Mijn knulletje heeft best wel voedselallergieen.. Dus ik mag maar 1 soort geven een week lang. Kwa potjes is alleen worteltjes, peer en sperziebonen los.. Nu heb ik die allebei een week gehad (worteltjes kan hij dus niet..) Nu wil ik dus dingen zelf klaarmaken.. Bloemkool e.d. Aangezien ik geen blender o.i.d. in huis heb.. dacht ik er aan om eventueel een babycook aan te schaffen?? Hebben er hier mensen ervaring mee? Is het erg handig?
Geen ervaring met een babycook. Ik heb zelf zitten twijfelen om hem te kopen, het leek me namelijk ook wel handig. Maar toen las ik over rapley en heb ik besloten om mijn dochter zo te voeden. Mijn dochter heeft KMA en wij moeten dus ook voorzichtig de bijvoeding introduceren. En met rapley gaat dat heel gemakkelijk (we zijn vandaag begonnen ). offtopic...hee, uit gouda?! Man en ik gaan in augustus naar gouda verhuizen.
Toen Dirk klein was (ook allergisch) bestond het apparaat nog niet. Maar ik heb het niet gemist, ik zie het vooral als een extra sta-in-de-weg. Dirk wilde niets gepureerds, die heeft zelf het Rapley-eten uitgevonden. Zijn zusje ook. So wie so gaf ik vanwege de allergiekans nooit potjes, daar zit veel te veel anders in waar ze ook op kunnen reageren. Ook de 4-maandenpotjes, en die hebben ook nog eens als nadeel dat ze veel te fijn gepureerd zijn, eerder vloeistof dan eten. Als je wilt pureren, dan is een staafmixer veel handiger. Voordeliger en voor veel meer dingen te gebruiken (ik gebruik 'm bijvoorbeeld om klontjes uit de jus te krijgen of om een mooi glad pannenkoekenbeslag te maken).
Je kindje is 6 maanden dus mag al lekker stukken krijgen. Waarom het jezelf moeilijker maken dan nodig? Lekker op de Rapley-manier en je kan het allergie-vriendelijke introductieschema volgen van S. Kleintjes als je wilt. Is een erg handige leidraad, vond ik. (hier ook allergie) Je moet niets pureren, je moet niet apart koken, je kan gewoon samen met je kindje eten elke maaltijd, je moet niet over een paar maanden starten met stilletjes aan stukken introduceren en het risico dat hij dan niet meer wil,... etc...
Ik zelf heb de stomer en blender van AVENT. Eigenlijk hetzelfde als de babycook. Ik ben er zelf erg tevreden over.
Hier ook die van Avent. Heel handig. Mocht je een rekening hebben bij de ING, of iemand kennen die dat heeft, kan je het voor 69 euro met rentepunten halen. https://www.ing.nl/particulier/spaarwijzer/gratis-rentepunten-voor-spaarders/rentepuntenshop.aspx Hier kan mijn kleine niet tegen rauwe appel en peer, Moet die dus wel stomen/ koken. Apparaat gaat vanzelf uit, na een piepje.
Hier de babycook! Superhandig! Onze dochter moet dus niets van stukken of zelf eten weten... (beetje vreemde zin hihi). Ik vond hem wel duur, dus op MP gekocht!
Ik denk dat het ook een beetje van je eigen eetpatroon afhangt of het handig is. Wij eten so wie so elke avond al gestoomde groente, en dan is het niet moeilijk om even een stukje voor de baby apart te houden. Als je veel van die pakjesmaaltijden eet, dan is het misschien ook lastiger om je kind mee te laten eten. Maar dan nog, een staafmixer heb je vaak al voor 10-15 euro. Da's stukken goedkoper als een ding van 69 euro (en daar dan nog rentepunten bij ook). En een staafmixer neemt minder plaats in en kan voor veel meer dingen gebruikt worden!
Met een losse blender kan je niet koken/stomen Wij eten ook dingen als macaroni, chicken tonight e.d. Ik zou dan nu apart een stukje bloemkool moeten koken en prakken? En wat is Rapley? (kwa vaste dingen.. meneer werkt hier gerust een rijstewafel weg )
rapley is een modern woord voor wat jij nu doet met die rijstewafel . Je kind een stuk eten geven en zelf laten eten. Niet prakken of pureren. Ik zie zelf eerlijk gezegd geen toegevoegde waarde van zo'n babycook. daarmee begin je aan een 'scheiding' aan tafel. Je kind moet iets anders eten dan jullie. En het moet ook nog apart bereid worden enz. Voor een baby is avondeten ook een maaltijd, wat ie samen met ouders nuttigt, zo leren kinderen het beste eten en genieten van hun eten. Ik snap dat jullie nu niet zo kind-vriendelijk eten, maar op een bepaald moment zul je toch richting 'met de pot mee eten' gaan? Dan zal toch een moment komen dat jullie je eetpatroon moeten aanpassen zodat een klein kindje ook mee kan eten. Waarom doe je dat niet nu al? Dan begin je gewoon met een goede verandering, en hoef je over een paar maanden niet opnieuw andere gewoontes aan te leren. Wij aten ook veel mexicaans, pittig enz. Toen de kinderen 7-8 maanden waren hebben we de omslag gemaakt en ons eigen menu aangepast. Ik kookte maaltijden waar altijd verse groente en aardappel/rijst/pasta in zaten. Voor de kinderen haalde ik dan een portie eruit, en voor ons deed ik nog wat zout/ sambal/ kruiden enz bij. Nu ze ouder worden passen wij de menu voortdurend aan aan hun leeftijd. inmiddels eten ze bijna alles mee, en we gebruiken zelf geen zout meer (helemaal afgeleerd ).
Ik heb van de week een kleine stoomkoker bij de Zeeman gekocht. Hierin wil ik groenten stomen voor mijn dochter, zodat we lekker met de Rapley methode kunnen gaan beginnen. Gepureerd voedsel heb ik geprobeerd, maar dat wil ze absoluut niet. Een babycook vind ik zelf een beetje kostbaar. Met een stoominzet in je pan en evt een staafmixer ben je toch goedkoper uit denk ik. Bij de Ikea hebben ze goedkope stoominzetjes. Ik heb gekozen voor een apart stoomkokertje omdat mijn gasfornuis al aardig vol staat met 4 of 5 pannetjes voor mijn gezin.
Ik vind het opzich een leuk apparaat om je aanrecht mee te vullen, maar ook wij veranderen ons eet patroon gewoon wat zodat dochter mee kan eten. Wij pureren voor haar niets, maar geven ze gewoon stukken groente. Hier sabbelt ze aan en wat ze eraf kan "bijten" dat eet ze op. Rapley dus. Zoals jou zoon met een rijstwafel doet We eten nu gewoon wat vader groenten met aardappels, maar dochter vind komkommer en tomaar blijkbaar erg lekker dus als wij morgen bv een rijstgerecht eten met veeeel te weinig groente, dan krijgt zij lekker een stuk komkommer. Dan is het inderdaad niet "eerst koken voor de baby met de babycook en dan koken voor ons" op den duur willen kids toch hetzelfde eten als papa en mama en dan staat je dure apparaat daar?
En wanneer is dat dan als je prutjes geeft? Dat is een serieuze vraag hoor, want zie dat jou kindje bv 8,5 maand is. Wij geven bijvoeding a la rapley dus eet ze vanaf dag 1 met de pot mee, niet gemalen enzo.
Bij de eerste had ik hem niet, bij de tweede zat hij gratis bij een abonnement op de Kinderen, abo + dat ding was samen 55 Euro. Nou ja, dan dat geval van Avent, die neemt ook weinig ruimte in beslag hoor. Daarna gewoon weer op MP verkocht voor bijna hetzelfde bedrag . Natuurlijk kun je zonder, maar ik vond het wel makkelijk. Mijn zoontje had vaak al wat vroeger honger en wou niet wachten tot mijn man thuis was, dus dan mikte ik wat groente en bijv. aardappelen in dat apparaat en ondertussen kon ik gewoon andere dingen doen of naar boven gaan, want als hij klaar is gaat hij gewoon uit en de boel brandt niet aan, kookt niet over etc. Bovendien, je kunt zelf toch kiezen of je het glad pureert, grof pureert of helemaal niet pureert. Hier is het er in ieder geval geen moeilijke eter van geworden, integendeel .
Ik denk dat zo'n apparaat handig is je er één hebt, maar je zult hem niet missen als je een staafmixer hebt (en een pan natuurlijk ). Ik vond hem te duur en wij hebben niet zo'n groot aanrecht. Dus heb ik voor 7,50 een staafmixer gekocht. Wij koken het zelf, pureren of prakken het eten dan. Dat gaat prima. Meestal maken we meerdere porties die we invriezen.
Ik wilde ook een babycook toen ik zwanger was, maar ben uiteindelijk ook geen rapley-en en een absolute fan. Ik zeg dus nee, geef rapley!
Hier ivm KMA nog heel erg aan het uitproberen wat ze wel en niet kan eten. Verder is ze gewoon nog niet zo snel met dingen in haar mond te stoppen, ivm bepaalde gezondheidsredenen, waar ik niet echt verder over wil uitweiden. En het in proppen lijkt me ook niet echt de bedoeling.
ik heb hem wel en ik vind hem ook fijn maar misschien denk ik wat makkelijker. Zowieso geef ik ook gewoon potjes als ik geen zin heb om dat allemaal vers te maken. Niks mis met potjes af en toe. (hier geen allergieen in de familie) Samen eten deden wij ook wel alleen kreeg mijn dochter gewoon wat anders (tot een jaar). Dat heeft hier niet voor problemen gezorgd. Rapley is niks voor ons denk ik. Zowieso denk ik dat mijn man flipt, die heeft een hekel aan geknoei met eten en ik vind het ook maar niks die stukken. Ik heb trouwens mijn babycook voor 22,50 op een rommelmarkt gekocht. Op marktplaats krijg ik dat straks wel weer terug. En anders heb ik het al aan potjes bespaard