Ik twijfel heel erg of het schema van mijn dochter zo goed is.... Tussen 7.30 en 8.00 uur papfles 150cc met 2 voedingsschepjes 8 granen. Slapen tot +/- 10.00 uur 10.30 uur fruit, meer als een half potje of 1 klein stukje vers gaat er niet in 12.30 uur 1 crackotte, meer wil ze niet en brood helemaal niet af en toe met geluk 4 stukjes brood 13.15 uur 90 cc melk Slapen tot +/- 15.00 uur 15.30 uur soepstengel met wat sap Tussen 17.00 en 17.30 uur 200gr groetenhap en toetje. Dit is de laatste tijd weer drama, 4 happen gaan goed en daarna kaken op elkaar. Als ik haar zelf laat eten gaat het de ene keer op en de andere keer na 2 happen klaar. 19.30 fles 180cc Ze heeft periodes van doorslapen en periodes van wakker worden s'nachts. Nu zit ze weer in het wakker worden s'nachts.... Ze heeft dan echt honger, dit herken ik maar al te goed aan haar huiltje en gaat pas weer slapen nadat ze een klein flesje heeft gehad. Alleen krijgt ze dan naar mijn idee teveel zuivel binnen, zeker als ze s'nacht nog regelmatig wakker wordt. Zien jullie een fout oid en het schema of hebben jullie tips??
Ze eet niet veel, maarja je kan ze niet dwingen dus daar kan je niets aan doen. Ik zou zelf op de leeftijd van jou kindje geen potjes of hapjes meer geven maar gewoon normaal eten. Verder hebben ze bij 1 jaar genoeg aan 300ml zuivel en dan dus 3 maaltijden en 2 tussendoortjes en daar zit je aardig aan.
ik ben het met bovenstaande eens...ik zou gaan naar 3 maaltijden en 2 tussendoortjes. Maar daar zit je geloof ik wel aan. sowieso zou ik met 11 maanden geen papfles meer geven als ontbijt, maar een "echt" ontbijt. Dus pap uit een bordje of een boterham met een beker melk. Ik heb ervaring met slecht brood eten, maar op deze leeftijd zou ik dat niet gaan vervangen door een cracotte. Bv s ochtends wel met pap uit een bordje, maar tussen de middag gewoon een boterham aanbieden. Misschien wat varieren met beleg?? Eet ze 4 stukjes, dan 4 stukjes...ze gaat vanzelf wel wat meer eten. Is nu nog niet zo erg. Maar ik denk als je nu cracottes gaat geven dat je haar helemaal niet meer aan het brood krijgt. zeker geen potjes meer geven, kijken hoeveel ze steeds van het fruit pakt. Misschien verschillende fruitsoorten op een bordje en zelf laten pakken, kun je zelf ook meesnoepen en is voor haar wel leuker.
Ze krijgt over het algemeen ook geen potjes meer, dit krijgt ze alleen als we weg zijn of ik geen vers fruit in huis heb. Ik ga het morgen dan maar eens proberen met pap uit een bordje en s'middags weer een poging tot brood. Dit proberen we om de dag hoor om brood aan te bieden maar ze moet het echt niet hebben hah
Mijn dochter was in het begin ook geen broodeter totdat ik het op een andere manier ging aanbieden. Of in stukken/dubbelgevouwen zodat ze het met de handen kan eten of haar zelf laten prikken met een vorkje. Toen ging het gelijk een stuk beter.
hier ook een kieskeurig pietlutje met eten, altijd al een latige eter geweest en altijd moeite om er genoeg in te krijgen met de flessen. ik denk dat mijn dochter even oud is als die van jou, wel is ze een maand te vroeg geboren, en met alles (ontwikkeling) erg 'laat'. ze is ook heel laat met stukjes eten ed. sinds 2 weken accepteerd ze pas 'geprakt' eten, hiervoor moest het echt gepureerd, want ze kokhalsde alles er weer uit. dus ik ben blij dat er wat verbetering in zit. zo ook brood; dat eet ze ook pas sinds 9 maanden en dan ook heel lastig. erin, eruit, erin, eruit en dan gooit ze het op de grond. dus lekker nat afsabbelen en weggooien. opeten doet ze heel soms. haar schema lijkt dus ook nog erg 'baby-achtig' omdat ze aan sommige dingen gewooon nog niet toe is. tenminste ik denk dat anderen vinden dat het anders zou moeten... maar ja, er moet toch wat in denk ik dan. en als ze 18 jaar is, zal ze wel gewoon kunnen eten, toch? 7 uur bordje pap 160 ml 9-10 uur fruithapje (oefenen met stukjes, als dit niet meer wil, dan prakken) 1 à 2 stuks fruit en oefenen met water uit een oefen beker 11-12 uur brood aanbieden in stukjes (met vorkje, zonder vorkje, haar een korst in de hand geven en onder tussen stukjes in de mond stoppen, afleiden met een speeltje, tussen door een slokje water, met beleg, zonder beleg, of alleen boter, pas van wanhoop chocopasta erop gedaan: en ja hoor... madam at een stuk beter! dus ze kan het wel...) als ze haar brood slecht heeft gegeten geef ik ook een halve cracotte (in de lengte gehalveerd, pakt makkelijk vast) 12-13 uur fles 200 ml 15-16 uur fles 200 ml + 2 rijstwafeltjes, soms wat er nog over was van de fruithap van de ochtend 17-18 uur warme hap, eet ze minimaal van, geprakt eten. ik leg wel eens stukjes voor haar neer (bloemkool roosjes, boontjes, schijfje aardappel, ed) maar daar likt ze wat aan en prikt er wat in en gooid het dan weg. volle kwark als toetje geen avondfles, vraagt ze niet om (en daarom heeft ze hem in de middag).
Pap van een lepel is geen succes. Ze heeft s'ochtends zo'n honger dat ze alleen een fles wil, dat gaat natuurlijk lekker snel. Groenten eet ze nog steeds niet goed maar het wordt steeds meer, nu ze meer groenten eet slaapt ze s'nachts beter en slaapt ze 4 vd 7 dagen door. Brood eet ze een paar stukjes maar is beter als niks. Ik heb geprobeerd om de avondfles af te bouwen maar dat is helemaal geen succes dan komt ze 4x op een nacht van de honger.... haar schema met voeding en slapen is nu: 8.00 fles 150cc met gewone melk en 8 granen erdoor 8.15 slapen tot +/- 10.00 uur 10.00-10.30 uur fruit met sapje 12.30 brood/crackottes 13.00 fles 90cc opvolgmelk slapen tot +/- 15.00 (soms is ze pas om 4 uur wakker en dan krijgt ze geen tussendoortje omdat dit dan te dicht op haar groenten is, ze krijgt wel altijd sap) 15.30 uur koekje/soepstengel/rijstenwafeltje/fruit en sapje 17.30 groenten en toetje 19.30 fles 180cc opvolgmelk 20.00 bedje in
Vindt dit niet zo gek eerlijk gezegd, als ze zo laat in de middag nog zo'n grote fles + 2 rijstwafels krijgt! Persoonlijk zou ik die eens weg laten. Ze heeft nu voldoende aan 300cc zuivel per dag... en dat vult nogal, dus denk dat het al zal schelen als je die middagfles eraf haalt en gewoon wat water of zo geeft.... TS Zou in ieder geval bij het ontbijt wat meer granenpap toevoegen dan 2 voedingslepeltjes. Hier gingen er in de papfles toendertijd wel 5 of 6 eetlepels! Vult ook wat meer... En inderdaad 's middags brood aanbieden, ook al eet ze maar 4 stukjes. Verder lekker met de pot mee laten eten en je gewoon houden aan 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes als soort van richtlijn voor jezelf.
Hier ben ik het mee eens. Ik denk als je 3 hoofdmaaltijden aanhoudt en een klein tussendoortje op gezette tijden dat je dan een mooi ritme te pakken hebt. Eet ze dan niet, dan heeft ze wrs geen honger. Tis geen grote eter, maar als ze er genoeg aan heeft?? verder qua melk zou ik gewoon ca 300cc aanhouden, is ook waar je heen mag over een week of 2 dus misschien nu al proberen, melk vult veel dus wellicht gaat ze dan ook meer van het andere eten? Hier ons schema, mijn dochter is praktisch even oud. ontbijt: 180 melk met pap ( ik maak de opvolgmelk op, daarna wordt t 120 HV melk met een boterham). pap gaat snel op, vaak is ze dan nog niet tevreden en geef ik een VK cracker in haar had extra slapen dan fruit, meestal 1 groot en 1 klein, of 3 klein in stukken. Soms eet ze het met haar handen, ander fruit gaat weer beter op een vork, ik doe verschillende dingen om haar te motiveren daarbij wat water of thee lunch: 1 boterham met beleg, dit eet ze zelf met haar handjes ( in stukken) en fles halfvolle melk, ca 100cc slapen soms, maar niet altijd nog een tussendoortje: baby rijstewafeltje oid met wat thee/ water avondeten: met de pot mee, ook in stukken zodat ze zelf kan pakken. 100cc yoghurt toe. Voor de nacht ca 100cc water of thee met 1 schepje opvolgmelk ( meer voor de smaak en het pak opmaken dan voor de vulling )
Minder melk lukt niet dan komt ze s'nachts een aantal keer van de honger 3 hoofdmaaltijden heb ik al sinds 5 maanden alleen komt de avondfles er dan nog bij....Hier doe ik geen pap oid doorheen, echt alleen opvolgmelk.
Mijn ervaring met mijn twee kinderen is wel dat het doorslapen niet zo zeer afhankelijk is van de laatste melkfles, maar meer van de hele intake over een dag. Denk dat je misschien een bepaald patroon moet doorbreken van melk geven tegen de honger en daardoor geen trek meer hebben? Misschien een keer in een weekend proberen als je kan uitslapen van een eventuele gebroken nacht? Met 1 jaar moet je sowieso terug naar 300cc melk! Hoe ga je dat dan doen?
Ik moet niks he tussen de 300 en 500 ml.... Ik wil s'middags bij haar brood thee of sap gaan geven. De nachten heb ik al vaak en lang geprobeerd met sussen in bed/op haar kamer enz enz maar zolang ze geen melk krijgt is ze niet stil en dit kan ze heel de nacht volhouden als het moet. Dat was nl ook mijn vraag, of er een "fout" in mijn schema zit omdat ze vaak s'nachts komt en omdat ze overdag dus niet veel eet, omdat haar groenten en brood zo moeilijk gaan.... meer eten gaat er overdag echt niet in nl Ik hoor aan haar huilen dat het echt honger is Oja enne, uitslapen van een gebroken nacht....gaat hem hier niet worden.... Vaak pak ik dan wel s'middags een uurtje als ze slaapt.