Dit is een erg goed boek (wel in het Engels): bol.com | Baby-Led Weaning: The Essential Guide To Introducing Solid Foods And Helping...
Ooh leuk! Ik wil dit ook gaan doen. Mijn zoontje zit nu al redelijk goed in de kinderstoel en krijgt nu wel gepureerd fruit. Maar zodra hij 6 maanden is wil ik eigenlijk wel gewoon stukjes geven. Nu stopt hij ook alles direct in zijn mond, voedsel of niet.... Dus ik hoop dat hij dat lekker doorzet
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Het is echt weer zo'n rage lijkt wel, en dat het dan over een paar jaar wordt afgeraden ofzo... Net als de buikligging (mijn meisje ligt heerlijk op haar buik vanaf 6 weken). Ik weet dus ook niet wat ik ga doen met mijn dochtertje. In principe denk ik niet dat ze in ontwikkeling achter gaat lopen wanneer ik haar alleen gepureerd voedsel geef. Er komt dan toch vanzelf een tijd dat je haar langzaam stukjes geeft ipv puree? dat hoeft toch niet al met 6 maanden? Maar ik vind het ook wel weer heel goed om er op tijd mee te beginnen, zodat ze niet anders weer... Maar toch zie ik er (nog) niet echt de meerwaarde van in. Ben ik de enige die zo denkt? Ik zal iig blijven meelezen. Wie weet word ik ontzettend enthousiast
Zelf ben ik er niet zo'n fan van, maar ieder zijn ding. Wij geven gepureerd/geprakt en dat gaat prima. Af en toe een soepstengeltje of koekje houdt hij zelf vast en gaat goed. Zelf krijg ik echt helemaal de kriebels als ik verhalen lees dat de hele boel onder zit als ze zelf alles vast houden en in (lees: naast )..... hun mond stoppen. Maar dat is dan weer mijn tic. Ik kan me voorstellen dat mensen het wel zo doen, maar ik begin er (nog) niet aan...
Zo stond/sta ik er principe ook in hoor. Ik ben ben ook 'gewoon' gepureerd/geprakt begonnen en ben hem na een tijdje voor de lol af en toe eens wat in zijn handje gaan geven. Dat vond hij erg leuk, en inderdaad ga je 'vanzelf' steeds meer stukjes geven. Ik zal nu bijvoorbeeld geen perzik meer pureren, die eet hij nu gewoon lekker in stukjes, maar de eerste periode dus ook gepureerd. Komt allemaal vanzelf, je merkt heel snel of de kleine er aan toe is of niet, gewoon een beetje proberen.
O das inderdaad wel een goede ja! En verder? Gewoon geprakt of in kleine stukjes? Niet dat ik hem een speklap ga geven hoor, maar hoe bijv. met kipfilet? Hij krijgt nu wel kip, vis, tartaartjes en gehakt. Maar weet niet zo goed hoe je dat ''in de hand'' moet geven.
Ik lees mee. De kinderarts zei dat we mogen beginnen met bijvoeding vanaf 5 maanden. Wel gepureerd, maar als het mijn moppie een beetje bevalt wil ik al snel stukjes erbij gaan geven.
Vlees; wij zijn begonnen met vis. Zalm uit de vriezer en dan een half stukje in folie 20 min in de oven en ze smult ervan en is heerlijk gezond. Kipfilet is wel een lastige hoor dat is best taai, dat gaf ik in kleine stukjes Wij hebben alles gewoon in stukken op tafel gelegd, sommige dingen kan je echt groot aanbieden zoals broccoli en bloemkool wortels en ook gekookte aardappel of gekookte zoete aardappel. Sommige dingen in vuistformaat of echt in 1 hapsformaat omdat het anders moes wordt zoals pompoen. Toen ze klein was gaf ik vaak toch wel hapjesformaat en stopte ze het alleen zelf in haar mond ipv echt stukken eraf happen.
Levi zit ook nog niet echt goed, maar als het kleine stukjes zijn dan weet hij precies hoe het moet. Hij gooit t met zo tong naar de zijkant en kauwt er dan goed op, maar geef ik m een iets te groot stuk, dan bijt hij een te groot stuk af. Maar hij kan al goed met 2 vingers iets kleins aan pakken en in zn mond stoppen.
Ik deed kipfilet in reepjes snijden en dan niet te lang bakken (wel gaar natuurlijk) dan wordt het niet taai hoor. Dochterlief kreeg dat hier goed weg. En anders gewoon in hapklare stukjes en dan kort aanbakken.
Ik weet nog niet of het goed zal gaan in de kinderstoel met Hidde. Hij "ligt" nu nog in de new born set op de Trip Trap. Ik heb nog niet geprobeerd wat hij in de babyinzet gaat doen. Als wij zijn handjes vast hebben kan hij heel goed zijn evenwicht houden. Ik zat er zelf aan te denken hem eerst op schoot te houden en hem dan wat groente te geven. Iemand daar ervaring mee, of konden jullie kindjes allemaal goed zitten met 6 maanden?
wij hebben een hele tijd hem op schoot gehouden bij de fruit- en groentehap en gisteren voor het eerst in de kinderstoel gezet. Op schoot ging ook erg goed, maar nu hij veel beter kan zitten is de kinderstoel ook wel handig.
Hoe groot moeten stukjes eigenlijk zijn als je het je kindje in de hand geeft? Ik had vandaag een wortel gegeven van een cm om 5. Nadat hij er steeds stukjes afgeknabbeld heeft, brak de wortel in stukjes, maar ik vroeg me af of ik hem die dan nog mocht geven? Of is dat dan te klein en is er dan wel kans op verslikken?
Je kunt het hem beter zelf laten pakken. Ze ontwikkelen vanzelf een pincetgreep en kunnen dan vaak de kleine stukjes ook aan. Dus gewoon weer een nieuwe wortel neerleggen Ik heb mijn zoontje in de tripp trapp gezet, eten duurde toch maar een minuut of 8 en dan haalde we hem er weer uit. Op schoot laten eten ook wel eens gedaan maar dat werd wel een erge zooi
Hahaha ja! Die pincetgreep is herkenbaar. Verbaast me hoe hij het altijd voor elkaar krijgt met die mini-spek-vingertjes zelfs het kleinste kruimeltje weet op te pakken.
Bij onze zoon hebben we geen rapleymethode toegepast. Hij at alleen gepureerd potjes/vers ,maar bijna niks. Nu eet hij nog steeds bar en bar slecht. Onze dochter heeft vanaf 7 maand bijvoeding gekregen en via de rapley methode en wauwwwww. Ze begon gelijk goed en eet nu nog enorm goed. Ook lust ze vrijwel alles. Het enige waar ze tot nu toe van gruwelde is Ertensoep IK persoonlijk denk dat het door de rapleymethode komt en vind het jammer dat ik daar destijds nog niet bekend mee was.
Dat zou kunnen. Miriam heeft vanaf het begin af aan ge-Rapleyed, en ze eet bijna alles. Op het KDV zijn ze er ook van onder de indruk
Wij doen hier beiden. Dochter is zeven maanden en via rapley krijgt ze toch wel erg weinig binnen. Maar het heeft wel onze voorkeur. Tegelijkertijd bieden we hetzelfde eten via een lepeltje aan (fijn gemaakt). En het ligt er ook aan wat we eten. Rode bietjes doe ik het liefst met een lepeltje. Yoghurt ook.