Beginnen met pap of fruit of groente?

Discussion in 'Voeding' started by MamaSon, Jul 9, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Mijn oudste is alweer 4,5 jaar en alles is dus weggezakt bij mij ;)
    Hoe zat het ook alweer?
    Beginnen met pap, fruit of groente? Of ben je met twee dingen tegelijk begonnen?

2. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    nog geen pap met gluten doen hoor, dat is pas met 6 maand! Bijvoeden is sowieso pas nodig bij 6 maand.
    Ik ben wel eerder begonnen op omdat mijn dochter Reflux heeft. Ik ben begonnen met groente, omdat fruit zoeter is. Als je begint met fruit is er kans dat je kindje groente niet accepteerd.
    Beste is ook om te beginnen met 1 soort tegelijk, dan kan je het makkelijk traceren als je kindje ergens op reageert!

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    ik heb bijna nooit pap gegeven en ben met 3,5 maande begonne met een paar pahjes groente (worteltjes) met 4 maanden ook fruit. zo was ze eerst aan het minder lekkere gewent en nu heeft ze liever groente dan fruit haha

4. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ik ben eerst begonnen met fruit, toen greonten hap en met maanden heeft ze een paar keer pap gehad maar ze vind pap niet lekker dus daar weer mee gestopt

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    We zijn met 4 maanden begonnen met rijstebloem in de eerste en laatste fles (had al nutriton in alle flessen).
    Vanaf 5,5 maand aan de groente. Steeds 3 dagen 1 soort. Totdat hij 4 groentes had geprobeerd. Vanaf 6 maanden ook fruit erbij. Ook weer 3 dagen dezelfde. En op die dagen alleen bekende groentes ernaast. Anders weet je nog niet waar een eventuele reactie vandaan zou komen.
    Vanaf 7 maanden 's ochtends een papfles (met bambix)

6. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Met 5,5 maanden begonnen met nutrix, met 6 maanden begonnen met groenten en toen ze 4 groentes goed at, begonnen met fruit (ze was toen 7,5 maand ongeveer).

7. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties :D
    Ik ga denk ik ook eerst groente doen en later fruit. Over de pap ben ik er nog niet uit.

Misschien willen jullie nog even helpen met twee vraagjes:
    Is Nutrix hetzelfde als rijstebloem?
    Volgende vraag is wanneer beginnen, want...ik ga weer werken als Kim 6 maanden wordt. Dan gaat ze twee dagen naar de creche en is ze 1 dag bij opa/oma. Je snapt denk ik wel dat ik graag zelf de eerste hapjes met haar wil doen. Dus lijkt het mij handig met 5 maanden te beginnen.
    Maar...dat is over drie weken al en tot nu toe zit ze nog op 6 flessen per dag. Ze wil nog niet naar 5 of 4. Maar meestal wordt toch begonnen met hapjes als ze op 4 flessen zitten toch? Dus wat zou je dan in mijn geval doen?

8. Niet meer actief

Nutrix is rijstebloem inderdaad.

Hoeveel krijgt je kindje per fles? Misschien kun je 1 fles verminderen en de rest iets omhoog doen., en dan rustig aan beginnen met de groente.
    ik ben met 4,5 maand begonnen, maar Enzo drinkt 4 flessen op een dag.

9. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Ik bied steeds 180+6 aan, maar de eerste twee flessen van de dag drinkt ze zeker niet leeg, vanaf ongeveer twee uur 's middags wel. Dus totaal komt ze net niet aan de max. van 1 liter per dag.
    Maar ze blijft maar om de drie uur vragen om een fles, daarom lukt het afbouwen niet. Maar zoals het tot nu toe gaat is dat ze ineens omschakeld en zelf aangeeft dat het anders moet, dus dat zal binnenkort wel gaan gebeuren denk ik ( hoop ik ;) ).
    Maar ja, ik weet dus niet of 6 flesjes per dag drinken een reden is om te wachten met bijvoeden. Volgende week moet ik weer bij het cb zijn, ik zal eens vragen wat zij ervan zeggen.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik denk niet dat dat zoveel uitmaakt, bij BV eten ze ook vaker dan 4 keer per dag..
    Je zou groente kunnen gaan geven op het moment dat ze een flesje wil, dan eerst wat hapjes groente, en daarna eventueel nog een (kleine) fles.

Wij zijn op advies van het CB met 5,5 maand begonnen. Dan kunnen ze met 6 maanden goed groente eten (al zit daar verschil in, C al gelijk 100gr de eerste dag, sommigen moeten langer wennen)

11. just who I am

Jul 8, 2008
    47
    0
    0
    leeuwarden
    ik lees nu dat je kindje blijft vragen om een fles om de drie uur.
    daar had mijn dochter ook last van.

ik kreeg van haar kinder arts mee dat een vast slaap patroon heel belangrijk is. dit bleek dan ook toen zij een vast slaappatroon had.
    ze ging in een week tijd van 6x 150+5 naar 4x 180+6. weet niejt hoe het ritme van je kleintje is. ook zijn we met overleg van haar kinder arts overgestapt op nutrilon forte. ook dat verschil was duidelijk merkbaar.

12. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Kim heeft nog niet een vast slaapritme nee. Maar ik kan haar niet in een vast ritme krijgen. Had jouw kinderarts daar nog goede tips over? Daar ben ik dan zeker benieuwd naar!

Share This Page