar sommige hypotheekverstrekkers eisen er 2

10. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    ja mn broer blijft voot altijd 100% ongeschikt voor werk. Mss dat het daarom was?
    Maar idd niet handig om te doen, ze hebben nu slapeloze nachten.

11. asmama

asmama Bekend lid

22 mrt 2011
    525
    0
    16
    NULL
    NULL
    oke, uit jullie reacties haal ik dat het niet handig is om tekopen.. jammer had graag dit huis willen kopen aangezien we ook bevriend zijn met deze mensen en hun best bereid waren om de 2 jaar huur wat we betaalt hadden ook nogvan dehypotheek af te halen.. Jammer en torenhoge levensvezekering is ook niet egt handig.. jammer.. iig bedankt voor het reageren..

12. SeaShell

waarom slapeloze nachten :(

Mensen die MINDER dan 80% in de wajong zitten/afgekeurd zijn komen mogelijk in 2015 onder de bijstand te vallen, maar dat duurt a: nog 2 jaar b: kan nog zoveel veranderen, c: hij is 100% afgekeurd ;)

Sociaal & Zorg Akkoord

13. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.655
    1.414
    113
    Wat voor mij een goede vraag zou zijn is kunnen jullie de hypotheek opbrengen van alleen je vriends loon? En de rest van de kosten natuurlijk ;). Als je antwoord daar ja op is, zou je altijd eens rond kunnen vragen, niet geschoten is altijd mis en levensverzekering hebben wij hier ook maar voor 1 afgesloten was voor mij ook niet te doen maar ook niet van belang ;)

14. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

je kan samen kopen ook met wajong
    kon ik ook al ik zou willen toen ik nog met mijn ex samen was
    wajong word niet afgeschaft en anders kom je in een wao uitkering
    want dan hadden ze dit al heel erg tijdig moeten zeggen
    daarbij heb ik pas n controle gehad :)

15. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.655
    1.414
    113
    De bedoeling is wel dat de wajong voor een groot deel af wordt gebouwd en wao bestaat al een paar jaar niet meer ;). Tegenwoordig heb je de wia maar daar kun je vanuit de wajong niet in want dat is een werknemers verzekering en als wajonger heb je die verzekering niet. Zie bericht hierboven van daantje

16. SeaShell

je praat over enkele jaren geleden toen met je ex?.. nu echt zeeeer onwaarschijnlijk hoor..zelfs met een jaarcontract krijg je geen hypotheek ook al heb je een werkgeversverklaring, en wat je dan kan lenen met een wajong word ook nog een hoop afgetrokken zodat je maar max een bepaald bedrag kan lenen waar je nogineens de inboedel van kan betalen bij wijze van, en je moet dus een papier overleggen van het UWV dat je levenslang in de wajong blijft

en je komt dan niet in de WAO (nu WIA) na 2015, als je minder dan 80% word afgekeurd kom je in de bijstand en als je partner teveel verdient krijg je niks meer..dat zijn de plannen nu.. en iedereen zou rond 2015 opnieuw gekeurd worden en opnieuw geindiceerd qua percentage van afkeuring

17. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Dit is onjuist. Mijn zwager heeft in januari 2013 op een halfjaarcontract mét intentieverklaring een hypotheek gekregen en mijn broer en schoonzus hebben een aantal weken geleden op basis van 2 jaarcontracten met intentieverklaringen ook een huis gekocht. Was echt geen enkel probleem.
    Er zijn een paar banken (met lagere rentestanden) die als eis stellen dat er een vast dienstverband moet zijn, maar er blijven meer dan genoeg andere hypotheekverstrekkers over die akkoord gaan met een intentieverklaring.

18. SeaShell

die zijn dan zeeer schaars.. bovendien betaal je dan vaak een vele hogere rente en andere zaken.. de eisen zijn zo verscherpt..

oh, trouwens; met een wajong krijg je ook geen NHG.

19. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Klopt!

Ik werk op een makelaarskantoor en je wilt niet weten hoe streng hypotheekverstrekkers zijn tegenwoordig. Het komt nu vaak voor dat een koopovereenkomst wordt ontbonden, omdat de koper de financiering niet rond kan krijgen. En dat komt niet alleen voor bij de lage inkomens.Laatst iemand met een dik inkomen per maand, maar zijn hypotheekaanvraag werd toch niet geaccepteerd door verschillende verstrekkers. Kun je nagaan hoe streng ze zijn tegenwoordig!

Je kunt het altijd proberen natuurlijk, maar ik denk dat de kans zeer zeer groot is dat het antwoord NEE zal zijn.....

20. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Dat is leuk om te horen dat ik straks in de bijstand kom en met andere woorden... Dus niks meer krijg ! :(
    Ik werk deeltijd en krijg gedeeltelijk Wajong. Ik kan niet fulltime werken.... Ga me nu al druk maken :(

Deel Deze Pagina