Lijkt me duidelijk toch? Nee, niet voor mij, daarom vroeg ik het. Mijn zoontje pakte alles beet. Als al het eten oppakken telkens mislukt, kan je je ook afvragen of je kind al toe is aan zelf eten. Zelf kunnen eten, is een aantal factoren in de ontwikkeling van een kind die samenkomen. Zie dat niet als aanval oid, maar dat is hoe ik het zie. Zo kukelde mijn zoontje opzij met 6 maanden, dus wachtte ik totdat hij wel zelfstandig kon zitten. Opnieuw begonnen, enorme kramp, dus weer even gewacht en met 7 maanden waren we aan het repliejun.
Ik heb altijd begrepen dat stevig op schoot rechtop zitten voldoende is voor rapley-en. Ik houd hem gewoon goed vast en dan zit hij netjes rechtop op schoot. Ik wacht nog even met de kinderstoel, al zou ik het wel graag doen (heb je de handen vrij).
Nou, dat zat hier niet stevig, vond ik; hij zakte als een plumpudding in elkaar! Ik vind eten op de bank ook veel onprettiger dan lekker op een goede stoel aan de eettafel!
Ik had het ook over gladde peer, banaan of mango he? Als mijn kind gewoon stukjes broccoli, sperziebonen en wortels wegknaagt, maar alleen moeite heeft met glibberig fruit, zie ik dat niet als teken dat ze nog niet klaar is voor een peertje. Volgens mij zei je zelf dat je glibberig fruit droogdepte. Dat is volgens mij net zo veel helpen als even vasthouden. Dan moet je ook consequent zijn en zeggen dat je kind nog niet klaar is voor bijvoeding zolang je het nog moet droogdeppen.
Euh nee, je had het over een stukje fruit. Niet over nat, sappig, glibberig fruit. En sinds wanneer is een banaan glibberig? Ja, glibberig fruit schilde ik en haalde ik even een keukenpapiertje langs en sperziebonen dop en kook ik. Zodra mijn kind een hele peer vast kon houden, kreeg hij die met schil. Wat een rare wending dit.
Ik quote mezelf maar even... volgende post zei ik inderdaad alleen "fruit", maar ik refereerde nog steeds aan die glibberige peer. Misschien niet helemaal duidelijk. En werd banaan niet glibberig bij jou? De eerste 10 seconden niet nee, maar hoe meer ze ermee ging zitten spelen en erin knijpen hoe prutteriger het werd, en dan floepste ie inderdaad telkens uit haar hand. Maar goed, bottom line: jij hielp je kind door droogdeppen, ik door vasthouden... big deal
Tip: je schilt 1/3 van de banaan, zodat je kindje dus de schil vast kan houden! Het laatste stukje geef je dan in de hand of eet je zelf op.
Ja, dat had ook geprobeerd, maar toen vond ze het net zo lekker om op de schil te knagen als op de banaan zelf, hahaha. Leek me ivm bestrijdingsmiddelen (en misschien is een bananenschil van zichzelf al giftig?) niet zo'n tof idee.
Gaat ze dan op de schil kauwen ja? Mmm, niet goed. Op bananenschillen zit heel veel gif (niet op biologische en die zijn niet duur!). Ik zei het trouwens fout: ik schilde 2/3 van de banaan.
Joh doe het zoals het je uitkomt! Mijn dochter mocht alles zelf eten, ik heb nooit iets gepureerd behalve puree... Wel in het begin geprakt, want we startten onder de zes maanden met hapjes. Soms gaf ik iets aan, soms kreeg ze iets van een lepel (zoals doperwtjes) vaak omdat ik haast had of gewoon van tafel wilde. De gulden middenweg. Bij opa's en oma's en op het kdv durfden ze rapley niet. Dus kreeg ze het daar zoals men het daar het liefste gaf. Heeft nooit problemen gegeven die methoden door elkaar, ze is een goede eter.
En o ja. behalve hele stukken biedt rapley nog meer. Bijvoorbeeld de pure smaken geven dus niet alles door elkaar heen: dat kan ook als je aardappel en groente gescheiden prakt. En zelf eten kan ook ook met handen of bestek als het eten wel eens is geprakt, zoals bij stamppot. Dus je kan best variëren en dan volg je niet de strengste leer van de methode maar dat hoeft ook niet per se.
Hij breekt af bedoel je? Ik topte hem ondersteboven, dus dat steeltje komt dan onderaan, dat houdt lekker beet.
Ik heb even niet meer gereageerd, maar wel gelezen, hoor. Jullie zetten mij wel aan het denken over helpen en zelf doen. Conclusie: je helpt altijd, want je kookt het eten toch voor ze en biedt het aan op een geschikte manier (niet te heet/niet te koud/ stukken/ geprakt/ gepureerd/ van een lepel/ op een bord/ je neemt ze op schoot of zet ze in de kinderstoel...), je besluit wat ze wel/niet mogen eten (wat gezond is op een bepaalde leeftijd en wat niet). Je hoeft alleen niet meer te helpen dan nodig is. Ik ben ook wat relaxter geworden. Kennelijk is mijn zoontje geen snelle eter. Hij krijgt het nu gewoon zo aangeboden als het uitkomt en als hij wat eet, is het fijn. Anders ook goed. 's Morgens en 's middags een broodkorst (vindt hij niet veel aan) en dan nog een keer fruit en een keer groente. Meestal eet hij (bijna) niets ervan. Soms een beetje sabbelen erop. Ik koop soms speciaal wat voor hem, en verder krijgt hij wat we zelf eten en in huis hebben. Ik heb het schema van Kleintjes in de keuken hangen en daar kijk ik dan snel op of hij het mag of niet. Eergisteren heb ik wilde perziken voor mijn man gekocht. Die houdt daar erg van. Gisteren wilde mijn dochter ook, dus een portie geschild en in stukken gesneden. Na 1 hapje zei ze dat ze het niet lustte. Dus toen keek ik snel op het schema of mijn zoontje ze ook mocht. En ja. Aan mijn man gegeven en die heeft hem erbij geholpen (pakken doet hij gewoon écht niet). Gisteren en vandaag heeft hij één stukje perzik (handpalm grootte van het kind) gegeten. Hij sabbelde het met plezier op. Daarna hoefde hij niet meer. Vandaag heeft hij ook nog 2 hapjes diepvriesspinazie van een lepeltje gegeten. Sinds hij bij mijn man perzik heeft gegeten, heb ik het hele eten voorlopig aan hem gedelegeerd en de spinazie ging dus ook. Het blijft echter mondjesmaat.
Ik deed het net hoe het uitkwam. Op een gegeven moment ging het zo dat hij fruit altijd zelf en in stukken at en dat ik het avondeten met de vork wat prakte omdat hij er anders niks van at. Gewoon op je gevoel afgaan, dan is het toch prima?
Wij hebben haar met 6 maanden bij ons aan tafel gezet (of wat eerder dan wanneer wij aten als ze te moe was om met ons mee te eten) en hebben grove stukken groente op haar tafelblad gelegd. In het begin deed ze er niks mee uit zichzelf, wij hebben dan wel bijvoorbeeld het stuk courgette gepakt en voor haar mond gehouden, dan proefde ze wel. Na een paar dagen pakte ze zelf haar groenten/fruit en sabbelde er dan op. Wij hebben het gecombineerd met geprakt eten geven, maar we hebben nooit gepureerd, er zaten altijd wel stukjes in. Sinds ongeveer een maand weigert ze ook maar elke lepel die in de buurt komt, dus ze eet nu gewoon alles zelf, ook rijst e.d, dan wordt het maar een enorme smeerboel en kan ik 3x per dag dweilen Ze eet iig lekker en dat vind ik het belangrijkst.