'Mag' je als baby zijnde al iets niet lusten? Of is het dan echt puur een kwestie van nog moeten wennen aan een smaak? De reden dat ik dit vraag, is omdat ik toch eigenlijk een beetje begin te twijfelen. Ik ben zelf een énorme moeilijke eter en baal hier eigenlijk ontzettend van. Kijk je op een menu van een willekeurig restaurant, ik lust echt zo'n 90% niet. Om die reden proberen we dus te zorgen dat hij in ieder geval alles kent en dan dus hopen dat hij veel lust. Nou ben ik er dus pas achter gekomen dat hij geen rozijntjes lust. Verder lust hij vrijwel alles (qua eten kan er zo gauw niet opkomen wat hij niet echt lust eigenlijk, enige tot zover die ik wel even weet is water en yoghurt) En hij eet ontzettend veel. Soms lijkt het wel alsof hij denkt: zolang het aangeboden wordt, móet ik het eten. (zoals ik al zeg, het lijkt, want hij geeft het vanzelf wel weer aan) Dus wat dat betreft is er helemaal geen zorgen van; hij moet toch echt iets gaan lusten. Maar nou kwam ik dus laatst bij iemand op visite en die had het over van die rozijntjes in een doosje. Nouja, ik liet toen vallen dat die van mij dus geen rozijntjes lust (heeft het eens in een risotto gehad, dacht ik dat het aan iets anders lag, maar die luste hij dus niet. Daarna heeft hij pas een krentenbol gehad, maar daarmee trok hij hetzelfde gezicht en hoefde het niet) Nouja, ik had dus al gekeken op internet, maar je leest niet vaak dat kinderen er niet van houden. Maar kan toch? Kreeg ik als reactie; noouuu daar heb ik dus nog noooit van gehoord, een kind die niet van rozijntjes houd (goh, dat wist ik dus nog niet..) Anyway.. Werd dus vervolgd met; nou luister, dan moet je gewoon die rozijntjes kopen, dat hij ze er zelf uit kan pakken. Dan went hij gewoon aan de smaak, want dat is het nu dus, hij is er niet aan gewend, hij eet alles nu wat je hem aanbied. Daar moet je dus nu gebruik van maken en daarna kan je steeds meer dingen geven met rozijntjes erin. Ergens klinkt het logisch, dat je met bepaalde dingen aan de smaak moet wennen. Maar is dat echt dan iets waar je nu aandacht op moet richten? (ik bedoel dan wel echt rustig, dus niet dat je alleen maar daarnaar kijkt ofzo ). Dan bedoel ik dus echt dat je dan aandacht moet richten op wat hij niet lust en hem daaraan te laten wennen. Of kan het dus echt al wel heel goed mogelijk zijn dat hij het echt niet lust en moet je het dan ook laten varen? En wellicht over een jaar weer proberen ofzo? En ik bedoel nu niet alleen maar met rozijntjes, maar met alles. Rozijntjes is van hier dan maar even alleen een voorbeeld. Hoop dat het even duidelijk is zo
Gewoon aan blijven bieden zou ik zeggen. Hier vielen rode bietjes totaal niet in de smaak, maar dat proberen we gewoon nog een keer en nog een keer. Sommige dingen moet je nou eenmaal wat vaker geproefd hebben (10-15 keer) voordat je het lekker vindt. Behalve wanneer het iets ongezonds is, dan zou ik zeggen waarom de moeite doen. Maar zeker met groente etc. zou ik het gewoon blijven proberen! En uhm, water niet lusten? Zou ik toch echt nog blijven geven! Water heeft zo goed als geen smaak, dus vies kun je het moeilijk vinden. Je kunt enkel liever iets anders willen met meer smaak (over het algemeen zoetigheid).
Dankjewel voor je reactie. Ohja dat is ook wel een goede. Is het dan iedere keer weer één hapje uitproberen of net zoveel hapjes geven als toegelaten wordt? Nouja met water doet hij steeds z'n mond helemaal open en laat het eruit lopen. Dat doet hij met iets anders niet. Dus vandaar dat ik dan zeg dat ik denk dat hij het niet echt lekker vind.. Maarja hij doet ook wel anders met dingen die hij echt niet lekker vind zoals de rozijntjes dan, maar toch neemt hij het niet van harte.. Maar dat is zeker ook wel iets dat ik gewoon blijf aanbieden.
Mijn dochter lust vanaf 8 maanden geen andijvie en nog steeds niet. Aanbieden had geen zin, ze draaide gewoon haar hoofd om en ging huilen. Nou ja dan niet toch??
Juist daarom is water vies vind ik @ts je kan dingen gewoon blijven aanbieden... Je komt er snel genoeg achter of hij het echt niet lekker vind of dat het even wennen is Daar bedoel ik natuurlijk niet mee elke dag rozijntjes geven haha maar zo af en toe eens proberen
Ik geef inderdaad dan zoveel als ze wil. Soms is het ook gewoon even geen zin hebben in iets. De ene dag smult ze van iets wat ik maak terwijl ze op een andere dag er niks van wil hebben ... vandaar dat ik zeg, gewoon blijven proberen en na verloop van tijd kom je er wel achter dat een kind iets echt niet lust. Zeker als je wil dat je kind veel verschillende dingen eet en niet een moeilijke eter wordt, zou ik regelmatig nieuwe dingen aanbieden en niet na 1 keer al opgeven ...
Bedankt voor de reacties allemaal Dat is dan wel duidelijk zo, dan blijf ik het gewoon nog even af en toe aanbieden en zie ik vanzelf wel of hij er uiteindelijk iets van wil weten of niet. Blijven proberen is dan inderdaad wel even een optie.
Ik lust ook niet alles hooe. Ik denk dat t wel goed is om je kindje vanalles te laten proeven. Dingen die niet zo goed in de smaak vallen nog wel een paar keer aanbieden.. As t dan nog niet wil...dan niet? Mijn zoontje dronk meestal geen water ( net een jaar geweest) toen hij de rietjesbeker ontdekte, was t ineens geen probleem meer.....
Ja het maakt ook niet uit hoor als hij iets niet lust. Denk dat het heel zeldzaam is als iemand écht alles lust. Maar heb zelf ook ervaring dat ik iets helemaal op moest eten terwijl ik er echt kokhalzend bij zat. Dan wel op latere leeftijd, maar toch. Dat wil ik bij hem ook gewoon niet doen. Daarom had ik dus de vraag of dat dan wennen is of niet, want als het al 1000% zeker is dat hij het echt niet meer zou gaan lusten, is het ook niet leuk meer om het aan te blijven bieden. Dat kan misschien dan inderdaad wat later komen, of helemaal niet, mag ook. Zou het in ieder geval zonde vinden als het slechts een kwestie van wennen was geweest en ik dat dus nooit heb uitgeprobeerd. Kan dan in ieder geval niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb. Maar fijn dat jouw zoontje ineens wel water wou drinken. Laat toch ook heel mooi zien dat het altijd nog mogelijk is om iets ineens wel te lusten.
Als iets niet in de smaak valt zou ik t gewoon een poosje achterwege laten. Iets kokhalzend op moeten eten, brrrrrr... En dat hij nu ook water lust is wel makkelijk. Bij warm weer is er zo wat water in een flesje gedaan en hoe je niet altijd met roosvicee/limo te sjouwen. Water is immers overal te krijgen
Ik geloof dat appelstroop het hem hier niet gaat worden voor de jongste...... ze eet de boterham echt niet. Er zijn genoeg alternatieven dus tja. Ik eet ook sommige dingen niet.
Je schrijft dat hij voor de rest wel alles eet, dan zou ik me om een paar rozijntjes echt geen zorgen maken, denk dat je kindje prima kan leven zonder rozijnen hoor (ps mijn vriendin lust ook geen rozijnen). Hier lust onze zoon echt geen uien, vanaf het begin al niet, op welke manier verwerkt ook niet (zelfs niet gepureerd verstopt in een sausje). Hetzelfde met zuurkool. En tuurlijk er zijn ook dingen die hij minder lekker vind maar daar hebben we gewoon als regel dat er wel een paar happen van worden gegeten.