Hoi allemaal, Ik ben benieuwd welke fruit- en groentesoorten je kleintje mag in het begin? Wij willen er pas aan beginnen als hij geen genoeg meer gaat hebben aan zijn flessen. Dus misschien pas met 5 of 6 maanden ook i.v.m. allergieën in de familie. En wij willen het zelf vers bereiden. Hoe doen jullie dat met staafmixer of blender? Bedankt alvast! groetjes vruchtje
Wij zijn begonnen met de roemruchte worteltjes! Geweldig! Geeft hele mooie vlekken. Daarna courgette en broccoli. Fruit kwam pas een paar weken later maar daar zijn we begonnen met peer en daarna banaan. Worteltjes, koken en daarna even de staafmixer erop (pureren). We hebben maar kort gepureerd daarna zijn we de hakmolen gaan gebruiken (en dan steeds grover) tot we gingen prakken.
hier ook begonnen met wortels, toen sperziebonen, broccoli bloemkool, witlof met appel, appel, banaan, meloen, maar wij hebben een kliko baby die tot nu alles lust. vanavond krijgt ze aardappel met mais. kijken of dat ook gaat maar dat zal wel. ik denk als ik een broodje shoarma voor dr fijn pureer dat ze het ook nog opeet hahaha. maar gewoon beginnen met milde smaken. en als ik vers maak doe ik het met de staafmixer/hakmolen.
Even een soort van off-topic: Hier ook zo'n kliko kind, haha! We zijn ook begonnen met groenten, had een paar potjes uit die blije babydozen. Ging vrij snel heel goed. Maar ook ik wilde vers maken. Nu gaat fruit vers wel goed, is vaak zacht en makkelijk te prakken. Maar groenten vind ik zo lastig! Ik heb alleen een blender maar daarmee krijg je kleine hoeveelheden niet fijngehakt (blijft allemaal tussen de hakmessen zitten). Lang doorkoken en dan fijn prakken met een vork gaat redelijk met bv wortel, maar sperzienbonen of witlof... hoe doen jullie dat met al die draadjes en harde stukjes??? Mijn zoontje spuugt die harde stukjes er moeiteloos tussen uit!
ja ik weet niet, bij mij gaat het wel redelijk goed met kleine hoeveelheid. als ik bv broccoli heb bv zon 8 roosjes. soms met een lepel even weer bij elkaar "harken" tussendoor en dan nog een keer. er blijft bij mij niet echt iets tussen de messen zitten. alleen boontjes heb ik nog nooit vers gemaakt dus dat weet ik niet. de mais met aardappel( vandaag gewoon een potje) was trouwens ook weer overheerlijk hahaha
mmm... misschien ligt t aan mijn blender en kan ik beter een handzamere staafmixer kopen? Alhoewel...voor die paar weken? En mais: neem je die gewoon uit blik (met toegevoegd zout ed) of vers van een maiskolf?
Ja, je kan niet zeggen dat potjes ongezonder zijn. Je kunt wel zeggen dat potjes vaak minder gevarieerd zijn en dat smaken niet authentiek zijn. Het schijnt dat kindjes die gevarieerd vers leren eten vaak makkelijkere eters zijn dan kinderen die potjes gewend zijn... maar uitzonderingen bevestigen de regel over blikgroenten: blikgroenten kun je best een keer geven. Spoel eerst even af onder de kraan dan heb je al aardig wat zout te pakken. Beter blikgroenten dan geen groenten maar de voorkeur heeft vers.
de mais was deze keer een potje van friso mais met aardappel. was een nieuwe smaak dacht ik. ook vanavond weer een potje want ik ben pas laat thuis maar morgen weer heerlijk vers.denk witlof met appel...of we gaan een keer courgett proberen. oh ja potjes zullen niet echt ongezond zijn maar vers smaakt veel lekkerder. die potjes smaken volgen mij allemaal naar karton hahahah
Hier begonnen met wortel. Toen boontjes geloof ik. Broccoli, courgette, zoete punt paprika's, spruitjes... Hier heb je een schema. Fruit zijn wij later pas mee begonnen omdat ze erg last had van maagzuur. Als er allergieen in de fam zitten zou ik zeker eerst beginnen met groente. Elke groente 3 dagen achter elkaar proberen. Dan pas de volgende soort proberen. Succes...
Zelf eten wij ook altijd verse groente dus geen enkele moeite omdat voor hem ook klaar te maken . En mocht het er een keer bij in schieten of wij eten iets makkelijks geef ik hem gewoon een potje. Denk altijd wel handig om in huis te hebben.
Fijn om dit te lezen. Ik zit er zelf ook een beetje me 'hoe ik dat allemaal moet gaan doen' volgende maand. Het schema is idd een hele handige, heb zelf ook het boek van Stefan Kleintjes aangeschaft, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Heb ik gelijk nog wat vragen . - In het begin is de groente en fruit nog bijvoeding, maar wanneer gaat het gedeeltelijk de BV vervangen? - Hoe lang kun je zelfgemaakte porties bewaren in de vriezer? - Hoeveel bied je in het begin aan? En doe je dat direct na de BV? Of tussen 2 voedingen in?
Tot een jaar is BV hoofdvoeding. Je gaat het langzaam vervangen. Weet ik niet precies, maar best wel een tijdje denk ik. Wat ik in de vriezer had werd vaak binnen een paar weken al opgegeten. Maar een maandje of 3 moet wel kunnen denk ik. Gewoon goed achterin zetten zodat het niet zo snel ontdooit. - In het begin gaf ik ze eerst BV en toen gewoon eten. Toen langzaam aan tussen de voedingen in gaan doen en toen eerst eten en dan pas BV. Wij zijn volgens mij begonnen met tussen de middag warm. Nou ja warm... Ze kreeg dan een hele wortel gekookt. Dat was in het begin het enige. Toen ben ik langzaam begonnen met 's morgens wat brood. En toen is het brood langzaam verschoven naar tussen de middag en het 'warm' van tussen de middag naar de avond. Toen ben ik pas begonnen met fruit. Bij "Borstvoeding" staat een topic over Rapley...
Hallo meiden, Hier ook een borstvoedingsmama. Ik heb een schema uitgeprint vanaf borstvoeding.com. Hier de link: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden Hier staat wanneer ze wat mogen. Ik weet niet of alles heel stipt is maar maïs waarover ik net las mag pas vanaf 1 1/2 jaar dus dat is wel vreemd dat dat in een potje verwerkt zit?? Het consultatiebureau adviseerde om te beginnen met bloemkool, broccoli, sperziebonen en worteltjes. En qua fruit met banaan, peer, nectarine of appel. Ik wil het wel graag zelf maken maar heb daar ook niet altijd tijd voor dus heb ook wel potjes gekocht en je hebt ook veel mix-fruithapjes en daar staat wel bij vanaf 4 maanden dus blijft wel een beetje lastig allemaal.
Van die mais heeft denk ik te maken met dat het in potjes gemalen word en de bedoeling van dat schema is om te Rapley-en. Als je mais Rapleyed zit dat de volgende dag precies zo in de luier. Het heeft dus niet echt veel zin om je kindje hele mais te geven.
ik heb onze boef (bijna vier maanden, en al twee weken het eten uit mijn mond aan het kijken) vandaag perzik met framboos gegeven. geblenderd in de babycook (bebea), en ik denk dat er met smaak zo'n twee opscheplepels (afgestreken) in gingen! hij wilde nog wel meer, maar voor de allereerste keer heb ik het hierbij gehouden. wat ga ik de komende weken ook geven: -worteltjes (gestoomd) -appel (gestoomd om zacht te maken) -peer (zachte peer) -meloen -courgette (gestoomd) ik pureer alles, want ben niet zo van de rapley. heb zo'n babycook-apparaat waarin je het eerst heel fijn kunt maken, en daarna steeds grover. lijkt mij prima. zoonliefvond het super in ieder geval, en stukjes zeilden er gelijk weer uit.