Rapley methode, eerder pindakaas en ei?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nova1986, 30 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nova1986

Nova1986 Actief lid

25 mei 2020
    253
    101
    43
    Vrouw
    Hallo!

Vandaag bij het CB geweest (vaccinatie 5 mnd), daar aangegeven dat ik met 6,5 maand wil starten met de Rapley methode. Verpleegkundige gaf aan dat het wel verstandig is om voor die tijd al pindakaas en ei te geven (i.v.m. evt. allergieën).
    Moeders die hier ervaring/handigheid mee hebben? Idd eerder gegeven en dan het ei pureren? :confused:

Daarbij zei ze ook dat het alsnog goed was om het overgebleven eten toch te pureren zodat ze meer binnen krijgen, omdat ze dat met 6 maanden nodig schijnen te hebben?

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Het onderzoek van de allergieën liet zien dat het belangrijk is om voor 11 maand pinda en ei te hebben gegeven. Met 6 maand beginnen is dus vroeg zat.
    Pureren is niet nodig, laat de regie bij je kind. Melk met echt enkele hapjes is voldoende.

SAARC, Zoe123, zonnetje2015 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Nee niet gelijk pindakaas, kijk eerst maar hoe het eten straks gaat :) als je kleine al aardig wat smaken kent kun je het toevoegen.

Hier werkte rapley niet en was geen lepelacceptatie en dus eetproblemen tegen alle verwachtingen in. Mijn mooie plan kon in de prullenbak. Heeft wel net ei voor het eerst gehad met 10 maanden :)
    Volg je kind: het is oke om te pureren als rapley niet bevalt. Of combineren.

Nova1986, Eikeboompje en liefmeimeisje vinden dit leuk.
  4. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Vroeg starten met pindakaas en ei is volgens het onderzoek waar het om gaat dat je het voor de 10 maanden introduceert. Dus hoe het cb bij 4 maanden komt...geen idee.

Nova1986 vindt dit leuk.
  5. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Nova1986 vindt dit leuk.
  6. Chechi

Chechi Niet meer actief

Nergens voor nodig, gewoon je kindje volgen met rapley. Zoals hierboven wordt gezegd is melk de hoofdvoeding in eerste instantie. Volg @rolinde_opdegroei op Instagram. Zij is kinder diëtiste en geeft enorm veel gratis tips over Rapley en eten etc.

Wat ik geleerd heb over het CB is dat je echt alles behalve naar hen moet luisteren.

SAARC, Zoe123 en Nova1986 vinden dit leuk.
  7. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Dat CB advies heb ik helaas ook gehad in de zin van ze moeten al 'zoveel' groenten en 'zoveel' fruit (ze noemde gewoon de inhoudshoeveelheden van potjes betreffende het aantal maanden die ze waren :rolleyes:). Maar écht, het is BIJvoeding tot de 12 maanden, dus ze hoeven helemaal niets! Gewoon proeven en weinig hiervan binnenkrijgen is ook oké.
    Ze maken met dit soort adviezen mensen zo onzeker. Als je wil, en je baby ook ;), mag je t uiteraard pureren en erbij geven. Maar als je graag bijvoeding via rapley introduceert kun je beter alleen rapley doen en niet daarnaast alsnog pureren, dat doet namelijk de theorie van rapley te niet ;). En dan nog, wat je wil hè? Als jij en je baby het wel willen combineren, ook goed.
    Maar als je baby per dag aan een banaantje en een stukje bloemkool sabbelt en er amper iets van binnenkrijgt, wel genoeg melk drinkt, goed groeit en ontwikkelt, blij en tevreden is, etc, dan hoef je je niet zorgen te maken over de bijvoeding.
    Pindakaas introduceren werd toen mijn kinderen klein waren nog niet echt zo vroeg geadviseerd. Ik snap de gedachte erachter wel hoor. Maar als t advies vóór 10 maanden is, zou ik dat zelf denk ik pas rond de 8 a 9 maanden doen. Het is natuurlijk ook wat plakkerig, ook al doe je t dunnetjes, dus ik zou dat zelf met 6 maanden nog niet nodig vinden.

Zoe123, Nova1986 en zonnetje2015 vinden dit leuk.
  8. Eikeboompje

Eikeboompje Bekend lid

7 sep 2017
    829
    504
    93
    Vrouw
    Gewoon lekker starten zoals je het zelf bedacht had. En pindakaas en ei doe je er vanzelf een keer bij. Wij deden pindakaas gewoon klein beetje op een lepeltje en ei vond ze eerst helemaal niets die structuur. Als wij een gekookt ei hadden gaf ik haar daar een klein stukje van.

Mijn plan was ook rapley, maar dit was echt geen succes. Onze dochter was en is nogal een propper waardoor ze constant aan het kokhalzen was en zich steeds verslikte. Wij zijn toen overgegaan op pureren en prakken. Kijk naar je kindje, want wij als ouders kunnen wel van alles willen en verzinnenmaar het kan ook gewoon niet fijn zijn. Succes!

GroeneBomen en Nova1986 vinden dit leuk.
  9. Nova1986

Nova1986 Actief lid

25 mei 2020
    253
    101
    43
    Vrouw
    Bedankt! Ga haar volgen.

Haha ja dat zeg je goed! Ze kunnen je ook wel onnodig onzeker maken zo.

Chechi vindt dit leuk.
  10. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Dankzij het cb weet ik dat mijn baby echt veel te weinig at (en eet), dankzij het cb heb ik daarin geweldige begeleiding gekregen en de juiste doorverwijzing naar de prelogopedie waardoor ii nu weet dat mijn kind een eetprobleem heeft. Dus het cb kan echt wel super zijn als het om eten gaat.

Rapley is nog steeds onmogelijk hier. Stikt het arme kind

Eikeboompje vindt dit leuk.
  11. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Als pindakaas te plakkerig op de boterham dan eerst pindakaas en dan de boter smeren ;)

Maar ik begon pas met 7 maanden met korst brood. En pas 8 maanden echt met een boterham.

Nova1986 vindt dit leuk.
  12. Hannekevs

Hannekevs Lid

6 aug 2020
    11
    4
    3
    Vrouw
    #12 Hannekevs, 3 dec 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2020
    Hoi! Ik ben begonnen met pureren bij ongeveer 7 maanden overgestapt op de Rapley methode. Heb daarbij eindeloos veel gegoogeld en inspiratie op gedaan, en o.a. over het ontdekken en voorkomen van allergien een artikel geschreven (hoe je introductie aanpakt).

Mijn tactiek was bij ei om dit heel langzaam op te bouwen, ei koken en met hele kleine hoeveelheden starten en herhalen. Pindakaas heb ik geïntroduceerd door het door geprakte banaan te roeren.

Ook over de Rapley methode, wat het is en hoe je het aanpakt heb ik een artikel geschreven. Evenals het introduceren van 100 smaken voordat je baby 1 jaar is - dat schijnt een betere eter te geven op lange termijn.

Overigens ben ik ook begonnen met pureren en geef ik nog steeds weleens gepureerde hapjes. Je kunt die methoden prima combineren. Zeker als je Rapley gaat beginnen kun je van wat je aanbiedt ook een gepureerde hap geven. Dan weet je zeker dat hij/zij het voedingsmiddel proeft/binnen krijgt en kun je de 'finger foods' ernaast aanbieden zodat je kindje kan ontdekken en eventueel proeven.
    En over de hoeveelheid eten; volgens mij kan een kindje prima zelf aangeven hoeveel het nodig heeft. Zolang de groei niet achterblijft zou ik me geen zorgen maken.

Succes! Ik vind het superleuk om mijn zoontje bezig te zien met z'n eten. Hopelijk wordt het bij jullie ook een succes :)

Nova1986 vindt dit leuk.
  13. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Beetje off topic, maar ik vind het grappig/bijzonder om te lezen dat inzichten toch zo snel al weer veranderen. Bij mijn jongste, 7 jaar geleden, hadden we het nooit over ei en pindakaas :p...

Wat betreft Rapley, het is onzin dat ze met 6 mnd al iets binnen 'moeten' krijgen. Ze groeien op de melk en tot 12 mnd is bijvoeding voor de fun, om te wennen, te ontdekken, te oefenen met kauwen en slikken etc...

Mijn dochters hebben Rapley gehad, beide hebben eerst 2 maanden gespeeld en gekliederd met het eten (ook met gepureerd eten overigens, die enkele keer dat ik het aanbood), vanaf 8-9 mnd voor eerst daadwerkelijk iets gaan doorslikken, maar daarna ook in rap tempo allerlei nieuwe dingen uitgeprobeerd. Aten met 1 jaar keurig met de pot mee (enigszins aangepast tav zout, kruiden), combinatie van met de handen en van lepeltje afhappen.

Ze groeiden prima! Vanaf 11 mnd gingen ze ook opeens een stuk minder (moeder)melk drinken.

Jackie87 en Nova1986 vinden dit leuk.
  14. Striae

Striae Fanatiek lid

16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Als je met raply gestart ben kan je ook een broodkorstje in de pindakaas dopen. :)

Nova1986 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina