het is nog niet echt van toepassing, maar ik ben zo hier en daar wat aan het lezen over rapley-methode en het spreekt mij erg aan. Alleen gaat het telkens alleen pver gebruik ervan naast/bij borstvoeding. Helaas geef ik geen borstvoeding maar zou wel bijvoeding via deze methode willen geven.. is dit zinvol? of kan dat niet? (ik zou niet weten waarom niet maar miss is er wel een hele goede reden waarom het alleen bij borstvoeding toegepast?)
De reden waarom je het vaker in combinatie ziet met bv is dat je bv onbeperkt mag geven. je kindje is dus minder afhankelijk van de hoeveelheden bijvoeding die ze binnen krijgen. Sommige kindjes zijn Rapley natuurtalentjes en andere kindjes hebben een wat langere periode nodig om eraan te wennen. In principe kan Rapley en fv heel goed samen. Wel een voordeel van die combinatie is dat je niet naar de productie van bv hoeft te kijken. Nutricia, Frisio etc blijven wel doorgaan met produceren ook al drinkt je kindje minder voeding. Vaak bij bv wordt mede om productieproblemen te voorkomen eerst de borst gegeven en daarna het eten, maar met fv heb je meer vrijheid om de volgorde om te draaien. Je kunt dus eerst de groenten/het fruit aanbieden en daarna een flesje. Mocht je in de knoei komen met de maximale hoeveelheid fv, kun je natuurlijk nog altijd gepureerd en Rapley combineren. Op ww.borstvoeding.com staat best heel veel nuttige informatie over Rapley. En ook dat het geven van fv helemaal geen beletsel hoeft te zijn om het te proberen.
Ik had het echt niet voor me gezien. Mijn zoontje is nogal een eter en de flesvoeding was al niet voldoende voor hem. Het geduld voor rapley hadden zowel hij als ik absoluut niet kunnen opbrengen, juist omdat het naast flesvoeding toch vaker nodig is vast voedsel binnen te krijgen. Ik ben wel vrij snel grof geen prakken en klein gaan snijden zodat hij wel stukjes binnen kreeg. Dus om die reden zie ik de meerwaarde van rapley ook niet in omdat ze toch al snel genoeg over kunnen op stukken voedsel. Maar naar mijn inziens kun je het sowieso proberen als jij het graag wil.
Dat is geen probleem! Maar wanneer je kind meer bijvoeding gaat eten (kan even duren hoor) moet je wel flessen minderen. Maar dat moet ook als je op een andere manier bijvoeding geeft.
Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - BLW - Introductie van vast voedsel na zes maanden Zie hier een artikel over dit onderwerp.