Rapley- methode

Discussie in 'Voeding' gestart door heppiedepeppie, 26 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirri

    Mirri Fanatiek lid

    25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    O, haha, wist het niet meer precies maar t zullen wel bessen zijn geweest dan, viel me op dat die pas later mogen ;)
    Zonder pit dan denkik en druif ook zonder vel
     
  2. Smikkel

    Smikkel Actief lid

    25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hallo,

    Ik heb wat vragen over starten met bijvoeding / rapley.
    Mijn dochter is 6 maanden geweest, ze is echter prematuur geboren, 6 weken te vroeg.

    Hier iemand die daar ervaring mee heeft en hoe dan te starten met Rapley? En echt wachten tot gecorrigeerd 6 maanden of al eerder?
    Volgens het cb was het prima om haar nu al gewoon stukjes te geven, pureren was niet nodig (volgens mij zijn er niet veel cb's die dit adviseren....) Maar nu heb ik eergisteren wat wortel gegeven maar dat werkt ze weer naar buiten, ze heeft een beetje binnen gekregen. Het stukje wat ze wel in de mond heeft gehad zat ze wel wat op te kauwen en slikte ze door.
    Vanmorgen wat peer toch maar gepureerd, hier heeft ze wat kleine hapjes van gehad, maar ze is nog niet laaiend enthousiast ;)

    Ergens wil ik toch niet meer te lang wachten met bijvoeding en neig ik ernaar om tot ze gecorrigeerd 6 maanden is te gaan pureren en daarna te beginnen met Rapley. Of kun je niet ineens of langzamerhand van pureren overstappen naar Rapley?
     
  3. Mirri

    Mirri Fanatiek lid

    25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Ze moeten wennen aan de smaak hoor, er zijn weinig kinderen direct enthousiast, dat groeit.
    M'n dochter vond de eerste x banaan vies en vanmiddag heeft ze er lekker van gehapt, n klein beetje
     
  4. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Het is inderdaad écht niet zo dat kindjes meteen met smaak een wortel of zo oppeuzelen... Dat heeft tijd en gewenning nodig!
    Sommige kinderen moeten iets wel 15x proeven voordat ze het lekker vinden. Daarom werkt het ook vaak goed om een paar dagen achter elkaar hetzelfde te geven.. Dit niet alleen om evt allergische reacties te herkennen, maar ook om aan de smaak en textuur te wennen!
    Je kunt zeker ook een combinatie geven van geprakt en rapley. Of overstappen op stukken geven vanuit geprakt...
     
  5. miis

    miis VIP lid

    8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    ik geef ook nog niet veel verschillende dingen...brocolli, wortel, courgette, banaan, peer, mango ...en dat nog een btj rouleren...iets weer 2 dgn achter elkaar, 1 dag weer wat anders, dan eerste weer iets 2 dgn...en dan de 2e weer 2 dgn...bijv

    zo herkent ie het lekker snel..en gaat ie het steeds meer waarderen...uiteindelijk kun je steeds meer uitbreiden..

    Mn oudste at direct hele stukken fruit op...terwijl nu de jongste echt weinig eet nog ervan, maar wel heel erg bezig met het kauwen e erop sabbelen..en proberen door te slikken..
    Vandaag toevallig wel bijna een heel banaantje uit zn handje zo op..

    broodkorst doet de jongste verrassend goed, oudste juist niet...duurde bij hem echt 2 mnd voordat ie brood goed kon kauwen en slikken..


    Ik doe ook bijv een brocolli roosje prakken ( iets achter doorgekookt)...dat eerst btj geven, voor de smaak..en dan tegelijk een roosje in zn handen voor de structuur en het kauwen..


    Meestal duur het echt ff hoor voordat ze al die vaardigheden ( pakken, happen, kauwen, slikken) + het door hebben dat ze hun maagje ermee vullen...en daarna vinden ze het lekker
     
  6. Mykelti

    Mykelti VIP lid

    3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Even showen hoor! Zo trots!
    Hij is nu echt aan het kauwen...je hoort het zelfs. ;):D

    Hugo pakt het soms wel op, maar doet er nog weinig mee. Hij wil het echter wel graag eten, dus laat hem afhappen en tussendoor zelf even mee spelen.

    IMAG0006 - YouTube
     
  7. miis

    miis VIP lid

    8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    mykelti, goed hoor echt leuk om te zien, hie rook vanaf 5,5 mnd begonnen..en dat pakken deed ie eerst ook nog niet zo goed...wel aanpakken en naar zn mond brengen, maar zodra ie het hapte liet ie los..maar dat duurde ff aantal dagen en toen had ie het door ineens..

    hij kauwt echt goed heh..hihi..mijn zoontje doet het soms en soms alleen wat bewegen in zn mond..en soms echt heel erg kauwen..ligt er nog maar net aan..maar je ziet echt snel verandering..

    hier helpt het trouwens ook, om ehct grote stukken te geven...ook lang zegmaar, dan heeft in elk geval mijn zoontje betere houvast..en kan ie het ook snel pakken als het bijna valt..
     
  8. Noeska

    Noeska Fanatiek lid

    22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Ahh wat leuk!!

    ik moet zeggen dat ze eigenlijk geen dag t zelfde krijgt hier, ik wissel vanalles af. Over het algemeen krijgt ze nog meer fruit dan groente omdat ze het avond eten simpelweg niet red. Ze is echt onwijs gek op peer! ze heeft vanmiddag op dr dooie akkertje een halve peer weggewerkt... het is dat ik de andere helft al op had anders had ze daar ook nog wel mee door gegaan denk ik! ik snij m dan in langwerpige partjes, die kan ze goed vasthouden en afhappen.
     
  9. Mirri

    Mirri Fanatiek lid

    25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Hihi Mikelty, leuk filmpje, Eva zat vol interesse te kijken ;D
    Hij kauwt goed hè, lekker smakken en smullen.
    Eva gister stuk rauwe peen gegeven, lekker om op te bijten voor haar tandjes. De gekookte daarna vond ze minder maar lijkt dat ze wel begint met kauwreflex
    Eergisteren banaan, ook n beetje geprakt en dat lust ze nu wel.
     
  10. Jane 31

    Jane 31 Actief lid

    22 feb 2009
    324
    0
    0
    Ik geef mijn zoontje pitloze druiven :D
    Schilletjes had / heeft hij geen problemen mee.
    Met kersen heb ik geen ervaring.

    Groeten Jane
     
  11. Jane 31

    Jane 31 Actief lid

    22 feb 2009
    324
    0
    0
    Appel ben ik iets later mee begonnen, in dunne schijfjes van een kinder appeltje.
    In het begin vond ik dit wel eng.
    Een peer of iets dergelijks zoog mijn zoontje weg en bij een appel moest hij ineens "echt" kauwen.
    Inmiddels gaat dat ook super.
    Hij heeft al voorkeur voor bepaalde soorten:D:D:D

    Jane
     
  12. miis

    miis VIP lid

    8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    appel raspen
    of wat koken

    vanaf 1 jaar at hij de appel gewoon rondom..en pas veel later echt stukjes appel..

    appel blijft een eng iets vind ik zelf..zelfs volwassenen kunnen erin stikken...
     
  13. Mirri

    Mirri Fanatiek lid

    25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Blijft eng idd, gaf wel ns n rauw stuk omdat ze er toch niets vanaf krijgt maar ze zit zo fanatiek te bijten en stel dat er n stukje afbreekt.
    Raspen is wel n goed idee, iemand daar ervaring mee?
     
  14. Mykelti

    Mykelti VIP lid

    3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Of stomen Mirri. Kan met appel ook heel goed!
    Hier stoom ik sowieso alles. Blijven de vitamines beter bewaard.
     
  15. ChellySemp

    14 dec 2011
    39
    0
    0
    NULL
    NULL
    #375 ChellySemp, 27 nov 2012
    Laatst bewerkt: 27 nov 2012
    @rijtjes, ik bedoel het absoluut niet als bangmakerij of anti-rapley, ik wilde alleen maar aangeven wat ik uit mijn eigen ervaring heb gezien. Tuurlijk kun je je ook in gepureerde prut verslikken, je kunt je in alles verslikken/stikken, maar gepureerde prut of een slokje drinken blijft niet klem zitten in je luchtpijp en een te groot stukje appel wel...en nee, tuurlijk heb ik het dan niet over een ieniminiflintertje, dat snap je ook wel.
    Dus nogmaals, het was zeker niet als een soort bangmakerij of op de vingers tikken bedoeld. Succes verder op het topic en met de rapley-methode! * Zwaait weer af*
     
  16. Pugga

    Pugga Bekend lid

    15 mrt 2012
    740
    4
    18
    Hier gaan we morgen voor het eerst wortel proberen!
     
  17. Mirri

    Mirri Fanatiek lid

    25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Klinkt logisch Shelly, heb t appeltje nu gestoomd en door de banaan geprakt. geef haar ook hele banaan om mee te spelen maar ze vind geprakt ook errug lekker ;)

    Pugga, spannend morgn, Eva vond het de eerste x wennen maar daarna heerlijk
     
  18. Pugga

    Pugga Bekend lid

    15 mrt 2012
    740
    4
    18
    Mag hij ook diepvriesboontjes? Of liever vers? Want dan krijgt hij vanavond gewoon weer wortel. En kan ik de boontjes gewoon alleen gekookt geven of moet ik er nog iets mee doen?
     
  19. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Diepvriesboontjes mogen wel hoor, maar niet uit pot/blik... Daar zit te veel zout bij!
     
  20. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Om te onthouden
    Een baby loopt minder risico om zich te verslikken als hij zelf de controle heeft over wat er in zijn mond gaat dan wanneer hij met een lepel gevoerd wordt. Dit komt omdat een baby niet in staat is om voedsel bewust naar de achterkant van zijn keel te verplaatsen totdat hij heeft geleerd om te kauwen. En een baby ontwikkelt de vaardigheid van het kauwen niet totdat hij zijn eigen eten kan pakken en naar zijn mond kan brengen. Dus loopt een heel jonge baby geen gevaar om zich te verslikken omdat hij het eten om te beginnen al niet in zijn mond kan krijgen.
    Om gepureerd eten te eten, moet het voedsel naar achteren gezogen worden. Dat voedsel dat dan achterin de mond komt, kan leiden tot verslikken. Voeden van gepureerd eten met een lepel heeft dus een verslikrisico. En zeker het gepureerd eten dat stukjes bevat.
    De algemene ontwikkeling van een baby houdt gelijke tred met zijn vaardigheid om voedsel in zijn mond te hanteren, en om het te verteren. Een baby die moeite heeft om voedsel in zijn mond te krijgen is er waarschijnlijk ook nog niet aan toe om het te verteren.

    Bron: Stefan Kleintjes, kinderdiëtist

    Maar ik ben het met je eens dat appel niet geschikt is om mee te Rapleyen in de beginfase. Het is een harde fruitsoort. Er is nu zoveel ander lekker fruit: (stoof)peer, mango, banaan, avocado.
     

Deel Deze Pagina