Binnenkort gaan wij starten met het eerste hapje voor onze zoon. Ik wil het zo lang mogelijk uitstellen richting 6 maanden, maar meneer krijgt steeds meer honger. Denk dat we uit gaan komen op 5.5 maand zoiets. Wil me dus wel alvast goed inlezen en uitrusten Fles zit al vrij aardig richting de max. cc's Heb een aantal vragen. -Waarmee begonnen jullie? Groente of fruit? En waarom? -Groentehap van alleen groente? -En vanaf wanneer mengen met aardappel? -Eerste groene groente introduceren toch? -hoeveel hapjes eten ze de eerste keren? Wat mogen ze maximaal opeten? Ik weet dat het advies is 4 dagen achtereen hetzelfde te geven voor de volgende soort te introduceren. Ik ben benieud naar jullie ervaringen/adviezen! Dank alvast!
Eerst groente, want dat is zachter voor de spijsvertering. Fruit is vaak toch iets zuriger (appel, sinaasappel,...) en daar kan je ook meer allergieën op tegenkomen dan bij groenten. Goede startgroenten zijn wortel, pompoen en courgette. Ik lees ook vaak bloemkool of broccoli, maar omdat dat nogal zwaar kan zijn voor de darmpjes heb ik daar toch een tijdje mee gewacht. Inderdaad beginnen met pure groenten, gestoomd of gekookt, en dan mixen met een beetje kookvocht. Aardappel heb ik er pas een week of 6 later bij gedaan. En steeds een dag of 4 hetzelfde geven, dan merk je meteen of ze ergens toch slecht op reageren. De eerste keer waren het hier echt maar drie lepeltjes, maar al snel ging het veel beter. Geen idee wat ze officieel mogen, ik heb altijd gewoon zo'n beetje gekeken naar wat mijn dochter zelf wou. Die potjes van 6 maand zijn 200gram, dus ik denk dat je dat een beetje als richtlijn kan gebruiken voor wanneer je kind er écht mee weg is.
Het is zo leuk om de eerste hapjes te geven! Ik vond dat er veel handige tips (over bereiden en invriezen en gerechten) stonden in het boek 'opperdepop' van de AH. Een echte aanrader! Succes!
Kun je rapley ook na een maand hapjes introduceren? Of door elkaar gebruiken? Meneertje hier krijgt echt wel meer honger dus wil ipv nog meer in zijn fles liever iets anders proberen. Heeft iemand rijstebloem als tussenstap gedaan? Wanneer dan? In de ochtend of avond?
je kunt rapley heel goed combineren met een "prakje" ik zou alleen niet pureren maar hoogstens grof prakken, anders is het verschil met rapley wel heel groot. Met dochter begonnen met fruit, eet dat evengoed als groenten, ik denk dat het niet uitmaakt, maar voor de zekerheid kun je dan als eerste groenten geven. Idd een dag of 3/4 hetzelfde. Ik ging dingen combineren zodra ze 3 a 4 groenten/fruitsoorten gewend was. Maar met rapley is dat makkelijk natuurlijk, leg gewoon 2 verschillende stukken neer
Ik vind het pureren ook maar een gedoe. Ben niet handig met de staafmixer en het prutje wat er uitkomt zou ik zelf ook niet graag eten. Ik ga denk maar beginnen met een fijn prakje, daarna medium en vervolgens grof prakje. Wil met 6 maanden wel aan de rapley. Hij brengt werkelijk álles naar zijn mondje, dus met eten gaat dat vast ook wel lukken S morgens papfles, is dat een goede tussenstap, of juist niet en liever met een lepeltje van een bordje? Offtopic, Hoe gaat het met je, en met je manneke Tuc? Wat gaan ze snel he..
Hier met 5,5 maand begonnenmet rijstebloem om 18.00 uur. Ik maakte er pap van om zo aan structuur te wennen.. Vanaf 6 maand begonnen met groente, courgette een paar dagen en wortel. Potjes spuugt ze uit of houdt ze lippen op elkaar dus zelf gemaakt. Wel gepureerd met een beetje bv. Dt eet ze ook nie altijd en nu doe ik het gewoon door de pap om 18.00 uur. Ze zit nmiddels op meergranen pap en ze smult er van. Als wij daarna eten krijgt ze nog wel een stukje groente a la rapley in de hand en sochtend een broodkorst. Sinds een week ook begonnen met fruit, peer en banaan. Dit wil ze niet uit een potje of zelf geprakt maar banaan uit het vuistje (beland wel erg vaak op de grond dus niet meteen teveel verwachten) vandaa heeft ze vers fruit gelureerd gekregen op kdv en dat ging er ook goed in. Succes ermee!
Thnx ukkie, hoeveel pap gaf je haar in het begin? En deed je dat ipv een voeding, of extra? Goed te lezen dat meerderen prakje en rapley combineren. Zo ga ik het doen heb ik besloten. En hoe ouder, hoe meer uit het vuistje aanbieden
Wij zijn begonnen met groente. Prut werd geweigerd dus kind vond zelf Rapley uit voordat Gill haar artikel schreef. Eerste tijd viel broccoli, zoete aardappel, aardappel en pompoen erg in de smaak. Overigens, prakbare groente prakte ik ook wel eens (alles wat ik voor mezelf mag prakken, mag mijn kind ook geprakt), ik wisselde af. Als je kind tegen de 6 maanden loopt en alles naar de mond brengt, dan kun je echt al gewoon een stukje zachtgekookte groente laten pakken om te zien wat er mee gebeurt. Kind moet dan wel goed rechtop zitten. Dat kan ook bij jou op schoot. Pap nooit gedaan, qua voeding voegde het weinig toe vond ik, en ik had liever dat ze meteen 'echt' eten aten.
Ik 'zit' ook een beetje met die pap idd. Vind het zelf echt ranzig. Zitten gaat hier nog niet echt vandaag dat ik probeer zo lang mogelijk te wachten. Vind het een raar idee om eten in een liggen kind te stoppen. Natuurlik kan hij wel in een wipper maar toch Maar goed, rapley rustig opbouwen kan dus ook.
Hee meid! Nog niet echt gestart, maar vind het wel superleuk en spannend. Hij wordt zo groot mijn kleine manneke
Pap mag, maar hoeft niet. Als,je het geeft zou ik het,idd uit een bordje van een lepeltje doen. Het is een prima ontbijtje hoor, ik gaf het vanaf 6 tot 10 maanden als ontbijt en na 10 maanden een boterhammetje s ochtends. Hier,alles prima, nou ongelooflijk he...zo snel als ze groot worden. Met Jelle ook alles goed?
Tuc, Deed je de pap dan ipv een fles? Ik twijfel. Of ik het überhaupt ga geven, of dat ik het in een fles doe. Omdat hij drinken oh zo fijn vindt, maar ook omdat ik hem graag zelf wil laten eten. Pap is net puree.. Met Jelle alles goed! Groeit onder mijn handen vandaan met zijn lange lijf
ja ik gaf het ipv een fles, dus een fles van 200 aanmaken, in een bakje kieperen en dan de pap erbij. Hier smulde ze ervan, maar het is geen must hoor, als je het niks vind kun je het overslaan. Haha gelukkig dat hij het zo goed doet.
Geen hapjes in de wipper geven, hoor Alf! Dan ligt hij teveel. Je kunt hem dan beter gewoon op schoot nemen. Hier overigens ook met 5,5 maand begonnen met broccoli in stukken. De eerste keer nam hij 3 happen ofzo, maar er zijn ook kids die er een maand over doen. En dat mag. Hij mag ook eten zoveel als hij wil, maar dat zal ws niet veel zijn. Teveel is natuurlijk nog even niet lekker voor zijn darmpjes, maar denk dat de meeste kids dit automatisch al beperken. Hier ook geen pap gegeven of prutjes. Wel prak(te) ik sommige dingen. Ook de rasp was en is favoriet. Veel plezier!
Kel, Ik heb een wipper die rechtop kan Ben begonnen met geprakte courgette, vond ie 3x niks, nu sinds twee dagen aan de geprakte wortels.. die gaan er wel in. Ga nu grofheid wat opbouwen de komende weken en vanaf 6 maanden laat ik hem zelf eten. Hij grijpt nu al met zijn hand naar de lepel en stopt na een hapje zijn hand in zijnmond om er nog even mee te spelen. Die begrijpt het wel, haha..
Eerlijk gezegd vond ik die courgette zelf ook niet te eten Hij leek er ook kramp van te krijgen, maar meneer hier zit midden in een sprong (met alles erop en eraan) dus kan ook daarmee te maken hebben. Nog twee dagen smullen van de wortels en dan toch weer courgette proberen