Yup hier ook alleen borstvoeding en vers bereid eten. Ze heeft alleen 1x melkpap appel gehad omdat ik zo'n probeerzakje had gekregen maar ik moet zeggen ik heb een vreetzakje hoor. Er is nog niets wat ik tegen ben gekomen wat ze niet lekker vind. En ze eet ook zo een hele banaan op. Maar kan best hoor dat het idee in je hoofd zit. Ik laat Laura wel eens proeven van iets wat ik aan het ben en dat gaat dan soms ook van een lepeltje en ik merk echt geen verschil dat ze dan niet meer zelf wil eten
Oke, fijn om te lezen! Hier gaat niet mega veel naar binnen, banaan wel wat meer (is zijn favoriet, maar ben bang voor verstoppingen). Vanavond aardapel en brocolli gaat ook goed, maar het zijn geen hele aardappels/ stronkjes die hij opeet. Het is toch nog steeds meer voelen, zuigen, sabbelen, op de grond gooien etc. Niet dat dat mij uitmaakt, maar ben door heel dit gedoe aan het twijfelen gegaan. Heb ook van die bambix proefmonster papjes, zou dat ook is een keer kunnen aanlengen met BV op bij te geven. Verder weet ik haast wel 99% zeker dat mijn moeder al eens eerder gepuureerd eten heeft gegeven. In de luier vond ik vanochtend namelijk aparte ontlasting (veel vaster en smeuiger dan normaal). Na het gewoon rapley-en zie ik wat meer stukjes terug. Een aantal weken terug, en weet dus niet wanneer, heeft hij ook deze ontlasting gehad, toen was ik nog maar net (een week/twee weken) begonnen met bijvoeden. Ik vond het toen al zo vreemd, dat het eenmalig zo was. Owwhh nu ik het hier zo typ word ik weer zo boos en teleurgesteld....
Jij voed je kind waar jezelf het prettigst bij voelt. En dat heeft je moeder te accepteren. Mijn moeder was ook altijd erg eigenwijs. Mijn dochter hield niet van grote stukken eten en nog steeds niet nu ze 2 is. Ze houd van kleine stukjes. Me moeder telkens grote stukken brood en ander eten. En mijn dochter telkens alles uit spugen. Na dit een paar keer aangegeven en zelf mee gemaakt te hebben weet ze dat ze nu niet van grote stukken houd. Maar je moet dit wel met je moeder bespreekbaar maken. Is en blijft jou kind.
Frenzy houd rekening mee dat die pap niet bindt met borstvoeding. Ik had een pakje waar al melk in zat en ik hoefde alleen water bij te doen. Ik had eerst zoiets van zal ik dat wel doen het is inprinciepe kuntsvoeding en ik ben een beetje anti kunstvoeding. Maar k dacht ook van ach van een keer krijgt ze echt niets hoor en ze heeft er flink van liggen smullen. Zelfs mijn andere dochter van 3 vond hem heerlijk. Maar ik zou echt aan je moeder laten merken hoe boos je erover bent. Dat ze toen jullie samen er mee instemde dat ze ging oppassen dat wel met jouwn regels was en niet at ze nu ineens de regels aan haar laars gaat lappen. Ik denk dat je een goed gesprek met haar moet aangaan hierover want nu geeft ze achter je rug om gepureerd eten wat gaat ze straks nog meer tegen jouwn zin in doen.
Frenzy, wat vervelend dat je moeder geen rekening houdt met jouw wensen. Ik proberen aan haar uit te leggen waarom jullie hiervoor kiezen en dat je het snapt dat zij het eng vindt, maar dat ze dan maar niet moet bijvoeden . Aan de andere kant: als hij lekker eet van een lepeltje, what's the big deal (of is dit vloeken in de kerk). M was gek van stukken, wilde pertinent geen lepel. T wilde pertinent geen stukken en at heel goed met een lepel. Tja. Ik volg dan dus mijn kind . Maar goed, dat is iets anders dan dat je moeder expliciet tegen jouw wensen ingaat. En wat betreft de banaan: een goed rijpe banaan verstopt niet.
S eet trouwens zo goed als niets a la rapley, alleen brood met smaak. Heel soms een sabbeltje banaan / wortel. Paprika pakt hij, brengt naar zn mond, betast het net niet met zijn lippen en gooit het rillend weg ... Helaas met een lepel niet veel beter ... ik zou helemaal geen probleem hebben met de combi: lekker eten van de lepel en verder spelen met de stukken.
Wat een fijn topic is dit! Als mijn dochter 6 maanden is wil ik ook graag a la Rapley stukjes gaan geven. Maar eerst moet ze nog vier sanden worden (over 1,5 week) en dan wil ik met bijvoeding beginnen. Dochterlief krijgt kv. Ik heb al heel veel gelezen over Rapley, maar één vraag kan ik geen antwoord op vinden. Als ik met 4 mnd begin met bijvoeding, kan ik dat dan meteen geprakt geven, om straks de overgang naar Rapley niet zo groot te maken? Of beginnen babies bij 4 mnd echt altijd met glad gepureerd? Dus bijvoorbeeld met 4 mnd gepureerd, met 5 mnd geprakt en dan met 6 mnd Rapley? PS ik wil echt met 4mnd beginnen met bijvoeding, dus het antwoord 'nog 2 mnd wachten en meteen beginnen met Rapley is geen antwoord op mijn vraag'.
Jessi, geen idee, omdat rapley inderdaad wordt aangeraden vanaf 6 maanden zodat ze kunnen zitten. Misschien proberen om geprakt te geven, kijken of het lukt? Hier eentje die nog zo weinig eet van de bijvoeding. Met lepel inmiddels ook geprobeerd, maar dan klemt ze haar kaken stijf dicht... Eigenwijs! Zélf doen! Maar ja, zelf doet ze ook weinig. Soms vind ik het wel jammer, 3 keer op een dag prutsen met weinig resultaat... Maar zolang ze nog geen 9 maanden ofzo is laat ik haar nog maar even. Hopelijk krijgt ze de smaak te pakken!
Ik heb hier toch ook al lang niks meer geschreven! Hier wissel ik rapley af met prakjes. Fruit krijgt hij eigenlijk nooit gepureerd/geprakt maar gewoon in stukjes. Banaan houd ik wel zelf vast en laat hem dan stukjes er vanaf happen. Als ik het hem zelf laat doen, wat ik wel nog regelmatig probeer, neemt hij zulke grote happen dat hij in principe die banaan in 4 happen op heeft haha. Maar een peer bijvoorbeeld gaat dan wel weer goed. Morgen ga ik hem voor het eerst pompoen geven, eens kijken of hij dat wat vindt. En binnenkort ga ik ook maar eens met vlees beginnen en dan hoop ik dat hij rond een maand of 10 met de pot mee kan eten. Ik merk wel dat hij het zelf eten ontzettend leuk vind! 's Morgens krijgt hij pap en zelfs dat wil hij op een gegeven moment zelf eten. Ook het avondeten wat ik geprakt geef (sperzieboontjes, dat lukt hem om de een of andere reden niet om zo te eten) wil hij dan na een paar happen zelf eten. Door het een beetje leuk te maken (gekke geluiden) en hem zelf nog een lepel te geven, krijg ik het er nog in. Maar gisteren ging het voor geen meter dus heb ik het bordje voor hem neergezet en heeft hij er lekker zelf in mogen graaien. 1 grote puinzooi natuurlijk, maar meneer had wel zichtbaar plezier er in haha.
Inmiddels gaat het met Twan ook weer beter, helaas gaat het qua poeperij nog steeds wisselend Soms heeft hij weer een zakje forlax nodig, dan heeft hij weer zo'n last er van... Eten gaat heel goed! Hij eet alles! Maar ik wissel ook af met stukken en gepureerd. Soms is gepureerd gewoon veel makkelijker en handiger. Schoner ook Brood eet hij in stukken, sommige fruitsoorten ook. Maar avondeten bijna altijd gepureerd. En als toetje yoghurt gaat ook heel goed.
@ Stier; wat vervelend dat de ontlasting nog steeds wat moeilijk gaat. En de combi gaat goed. Fijn hoor! @ Peetje; herken het, hihi meneer wil ook duidelijk helpen en 'selluf'doen. @ gentle; herkenbaar! Hier momenteel (op mijn vrije dagen) zit ik drie keer aan de tafel en dan best een tijd, en opzich lukt het dan wel, maar ik denk dat met gepuureerd eten het sneller zou gaan. Maar geniet wel intens van de momentjes zo! @ Jessie; ik weet het niet zo, maar ik hoor/lees wel vaak dat je moet uitkijken met stukjes in gepuureerd eten. Volgens mij is het het advies om voor de 6 maanden alleen vloeibaar/glad voedsel te geven. Een stukje in eten kan dan stikkingsgevaar geven. Ik zou gewoon lekker met 4 maand beginnen met fijn en dan rond de 6 maanden (hou recht op zitten als richtlijn) wat alla rapley. @ Salpio; idd weet ook niet of ik bij een volgend kindje het nog zo zou doen en ieder kind is anders. Baalde in de situatie met mijn moeder meer omdat ze geen gehoor geeft aan mijn wensen. En daarbij. @ Miron; wist dat niet van BV en die aanmaakpap, bedankt voor de tip! @ Ego; hier gaat het met de dag beter, Hij gaat zelf beter/anders pakken en zijn motoriek veranderd. Vandaag geprobeerd wat spinazie met aardappel geprakt te geven, dat pikte hij echt niet, pakte het voedsel van het lepeltje en at het zo op! Hihi! Ook mijn moeder is nadat we even goed er over hebben gesproken helemaal 'los'en experimenteert nu ook volop. Vanaf welke leeftijd moet een kleintje een bepaalde hoeveelheid van bijvoeding binnen krijgen?
Hallo dames! Wij zijn met onze pretletter naast de bortsvoeding op vijf maanden begonnen met af en toe een hapje en willen nu overgaan op rapley (gedeeltelijk) en daar zijn we deze week mee begonnen en veel lol al om gehad (en de hond is er ook erg blij mee ) Alleen een vraagje, hoe doen jullie dat met fruit? Ik gaf haar eergisteren banaan wat ze erg lekker vond maar het glibberde steeds weg als ze het wilde pakken.
hahaha suzert,als mensen iets zeggen over de troep die het wel niet zal geven zeg ik ook altijd dat ik me daar geen zorgen over maak. Lang leve ons honden-poetsmachine Over het fruit,nog geen ervaring.Wij beginnen komend weekend pas met groente.
Je kunt het bovenste deel van de bananenschil wegsnijden zodat er onder wel nog schil zit. Dit is dan het handvat voor je kleintje.
@bumbaa, handig hè die honden! Onze vind het allemaal maar geweldig dat die kleine der eten rondstrooit. En zij vind het geweldig als de hond er bjj komt staan. Die twee zijn gek op elkaar @miron, bedankt voor de tip!
je kan op internet van alles vinden hoe je zulke stukken t beste kan maken. Appel kookte ik eerst voor zodat het zacht was. Peer kan ik parten. Meloen in schil geven. Komkommer de zaadlijsten eruit zodat je een ring hebt. Zo deed ik dat ook bij voorgekookte peen. Succes!
Volg het topic al een tijdje maar lees/schrijf niet actief mee. Wilde toch even mijn ervaringen delen. Mijn dochtertje (nu 8 maanden oud) Heeft vanaf een maand of vijf gegeten via de Rapley methode. Ze kon goed zitten en mocht proberen om zelf eten in haar mond te stoppen en dat lukte heel langzaamaan steeds beter! Nu eet ze afwisselend Rapley en afwisselend eet ze wat ik haar geef dmv een lepeltje waarna we afsluiten met iets wat ze zelf kan eten (zodat zij nog even lekker bezig is en wij ook rustig kunnen eten). Het was een investering in het begin! De eerste twee/drie maanden hebben we heel veel geduld gehad (en heel veel gebukt om van alles op te rapen) Maar nu vind ik het zo ontzettend fijn! Ze eet gewon helemaal zelf mee en we eten met zijn alle tegelijk aan tafel zonder dat mijn eten koud word We hebben eigenlijk meer werk met onze peuter (tja peuter he, hij eet momenteel gewoon traag en speelt er liever mee) maar onze dochter nou dat is een feestje aan tafel. Het liefste peuzelt ze hele stronken broccoli of bloemkool kaal maar ze pakt ook erwtjes en boontjes zelf om ze in haar mondje te stoppen. Rijst gaat ook best ok al word het wel een zooitje (van mij hoeft ze dit ook niet zelf te eten ik geef haar hapjes op een lepeltje of leg een gevuld lepeltje voor haar neer. Stukjes vlees gaan ook heel goed en het aller belangrijkste vind ik dat ze heel goed kauwt! Hier dus zowel Raply als 'voeren' omdat ik dat bij sommige dingen nou eenmaal fijner vind (soep/yoghurt enz ik zie er de toegevoegde waarde niet zo van om haar daarmee nou perse zelf te laten aanklooien, mijn dochter zelf ook niet want die raakt gefrustreerd van al dat geknoei. Hier overigens courgette, komkommer, peen enz altijd in grijpbare stokjes gegeven ter grote van mijn eigen vinger.
Ik deed het ook zo. Ze worden er vanzelf groot van. En ze is van nature een goede eter. Of dat van Rapley komt geen idee? Gewoon lekker laten knoeien en helpen met proeven werkte hier te beste.
Bij peer/meloen oid even heel goed deppen met een stukje keukenrol, maakt ze wat minder glad! Die van het stukje schil om de banaan vond ik eigenlijk ook wel een goeie...