Rapley beginnen, maar bang voor stikken

Discussie in 'Voeding' gestart door Gember, 6 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gember

Gember Niet meer actief

Ik zal de eerste niet zijn, maar hoe voorkom je dat je kindje zich met de Rapley-methode verslikt of stikt in het eten? We zijn begonnen met gepureerde hapjes en dat gaat redelijk, maar omdat we het idee kregen dat dochter "zelf wil doen" zijn we ons gaan verdiepen in Rapley. Ook vinden we het belangrijk dat ze eten leert kennen in de echte vorm.

We gaven haar van de week een derde van een banaan en dan de schil alleen boven een stukje eraf gehaald. Een soort ijsje of lolly zeg maar. Ze duwde de hele handel zo in haar mond en een flink stuk brak af in haar mond. Ik panisch dat stuk eruit halen... Maar wat doen jullie dan? Hoe voorkom je ongelukken?

2. Veera

Veera Niet meer actief

Heel herkenbaar. Ik probeerde t ook een tijdje met 6 maanden en was geen pretje. Dochter verslikte zich, moest stukken uit haar keel vissen, ze propte alles naar binnen.. Heel eng.
    Gestopt ermee en gepureerd gegeven tot een maand of 9. Nu eet ze crackers uit de hand, stukken brood met beleg, soepstengels. allemaal zonder problemen. Er zijn natuurlijk kindjes die al eerder prima zelf kunnen eten maar ik nam het zekere voor het onzekere, moet er niet aan denken dat er iets was gebeurd alleen omdat ik het leuk vond om niet te pureren.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.820
    5.956
    113
    Vrouw
    #3 Zoe123, 6 feb 2016
    Laatst bewerkt: 6 feb 2016
    Check het topic hier onder, allemaal moeders die rapley doen. Die kunnen je veel tips geven ��

4. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Ja ik ben er ook meegestopt haha vind zo eng

Nu is die 10 maanden maar alles wat ik in zijn handen geefzoals stuk maiskolf banaan lange vinger hijkijkt er zo eng naar en gooit meteen weg

Eet alleen als ik stukje in zijn mond die en als die niet lekker vind krijg ikerniks in meer een moeilijkeeter

5. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.396
    5.303
    113
    Ik denk idd dat het van de baby afhangt, weet niet meer zo goed hoe het bij onze zoon ging, maar wel nog dat een broodkorst bij hem al eng was.
    Nu bij dochter gaat rapley prima, ze heeft zich nog niet verslikt, natuurlijk kokhalst ze wel afentoe, maar lang niet zo erg als op de enkele hapjes gepureerd wat we er in hebben gekregen (en ik zou het best fijn vinden als ze toch ook van een lepeltje leert eten, dat eigenwijze nestje :D).

6. Gember

Gember Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties! :)

Veera, klinkt als een goede middenweg. Ik denk dat we voorlopig prakjes geven van wat wij zelf eten, dus gewoon op ons bord wat prakken en geven. Aparte purees vind ik wat ongezellig. Broodkorst gaat wel goed tot nu toe. Af en toe gaan we dan wel een stuk groente of fruit geven en kijken dan hoe dat gaat. Misschien kunnen we dan gaandeweg wel overgaan op rapley.

7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.261
    23.370
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik begon ook met 6 maanden, maar even mee gestopt. Vanaf 8 maanden ging het veel beter. En nu eet ze heel veel Rapley. Pureren doe ik al heeeeel lang niet meer, vind ik met bijna een jaar ook niet meer nodig. Avondeten voor kdv maak ik wel nog voor in de vriezer, dat prak ik met een vork.
    Je zou dus eerst kunnen beginnen met niet meer pureren maar prakken, zodat je kindje wat gewend raakt aan groffer, eigenlijk normaler, eten.

Deel Deze Pagina