inderdaad. echt harde dingen zoals appel lukt waarschijnlijk nog niet, daar heb je wel tanden voor nodig, maar als het een beetje zacht is (gaargekookte groenten) vermalen ze het gewoon met hun kaakjes
Ik merk dat ons zoontje nogal hard slikt wanneer hij eet. Alsof er dan ook veel lucht mee naar binnen gaat. Klinkt niet zo fijn. Hebben jullie een idee wat ik hieraan kan doen? Hij moet soms ook ineens huilen (niet tijdens het eten, hoor) en dan geen ik-ben-moe of hongerig huiltje, maar echt alsof hij ergens last van heeft. Gelukkig is het snel over. Dit maakt dat ik soms twijfel of ik er wel goed aan doe hem hele stukken te geven.
Was op het cb geweest, vroegen ze of we al bijvoeding gaven. Gezegd 4 weken geleden geprobeerd en ermee te zijn gestopt na een week vanwege spugen. Besloten pas met 6 maanden weer te beginnen omdat IK het voor de 6mnd ook niet echt nodig vind en ze echt nog genoeg heeft aan de melk. Maar dan met rapley wil starten ipv potjes. Nou ze keek me echt aan alsof ze het water had zien branden. Zegt ze; rapley adviseren wij echt niet. Dat raad ik de mensen niet aan, maar probeer dan maar weer met 5 maanden met potjes. Ehhh wat zei ik net?! Nog gevraagd waarom ze het niet aanraden, nou omdat het niet in het protocol stond. Pfff jammer voor ze
@pregnantje Ik herken het niet. Geen idee wat je er aan kunt doen. @steenbokje, ik wil stoppen met rapley omdat ze niet at en lepeltjes puree gaan geven. Maar mijn CB was juist enthousiast en gaf aan dat ik gewoon zo door moest gaan en dat het echt wel goed kwam. Dus het is zo afhankelijk van wie je treft. Ik heb echt super CB!
@steenbokje: Hier vandaag naar het cb geweest. Een nieuw cb, want we zijn verhuisd. Gevraagd hoe ze daar naar Rapley kijken en ze stonden er open voor. Wel werd gezegd dat ze het maar bij ong. 1 op de 80 gezinnen zien. Jammer dat ze het niet aanraden, maar ik denk dat er meer onderzoek naar moet zijn geweest voor ze mensen iets gaan aanraden. Door alle potjesfabrikanten is er (lijkt me) eindeloos veel onderzocht over gepureerd eten en cb's moeten zich ook kunnen verantwoorden. Misschien zeg ik iets geks, hoor... Maar je hoort toch veel minder over Rapley. Of bedoel je dat Rapley echt afgeraden wordt door jouw cb? Daarnet stukjes gekookte appel gegeven. Vond het zelf ook erg lekker bij mijn zoontje viel het meeste uiteraard weer uit zijn mond. Boeren jullie kindjes trouwens ook tijdens het eten?
Ja joh....een tijdje geleden stond er bij het "voedingsforum" een vraag over wanneer met hapjes beginnen, en of je dan ook stukjes mag geven, bijvoorbeeld een sperzieboon of zo. Het antwoord was toen: nee, pas vanaf een maand of 8 mag je losse stukjes geven. Voor die tijd prakken. Jammer van het CB. Je zou toch denken dat wat voeding betreft er toch altijd beweging is qua kennis.En ze daarom zouden moeten weten dat beginnen met gepureerde smurrie niet de keuze is van elke ouder. (eigen keuze hoor, ik heb ook wel eens een potje gegeven). Oke, het is wellicht nog steeds niet iets waar al heel veel ouders voor kiezen. Maar hoe moeilijk is het om je er een beetje in te verdiepen, als de vraag een keer langs komt? Je kennis uitbreiden? En als je het niet weet, zeg dat dan gewoon . Ipv de boel opzij schuiven en dan maar maar hameren op : je mag nu ook met 4 maanden beginnen,dus doe maar snel hoor! En dat potje... Jammer. We leven niet meer in de jaren 60.
Mijn cb staat er ook vrij open tegenover. Ben het eens met pregnantje, je kan niet iets gaan aanraden waar niet veel onderzoek naar gedaan is. Dat het voor ons allemaal heel logisch aanvoelt wil niet zeggen dat het cb zn richtlijnen moet veranderen. Áfraden vind ik dan wel een ander verhaal: er zijn ook geen wetenschappelijke aanwijzingen dat het níét goed zou zijn, dus dat moeten ze dan ook erkennen. Maar hier wordt er alleen "okee" gezegd als ik zeg dat ik stukken geef ipv gepureerd Dan wordt er ook niet verder op doorgegaan, zo van "goh, gaat het goed?" ofzo. Of vragen ze ook nooit verder als je wel gepureerd geeft?
Hoi, wat fijn dat er een topic is over rapley! Ik ben nu sinds een week of 2 begonnen met rapley en ik ben er wisselend positief over. Ik vind het aan de ene kant een prima theorie en kan er helemaal achter staan, maar aan de andere kant ben ik bang dat mijn kind toch misschien iets te kort komt en voel ik me een soort van schuldig. Ik heb een paar pagina's terug gelezen en las wel dat er een paar kindjes inmiddels goed eten met rapley? Misschien ben ik wel te ongeduldig, maar ik merk dat ik toch het gevoel heb dat ze moet eten. Ze krijgt nu 's ochtends was fruit, tussen de middag een broodkorst of wat meer en 's avonds als ze als wij eten wakker is zit ze erbij aan tafel en krijgt ze groenten. We vinden steeds meer terug in haar luier, maar sinds afgelopen zondag wil ze amper eten en gaat er opeens niets meer in. Herkent iemand dat? Mijn eerste heeft gewoon gepureerde hapjes gehad en die eet nu gewoon alles. Bij mijn dochtertje doen we het eten via rapley omdat ze gewoon alle lepeltjes pertinent weigert.
@Tosti: Als ze alle lepeltjes weigert, hoef je je toch juist helemaal niet schuldig te voelen? Nu krijgt ze iig iets binnen! Ik zit een beetje met hetzelfde gevoel.. Het is zo leuk om te zien hoe ons zoontje eet, maar krijgt hij wel genoeg? Doe ik het dan voor mijn eigen plezier? Wat mij vandaag geruststelde is het schema van het cb, waarin stond dat kindjes 's ochtends fruit eten en 's avonds twee oefenlepeltjes groente. Twee oefenlepeltjes, hoeveel kan dat nou zijn? Edit: o ja, er werd ook gezegd dat het nu vooral belangrijk is dat de kindjes veel smaken leren kennen. Wat dat betreft is de hoeveelheid ook minder belangrijk. Maar zelf zou ik wel gerustgesteld zijn als ik zag dat ons zoontje wat meer binnenhield.
Ik heb me even geabonneerd hier en lees met jullie mee Ik wilde ook eigenlijk pas met 6 mnd gaan beginnen en dan deels rapley, deels zelfgemaakte hapjes. Maar ons zoontje was er echt zo overduidelijk aan toe om alvast te gaan beginnen dat ik nu toch alvast met de zelfgemaakte hapjes begonnen ben (tot nu toe wortel, broccoli en bloemkool). Zo kan hij in ieder geval alvast aan de smaak wennen (het zijn idd maar ong. 2 lepels die echt met smaak opgaan! Lepels blijken ook erg interessant als speelgoed, hij is helemaal gefrustreerd als de lepel weggaat) en dan kunnen we met 6 maanden deels rapley erbij gaan doen. Lijkt me wel erg leuk dat gepruttel met het eten Ik ben benieuwd wat het CB bij ons zal gaan zeggen, tot zover komen ze nog niet heel vooruitstrevend op me over
Wel eens mini courgette geprobeerd? Werkt hier echt fantastisch, gestoomd lekker zacht en goed vast te houden Nog andere niet zo glibberige tips?
Ow, uhm nu ik erover nadenk, kun je die niet kopen in nl? Woon tijdelijk in Marokko en hier heb je ze overal ... Had ik even niet bij nagedacht. Misschien bij AH? Zijn iets langer dan een vinger...
Je hoeft echt niet bang te zijn dat ze te kort gaat komen en ze MOET ook niet eten. Tot 1 jaar blijft melk het belangrijkst en is bijvoeding alleen BIJvoeding. Dus als extra erbij, om te ontdekken wat eten is en smaken te leren kennen. Ze hoeft nog lang geen hele maaltijden weg te werken.
Nou, we zijn een kleine 3 weken bezig en op het menu heeft gestaan: Groente: broccoli, wortel, pompoen, bloemkool, aardappel Fruit: peer, appel, banaan Overig: broodkorst, rijstwafel We geven ons zoontje nu elke maaltijd iets. Bij het ontbijt fruit, als wij warm eten groente en bij de overige broodmaaltijd een stukje broodkorst/rijstwafel. En dus telkens maar 1 ding en dat dan een paar dagen hetzelfde. Vanaf wanneer zijn jullie echt minimaaltijden gaan geven? Dus aardappel en groente bijv.
Wij hebben eerst gezorgd dat ze de smaken van eten apart leerde kennen. En als ze bijvoorbeeld goed broccoli at en goed aardappel at gaven we het bij elkaar.
Ok! Hihi ik heb vandaag weer bloemkool gegeven (pas voor de tweede keer; vorige keer was de bloemkool ineens niet meer goed). Voor het eerst een gezicht van: bah! Hahahahaha dat had ik nog niet eerder gezien. En ik heb weer een vraag: vandaag banaan gegeven. Nu weet ik dat je hierbij moet uitkijken voor verstopping, maar hoe dan? Niet twee dagen achter elkaar? Of geen hele banaan? Was trouwens prachtig om te zien. Hij stortte zich er helemaal op! 3/4 banaan is erin gegaan (en weer uit z'n mond gevallen).
Dat banaan verstoppend werkt is achterhaald, het werkt niet verstoppend. Al zegt dat natuurlijk niets over of jou kindje last krijgt van banaan maar die kans is net zo groot als de kans dat hij last zou krijgen van een peer.
Over verstoppend gesproken: sinds dl vast voedsel krijgt ben ik ineens heel wat poep "kwijt". Hiervoor poepte ze 4-6x per dag en nu nog maar 1-2x. En dan nog steeds dezelfde hoeveelheid per keer. Dat is toch raar? Gaan haar darmpjes efficienter werken als er iets anders in zit dan alleen melk, of is het toch die banaan (of ander fruit) die verstoppend werkt (ook al krijgt ze er misschien 2 kubieke centimeter daadwerkelijk van binnen)? Iemand met dezelfde ervaring?