Ik sta heel erg achter deze methode, volgens mij Sasha ook. Als ik dr groentenprutmoes geef, moet ze er eigenlijk niets van hebben, net zoals fruitprutmoes. Maar hou ik een stuk fruit vast of bloemkool, dan vind ze het al veel interessanter! Alleen zoals gister, had ik d'r een plakje/stukje appel in d'r hand gegeven en ze bijt echt een stukje af. Ik vind het maar doodeng, zo'n stukje in d'r mond! Ook banaan of peer, brr. Iemand misschien tips? Of ideeën om ons op weg te helpen? Alvast bedankt!
Ja ik vond het dus ook echt eng. Maar, hun kokhals reflex is echt nog heel goed. Ik bleef er gewoon altijd bij. En ze moeten er ook echt aan toe zijn. Maar verder is het echt een geweldige methode. Zo eet Isabella al heel lang gewoon mee met de pot. lekker tuinbonen uit het vuistje enz. Nu eet ze al vanaf 12 maanden netjes met een vork, zonder problemen. Er bij blijven, kijken of ze het ook echt wil en vertrouwen op hun eigen reflex is het enige wat ik mee kan geven.
Ik vind het ook super eng. Ik heb steeds geroepen dat ik Dana ook a la rapley wou gaan voeden, maar durfde uiteindelijk niet. Dus nu krijgt ze gewoon gepureerd eten. Heb dr laatste wel een stuk meloen gegeven en dat ging heel goed...dus zo ga ik langzaamaan wat dingen uit t vuistje proberen te geven en goed erbij blijven.
Hier ook de rapley methode gedaan omdat hij gepureerde spullen niet at. Was maar een paar keer kokhalzen en dat was het eigenlijk. Hij at toen als een gek. De eerste paar keer dat ze gaan kokhalzen klinkt heel eng, ik raakte niet in paniek en hem zelf laten gaan. Klinkt gemeen maar hij kan nu heel goed zelf eten. Luister naar je gevoel en kijk goed naar je kindje hoe hij reageerd
Ik denk voor mij En ja mischien is t idd ook gewoon te vroeg, dat ik t daarom ook nog niet echt durf. Maar een stuk zacht fruit kan naar mijn idee geen kwaad, is goed voor de hand oog coordinatie
Hi wendyp, Spannend he? Vind ik ook hoor... soms nog steeds wel een beetje... Vanaf 6 mnd ben ik begonnen met bijvoeding en heeft Fenne haar fruit in het vuistje gekregen, ik ben begonnen met zachte dingen als banaan & rijpe galiameloen en peer, want voor mijn gevoel glijd dat wat makkelijker door de keel. Appel heb ik tot vorige week geraspt, ik kreeg steeds zo'n vissioen van sneeuwwitje die toch ook in de appel stikte... Even zonder gein, Fenne is ook wel eens te gulzig geweest en steeds komt dan dat kokhals reflex en komt het te grote stukje weer terug en kauwt ze er nog een paar keer op... denk echt dat je niet meer kunt doen als er bij blijven en vertrouwen op je kindje... en misschien de wat hardere fruitsoorten als appel eerst even kort koken en dan af laten koelen, dan is het makkelijk te kauwen voor Sasha... succes en veel plezier!
Het gaat een beetje met vallen en opstaan. Je moet idd geduld hebben. Je kind moet goed rechtop kunnen zitten, en vooral niet te lang in de kinderstoel. Als ze moe worden stoppen. De kokhalsreflex verschuift langzaam naar de keelholte rond de 9 maanden, dan zal het verslikken veelal over zijn. Er staat veel beschreven op het bijvoedingsforum, en in het boek van Stefan Kleintjes: Van borst tot Boterham. Je kind idd. niet alleen laten tijdens het eten, en vooral veel oefenen. Het is namelijk zo leuk, als je kind ziet genieten van eten. Mijn ervaring is heel goed, mijn zoontje at rond de 10 maanden met de pot mee. Het enige gepureerde wat mijn zoontje krijgt is appelmoes,maar dat krijgt hij pas sinds hij alles eet. Vanaf 13 maanden.
Geef al een behoorlijk tijdje alles 'heel'. Of in elk geval niet helemaal tot moes gemalen. Sinds Lena vijf maanden is ofzo, geef ik haar brood en worteltjes en broccoli en bananen, gaat perfect. Dat gekokhals kan even eng lijken maar zo lang ze niet blauw worden is er niets aan de hand... Gelukkig had ik het haar al eens zien doen, een maand of twee terug gaf een dinnetje van mij Lena een frietje, maar dan zo dat ze het lekker op zat te schrokken, zich verslikte en moest spugen. Anders was ik me doodgeschrokken,gelukkig zag ik juist doordat ik Lena al eens had zien kokhalzen dat ze alleen een iets te groot stukje friet op had (afgezien van dat zij het haar niet had moeten geven...) en was ik juist niet bang! Ik zou het haar wel gewoon geven en als je het eng vind, gewoon opletten. Lena eet wortels,augurken, brood... Gaat prima. Ze heeft nu ook goed door dat ze dingen in haar mond moet houden en dan -nomnom- en dan pas doorslikken en dat gaat perfect. Groentehapjes doe ik wel pureren, maar wel zo dat er nog stukjes in zitten, zou niet weten hoe ik een gekookte aardappel a la rapley moet geven zonder dat mijn hele huis er 'rapley' uitziet... Dat gaat dus gewoon via een lepeltje. Maar zou haar gewoon met een zachte gekookte groente laten beginnen en een beetje opbouwen en bij verslikken (ook al gaat ze wat kokhalzen) gewoon rustig blijven....Dus een niet al te gaar gekookt stukje wortel, broccoli of courgette ofzo.
Nou we hebben het vandaag geprobeerd hoor. We aten vandaag broccoli met aardappeltjes. Gewoon bij dr op dr blad van de stoel gelegd, ze ging namelijk eerst met het bordje aan de haal.... Ze vond het reuze interessant! Volgens mij vond Kris het enger dan mij hihi. Ze heeft wel een beetje wat gegeten, maar meer mee gespeeld dan gegeten. Zal denk ik altijd wel in het begin zo zijn? Na het eten hebben Kris en ik wedstrijdje gespeeld. Kris nam het linkerneusgat, ik het rechterneusgat en kijken wie het meeste broccoli kon verzamelen. haha.
ik wilde het ook zo doen, maar lukte niet echt... meneer eet nog steeds het liefst alles gepureerd. nu net (ruim een jaar) krijg ik hem zover een boterham te eten. wat hij al wel eerder wilde waren koekjes uit het vuistje, of een halve banaan. verder speelde hij ermee, maar eten ho maar. mijn droom is dat hij binnenkort met een vork gaat eten... dream on, maar ik blijf het proberen...
Ik heb Dayenne half half via de rapley methode laten eten... Ze kreeg al heel vroeg fruit ivm ontlasting die niet wilde en ja dat was wel uit een potje... Maar toen ze 7maanden was kreeg ze van mij broccoli, boontjes wortelen, erwten, en dat soort dingen gewoon op haar blad en dan speelde en at ze wat, niet veel hoor maar ok. En nu is het inmidedls zo dat ze niet eens meer gevoerd wil worden,d us ik leg het eten op haar blad en dan eet ze zelf, helaas nog neit met een lepel of een vork...
@verena, dus het was bij jullie eerst ook zo dat ze er mee ging spelen? Vandaag aardappeltjes en een reep komkommer, af en toe even pletten en soms ook een hap. Komkommer vond ze ook reuzelekker! Ik vind het zelf ook nog leuk! Volgens mij hebben we de methode gevonden. Alleen Kris loopt liever een blokkie om, hihi. Met dat kokhalzen soms.
Ik heb geen idee wat Rapley inhoudt maar mijn zoon van 4 at vanaf minder dan een jaar met de pot mee (wel klein maken maar niet pureren). Vanaf 5,5 maanden kreeg hij vingervoedsel op op te kauwen en vanaf 6 maanden zacht 'heel' voedsel en daarna vrij snel gewoon stukjes e.d. Maar ik heb niet echt een beeld bij Rapley dus wat is er anders aan?
pff ik vind het nog steeds eng hoor. Mijn kind is al bijna 11 maanden en ik pureer nog steeds wel... Ze is 2 keer "gestikt" dat ik haar moest helpen, en ik durf het gewoon niet meer...
Hoi Guppie, Ik kan me heel goed voorstellen dat je het na die ervaring eng vindt. Misschien is je dochter er nog niet helemaal klaar voor, dat geeft helemaal niets hoor! Heb je al eens geprobeerd een partje appel, in een klein beetje water te leggen in een bakje, en dat 15 sec. in de magnetron? Het is echt een kwestie van oefenen, leren eten kost tijd net als lopen en fietsen. Als je wat meer wil lezen over Rapley, kan je altijd een kijkje nemen op het bijvoedingsforum, daar zijn experts op het gebied van Rapley. Misschien hebben ze wel een paar tips, die een heel verschil kunnen maken.
Wendyp, Ja Dayenne speelde eerst alleen met haar eten, nu nog wel een beetje hoor. Gisteren had ze haar lepel voro het eerst er bij gepakt, en een paar minuten laten deed ze zelf wat op haar lepen en stopte de lepel inhaar mondje. Eerst ging dat uiteraard nog wat moeilijk maar uiteindelijkheeft ze gewoon gegeten met de lepel. AL vond ze volgens mij wel dat eten met haar handen makkelijker ging