Wie leert z'n kind ook eten volgens de Rapley methode? Wij willen Hugo op die manier leren eten, omdat ik erover heb gelezen en het me een goeie methode lijkt. Maar niemand lijkt het te kennen en ik moet het aan iedereen uitleggen. Wat zijn jullie ervaringen ermee? En hoe reageert jullie omgeving? Liefs Nala
http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... ey&start=0 heb ik een poosje terug al één en ander over getypt... Inmiddels is mn dochter 16 maand geweest en is ze nu ook druk aan het oefenen met een lepel te eten al gaat met de handen natuurlijk nogsteeds makkelijker. Ik heb er nooit echt vreemde reacties op gehad, heb wel eens gehoord/gelezen op een forum dat mensen het maar een geknoei en gedoe vonden (eten is niet om mee te spelen blabla) maar daar reageer ik niet eens op, das gewoon pure onwetendheid.
Ik denk dat je de keuze voor jezelf moet maken wat je doet. Stond er deze maand niet een stukje over in de Ouders van Nu? Ik heb in ieder geval ergens er iets over gelezen. Wij hebben het niet gedaan, bij mijn 2-jarige zoontje. En hij eet geweldig. Ook met lepel en vork gaat allemaal perfect. Eerlijk gezegd weet ik niet waarom dit beter is, dan wanneer je het eten van je kindje prakt. Zo zijn wij toch ook grootgebracht en wij eten ook goed. Of is er een andere reden voor? Liefs Maria
@Miguel: Wat mij vooral aanspreekt is dat kinderen leren dat een banaan eruit ziet als een banaan en broccoli als broccoli. Dat het niet allemaal dezelfde gladde smurrie is en dat het een bepaalde structuur heeft. Bovendien leren kinderen op die manier snel zelfstandig eten, waardoor het eten als het goed is een gezellig moment wordt en geen strijd om het eten naar binnen te krijgen. Kinderen weten van nature hoeveel ze nodig hebben. Een baby die borstvoeding krijgt, geeft het tenslotte ook al zelf aan, dus waarom zouden daarmee stoppen als het kind groter wordt. @Zeeuwsmeisje: Bedankt voor de link. Leuk dat jouw ervaring ermee zo goed is. Had jij dat niet dat mensen om je heen je niet begrepen? Ik krijg nu namelijk al reacties zoals: oh leuk, hij is bijna 4 maanden, dan mag je potjes gaan geven.... En dat wil ik dus nog niet. Hij heeft het helemaal nog niet nodig.
@Nala, kan dat dan alleen als je borstvoeding geeft of ook bij flesvoeding? En wanneer begin je dan met bijvoeden? Ik moet eerlijk zeggen dat ik hieruit nog niet kan opmaken waarom het beter is. Mijn zoontje had inderdaad vanaf 4 maanden bijvoeding uit potjes. Maar toen hij een jaar was is hij gewoon met de pot mee gaan eten, en dat ging heel goed. Hij wist voor die tijd natuurlijk niet hoe een banaan eruitzag. Maar sinds hij dus 1 jaar is, eet hij gewoon alles en hoef ik niets te prakken. Hij kan heel goed en netjes eten en lust alles. Bij ons is de maaltijd dus nooit een drama. Dus voor mij lijkt het allemaal nog niet zo interessant. Liefs Maria
Kijk maar eens op: http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... t_voedsel/ Daar staat van alles over deze methode en wat zoal de voordelen zijn. Iedereen volgt natuurlijk de methode die hem of haar het meeste aanspreekt, maar op elke manier zal een kind wel gaan eten. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...
Er staat een heel stuk over de Rapley-methode in de Ouders van Nu deze maand, ik heb het gelezen.. persoonlijk zou ik niet voor deze methode kiezen, die kokhalsreflex die een kind in het begin krijgt. Komt misschien ook omdat ik zelf bang ben om te kokhalzen, klinkt raar, ik weet het.
nou ik heb dat stuk ook gelezen, maar ik zelf zie sem niet zo zitten eten. Ga zelf hapjes voor hem maken en dat pureer ik gewoon, dat hij weet wat hij eet komt later wel. In overleg met het CB ga ik sem al bijvoeden binnenkort, dit omdat hij meer dan 4 flessen wil en gewoon blijft zeuren! Met 4 maanden probeer ik het met een potje groente en als dat aanslaat, ga ik zelf in de keuken staan voor allerlei fruit en groente prutjes. Met die replay methode kan je pas beginnen als zo ongeveer 6 maanden zijn en misschien ook makkelijk als ze wat tandjes hebben dan!
Ik heb Hugo gister voor de gein een banaan gegeven. Hij stopte hem meteen in z'n mond zoals ie alles in zijn mond stopt en begon er uitgebreid op te sabbelen. Toen ik hem weer terugpakte omdat ik hem een slab om wilde doen werd ie boooossss! Hij heeft natuurlijk niet veel gegeten, maar daar ging het ook niet om. De smaak beviel hem prima. Mijn eerste ervaring met Rapley-en is dus erg positief.
Oh ja, tandjes hebben ze helemaal niet nodig om banaan of iets anders zachts te eten. Dat sabbelt ie zo naar binnen.
patricia zijn 4 flessen niet zowiezo te weinig? mijn cb vond 5 flessen al weinig..dat ik het beter over 6 kan spreiden.. geef je wel genoeg flesvoeding? met 4 maanden mag je zowiezo bijvoeden toch?
Met 4 maanden mag je sowieso bijvoeden, maar nog niet als vervanging van flesvoeding. Nala, leuk om te lezen dat je eerste ervaring goed was! Ik ben nog aan het twijfelen, maar het lijkt me een hele leuke methode...
Ik heb het stuk ook gelezen en het spreekt me wel aan. ivm met gemak probeer ik het een beetje half-om-half, op de creche dagen gewoon uit een potje en op mijn thuisdagen lekker uit de hand. Het wordt een giga knoeiboel, maar dat is ik een vloek en een scheet ook weer opgeruimd. Groet van Kiki
Nou sem zit al aan zijn max hij krijgt nu nog 5 flessen van 200cc en dat vind het cb al te veel, ze hebben liever niet dat je meer dan 1 liter geef per dag anders kunnen de niertjes het niet aan! In overleg met het cb geef ik in zijn laatste fles 2 theelepels nutrix en ik ben afgelopen maandag begonnen met 2 theelepels gepureerde wortel. Dit is om alvast te wennen, dus ik geef nog 5 flessen, maar er vervalt 1 fles als hij meer van groente binnen krijgt! Alles gaat prima, maar hij blijf trek houden! Ik kan wel overgaan op voeding voor hongerige babys, maar sem krijgt speciale voeding voor krampjes. En dat over en weer schieten naar andere voeding is ook niet goed, dus het cb vond dit een beter idee om alvast te gaan wennen aan vaste voeding!
Dat komt me bekend voor, ik zat nog niet zo lang geleden een mandarijn te eten met Joey op schoot. Hij keek er zo vol verlangen naar dat ik hem aan een partje liet sabbelen. Toen ik het weer terugpakte omdat ik hem er eigenlijk nog te klein voor vond, was hij al net zo boos. Hij was pas weer stil toen hij het weer kreeg. Ik heb die dag een fruithapje voor hem gekocht (hij was op 2 dagen na 4 maanden), maar dat viel minder in de smaak (al heb ik wel leuke foto's van zijn gekke bekken kunnen maken ). Ik wil ook graag Rapley methode gaan toepassen op Joey. In overleg met het CB krijgt hij geen potjes, en nog helemaal niet elke dag ter vervanging van een van zijn melkvoedingen, maar ik kon hem wel langzaam aan wat hapjes gaan laten wennen. Hij heeft vorige week de hele week geraspte appel gegeten, en deze week ben ik begonnen met geprakte banaan. Gewoon grof dus, want het is niet gepureerd, met stukjes dus, en hij heeft nog niet een keer gekokt. Als hij 6 maanden is ga ik hem de banaan in zijn handje geven
Dat heeft te maken met het verschil in leeftijd tussen jouw kindje en die van Patricia en mij bijvoorbeeld Toen Joey zo oud was als die van jou kreeg ik hem ook in geen geval op 4 flessen hoor, inmiddels is hij zelf over gegaan op 4 flessen. Voornamelijk doordat hij later wakker word en in zijn laatste fles rijstebloem krijgt inmiddels. Hij krijgt overigens nog wel 1 volledige borstvoeding erbij, maar daar houdt hij het maar 2 uurtjes op uit. Op zijn Friso Extra (hongerige baby's) 4 uurtjes
Hier zit er eentje vannet 3 maanden oud ook al bijna aan zijn tax. Hij krijgt 5 flessen. De eerste is 200cc met 1 schepje Nutrix en de 2 volgende flessen zijn 180cc a 190cc. De 4de fles omstreeks 1900u is 180cc plus een schpe Nutrix en daarna tussendoor nog eentje van 180cc. Het is nu dat de Nutrix erdoor zit anders is hij binnen no-time ook op de 5x 200cc. CB vond het ook best al wel veel dat gemiddelde van 5x 180cc gezien zijn gewicht. Maarja ik ga het niet zeggen: jij krijgt niet meer. Als hij honger heeft dan maar een goeie fles i.p.v. van een huilend kind die niet genoeg heeft gehad...