Obesi-baby? (zelfs aangeven vol te zitten)

Discussie in 'Voeding' gestart door Vagans, 15 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hoi dames

ik zit is te denken en heb het er ook al met andere mama's over gehad maar het lijkt wel alsof ik de enige ben die er zo over denkt.

Je kindje net zo veel laten eten tot die zelf niet meer wil...

Yara is nu 1 jaar en heeft altijd borstvoeding op verzoek gekregen. Met de andere maaltijden is dit echter anders.

Ze krijgt verdeeld over de dag: 2 boterhammen, 100 gram fruit, een (flinke) opscheplepel groenten en 1-2 aardappels en een stukje vlees.

Ze is nu 1 jaar maar klein van stuk (71 cm en 8,23 kilo)

Ik kan er heel de dag alles in stoppen, dat mondje blijft open gaan, ook als ik dr is wat meer te eten heb gegeven en ze ziet weer iets eetbaars gaat dat bekkie open.

Maar als je een kind maar blijft geven, geven, geven dat blijft dat maagje toch ook oprekken en oprekken? Wanneer is het dan nog genoeg?

Het is gewoon zo dat kinderen steeds dikker worden, kleuters moeten al op dieet en men vind het blijkbaar moeilijk in te schaten wanneer genoeg genoeg is.

Mijn zusje komt in het KDV vaak kindjes tegen die nooit verzadigd lijken te zijn en misschien nog wel meer eten als ik! Lijkt me toch ook niet echt gezond?

Dus , wat is jullie mening?
    Net zo veel laten eten als ze zelf willen? of genoeg is genoeg?

En wat is dan genoeg?

Overgens maakt Yara totaal geen hongerige indruk (ondanks dat dat bekkie heus wel open zou gaan als ik dr iets voorschotel) en groeit ze netjes gelijkmatig.

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Mijn kindje krijgt onbeperkt toegang tot gezond voedsel.

3. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Nou ja dat klinkt alsof hij in de koelkast woont.. haha. Ik bedoel: als hij fruit eet dan krijgt hij fruit tot hij klaar is. 's Avonds wel beperkt vlees/vis maar wel groentes zoveel hij lust enz. Ik heb nooit zijn voeding afgewogen. Denk dat het juist erg goed is dat hij zelf aanvoelt wat 'vol' is en wat niet.

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Sommigen kindjes kunnen beter aangeven of ze genoeg hebben dan andere kindjes. Maar hou zelf altijd wel een 'oogje in het zeil'...
    Vindt het overigens wel een verschil of je ze de hele dag door vanalles voorschotelt of 'volpropt', of dat je ze bij een maaltijd zelf laat bepalen hoeveel ze eet.
    Een extra schep groenten of een extra aardappel of zo, daar doe ik echt niet moeilijk over, maar ik geef haar niet continue tussendoortjes etc.

Hier kan ze overigens goed aangeven als ze genoeg heeft ('klaar') en dan hoeft ze ook niks meer. De ene dag is dat na 1/4 bordje leeggegeten te hebben en de volgende dag eet ze 1,5 bordje bijv. Ze vraagt en houdt hier ook niet om/van snoep, dus daar vraagt ze nooit om.

Hier ben ik dus wel van het zelf laten aangeven wanneer ze genoeg heeft, maar kan me voorstellen dat sommigen er iets meer de rem op moeten zetten...

5. Vagans

Vagans Niet meer actief

HAHAHAHA, in de koelkast nog wel ;) hihi

Nee maar op zich is groenten eten hartstikke goed natuurlijk, maar als een baby/dreumes net zo veel zou eten als een volwassenen dan is dat toch een beete teveel van het goede?

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier in principe onbeperkt eten van gezonde dingen.
    Ze eet hier altijd zelf dus ik stop er niks in. Groente mag ze onbeperkt eten. Als ze na haar fruit nog meer wil, krijgt ze dat. Als ze daarna nog meer wil, bied ik haar een volkoren cracker of iets dergelijks aan. Gemiddeld eet ze hier 2-3 stuks fruit per dag.
    Overigens at ze hier rond 1 jaar zo'n beetje de hele dag door en dat is wel wat minder geworden. Maar ze geeft zelf wel goed aan wat ze wil en wanneer ze klaar is.
    Hier in de la liggen brood en crackers, daar kan ze zelf bij en mag ze zelf pakken. De overige dingen kan ze niet bij dus moet ze het vragen of ik bied het haar aan.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier zal er best wel eens een dag bij zitten dat ze net zoveel eet als een volwassenen. Sommige dagen eet ze 3 boterhammen, 2-3 stuks fruit en 2 bordjes avondeten.
    Maar gemiddeld genomen eet ze gewoon goed maar in mijn ogen een 'normale' hoeveelheid. Dan denk ik aan 2-3 boterhammen per dag, koekje, 2-3 stuks fruit, peuterbordje avondeten.
    En natuurlijk zitten er dagen bij dat ze weinig eet.
    Drinken is hier trouwens ook onbeperkt. Wel krijgt ze meestal maar 1x zoet drinken en verder water of thee.

8. Vagans

Vagans Niet meer actief

Okeey, ja kwa groente enzo dat zal ook niet slecht zijn.

Maar ik blijf me afvragen hoe dat met dat maagje zit. Het is bewezen dat je deze uit kan rekken en je nog meer wil eten (kijk maar als mensen een maagband nemen om af te vallen) dan werkt dat bij kinderen toch ook zo?

Ik wil gewoon het beste voor mn meisje, en ook niet dat ze straks gepest zou worden omdat ze te dik is, vandaar dat ik heel benieuwd was naar jullie mannieren! :)

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier geeft mijn dochter prima aan dat ze vol zit. In de tijd dat ze zo'n beetje de hele dag door at, groeide ze weinig en was ze erg beweeglijk dus ging ik er vanuit dat ze het ook nodig had.
    Ze zit qua gewicht net iets onder gemiddeld dus ze is niks te zwaar en eet in mijn ogen niet extreem.
    Wel zit ze nu in een fase dat ze om koekjes en snoepjes vraagt. Snoepjes alleen buiten de deur als ze die ziet, heb ik verder niet in huis. Ze mag ook best wel een koekje maar als ze daarna nog wat wil, krijgt ze de keuze voor iets gezonds.
    Ik denk dat het wel wat meevalt met het oprekken van het maagje bij een gemiddeld kindje.
    Wat ik zie in m'n omgeving van kindjes die wat aan de zware kant zijn, dat die toch veelal gesuikerde dingen krijgen, al heel jong en zoet drinken de hele dag door.
    Hier heeft ze tot haar 1e alleen maar water en thee gehad en daarna af en toe. Lange tijd wilde ze ook alleen maar water drinken. Thuis vraag ik vaak s morgens wat ze wil en dat verschilt bij haar, gemiddeld drinkt ze 1x zoet op een dag en dan sterk aangelengd. Heel soms een pakje pure appelsap.
    Bij de gastouder drinkt ze de laatste tijd wat vaker roosvicee omdat ze ziet dat de andere kindjes dat ook krijgen.

10. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    De angst om dik te worden begrijp ik, maar hij wordt zo verkeerd opgepakt.
    Een kindje wordt niet dik van groente en fruit. Maar wel van alle zoetigheid, sapjes en babykoekjes die we geven aan onze kinderen.

Mijn zoontje mag zelf aangeven wanneer en hoeveel hij eten wil, ik kies wat hij eet. En als dat veel is en de andere keer niets dan is dat zo. Hij krijgt volle melk, maar eigenlijk geen suiker.

11. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik vul yara dr beker 1x per dag met diksap (heeeel waterig) en bijvullen gooi ik er alleen weer water bij. Koekjes oid krijgt ze helemaal niet (uitzondering zoals een hapje taart op dr verjaardag)

Bedankt voor alle antwoorden, zet me weer aan het denken.
    Ik ben zelf altijd erg gepest (niet met dik zijn dan) dat ik daar NU al aan denk hihi

12. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Nee ze mag niet maar eten wat ze wilt de hele dag, ook geen gezonde dingen.

Gewoon 3 maaltijden per dag en 2 tussendoortjes en dan moet het ook goed zijn....heeeeel soms wel eens iets meer maar te veel vindt ik niet nodig.

Hier drinken ze trouwens alleen water;)

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik denk dat het goed is een oogje in het zeil te houden maar ik zou absoluut niet gaan beperken op gezonde dingen als brood, groenten, fruit, zuivel (zonder suiker)....Je kindje moet groeien!

Hier is mijn dochter aan de lichte kant maar ze is dan ook geen grote eter, in combinatie met niet kunnen stilzitten zet dat niet echt zoden aan de dijk. We hebben in principe vaste eetmomenten, 3 maaltijden en 2 tussendoortjes, maar als er een extra tussendoortje bijkomt omdat we ergens op bezoek zijn of omdat we een ijsje halen bij mooi weer is dat ook prima. En als ze 1 boterham op heeft en er nog 1 wil (dat komt overigens maar sporadisch voor) dan ben ik de laatste om te zeggen dat dat niet mag. Yoghurt mag ze ook onbeperkt als toetje.

Zoete dingen met mate maar krijgt ze wel, met de lunch hartig beleg en bij het ontbijt zoet, en meestal 1 zoet tussendoortje per dag, een koekje of een glaasje sap (ze drinkt in principe alleen water) en zoals vandaag omdat er bezoek was een doosje smarties.

Alles met beleid :)

14. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja klopt idd wel Eylem soms moet het wel kunnen dat er eens wat meer gegeten wordt....een lekker ijsje en soms die boterham extra, maar ja mijn meid is niet zo`n grote eter dus komt hier nooit voor.

15. Vagans

Vagans Niet meer actief

Yara krijgt sochtends hartig en smiddags zoet op brood (zoet = appelstroop)

onbeperkt brood kan wel maar als je onbeperkt boterhammen met chocopasta zou geven gaat dat ook niet op denk ik.

Ik ben best voor die extra schep groenten, ik ben dan niet zo van de tussendoortjes...

eigenlijk doe ik het dus zo slecht nog niet! :D hihi

16. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Vindt ik niet vagans hahahaha....
    Idd krijgt ze hier ook s`morgens gezond beleg en s`middags zoet....beetje suiker is ook niet erg natuurlijk.

Ligt er ook weer helemaal aan hoe goed je kindje eet... niet?.....hier kan ik haar niet te veel geven s`middgas want anders eet ze haar warm eten weer niet goed.
    Hier is het echt soms een ramp met groente eten...hebben jullie dat ook? Ze is trouwens 4 jaar.

17. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier eet ze appelstroop, zonnatura jam, pindakaas, kalkoenfilet en heel soms plakje gelderse gekookte worst maar dan 1 zo'n klein dun plakje, op brood.
    Ze eet hier meestal 1 boterham per keer, soms 2 en heel soms pakt ze s avonds zelf een boterham of een keer een kapje tussendoor en die eet ze gewoon droog.
    Hier kiest ze zelf haar beleg maar ze wisselt het ook wel aardig af.

18. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Overgewicht - Borstvoeding en obesitas, hoe zit het nu?

Oma was mis: de baby op vraag voeden voorkomt obesitas - Tips - Goed Gevoel

Hoe voorkom je dikke kinderen? - RTL Nieuws.nl

Lieve Vagans, vertrouw maar op je meisje zoals je dit altijd met je BV hebt gedaan! Ze gaf keurig aan wanneer haar buikje vol zat en dit zal ze nogsteeds doen!! Misschien gaat ze als je het loslaat een paar dagen bunkeren om te kijken of jij haar remt of dat het aanbod stopt, maar dat balanceert zichzelf wel weer uit!! Niet te veel zorgen maken meis, knuffel!

19. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    maar het ligt eraan wat je geeft, als je gewoon bijv volkoren producten geft, zit ej kindje echt wel vol na een tijdje..

het gevaar zit em mss in de snelheid....dus dan kunnen ze het niet goed aanvoelen, ( mijn visie daarom dat "voeren" of potjes eten dat dus in de weg staat)

buiten dat als mijn zoontje bijv ineens 3 boterhammen eet, ga ik hem niet nog eens koek en dit en dat aanbieden, laat het rustig zakken en wilt ie nog wat dan mag het fruit zijn.

maargoed die fases in het begin kunnen zo enorm verschillen, ik denk niet dat een kind niet kan aanvoelen wanneer het vol zit

20. Vagans

Vagans Niet meer actief

Tsja Yara is ook nog lang niet zo ver dat ze zelf dr belg kiest of laat weten dat ze nog wel een boterham zou willen ;)

misschien dat het daar ook een beetje aan licht, ze communiceert nog niet echt.

Thanx voor alle antwoorden meiden, leuk om te zien hoe iederene het doet :)

Deel Deze Pagina