Rapley- methode

Discussie in 'Voeding' gestart door heppiedepeppie, 26 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KiRaSeSe

    KiRaSeSe Fanatiek lid

    10 sep 2012
    3.187
    0
    0
    Noord Holland
    Ff abbo op dit topic, duurt nog minimaal 6mnd...
    Maar weet 100% zeker dat ik dit wil!!!!
     
  2. Mykelti

    Mykelti VIP lid

    3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hoe lang duurde het bij jullie voordat je kids daadwerkelijk iets naar binnen kregen? Hier nog geen succes. Nu helemaal gestopt omdat hij astmatische bronchitis heeft, maar voor die tijd nam hij wel eens een hapje wanneer ik het voorhield, maar verder alleen een beetje spelen.

    Weet dat dat erbij hoort, maar na hoeveel tijd aten jullie kids zelf iets?
     
  3. rijtjes

    rijtjes Niet meer actief

    Maar appel kan je prima geven in het begin, maar dan gestoomd. Ik vind het alleen wel echt onzin om tot 2,5 jaar te wachten.

    Verder, dankjewel, dit was dus inderdaad wat ik bedoelde. En ook dit was wat ik bedoelde met het erover na denken wanneer je met rapley start.
     
  4. Feestmuts

    Feestmuts Bekend lid

    9 mei 2011
    839
    71
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Hoi meiden,

    Heb hier al een tijdje niets meer geplaatst zag ik!
    Met eten gaat het nu goed hier! We doen een soort combinatie van rapley en zelf geven. Sara pakt zelf bijvoorbeeld wat broodkorstjes om op te eten, maar op een gegeven moment gaat ze ze op de grond gooien. En dan doe ik haar maar stukjes geven in de mond. Dat eet ze dan graag op!
    Ze krijgt ook dr groente fruit een aardappels in stukken. Gaat echt goed, ze kan goed kauwen en verslikt zich eigenlijk niet meer!

    Ben alleen even inspiratieloos voor wat te geven. Qua fruit eet ze voornamelijk banaan en peer. Heb meloen en druiven geprobeerd, maar dat krijgt ze nog niet echt goed gekauwd. Hebben jullie nog tips qua fruit? Wat een beetje zacht is om te geven? Wil eigenlijk wel eens appel proberen en dan wat zacht maken in de magnetron, zou dat wat zijn?

    En qua avondeten is het eigenlijk iedere dag wel aardappels + iedere dag andere groente. We hebben nu bloemkool, broccoli, worteltjes, pompoen en boontjes gegeven.
    Jullie nog tips? Wilde vanavond spinazie geven voor het eerst. Eens kijken wat ze daarvan vindt :)
     
  5. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Fruit verwarmen in de magnetron zou ik nooit doen ivm hotspots. De buitenkant kan koud voelen en de binnenkant kan kokend heet zijn waardoor je dochter zich kan verbranden.

    Mango, avocado. Een rijpe (galia/honing)meloen is trouwens toch net zo zacht als peer? Kan ze het niet vasthouden, glibbert het teveel? Ik depte het natte fruit altijd af met keukenpapier
     
  6. Feestmuts

    Feestmuts Bekend lid

    9 mei 2011
    839
    71
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Bedankt voor de tips! Heb mango op het boodschappenlijstje bijgeschreven :) We hadden galia meloen, maar die was nog best hard. Misschien nog niet rijp genoeg dan.. Ze kan het idd ook niet zo goed vasthouden door de glibberigheid. Zal het idd eens afdeppen met keukenpapier!
     
  7. Feestmuts

    Feestmuts Bekend lid

    9 mei 2011
    839
    71
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Geven jullie trouwens vaak hetzelfde fruit of wissel je veel af?
     
  8. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Hier meestal biofruit van het seizoen. Nu eet zoon vooral appel, banaan, kiwi, (stoof)peer en soms mandarijn. Maar goed; hij is 3,5. Mandarijn en kiwi mag zo'n kleintje nog niet. Mango koop ik alleen als die te betalen is en dan 'vreet' hij een hele in 1x op! Vond hij toen hij baby was ook al heel lekker. En stoofperen, man, wat heb ik daar kilo's van gekookt!!!:D
     
  9. Zweden

    Zweden Bekend lid

    14 nov 2011
    705
    78
    28
    ha dames,

    wij zijn met onze dochter (nu 6 maanden en een week) ook begonnen met stukjes eten en dat is ontzettend leuk. Ze kan al goed eten pakken en in haar mond stoppen. Ook zag ik al echte kauwbewegingen en verplaatst ze het eten in haar mondje heen en weer. In haar luier zag ik dat er ook daadwerkelijk al wel wat naar binnen gaat. Maar ik zit met het volgende: als ze bijvoorbeeld brood eet verzamelt ze een balletje in haar mond in het holletje van haar verhemelte. Ze krijgt dat niet doorgeslikt lijkt het. Vervolgens moet ze natuurlijk een keertje van tafel en leg ik haar neer om te spelen of slapen, maar dat vind ik eng met dat voedsel nog in haar mond. Ze lijkt het zelf ook niet prettig te vinden en zegt steeds "aaaaahhh" met haar mondje wijd open. Ik haal het eten er dan maar uit met mijn vinger. Herkenbaar? Wat deden jullie hieraan? Wel erin laten zitten net zolang tot het "weg" is of eruit halen?
     
  10. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ten eerste moetje NOOIT me jouw vingers in het volle mondje van je kind gaan zitten poeren. Je vinger komt namelijk van de verkeerde kant, waardoor het gevaar bestaat dat je het voedsel verder naar achteren duwt.
    Wat je het beste kan doen in dit geval is brood roosteren, dan wordt het niet zo'n kleverige bal. Of stevig brood kopen. Mijn zoontje at als eerste goed brood en heeft nooit kleverige ballen in zijn mond gehad.
    Als je het echt eng vindt, kan je beter nog even wachten met brood.;)
     
  11. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    En niet te vers brood gebruiken, dat is veel kleveriger...
    Of inderdaad even roosteren en dan beetje boter erop??
    Sowieso pas een nieuw stukje geven als haar mondje leeg is...
     
  12. Zweden

    Zweden Bekend lid

    14 nov 2011
    705
    78
    28
    Dank voor de tips! Ik zal haar broodje voortaan roosteren of wat ouder brood geven. Ik vraag me alleen wel af of het probleem daarmee verholpen zal zijn. Ze doet het namelijk ook met een hapje in de magnetron zachtgemaakte appel. Met banaan of aardappel gebeurt het niet, dat wordt denk ik gewoon een papje in haar mond en dan slikt ze het vanzelf door. Of het komt er weer uit, dan kan ook:D...
    @zogelukkig: ik ben niet met mijn vinger in haar mondje geweest als die nog vol was hoor. Ik heb het alleen gedaan als ze een kwartier na het eten nog met dat stuk brood tegen haar gehemelte zal geplakt. En op dat moment was het tijd voor een slaapje en met brood en al in bed leggen vond ik echt geen optie.

    Ze eet helemaal zelf en ja, ze neemt wel eens een hapje terwijl het vorige nog niet weg is, maar dat kan ik toch niet steeds controleren? je ziet het ook amper zitten... Ik dacht ook dat dat nu net de bedoeling van deze methode was dat een kindje zelf leert wat wel en niet handig is qua hapjes nemen en de hoeveelheden die het weg kan krijgen.
    Nouja, ik zal jullie tips meenemen en dan gaan we vrolijk verder met eten oefenen. Ze is per slot nog pas een week bezig, dus rustig aan!
     
  13. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ze is net 6 maanden zie ik. Ik zou het anders gewoon nog een paar weken laten rusten, dat brood geven.
     
  14. Janneke1979

    Janneke1979 Actief lid

    23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Nee inderdaad, je kan haar beter laten stikken, nou goed? Ik heb ook wel eens mijn kind moeten redden van een veel te groot stuk.
     
  15. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    :(
    Het ging niet over een verslik moment, dus waar deze reactie nou vandaan komt??
    Beetje jammer...
     
  16. Mykelti

    Mykelti VIP lid

    3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Heeft een van jullie wel eens meegemaakt dat je kindje toch liever eerst fijner eten wilde hebben/gevoerd wilde worden?

    Ons knulletje heeft weinig/geen interesse om eten in zijn eigen mondje te stoppen, terwijl hij wel gepureerd fruit wil eten. Dit heb ik hem aangeboden omdat hij erg ziek is (geweest) deze week (astmatische bronchitis) en hij slecht aan de borst wilde drinken. Alle vormen van vocht wilde ik hem aanbieden en gepureerd fruit gaat erin als zoete koek.

    Wil hem wel ook stukken blijven aanbieden, maar vind het wel apart dat hij zo extreem een voorkeur heeft nu voor gepureerd. Komt iemand dat bekend voor?
     
  17. Feestmuts

    Feestmuts Bekend lid

    9 mei 2011
    839
    71
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Hihi, heb nu ook mango meegenomen, was wel de bedoel dat ze er wat langer dan 1x over doet :p Ben heel benieuwd wat ze ervan vindt!
    Hm, stoofperen ook nog nooit gemaakt. Zal eens kijken voor een receptje.
    Het is bij ons nu echt dat ik dingen voor Sara meeneem die zelf nog nooit heb gegeten. En dan maar op internet kijken hoe ik het klaar moet maken :) Ach, als zij het maar lekker vindt :D
     
  18. Feestmuts

    Feestmuts Bekend lid

    9 mei 2011
    839
    71
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Mykelti, komt me niet helemaal bekend voor, maar wel een beetje van dat voeren. Sara gaat op een gegeven moment haar eten op de grond gooien en als ik dan zelf een stukje in haar mond doe eet ze het heel graag op. Dus doe maar een beetje een combinatie.
    Wel sneu dat je zoontje zo ziek is geweest, hopelijk gaat het nu weer wat beter!

    Zweden, wat leuk dat je dochter het al zo goed oppikt! Dat ze echt zelf al eet enzo! Met het brood heb ik geen tips voor je. Maar succes in ieder geval!
     
  19. Zweden

    Zweden Bekend lid

    14 nov 2011
    705
    78
    28
    Ja, is erg leuk om haar te zien eten. De tips van zogelukkig en kristelstrijbos over het roosteren van een boterham zijn nu de oplossing voor haar. Dat gaat stukken beter.
     

Deel Deze Pagina