Onze dochter is 6 oud en de hele dag door bezig met eten... Als ze in de ochtend opstaat vraagt ze al wat we in de avond eten, als ze net haar lunch op heeft vraagt ze alweer na een uur om snoep of fruit en zodra ze haar laatste hap avondeten op heeft vraagt ze om een toetje ook al zijn we nog niet klaar en weet ze dat ze dan en moet wachten en als ze vraagt helemaal niks krijgt. Tussendoor vraagt ze dan regelmatig om lekkers of ze zegt; ik zou best wat lusten maar dat krijg ik niet.... Intussen vind ik het erg vermoeiend worden de constante vraag om eten. Is dit herkenbaar en hoe gaan jullie hiermee om? Vanochtend zag ze dat haar broertje hoestdrank kreeg en dan bedenkt ze dat ze ook verkouden is en dat ook wil proeven. Bij het uitpakken van de boodschappen staatt ze wel zou ze er met haar neus bovenop en verwijst naar alles wat ze wel zou lusten. Net presteert ze het om te vragen naar het eten van morgen... Pfff... zo vermoeiend.... En het is niet dat ze dan wil horen dat ze aardappels groente en vlees krijgt
Is dit altijd zo of zit ze misschien even in een groeispurt? Zou haar dan bijv tussendoor een extra stuk fruit aanbieden of rauwkost (snoeptomaatjes/komkommer/paprika oid)... Eet ze dat dan ook op of gaat het alleen maar om 'lekkere dingen'? Dan is het natuurlijk geen échte honger als ze dat niet wil... Evt een extra boterham 's morgens en/of tussen de middag?
Ahh ik zou,dit letterlijk geschreven kunnen hebben, alleen is de mijne bijna 5 precies wat jij zegt...s ochtends al over avondeten beginnen. Als ze haar ontbijt,koud op heeft al fruit vragen....en zo de hele dag door. Vriendinnen zijn jaloers dat mijn dochter zo goed eet...ben er ook wel blij mee, maar wordt er heel moe van dat de hele dag om eten draait. We hebben wel vaste tijdstippen, maar ze heeft gewoon altijd honger. En het hoeft echt geen snoep te zijn hoor, fruit, rauwkost e.d gaat er net zo goed in.
Nova, nee helaas het is altijd zo en fruit of rauwkost wil ze ook wel, maar 4 stuks fruit op een dag vind ik ook weer teveel van het goede. Laatst had ze 's ochtends al 5 boterhammen op! (is een uitzondering, maar we moesten de tent afbreken van vakantie en had een zak brood opgesmeerd en dacht; eens kijken hoever ze komt, nou heel ver dus...) Tuc, ja die honger is herkenbaar, maar dan weer niet in aardappels groente en vlees. Hoewel de rijst en pasta's erg goed gaan, 't is niet zo'n aardappel eter.... Hier krijgt ze ook gewoon 3 maaltijden en fruit/rauwkost en een snoepje tussendoor, maar 't haalt niet uit. Nu denken we ook weleens dat het komt doordat ze te vroeg geboren is (31 weken) en dat het iets is van; toen moest ze eten alleen al om te overleven en dat is blijven hangen of zoeits. Geen idee of dat kan...
Ik zou haar gewoon iets geven als ze erom vraagt, maar wel alleen gezonde dingen. Van fruit en rauwkost kan je volgens mij moeilijk te veel eten. Zet gewoon iets op tafel in haar handbereik, dan hoeft ze er ook niet steeds om te vragen. Is het aandachtvragen, los je dat zo op, het fruit/de komkommer staat al bij haar, ze hoeft niet naar jou toe om het voor haar te pakken. Hoe is haar bouw verder? Heeft ze verder een medische achtergrond? Wellicht heeft ze een heel snelle stofwisseling?
Oh oke... kan ik me voorstellen inderdaad! Tja, dan heb ik ook geen tips/adviezen. Hier wel een goede eter, maar ze vraagt (nog niet) zoveel om eten...
hoewel ik jaloers ben op zn goede eter snap ik heel goed dat het erg lastig kan zijn. wat is ze trouwens handig geworden in haar wensen duidelijk maken zonder het daadwerkelijk te vragen! "ik zou dat wel lusten maar mag toch niet" hihi heel orgineel, ik hoor dat ook wel van mn oppas dochter aangezien de regel "kindjes die vragen.." hier ook geldt. nu was er pas een docu op tv over het dikste kind waarbij ze ontdekte dat die het hormoon miste dat aan de hersenen doorgaf dat de buik vol was. ofterwijl het kind had altijd honger. haar ouders gaven haar dan ook de hele dag te eten omdat het kind bleef zeuren om eten. dit zal vast niet het probleem zijn bij jou dochter hoor, maar wou het even erbij vermelden
Onze dochter van 7 jaar doet dat ook.Ze mag 2x per dag een snoepje en dan is het klaar.Ze is gek op komkommer en gele paprika en die heb ik nu vaak in huis.Ze wast en snijdt ze zelf en geniet er daarna heerlijk van.Mijn dochter weet dat het me irriteert wanneer ze weer over eten begint en soms lijkt het daardoor wel dat ze er steeds meer over moet zeuren.Ze eet ook graag aardbeien en die mag ze ook klaar maken.Ik moet zeggen dat het goed werkt.
Sja het blijft lastig want idd, wat kunnen worteltjes of komkommer voor een kwaad en anderzijds denk ik, het kan dan wel geen kwaad maar ze blijft dan toch bezig met eten. Zodra ik de keuken inga, al is het voor heel wat anders, hangt ze er al omheen. Maar als ze druk bezig is met spelen hoor je haar weer niet dus het lijkt me geen honger dan? En ja creatief is ze, toen ik rust moest houden in de zwangerschap wilde ze maar al te graag helpen, vooral met eten en/of drinken pakken voor de rest niet Dirksmama heb niet het idee dat ze relatief veel suikers binnen krijgt, maar ja dat zit overal in he dus zou best kunnen, maar ze snoept niet de hele dag door ofzo en is ook niet te dik....
Ik snap dirksmama's vraag, vroeg me dat zelf ook af. Want het kan ook zijn dat ze door relaief veel sukers/witmeelproducten elke keer een snelle suikerpiek krijgt, die daarna ook weer snel zakt. Waardoor ze dus weer om eten gaat vragen. (En zo kom je in een vicieuze cirkel terecht) Kán he, ik zeg niet dat dit zo is Wat ik mij nog wel af vraag: wat geef je haar qua boterhammen? Volkornebrood? Roomboter erop? Of tarwe/witbrood met halvarine? En oe geef je fruit? Gewoon in stukjes? (Zodat ze dus 'moeite' moet doen om het op te eten? En wat geef je voor drinken tussendoor? Wil vooral met je meedenken. Want kan me heel goed voorstellen dat dit lastig/vervelend os voor jou
Heeft onze dochter nu ook last van...maar heel simpel...vaste tijden eten en drinken zijn vaste tijden. Dorst tussendoor is water drinken, geen water? Dan ook geen dorst en niet zeuren! Tussendoor honger? Dan kan ze komkommer of wortel of sla of tomaat ofzo krijgen (groenten mogen ze onbeperkt eten he!) geen zin daar in, dan ook geen honger en niet zeuren! Wel zeuren is antwoord van mama, dat of niets...en nu mond dicht erover anders moet ze in de hoek staan om even na te denken wat ze nu echt wil. Vaak zegt ze dan als ze echt honger of dorst heeft, ja. Is het niet echt, dan hoeft ze ineens niets meer en kan wel nog even 1 of 2 uur wachten tot het volgende drink en eet moment. Standvastig blijven...en zoals gezegd, groenten mogen ze altijd eten! Rauw, of wat gekookte boontjes ofzo...kan allemaal is alleen maar goed voor ze
Fruit kan je wel degelijk teveel eten......2 stuks fruit geld ook voor kinderen. Dus niet ineens extra fruit gaan geven, zitten veel fruit suikers in en die zijn slecht voor je. Rauwkost en licht gekookte groenten tussendoor zijn beter.
Het ligt er ook aan wat voor fruit... ik denk niet dat een handje druiven al geldt als een stuk fruit. Anders zit mijn dochter nu in de zomer aardig over die 'max'. Ze eet heel goed van gemengde fruitsoorten, een paar aardbeien, frambozen, handje bramen, stukje perzik... soms samen, maar meestal hebben we 2 fruitmomenten op de dag. Als ik dat bij elkaar optel over de dag kom ik wel uit op 2 stuks denk ik zo.
geloof dat het 150 gram is wat beschouwd word als 1 stuk fruit... Een grote appel is eigenlijk al over de max heen..... Moet het ff na kijken als je het echt wilt weten in het foldertje van de dietiste van onze dochter.
sorry 150 gram is 1,5 stuks fruit zelfs...dat is de norm voor kinderen van 5 jaar...geloof eronder en er boven zelf ook nog...
De tip was al eerder iets anders geformuleerd: misschien kan je haar wat bewuster maken van waar eten vandaan komt. Haar zelf d'r druiven laten wassen, salade laten samenstellen, betrekken bij het bereiden van de maaltijd. Misschien een boekje kopen met kindermaaltijden, waar ze uit kan kiezen wat ze die/de volgende avond wil eten, of leuker nog.. wat ze zelf wil koken (onder begeleiding). Je kan ook op bezoek gaan bij een appelboomgaard of boerderij met groente, melkkoeien of kippenei. Het helpt waarschijnlijk niet tegen het constant bezig zijn met eten, maar het geeft in ieder geval een andere dimensie eraan. Eten is op die manier niet iets wat kant-en-klaar op de tafel staat, makkelijk beschikbaar en in oneindige hoeveelheden. Het wordt iets met een achtergrond en herkomst.
Dank jullie wel allemaal, qua eten hebben we meestal volkorenbrood, maar ook wel boerenbruin, in elk geval geen witbrood (lust ik zelf niet graag) Boter is dieetboter en ze mag een boterham met zoet en een met vlees of kaas. Fruit idd, ik heb zelf zw.diabetes gehad en met de appels die wij hadden zat ik eigenlijk al te hoog. Ze eet de appels meestal heel, dan doet ze er langer over om ze af te knabbelen Drinken moet ik wel eerlijk zeggen dat dat vaak iets van ranja is dat is natuurlijk wel zoet. Al laat ik ze tegenwoordig ook vaker water pakken en idd, als ze dat niet wil heeft ze ook geen dorst Heb nu worteltjes liggen dus zal het eens proberen, wil ze dat niet dan dus geen honger Misschien wel een goed idee om iets meer regelmaat in de tussendoortjes te doen, want nu ik er eens over nadenk, als ze er niet om zeurt vergeet ik die ook vaak.... Dank jullie wel allemaal voor de tips!
Wat weinig. We gaan daar met de hele familie aardig overheen op een dag. Maar het verschilt wel per seizoen. Er is nu zoveel lekker fruit!
Dacht dat de max op 2-3 stuks per dag lag.. al voor die kleintjes! En ligt er natuurlijk ook aan wát voor fruit (geen 3 bananen natuurlijk). Zou inderdaad wat meer regelmaat in de eetmomenten brengen: 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes. Weet niet of ze al iets kan met de klok (grote wijzer daar, dan tussendoortje oid)... geeft misschien voor haar ook meer duidelijkheid. Verder doe ik het hier zo: 's morgens 1 beker ranja (diksap oid) en 's middags 1 beker ranja, verder is het water. Op erg warme dagen maak ik nog wel eens een uitzondering, maar meestal gaat het zo. Geen water willen = geen honger. En inderdaad gewoon rauwkost geven (wortels, tomaatjes, komkommer oid), hoeft ze dat niet = geen honger! Succes!