Rapley- methode

Discussion in 'Voeding' started by heppiedepeppie, Jun 26, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

May 9, 2011
    843
    75
    28
    Female
    Den Bosch
    Kylie, ik ben erg benieuwd naar een foto van Bram aan de rijst!
    En ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor kwark Bram krijgt?

Kanshebber, leuk dat je ook rapley wilt gaan proberen! Ik heb begrepen dat het beter is dat je kindje dan rechtop zit, dus niet in de newborn set van de triptrap, maar dan liever op schoot. Jammer dat je familie en schoonfamilie het niet zo ziet zitten. Bij mij vinden ze het ook een beetje raar, omdat ze het niet kennen maar zeggen er verder niets van. Het is jullie keuze dus de familie heeft zich maar daarbij neer te leggen toch :)
    Ik heb geen ervaring mbt kokhalzen, want wij zijn pas 3 dagen geleden begonnen en Sara heeft nog bijna niets binnen gekregen.
    Mag ik vragen hoe lang het duurde voor jouw dochter het geprakte groentehapje opat? Ik doe bij Sara 1 stukje groente prakken en de rest mag ze zelf pakken. Maar ze werkt alles nog naar buiten.

Dames, ik ben zelf een beetje onzeker omdat Sara nog niets binnenkrijgt. En ik weet dat het nog helemaal niet hoeft, want het is maar bijvoeding. Maar het nichtje van Sara die is 5 weken jonger en eet al potjes groente en fruit en dan krijg ik soms het idee dat Sara zo achterloopt, omdat zij eigenlijk alleen nog maar melk drinkt :( En het eten wat ik prak werkt ze allemaal met dr tong weer naar buiten. De stukjes pakt ze wel op of die geef ik aan en die brengt ze wel naar haar mond, maar daarna laat ze ze vallen.
    Ik word daar zo onzeker over.
    Iemand nog geruststellende woorden? :)

2. Bumbaaa

Bumbaaa Fanatiek lid

May 24, 2012
    2,188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Viev,even geruststellende woorden van mij ;) Je doet het kei goed en hebt geen reden om onzeker te zijn,echt niet!

Niet te geforceerd ermee bezig zijn,het gaat zoals het gaat en het komt helemaal goed met je meisje.Ze is pas net begonnen met oefenen,dat heeft gewoon tijd nodig.

Bij ons mannetje gaat het ook niet snel,maar ik weet zeker dat het wel goed komt.

En op deze leeftijd is het echt bijvoeding,no worries ;)

3. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

May 9, 2011
    843
    75
    28
    Female
    Den Bosch
    Bumbaaa, bedankt voor je peptalk :D
    Ben gewoon soms zo onzeker over van alles en ik wil het allemaal zo graag goed doen :)
    Maar we blijven gewoon dooroefenen!

4. Frenzy

Frenzy Fanatiek lid

Oct 21, 2010
    2,112
    263
    83
    @ Viev; zo herkenbaar, je moet is wat pagina's terug lezen, ik was ook zo onzeker, bang dat meneer het nooit ging leren, andere kindjes meer aten etc... Maar geeft het de tijd, het duurde hier echt 2 weken voordat hij fatsoenelijk wat binnen kreeg..

@ Kanshebber; je kan beter niet in de newbornset eten geven, ze moeten echt rechtop zitten. Hier deden we in het begin een rolletje in de tripp trapp zodat meneer steviger zat. O op schoot wat eten geven. Voor het slikken is het van belang dat de kleintjes recht zitten. (de goedkope stoeltjes van de ikea zijn ook ideaal!)

Ik zou wel voorzichtig zijn met geprakt voedsel (stukjes die daar in zittten) de kans dat een kindje daar in verslikt is groter, omdat ze het niet verwachten.

In mijn omgeving zijn er ook veel vraagtekens, niet iedereen staat achter ons en sommige vinden het vreemd. Maar tot zover gaat het hartstikke goed en ik vind het gewoon fijn om mijn kindje zo te voeden, dus blijf het lekker doen!

5. Noeska

Noeska Fanatiek lid

Jan 22, 2007
    1,225
    0
    0
    Waarom heb je ervoor gekozen met 4 maanden al te gaan bijvoeden? Het is wel heel belangrijk dat ze goed rechtop kan zitten en niet in elkaar zakt, dan kan het namelijk wel gevaarlijk worden omdat er dan makkelijker een stukje in het verkeerde keelgat kan schieten. Daarnaast is een baby van 4 maanden eigenlijk nog niet goed genoeg in staat om zelfstandig te happen, te kauwen en te slikken. Daarom wordt de rapley-methode eigenlijk pas vanaf 6 maanden toegepast en wil je per se voor die 6 maanden gaan bijvoeden zal dit gepureerd (zonder stukjes!) moeten zijn...

Ook ik moet het vaak uitleggen waarom ze niet "gewoon" fruithapjes krijgt, maar als ik het dan uitleg snappen ze het vaak wel en vinden ze het interessant en eigenlijk ook wel logisch! Maar de meeste moeders met kids van dezelfde leeftijd om me heen blijven lekker gewoon gepureerd (meestal potjes) krijgen...

6. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

May 9, 2011
    843
    75
    28
    Female
    Den Bosch

7. Tamio

Tamio Niet meer actief

Viev, jouw reactie zou de mijne kunnen zijn. Ze wil niks, alles wordt met een vies gezicht gelijk weer naar buiten gewerkt. Ze heeft spruw nu en ook het medicijn wordt gelijk weer uitgespuugd.
    Van het weekend heb ik haar een beetje hangop vanaf mijn pink gegeven en dat vond ze wel lekker.

Maar ik begrijp dat het ok is als ze nog maar amper eet? Ik dacht namelijk dat ze met 6 maanden echt wel moesten gaan eten. Dat stelt me wel wat gerust. Ik denk dat ik dan wel het beste nog even zuigelingenvoeding van 0-6 maanden kan blijven geven? Omdat 6-12 maanden erop gebaseerd is dat ze erbij eten? Ze krijgt ook nog wel bv maar ik geef het nu beide omdat ze niet meer tevreden was op mijn voeding.

Volgens de fysio, waar ze naar toe gaat vanwege voorkeurshouding mag ze nog helemaal niet rechtop zitten. Pas als ze uit zichzelf van lig- in zit-houding gaat komen. Dat kan ze nog niet. Zou ik haar ook een stukje groente of fruit mogen geven als ze op haar buikje ligt?

8. Noeska

Noeska Fanatiek lid

Jan 22, 2007
    1,225
    0
    0
    Nee hoor dat is niet erg... pas vanaf een maand of 8-9 wordt het belangrijk dat ze naast de melk ook wat meer bijvoeding krijgen en zou je eigenlijk pas melkvoedingen gaan vervangen door bijvoeding.

Hoe dat zit met kv zou ik niet weten, mijn dochter krijgt nog volledig bv en daarnaast is de bijvoeding er nu echt nog bij, dus na de borst krijgt ze iets anders te eten.

Je kan ze beter niet liggend stukken te eten geven, ze moet het zelfstandig naar haar mondje kunnen brengen en kunnen afhappen voordat ze kan kauwen en het door kan slikken. En als ze op haar buikje ligt is ze daar niet toe in staat. Ik zou dan in een wipstoel toch wat gepureerd voedsel geven en pas als ze echt goed rechtop kan zitten gaan beginnen met stukken.

9. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Sowieso bij Rapley, maar eigenlijk ook bij geprakt of gepureerd eten is het belangrijk dat je kindje goed rechtop zit. Als er iets verkeerd schiet kunnen ze het gemakkelijker weer ophoesten en naar buiten werken...
    Op de buik zou ik sowieso niet doen, lijkt me al een hele kunst om dan iets in het mondje te krijgen!

Als je kindje nog niet goed kan zitten in de kinderstoel, dan gewoon op schoot houden. Is het meest veilig!
    Dit zijn ook onder andere redenen om Rapley pas vanaf 6 maanden toe te passen, daarvoor alles inderdaad pureren als je al eerder wil beginnen...

En wat betreft iets binnen krijgen: het ene kindje eet meteen flink wat weg terwijl de ander er echt weken over doet om iets binnen te krijgen. Maak je niet druk, komt vanzelf goed.
    Je kindje heeft dit ook nog nooit gedaan en gegeten, is altijd even wennen... Gewoon blijven aanbieden!

10. Tamio

Tamio Niet meer actief

Oke bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga haar gewoon in de kinderstoel zetten dan. Ze kan namelijk met een beetje steun goed zitten en ik houdt haar ook wel eens zittend op schoot hoor. Het mag eigenlijk niet van de fysio maar het is echt geen doen om een baby van 6 maanden altijd maar in liggende houding vast te houden.
    Overigens krijgt ze op haar buik haar speelgoed prima in haar mond gestopt. Maar dat hoeft ze ook niet door te slikken :p

11. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

Oct 23, 2010
    1,647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Thanks dames voor jullie reacties. Ze eet de prakjes best goed in de newbornset, maar zal haar de komende tijd op schoot laten eten, tot ze net even steviger zit en ik haar niet zo hoef te stutten in de babyset.
    Geprakt eten gaat al vanaf het begin perfect. Ze helpt zelf met de lepel en werkt bijna nooit eten naar buiten. Ik prak het niet superfijn, maar wel gelijkmatig zodat ze geen gekke brokken tegenkomt. Een paar maanden geleden bezochten we een lactatiekundige die ook logopediste is en zij gaf aan dat mijn dochters motoriek en mondbewegingen al heel goed ontwikkeld waren, en dat ze op dat front snel aan vast voedsel zou kunnen. Dat was ik toen nog niet per se van plan, maar toen ze last hield van reflux en van hardnekkige spruw, zijn we rustig aan begonnen.

Ze lust tot nu toe alles, al heeft ze vaak na een hap of 5-10 genoeg. En soms komt het gewoon niet uit en slaan we een of meer dagen over. Geeft niet, we hebben geen haast, dat is dan een voordeel van wat vroeger beginnen. Haar darmen reageren er gelukkig goed op en ze vindt eten een feestje. Afhappen vindt ze ook super, maar goed dat gaan we dus pas over een paar weken echt oppakken. Gisteren heeft ze aan een halve tomaat gesabbeld. De schil en het vruchtvlees bleven in tact, maar het sap is er allemaal uitgezogen. Banaan vond ik minder succesvol want daar hapte ze een flink stuk vanaf en toen liep ze dus rood aan.

12. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

May 9, 2011
    843
    75
    28
    Female
    Den Bosch
    Hoi meiden,

Frenzy, ik heb dit topic een beetje terug gelezen en zag dat het bij jou ongeveer 2 weken duurde. Sara heeft vandaag wat hapjes gegeten, er zit dus wat vooruitgang in ;)

Tamio, bij jou dus ook herkenbaar dat ze haar eten er weer uit werkt. Zie dat jouw dochtertje ook 6 maanden is, bijna even oud dan onze dochter!

Kanshebber, wat leuk dat geprakt eten zo goed gaat! We denken dat Sara nu ook de smaak te pakken heeft. Banaan was dus een beetje eng nog? In ieder geval dat het tot nu toe zo goed gaat!

We hebben nu 3 dagen worteltjes gegeven en vanavond heeft ze voor het eerst echt gegeten! :D We hebben eerst een worteltje geprakt en dat met de lepel gegeven. Eerdere dagen werkte ze dat met haar tong weer eruit, maar nu slikte ze het door! Ze heeft echt wel wat hapjes gegeten. En daarna hebben we wat worteltjes voor haar weggelegd en ook daar heeft ze van gegeten volgens mij.
    Hopelijk blijft het zo gaan, vind het echt leuk dat ze nu gaat eten!

13. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Vraagje: ik weet dat er gezegd wordt dat je het beste tot 6 maanden kunt wachten met Rapley. Nu is ons kindje qua fijne motoriek erg snel. Hij kan goed rechtop zitten in zijn kinderstoel en op schoot en hij kan heel goed zelf iets kleins pakken en naar zijn mondje brengen.
    Is er dan iets op tegen om spelenderwijs af en toe al een stuk aan te bieden. Hij krijgt verder volledige BV op verzoek en ja, ik weet dat dat afdoende is tot 6 maanden. :)

14. Noeska

Noeska Fanatiek lid

Jan 22, 2007
    1,225
    0
    0
    zo heb ik t ook gedaan hoor! ze kreeg af en toe een stuk komkommer of broodkorst om mee te oefenen, ze at er nog bijna niks van maar was wel lekker bezig. Laat het hem maar lekker ontdekken! denk dat wij zelfs nog wel wat jonger begonnen zijn maar pas met 5,5 maand dat ze echt pas wat binnen begon te krijgen en dat was nog niet veel... nu eet ze met gemak 3/4 peer of banaan weg, of het kapje van een boterham. dus nee, ik heb er niks op tegen als je wat eerder begint met wat aanbieden ;)

15. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Mooi om te zien, vind ik het altijd als die kleintjes zo lekker zelf aan het peuzelen zijn.

We wilden echt tot 6 maanden wachten, maar hij trekt dus letterlijk alle eten uit onze handen en begint er aan te kluiven. En dat doet hij niet met de afstandsbediening. En ja, het zal nog wel even duren voordat hij daadwerkelijk iets binnenkrijgt, maar dat geeft niets. Daarstraks wel een fliebertje banaan afgesabbeld en doorgeslikt.

Kreeg jullie kindje ook last van krampjes of dat niet?

16. Noeska

Noeska Fanatiek lid

Jan 22, 2007
    1,225
    0
    0
    nee eigenlijk helemaal niet, maar ze heeft toen ze pas geboren was ook amper Krampjes gehad. Wel heeft ze een paar dagen iets meer moeite met poepen gehad omdat het wat dikker werd, ze had dan steeds een kleine keutel ipv 1x per dag een volle luier, maar dat is nu ook weer over.

17. Jane 31

Jane 31 Actief lid

Feb 22, 2009
    324
    0
    0
    Ik werd door mijn omgeving "gek" gemaakt. Met 7 maanden moest mijn zoontje al een hele waslijst kunnen eten!!:(
    Mijn zoontje wilde dat echter helemaal nog niet.:$

Op een gegeven moment heb ik het losgelaten.
    Ik heb gewoon brood, fruit en warm avond eten gegeven. Meestal belandde het op de grond. Maar als ik hem aan de borst wilde leggen dan was ik volgens meneertje niet snel genoeg.
    Ineens begon hij meer interesse te hebben voor vast voedsel.
    Nu eet hij als een trein:D:D:D
    Het ene kind is sneller dan de andere.

Groeten Jane

18. Noeska

Noeska Fanatiek lid

Jan 22, 2007
    1,225
    0
    0
    Weer een lekkere smul foto van mijn vrouwtje! :)

Ze heeft lekker worteltjes en peultjes gegeten, peultjes waren wat lastig om te eten maar ze heeft 2 halve wortels op en de peultjes wat afgekloven. Ben supertrots op haar! :D

19. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Mooi gezicht Noeska!

Hier gisteren begonnen met een stuk banaan. Hij pakt het goed op en steekt het in zijn mond. Vandaag 2x aangeboden en de 2e keer beet hij er een stukje vanaf. Zat voorin zijn mond, maar gelijk kokhalzen. Mooi bedacht toch dat reflex. Zijn allemaal rustig gebleven en hij werkte het er weer uit. Toch een paar fliebertjes naar binnen gekregen. Lekker rustig aan.

Morgen en woensdag bied ik niets aan ivm het KDV. Dinsdag ben ik vrij, dus dan probeer ik nog een keer banaan. In de loop van de week ga ik wat anders proberen, broccoli ofzo. Ben benieuwd!

20. Mirri

Mirri Fanatiek lid

Sep 25, 2009
    4,551
    1
    38
    N.Holland
    Leuke foto Noeska <3

Ons meisje vanmiddag n stuk appel gegeven om op te kluiven omdat ze zo aan t bijten is voor het doorkomen van haar tandjes.
    Ze kreeg er niets van binnen maar was ns wat anders dan n bijtring ;) en smaakte haar wel denkik, ze keek niet vies ;P

Share This Page