Rapley-methode

Discussion in 'Voeding' started by MamaMarije, Mar 1, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

whaha, klinkt juist geweldig, die vieze handjes in de lucht :D

ieder heeft zo zijn eigen 'vreemde maar leuke' tradities, toch? Zo zing ik bij 'Dikkertje Dap' de stukjes van de giraffe altijd met een hele lage stem :), moet ie erg om lachen en mijn schoonzusje laatst ook...

2. Catje86

Catje86 Bekend lid

Sep 1, 2008
    602
    0
    0
    Hier ook Rapley, maar wat als hij de groente nou echt niet lekker vindt? Broccoli, bloemkool en wortel, bleeggghhh zegt hij er tegen.
    Fruit gaat er wel redelijk goed in.
    Koken jullie trouwens peer?

3. duveltje

duveltje Bekend lid

Nov 6, 2008
    658
    0
    16
    Hoi Catje,

nee, wij koken de peer niet, geen enkel fruit trouwens. Maar tot nu toe hadden we redelijk rijpe peren.

Wat ik wel een keer met paprika heb gedaan toen ik dat rauw aan Thije wilde geven, is even onder de warme kraam houden. Dan is het hele koude van de koelkast eraf, en misschien ook ietsjes zachter. Misschien een idee om dat ook eens met peer te proberen?
    En over het niet lusten van groenten: daar zou ik me nu nog niet zo'n zorgen over maken hoor. Komt vanzelf!! Ik heb begrepen dat een baby iets eerst 10 keer moet proeven voordat hij/zij de smaak herkent. Dus gewoon blijven proberen!

4. Dragonfly

Dragonfly Niet meer actief

Wij willen ook de Rapley methode gaan doen. Ben al helemaal verkeerd begonnen met prutjes groente en fruit (wel zelfgemaakt:)), maar ik vind het er zelf niet lekker uitzien.
    Maar hoe doen jullie dat eigenlijk met die (bijna) tandloze mondjes. Kunnen ze echt worteltjes 'kauwen'? En peer of appel, is dat niet te hard?
    En hoe dan met grote stukken? Mijn zoontje krijgt liga gewoon in de hand van mij, maar wel bij mij op schoot. Ik vind het best nog wel griezelig, straks neemt hij een te grote hap en gaat het mis. Wat dan? Of ben ik nu te bang??
    Kortom: het lijkt me een geweldige methode. Zeker ook omdat ze het allemaal zelf doen, maar waar zijn jullie mee begonnen?

5. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Nov 12, 2008
    874
    0
    0
    Gaat best zonder tandjes hoor, wel beginnen met het wat zachtere spul. We hebben tot nu toe geprobeerd: wortel, broccoli, boontjes, paprika (rauw), peer, druif en brood (korst) en overal kreeg ze wel kleine stukjes afgeknaagd daar zit ze dan een tijd op te herkauwen en de rest beland op de grond ;)
    Met brood heb ik vandaag gelachen, ze probeerde een hele boterham in 1x erin te proppen, lukte natuurlijk niet, ze kreeg er een mondje vol af en dat heeft ze helemaal tot moes gesopt.

Het schijnt trouwens dat je je sneller verslikt in vloeibaar (gepureerd) spul dan in stukjes, te grote stukjes werkt ze hier iig naar buiten en niet naar binnen.

6. MamaMarije

Hoi allemaal!

Nou, we zijn met het Rapley-avontuur begonnen :D. We hebben sperzieboontjes, broccoli en wortel tot nu toe gehad en het gaat eigenlijk best goed. Aan de luiers te zien komt er iig ook daadwerkelijk wat binnen! Broccoli was echt een festijn, het zat overal....

Hij heeft zich ook nog niet erg verslikt, al moet ik me erg inhouden om me er niet mee te bemoeien. In de kinderstoel ging het nog niet zo goed, dus nu doen we het op schoot en mama probeert ondertussen ook wat fruit te eten.
    Het heeft idd hele mooie foto's opgeleverd en het mooiste vind ik nog: hij kijkt al vies als hij het eerste stukje naar zijn mond brengt, geweldig!

Helemaal leuk dus!
    Liefs!

7. MamaMarije

owja,
    @ dragonfly: Lucas heeft ook nog geen tandjes, zelfs nog niks aan de horizon, hij kan behoorlijk hard knagen met zijn tandloze kaakjes.....

8. Terra

Terra Bekend lid

Dec 22, 2008
    668
    0
    0
    Medewerker gehandicaptenzorg
    gelderland
    ik ben sinds een weekje met rapley begonnen, vind het echt een super methode maar ook eng.

vaak gaat het toch niet goed, knaagd hij peer aan gort waarvan een groot deel achterin de keel beland. dus heb het toch maar gepureerd en hem zelf met een lepeltje laten klooien.

9. adi

adi Niet meer actief

Mag ik even zeuren?

Ik vind het idee dat babys heel vroeg beginnen met zelf ontdekken van eten en 'zelf' eten echt geweldig. Het is gewoon een van de 2 keuzes die je maakt als je je baby aan vaste voedsel zet. Ik ga het fijnmaken en zelf 'voeren' of ik ga het niet fijn maken en niet zelf 'voeren'.

Ik word alleen zo kriebelig en ziek van dat iemand een paar jaar geleden bedacht heeft om mensen aan te herinneren dat een baby ook stukken kan vasthouden, iets wat al eeuwen wordt gedaan en wat veel mensen ook doen bij hun kind, en vervolgens dat een 'methode' heeft genoemd, zijn eigen naam aan geplakt heeft, en stinkend rijk van is geworden...

Ik had het laatst met mijn moeder en tante erover. Die hebben zich kapot gelachen. Wat zij toendertijd als normaal beschouwden, dat je je baby een stuk banaan geeft om op te sabbelen enz. Dat je tegenwoordig daarvoor eerst een boek moet kopen, een 'handleiding' nodig hebt over hoe en wat. En vervolgens hetzelfde doet wat al eeuwen wordt gedaan.

Ik vind de manier van eten waarbij babys zelf stukken krijgen en naar binnen sabbelen echt goed en geweldig om te zien, maar het woord 'Rapley-en' klinkt mij te veel als 'Sonja Bakker-en' en daar gaan mijn nekharen van overeind staan.

Sorry, moest het even kwijt ;) Vind de foto's in deze topic echt geweldig, zal binnekort zelf ook een kiekje maken. Wij geven de kids namelijk ook vaak wat in de hand, maar ook gepureerd, het is maar hoe het uitkomt.

10. MamaMarije

@ adi: tuurlijk mag je even 'zeuren', daar is zo'n topic ook voor bedoeld toch :)? maar dan wil ik er ook even op reageren ;)

Ik was/ben namelijk zo'n naïeve moeder (tja, eerste kind he...) die inderdaad dacht dat baby's alleen gepureerd konden eten, aangezien ik daar ook groot mee ben geworden en ik de enige ben in mijn directe omgeving met een baby. Ik moet dus ook alles grotendeels zelf ontdekken en daarbij ga je dus soms mee in de 'hypes' van dit moment.

Nu ik weet dat baby's dus wel stukken kunnen eten en zelf kunnen ontdekken, klinkt het ontzettend logisch en natuurlijk.
    Van te voren vond ik dat echter niet en was ik blij dat ik er een boek over kon kopen om mij te ondersteunen in mijn ideeën en waar ik wat praktische tips uit kan halen. Ik heb het boek echter niet alleen gekocht voor de informatie maar ook om te lezen wat een baby nou wel en niet mag en vanaf welke leeftijd. Of er iemand nou wel of geen geld aan verdient, is me dan om het even eigenlijk.

Ik denk/hoop dat je reactie waarschijnlijk niet zo bedoeld is, maar ik voel me wel een beetje 'in de hoek gezet'. Ik weet namelijk nog niet zoveel van baby's als ervaren moeders en dan ben ik blij dat ik ergens een handleiding vandaan kan halen.
    Blijkbaar heb ik niet zoveel natuurlijk inzicht......

11. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Nov 12, 2008
    874
    0
    0
    Ik kreeg bijna 35 jaar geleden ook al een banaan om op te knagen en er zijn geweldige foto's van kleine mezelf die een boterham met appelstroop oppeuzelt (toch eens een keer inscannen) tsja, nieuw is het niet maar het is wel weer eens onder de aandacht gebracht en da's op zich niet verkeerd natuurlijk.

Oh yoghurt experiment: kinderlepeltje (oefenbestekje kruidvat) in dikke yoghurt dopen (lidl heeft van die halve literbakken 'duitse' yoghurt, dikker en minder zuur dan de nl pakkenyoghurt) en aan haar gegeven, zelf propte ze de lepel in haar mond en hoppa yoghurt gegeten. Inclusief gek gezicht ;)

12. Fnoepie

Fnoepie Actief lid

Nov 25, 2008
    184
    0
    0
    Allround medewerkster dierenasiel
    Hier doen we deels Rapley en deels gemalen. Het is geweldig om te zien hoe ze zelf lekker aan 't otteren is met groente en fruitstukken.

13. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

Mar 12, 2010
    1,003
    0
    0
    Waterland
    ik doe deze methode niet bewust maar mijn dochter eet haar fruit makkelijker als ze het in stukken voorgeschoteld krijgt..

Maar ik snap nog niet altijd hoe het nu zit met als ze borst of flesvoeding hebben gehad. Ze zeggen dat met flesvoeding de smaken niet divers zijn maar Kirsten eet ALLES en is met de fles gevoed vanaf dag 1.

Share This Page