Elize is van begin af aan al een lastige drinker geweest, maar de afgelopen periode ging het redelijk goed met iig de flessen melk. maar nu is het weer drama. ze drinkt weinig en begint steeds meer de fles te weigeren. ook drinken uit een tuit of rietjes beker wil ze niet. ze heeft eigenlijk tot nog toe nooit meer dan een enkel slokje van water, thee of sap willen drinken. maar nu wil ze ook de flessen niet goed meer. fruit, brood, groente en yoghurt gaat wel goed. dit is haar schema: rond 6 -7 uur 200ml pap fles ( drinkt hier nog t meeste van ong tussen de 150 en 180 ml) 10 uur fruit 1 stuk of potje 10+ maanden dat gaat meestal wel op. bied hier naast ook uit de tuitbeker drinken aan maar dat wil ze nooit. 12 uur brood 1 stuk met beleg. 12.30 150 ml melk uit fles ( drinkt hooguit 60 of 70 ml) dan wil ze niet meer en begint m weg te duwen en te mopperen/huilen. rond 15 uur drinken aanbieden uit tuitbeker en een soepstengel en of rijstwafel ( het drinken wil ze eigenlijk nooit ) duwt me ook weg als je de tuit aan haar zelf geeft gooit ze m op de grond 17 uur groente en yoghurt dit gaat op. tussendoor nog een keer drinken uit tuit aanbieden maar ze wil dit niet. 19 uur 200ml fles melk (maar drinkt hier hooguit 60 a 70 ml van en met geluk 100ml. ) heel soms wil ze wat van een lepeltje drinken maar dat is dan ook hooguit een paar slokjes. uit een gewone beker en ook de rietjesbeker lukt eigenlijk nog niet omdat ze hier op kauwt. wie heeft er tips? is dit een fase? zijn er die het ook meegemaakt hebben? verder doet ze het prima ontwikkelt zich goed en kletst en is over t algemeen gezellig en vrolijk. ze is van begin af aan een kleintje geweest. ze is geboren met 45 cm en 2560 gram en is nu ong 70 cm en weegt 6800 gram.
Een pakje appelsap proberen. Dan kan je een beetje knijpen en leert ze een rietje begrijpen misschien? Wij bieden water aan tijdens de maaltijd. Dus paar stukjes aardappel en groente en dan slokje water en dan weer een stukje groente. Ze drinkt ongeveer anderhalve rietjesbeker leeg. Pap geven we met lepeltje, dan krijgt ze nog wat extra melk binnen want de fles wil ze alleen s ochtends en s avonds
Hier was het een fase. Mijn dochter kwam aan het grootste deel van het vocht door de papfles (die bleef goed gaan tot 1,5 jaar oud) en het potje fruit (telt ook mee als vocht). Verder dronk ze echt mondjesmaat, hier en daar een slokje. Haar flessen ging ze ook steeds meer weigeren idd. Met 9 maanden wilde ze na het avondeten geen fles meer en de fles na de boterham stopte ze rond 10 maanden ook mee. Ze gaf gewoon zelf aan er geen behoefte meer aan te hebben. Ik troostte mij maar met de gedachte dat ze er prima op functioneerde. Ze was vrolijk en ik zag dat ze niet uitgedroogd was. Fruit en groente zit ook heel veel vocht in en yoghurt telt natuurlijk ook mee. Ze is inmiddels twee. Ze drinkt nu een stuk beter. Weet niet precies wanneer het omslagpunt is gekomen, is denk ik geleidelijk ontstaan. Met eten en drinken heb ik altijd de visie dat je niks kan afdwingen, je kan het er moeilijk met een trechter inproppen. Daarnaast wil ik niet dat mijn dochter het dan als machtsmiddel gaat zien. Als haar lichaam meer vocht nodig heeft, dan geeft ze dat echt wel aan (uitgaande van een gezond kind). Heb dus geen gouden tips! Wij hebben het gewoon geaccepteerd als iets dat bij haar hoorde.
Dat van een pakje appelsap is een idee dat kan ik idd wel proberen.. dat hebben we nog niet geprobeerd. ze krijgt s ochtends pap uit de fles dat gaat nog t beste de andere 2 flessen dus die met brood en de avond fles is gewoon melk en die begint ze dus steeds meer te weigeren.en dus dat ze andere dingen niet wil drinken. ik ga t zeker proberen met een pakje met rietje dank je wel
Ik weet niet of ze het mag hebben qua gewicht, maar dan doe je s avonds ook een heel klein beetje pap er door bij de fles?
Dwingen doen we ook niet dat heeft inderdaad geen zin. en ik denk ook vaak als je niet wil dan maar niet.. maar t is dat ze al klein en fijntjes is en je natuurlijk niet wil dat ze problemen erdoor krijg. dat ze minder dan gemiddeld drinkt weet ik en is altijd zo geweest dat hoort bij haar. misschien heeft ze idd gewoon niet meer nodig dat kan natuurlijk maar je wil toch proberen of er iets is wat ze wel wil.. bedankt voor je reactie
Kan ik mij helemaal voorstellen hoor! Mijn dochter was met 6 maanden oud al 9 kilo, een spekkie dus, dat hielp mij wel om er rust in te vinden. Kan mij voorstellen dat het je nog wat meer bezig houdt als je een tenger popje hebt. Pakjes vond mijn dochter vanaf 1,5 jaar ook erg leuk idd. Daarvoor niet geprobeerd.
Hier ook zo één. Hij zit nu wat betreft vocht op nog maar 1 fles melk, hier en daar slokjes diksap, fruit en een schaaltje yoghurt. Wij zijn al heel vroeg met een pakje appelsap aan de slag gegaan en dat principe had hij in no-time door. Die slokjes diksap krijgt hij dus uit een rietjes beker. Een normaal rietje gaat veel te hard en met de rietjes-beker verslikt ie zich helaas ook heel vaak. Schiet dus niet echt op. Maar ja.... Hij is nooit ziek en zolang zn luiers nog nat zijn, geloof ik t wel. Kan er ook niet meer aan doen.
Heeft je dochter wel goede plasluiers met een kleur die je niet ziet in de pamper? Als je de plas niet ziet qua kleur, dan krijgt ze gewoon genoeg vocht binnen en drinkt ze daarom weinig. Ze heeft dan gewoon niet meer nodig.
plasluiers en hoe ze verder is enz.. is allemaal prima, ik weet ook op welke signalen ik moet letten ivm uitdrogen, en die zijn ook niet aan de orde, t is alleen dat ze echt weinig wil en drinkt. hoort een beetje bij haar maar hoopte wat tips te krijgen wat ik kon proberen om te zorgen dat ze miss meer en vooral andere dingen wil gaan drinken. maak me ook niet direct zorgen maar je wil toch het liefst dat ze wel wat meer drinkt.