Ook hier is het bijna zover, onze zoon mag over een aantal weken bijvoeding. Nu is er overal genoeg over te lezen en te doen. Voorkeur beginnen met groente, de nieuwe voeding geven in de ochtend ivm evt. allergische reactie, en je hebt de keus tussen moes en bv rapley. Ik heb geen idee wat ik nu het beste kan gaan doen. Mijn zoon heeft verborgen reflux, eczeem, en drinkt pepti melk ivm een vermoeden van kma. Wat hebben jullie gedaan, wanneer en wat?
ik ben begonnen met fruit met liga (peer) dat smorgens gegeven. maandje later zijn we begonnen met groenten met aardappel (wortel) (savonds) heb het eerst altijd gepureerd en later pas stukjes gegeven ,had altijd het idee straks stikt ze er in.
Wij zijn begonnen met groentemoes. Op advies van CB, zodat ze niet direct wennen aan de zoete smaak van fruit. Wij gaven het gewoon rond 5 uur. Vlak voor ons avondeten. En dan 3 dagen achterelkaar dezelfde groente, om te kijken of er een reactie komt. Daarna pas een nieuwe groente introduceren. Na 4 groentes (wortel, sperzieboon, broccoli, bloemkool) mochten we hetzelfde met fruit gaan doen. Je geeft een van die 4 groentes, en dan 3 dagen hetzelfde fruit. (appel, peer, banaan, mango) En zo blijf je uitbouwen. Elke keer als je iets nieuws probeert, geef je die dag alleen maar dingen die al bekend zijn, en geen reactie geven. Nou is dit erg strikt, en na 4 groentes en 4 fruitsoorten zijn we opgehouden met die 3 dagen, maar nog wel max 1 nieuw ding per dag. Tot een maand of 7. Toen bleek dat onze kleine alles at, en nergens op reageerde. Dan wordt je vanzelf makkelijekr.
Wij zijn begonnen met fruit. 2 dagen hetzelfde (handiger met de potjes die maar 1 dag in de koelkast mogen) en daarna wat anders. Na een week ofzo, zijn we groente erbij gaan proberen. Dat leek ze een stuk lekkerder te vinden! Dat ging duidelijk beter. Ik ben eerst met potjes begonnen, dat vond ik prettiger voelen voor mezelf. Later met versgemaakt. Geeft wel voldoening en als ze het niet eten, is het iets minder 'zonde' vind ik. Potjes zijn ook gewoon zo duur vind ik . Overigens fruit smorgnes, groente rond een uur of 4 in het begin. Alles moes... Inmiddels krijgt ze wat stukjes en dat gaat gelukkig ook goed. Overigens: Toen ik net begonnen was, had ik een beetje spijt. Wat een geknoei en wat een gedoe ze snapte er echt niets van . Maar als ze eenmaal wat ouder zijn, gaat het gauw beter. Wij zijn dus begonnen met 4 maanden
Heb ik meteen ook een vraagje: wat zijn de hoeveelheden als je de groente- en fruithappjes zelf vers gaat maken? Nog een vraagje...wat geven jullie als tussendoortje?
Wij wilden beginnen met porties van 50 gram. Maar meneer wilde graag meer. Hij heeft dus steeds zo'n 50-100 gram groente gehad in het begin, afhankelijk van de smaak. Gewoon naar zijn eigen behoefte.. Vanaf 6,5 maand gaven we tussendoortjes. We zijn begonnen met een baby-rijstewafel. En later een baby-liga. Je zou ook nog een broodkorst kunnen geven, maar ons zoontje at toen ook al een hele boterham weg..
hoi gizmoo, als je zoontje allergieen heeft (of vermoeden daarvan) dan zou ik rustig aan beginnen met 1 soort groente of fruit en dit een paar dagen geven voordat je wat anders geeft. voor gluten kunnen ze ook allergisch zijn, dus ik zou niet te snel beginnen met brood oid. mijn dochter eet stukjes beter dan wanneer ik haar gepureerd eten voed. nog een handige tip: een ijsblokjesla en een vriezer. zowel potjes als zelfgemaakte groente of fruitpuree kun je 2 maanden invriezen. mijn dochter at zeker aan het begin niet zoveel, dus we begonnen gewoon met 1 ijsklontje groente of fruit. als ze beter gaan eten, kun je meer ijsklontjes ontdooien. nu vries ik stukjes eten in. ook handig als we na een werkdag thuis komen van het kdv, staat haar eten zo op tafel. succes en veel plezier!
Ik zag tegen de extra eetmomenten op (zat op 4 flessen met 4 maanden) en daar had ik niet zoveel zin in. Gelukkig heb ik daar een oplossing voor gevonden zodat er maar één extra eetmoment in kwam (naast de snackmomentje die hij zelf kan doen). We zijn begonnen met steeds één soort groenten (gewoon gepureerd) en dat een paar dagen achter elkaar om te kijken hoe de reactie was. Na een stuk of 8 - 10 groenten te hebben geprobeerd ben ik gaan mengen met aardappelen / rijst / pasta (die had ik ook al los geprobeerd). Ik denk dat dat rond 5,5 maand was (we zijn begonnen met 4 maanden en 3 weken). Met 6 maanden is er bambix bijgekomen, een boterham en vis, vlees of gevogeltje. Ons mannetje eet erg graag en gemakkelijk dus over bijvoeden hebben we het hier niet meer. Meneertje eet gewoon drie maaltijden per dag en krijgt nog 2 flessen en 1 - 2 x een tussendoortje. Een heel gewoon dagritme dus Rapley is niet zo mijn ding maar we geven wel stukjes groenten en fruit tussendoor, dat vindt hij leuk maar we doen het voor de leuk en niet om zo helemaal te leren eten. Hoeveelheden? We zijn begonnen met 1 -2 eetlepels maar dat werd al snel meer. Dit is heel afhankelijk van je kindje. Inmiddels zitten we op 150 gram fruit en 200 gram warme maaltijd. In principe hebben kindjes tot een jaar de tijd om te leren eten, hier ging dat heeeeel snel. tussendoortjes? rijstwafel, groentestick, fruitstukjes, babykoekje, liga, broodkorstje, cracker, soepstengel drinken? water, thee, karnemelk, roosvicee, diksap, frutura van Olvarit, aangelengd appelsap, verse jus d'orange tijden? 8:00 - 8:30 ontbijt 9:30 tussendoortje (drinken) 12:30 - 13:00 lunch 15:00 tussendoortje (drinken + knabbeltje) 18:00 - 18:30 diner 19:30 flesje voor het slapengaan
goh, wat een goeie tips allemaal zeg! Zie er gelijk minder tegenop! Hardstikke bedankt en meer tips zijn natuurlijk ook altijd welkom. Ik zit er over te denk om zo een babycook te kopen om de stukjes groente in te stomen, wij zijn zelf namelijk niet echt van die aardappelen met groente mensen, dus lijkt me wel makkelijk en mocht het toch pureren worden dan kan dat ook daarin. Hebben jullie ook zo een ding?
Ik kook de groenten / aardappelen e.d. gewoon en daarna de staafmixer erop. Vond de babycook niet erg nodig (hij eet ook vaak met ons mee) maar hoor er hier wel goeie verhalen over hoor!
even een vraagje tussendoor, welk drinken kan ik haar nu het beste aanbieden straks? Alleen diksap of kan het ook gewone siroop zijn, ik bedoel dus eigenlijk mogen ze alleen speciale diksap enz hebben of ook gewoon "normaal" drinken, siroop, ice tean enzo en vanaf waneer?
Alle verpakte dranken zijn in principe gefabriceerd en dus niet nodig voor ons of kindjes... ik zou echt beginnen met water, sterk aangelegnde roosvicee of diksap en thee. Ik zou siroop (puur suiker) en andere dranken zoals ice tea laten staan tot ze echt een stuk ouder is. Ze heeft het niet nodig. Laat haar maar wennen aan water, dan komt de rest daarna wel een keertje. Je hebt anders kans dat ze helemaal geen water wil drinken omdat het niet 'lekker' is (zoet)
ja dat doe ik ook ze krijgt nu na haar groentehapje water, wij drinken zelf ook alleen water en wil dit eigenlijk ook alleen aan haar gaan geven en dan wel wat diksap erbij... vroeg me alleen af of je ook andere sapjes kon gebruiken maar dit is inderdaad niet nodig, lekker water!
Nou ik ben dus net begonnen met bijvoeding, nu zo'n 3 a 4 weken eigenlijk. Ik heb tot het half jaar gewacht i.v.m. kans op allergie. Yelena heeft de hypo allergene Nutrilon, vandaar. Ik wil voor haar 1e jaar geen noten, zuivel en waarsch. gluten geven om de kans op allergie nog kleiner te maken. En natuurlijk dingen als honing geef ik ook nog niet. Toen ik begon had ik ook zoiets van: man, komt dit ooit nog goed?! De groenten zaten werkelijk overal behalve in haar mondje! Gaandeweg werd ik er wat handiger in en Yelena ook en nu gaat het best oke. Ik heb nu geleerd hoe je het lepeltje moet aanbieden: gewoon horizontaal ipv verticaal erin en dan via het bovenlipje alles van het lepeltje schaven. Je kunt het beter horizontaal doen omdat je kindje zo beter leert afhappen. En warempel, toen ik erop ging letten, merkte ik dat Yelena dat al prima doorhad! Schoonheidsfoutjes daar gelaten. Ik merk nu al dat ze duidelijke voorkeuren heeft. Courgette gaat er hier zo in, ik denk wel 2 hele eetlepels! Maar worteltjes daarentegen is drama. Ik blijf alle groenten aanbieden, niet langer dan een week achter elkaar. Kindjes schijnen 10 tot 15 dagen nodig te hebben om te wennen. Dus ik rouleer steeds. Dan 7 dagen courgette, 7 dagen worteltjes en sinds kort ook broccoli en bloemkool. Ze eet nog wel echte muizenbeetjes uiteraard maar dat geeft niet. Ohja en qua drinken krijgt ze alleen melk, fruit geven we haar nog niet ivm wennen aan minder zoete smaken en kans op allergie. We pureren haar voedsel. 's Ochtends en 's avonds een papflesje. Ik heb niet echt een vaste tijd, ik probeer voor ons eigen avondeten te doen omdat ik dit handiger vind. Maar het is hier nog heel erg zoeken met slaaptijden, dus ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat hele bijvoedingsverhaal nu ook knap lastig vind. Ik heb overigens niets met het Cb overlegt, vorige keer begonnen ze er niet over en ik hoef pas volgende maand weer terug te komen. Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal. In ieder geval weet je nu dat er meer mama's worstelen met bijvoeding.
Wij hebben wel de babybook en ik ben er helemaal verliefd op.. Vind het echt een super TOP ding... helemaal goed.. Ik maak vaak in de babycook eten voor 2 dagen.. Ik doe 2 kleine of 1 grote aardappel erin en vul de babycook dan op met groente. Inmiddels eet Jamal de volgende groentes: * Bospeen * Sperziebonen * Bloemkool * Broccoli * Snijbonen * Courgette En hij vindt ze allemaal even lekker.. Aangezien ik op 1 dag 2 porties maak doe ik die andere in de Avent bekers in de vriezer.. Handig als we thuis komen na een dag werken of als we bij (schoon)ouders gaan eten. Qua fruit is het een beetje hetzelfde.. Ook dat vindt hij heerlijk.. Jamal eet nu de volgende fruitsoorten (zowel alleen als gemixt met elkaar) * Peer * Appel * Banaan * Mango Deze week wil ik gaan proberen om aardbei te gaan proberen.. Jamal is volgende week 6 maanden en krijgt al vanaf 4 maanden bijvoeding.. Maar met Aarbei ben ik toch voorzichtig.. Overigens krijgt Jamal geen kiwi aangezien mijn man allergisch is voor kiwi, daarom doen we dat maar even niet. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel
Ik lees hier even mee. Ik kan haast niet wachten tot ik bijvoeding mag gaan geven. Lijkt me zo leuk! Ik ga ook met 4 maanden een klein beetje bijvoeding proberen. Duurt nog wel even, maar goed.
allereerst leuk om jullie verhalen te lezen! Ik ben nu een paar dagen bezig met bijvoeding. Wilde eigenlijk rapley doen, maar dat ging gewoon echt niet. Heb me nu voorgenomen om als hij gewend is aan eten op zich, zelf met de babycook vers aan de gang te gaan. Tot nu toe krijgt hij alleen wat peer uit een potje! Wat een bende, maar wel leuk om te zien dat het beter gaat met de dag. Hij eet nu een half potje van vier +!
Wij hebben ook een babycook en ik kan niet wachten om ermee te beginnen! Maar we gaan wss pas op 6 maanden beginnen bijvoeden. Vraagje: Als je bv smorgens het groentepapje maakt. Om een deel dan in te vriezen. Mag je dan een deeltje in de koelkast laten staan tot in de middag wanneer het etenstijd is? of mag je het enkel meteen geven/invriezen?