Vanochtend bij het CB was Z. maar 280 gram gegroeid in een maand en 3 cm langer geworden.. Ze zit nu op de -1 lijn (5,5 kilo bij 63,5 cm) ze is altijd al een slanke dame geweest verder en in het begin een flinke drinker maar nu krijg ik met moeite 650 erin.. Ze gaat dan na de 5e fles slapen om 20 uur (fles rond 19.00) en komt dan heel de nacht niet meer voor een voeding! Nu zei het cb dat ik rijstebloem kon toevoegen aan de melk, zodat ze misschien wat meer aankomt of in ieder geval niet blijft hangen! Ze zei wel dat ik het via de fles of lepel kon geven.. Nu weet ik alleen niet wat ik beter kan doen.. Via een lepel of toch de fles.. Het belangrijkste is nu dat ze goed haar melk blijft drinken en bijvoeding (groenten of fruit) is dus even geen noodzaak, maar het is wel handig als ze al een beetje van een lepeltje leert eten zodat ze in ieder geval dat al een beetje kan wat zouden jullie doen? En wanneer zouden jullie het geven? Ik zit zelf aan de ochtend te denken... Als ze nou van een lepel gaat eten, moet ze dan heel het bordje leeg eten of eten zolang ze het leuk/lekker vind en dan nog een fles aanbieden? Ik ben het allemaal vergeten te vragen op cb....
Best raar dat het cb dit advies geeft. Rijstebloem is pas vanaf 4 maanden. Maar dit moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Ik zelf ben ook iets eerder gestart, maar heb dit langzaam opgebouwd. Eerste keer mespuntje en zo steeds iets meer. Ik deed het door de laatste fles heen.
Ik vind het ook wat aan de vroege kant, zou in ieder geval wachten tot 4 maanden. En als je het dan geeft, in de ochtend, als je dochter er last van krijgt heb je minder risico op een gebroken nacht. Niet alle kindjes slapen goed op rijstebloem
Nou ze is volgende week dinsdag 4 maanden.. Dus die ene week zal het hem niet zijn... Verder al alle tekenen dat ze toe is aan bijvoeding... Maar ze vind groenten gewoon nog niet lekker.. Rijstebloem is dan iets beter om mee te starten volgens het cb.. Ga morgen eens de ochtendfles proberen..
Welke tekenen bedoel je dan?? Als een kindje met moeite 650cc drinkt en gewoon de hele nacht door slaapt getuigd dat niet echt van honger hebben. Wat bijvoeding betreft heeft je kindje geen idee wat alle mogelijkheden zijn van ander eten. Rijstebloem voegt wat betreft voedingswaarden niks toe en vult meer. Grote kans dus dat ze nog minder melk wil drinken omdat ze voller zit! En nog meer dan genoeg tijd om je kindje van een lepel te laten eten hoor, vaak meer succes als je het over een tijdje probeert aangezien ze nu nog volop zuigbehoefte hebben.
Ik zou er eerder voor kiezen om haar wakker te maken voor een fles, ofwel slapend een voeding te geven. Rijstebloem verzadigd meer, waardoor ze geen behoefte zal hebben aan meer melk te vragen. Verder; als je een papfles wilt geven, ik vind een fles makkelijker! De lepel kennen ze al van hun vitamine D druppels en ik ken geen kind van 4 wat niet van een lepel kan eten. Mn dochter ging na dr verjaardag zelf met bestek eten, daarvoor altijd met de handjes en kon het daarna ook prima!
Eens met de voorgangers. Rijstebloem vult en daarom zal ze echt niet om meer voeding vragen. Ik zou rustig afwachten tot je volgende bezoek. Wellicht is ze weer wat meer gegroeid. Was ze ziek geweest?
eens met nova...vroeg mij trouwens ook af hoe je weet dat je kindje groenten niet zo lekker vindt???? Rijstebloem verstopt ook bij veel kindjes, dus ben daar voorzichtig mee. Maar in jouw geval zou ik het dus helemaal niet geven, als ze al geen honger heeft. Meer eten betekend trouwens ook niet automatisch harder groeien, mijn oudste vrat werkelijk, eerst hongerige baby voeding en met 5 maanden gestart met bijvoeding omdat rekken tot 6 maanden niet lukte en die groeide ook bijna niet.
Je kindje krijgt 5 voedingen, maar hoeveel melk is dat in totaal? En drinkt ze het helemaal op? Je kunt tot 1 L ophogen namelijk, daar zou ik als eerste voor kiezen. En lekker laten doorslapen... als ze niet zulke grote porties op kan, dan zou ik haar 's nachts wakker maken voor een tijdje en liever alleen pure melk geven. Ze groeien toch op de melk, niet op de toevoegingen. En volgens mij zit er weinig voedingswaarde in rijstebloem, dus of ze daarvan aankomt... dan geloof ik niet zo. Maar proberen kan altijd natuurlijk. Onze dame wilde het niet drinken uit een flesje met papspeen. Alleen van een lepeltje,maar van een lepeltje neemt ze nog geen grote hoeveelheden. Steeds maar 1 eierdopje en gister voor het eerst 2 eierdopjes. Ze heeft maar een enkele keer rijstebloem gehad in 2 weken tijd, toen maar meteen naar de groente gegaan met 4,5 maand. Groente nog niet lekker vinden... ik neem aan dat je het nog niet vaak gegeven hebt, dus dat weet je helemaal niet. Baby's moeten tot 10 - 15 x keer proeven voor ze iets lekker vinden. Ze moeten gewoon even wennen aan de andere smaken, het verrast ze zeg maar.
Je zou haar om 22 of 23 uur in de avond een extra fles melk kunnen gaan geven, dan heeft ze meer voedingsstoffen en komt ze iets meer aan, je zou natuurlijk ook de flessen die ze krijgt wat kunnen ophogen dat ze per keer iets meer drinkt, want als een kindje slaapt van 19 tot de ochtend zal ze dat ook wel nodig hebben. Ik vind het wel raar dat iedereen hier altijd zegt dat ristebloem niets toevoegt? In 100gr rijstebloem zitten 381 calorieen, dus per portie 10 gram (ofzo?) toch 40 calorieen extra... Succes en ik denk ook niet dat die paar daagjes nu zoveel uitmaken.
Nou ik heb haar al wel eens eerder om 23 uur wakker gemaakt en daar was ze ECHT niet van gediend.. Ze zette het meteen op een krijsen.. Ze krijgt iedere keer 200 aangeboden en de eerste fles drinkt ze bijna wel altijd leeg of ze laat 40 staan... Vvolgens laat ze daarna in elke fles zo'n 150 staan.. Als ze na de 4e fles maar weinig gedronken heeft komt ze meestal nog wel een keer voor de 5e.. Maar ook dan drinkt ze echt niet veel.. Ik heb eerst een andere speen gekocht want vaak wil ze na 10 minuten niet meer drinken en dan gaat ze rondkijken e.d. Dus heb nu de 1-2-3 speen vam difrax.. Pap ga ik misschien van het weekend proberen... Ze had vanochtend bijv 180 op, 4 uur en een kwartier later kwam ze pas weer en dan drinkt ze 150 beide flessen na 10 minuten klaar met drinken! Dus ik denk dat er ook stuk verveling/afleiding/weinig zuigbehoefte in zit... Verder een vrolijke meid hoor!
Oh ik zeg trouwens niet dat ze groenten niet lekker vind, maar NOG niet lekker vindt.. Was er idd net mee begonnen en zoals je sommige kindjes meteen ziet smullen, dat is bij haar nog ver te zoeken.. Ik ga ervan uit dat Ze het ooit wel gaat lusten (misschien interpreteer ik het anders dan de rest)
Tot minimaal 6 maand is melk de hoofdvoeding. Als ze nu weinig drinkt zou ik geen bijvoeding doen (naast het feit dat ze nog geen 4 maand is en 4 maand is echt de ondergrens). Rijstebloem kan extra vullen, maar dat wil je toch juist niet? Dan gaat ze nog minder drinken!
maar na zo kort, neem aan enkele dagen kun je nog niet zeggen of ze het lekker vind, daarbij ben je erg vroeg begonnen.
Bedankt voor de tips dames, ga nog even wachten met de papfles en haar proberen meer melk te laten drinken.. Hoe... Is nog ff de vraag... Ik bied haar altijd 180/6 aan, maar die drinkt ze nooit op, vaak de eerste alleen..
hier gaat dat ook nog niet op hoor. Ik bied alle flessen nu 180/6 aan en hij laat van bijna allemaal staan. Sommigen maar 10 of 20 cc, maar soms ook wel 60 of 70 cc. Ik ga ervan uit dat hij vol zit Zijn groeicurve had de laatste keer ook een beetje afbuigend lijntje, op het cb zijn ze wel meteen in de stress, maar ik niet hoor. Hij is geboren op de -1 lijn en zit daar nu weer, prima lijkt mij. De oudste is dysmatuur geboren en daar was het veel spannender allemaal, maar ja die vrat als een dijkwerker. Ik laat mij niet zo snel gek maken. En met bijvoeden wil ik zo lang mogelijk wachten (5,5/6 maanden) dus dat gaat wel lukken zo.
Klopt wel hoor, die verschillen. Bij mijn zoon duurde het 2 maanden voordat hij meer dan 1-2 hapjes groente ging eten. Ben begonnen toen hij 6 mnd was. Daarna werd hij een enorm goede eter, die vooral van groente houdt. Dochter ging meteen hele bordjes wegsmullen. En nu is zij een slechtere groente-eter dan haar broer - maar ik mag nog steeds niet klagen, de meeste soorten eet ze best graag. Maar zij vindt vlees en vis (en garnalen ) gewoon lekkerder. Maar goed. ik zou zeggen: op deze leeftijd halen ze hun groei vooral uit melk. Kan wel wezen dat andere producten ook calorieën kunnen leveren, maar die moet een kind wel kunnen opnemen. De vertering van een baby is niet hetzelfde als die van een volwassene. Door groente te geven zal ze niet meer gaan groeien. En van rijstebloem verwacht ik eerlijk gezegd hetzelfde. Is de groei nou echt een probleem? Er is op zich niks mis mee om op de -1 lijn te groeien. Of daalt haar lijntje nogal?
Nee haar lijntje daalt niet, maar staat nu bijna horizontaal... Ze had de eerste 6 weken echt een groeispurt (dronk toen ook veel) en nu dus bijna plat lijntje.. Cb maakte zich in eerste instantie niet zo druk.. Moet over 1,5 week even komen wegen om te kijken of ze nu wel wat zwaarder was geworden en zolang het niet daalt is er geen probleem.. Maar soms dan brult ze het uit van de honger en dan drinkt ze maar heel weinig! En het is echt honger.. Luier, moe of buikkramp is het dan echt niet..
En gewoon eens een heel andere fles proberen?? Bijv zo'n goedkope van kruidvat eigen merk oid?? Wil ook een verschil zijn... Zeker omdat je zegt dat ze honger heeft! Begint ze te gulzig met drinken of moet ze te veel moeite doen? Stopt ze vanzelf na een aantal cc of moet je vanaf het begin 'proppen' om er iets in te krijgen? Soms kan de oplossing heel simpel zijn, al moet je dan wel net weten wat het is
Ja ik dacht eigenlijk ook dat de fles haar niet meer zo interesseert.. Heb nu de 1-2-3 speen van difrax op,stand 2.. Dan drinkt ze hem wel goed en niet te lang.. Vind het moeiljk om te zeggen of ze gulzig is.. Ze is altijd wel blij als k haar de slab om doe de L speen vam difrax is echt te groot.. Is echt voor pap flessem!