Tips gevraagd en vergelijking van een dreumes van 16 maanden.

Discussion in 'Voeding' started by Paarse80, Jan 6, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Hallo,

mijn zoontje van bijna 16 maanden is een moeilijk eter. Hij is erg kieskeurig, we proberen van alles, maar er zit geen vooruitgang in. Hij drinkt amper iets, dus hij kirjgt nog FV. Hij drinkt een paar slokjes thee/water/diksap. Hij wilt alleen maar smeerkaas of smeerworst op brood of boter. Ook het avondeten wisselt erg. Hij bekijkt en keurt alles bij elk hapje, pfff. Daarom advies gevraagd en graag wat vergelijking.

Hij krijgt rond 6.00 (soms ook eerder) een fles van 180/6.
    Om 7.30 ontbijt hij met een bakje yoghurt en peutermuesli.
    Rond 10.00 krijgt een nijntjekoekje en drinkt 1 slok thee.
    Om 12.30 eet hij 1 bruine boterham met smeerworst/smeerkaas of alleen boter. Hij mag meer eten hoor, maar dit is het. Ik geef hem dan melk erbij, maar dat drinkt hij niet.
    Dan krijgt hij rond 13.30 een fles van 150/5.
    Om 15.30 eet hij wat stukjes fruit.
    Rond 16.30 krijgt hij een soepstengel of rijstewafel.
    Bij het avondeten (18.00) eet hij een paar hapjes vlees, 1 aardappel en een beetje groenten. Het toetje daar hoeft hij maar een paar happen van.
    Voor het naar bedgaan krijgt hij nog een fles van 180/6 en bambix erbij.

Nou ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

2. lolly

lolly Fanatiek lid

Sep 20, 2006
    3,475
    0
    0
    Het schema van L ziet er ongeveer zo uit.

7.30 1 boterham + beker halfvolle melk uit tuitbeker
    10.30 fruit met bekertje drinken
    12.30 1 boterham + halfvolle melk uit oefenbeker
    16.00 wat drinken soms een koekje
    17.00 warm eten + toetje een flink bord vol
    18.30 drinken met een koekje
    19.00 naar bed

Ik zou zelf de pap fles op de ochtend geven en niet op de avond.
    Misschien kun je de opvolg melk mengen met gewone melk zo dat hij langzaam aan de smaak went.

3. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Dank je Lolly voor je reactie. Als mijn zoontje geen papfles krijgt voor het slapen gaan komt hij 's nachts omdat hij honger heeft.

Melk mengen met FV heb ik ook al geprobeerd, maar dat wilde hij dus niet. In welke mengverhouding ook. Dit hebben we een week volgehouden, maar hij dronk dan niks meer en had meteen last van verstopping én kwam 's nachts weer :(.

4. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

May 5, 2010
    2,645
    0
    36
    Twente
    Hij krijgt wel erg veel zuivel hoor! 3 nog redelijk grote flessen en 's morgens een bakje yogurt. Zoveel zuivel is niet meer nodig dus die zal ik kleiner maken. Ik denk dat als je de flessen kleiner maakt dat hij meer vast voedsel zal eten.

Wat hier hier zo'n beetje het schema was:

Ontbijt: 1 boterham en ca 100 cc halfvolle melk
    fruit
    Lunch: 1 boterham en ca 100 cc halfvolle melk
    koekje/soepstengel/ rijstwafel
    bekertje sap/roosvicee
    warm eten
    bakje yoghurt of fruit
    ca 100 cc halfvolle melk voor het slapen gaan

Dochterlief eet niet meer brood dan dit.

5. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Marlous28 bedankt voor je reactie. Jouw meisje eet dus ook niet zoveel brood. Eet ze wel al het beleg?
    Ja ik weet dat hij erg veel zuivel krijgt. De ochtendfles die blijft of kan misschien wat kleiner. De avondpapfles kan wel minder daar laat hij vaak al iets van 60 ml van staan. De middagfles zou ik kunnen gaan vervangen/weglaten. Ga ik vanmiddag eens proberen.

6. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

Dec 23, 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hier een kindje van bijna 14 maanden dat het volgende eet:

8 uur: bord pap van opvolgmelk en Bambix
    10 uur: fruit
    12 uur: 2 boterhammen met appelstroop/suikervije jam/smeerworst
    13 uur: fles 180/6
    16 uur: fruit
    18 uur: warme prak, hetzelfde als wij eten. Soms nog wat yoghurt of fruit na
    18.30: voor het slapengaan nog een paar slokken opvolgmelk

Wij zijn wel gezegend met een makkelijke eter; hij lust bijna alles. Aan drinken doet hij daarentegen niet. Bij het eten drinkt hij wel een paar slokken water maar dat is het dan ook. Hij heeft genoeg natte luiers dus ik maak me er niet druk om.

De reden dat hij nog opvolgmelk krijgt is simpelweg dat wij zelf geen melk drinken, en we hebben uitgerekend dat een pak opvolgmelk voor ons goedkoper is dan steeds pakken gewone melk kopen en die halfvol weggooien.

Over kieskeurigheid hoor je heel veel rond deze leeftijd... Het beste is denk ik er geen enkel woord aan vuil maken, gewoon met een blij gezicht keer op keer opnieuw aanbieden. Eet hij? Mooi! Eet hij het niet? Jammer, volgende keer beter. Zelf geef ik in zo'n geval ook niets anders, want wie niet eten wil, die heeft geen honger. Uiteindelijk zal het vanzelf wel beter gaan, want hoeveel 18-jarigen lusten alleen smeerworst op brood? ;)

7. adi

adi Niet meer actief

Het kan best zijn dat hij gewoon weinig honger heeft door al die flessen hoor. Een fles kunstvoeding van 200cc is een complete maaltijd, dat kan een kindje niet NAAST een maaltijd wegkrijgen.

met 1,5 jaar aten ze hier:

- ontbijt: pap met 150cc melk
    - rond 10 uur: 1 stuk fruit en water
    - rond 12 uur: 2 boterhammen en sap ( smeerkaas kregen ze toen net, smeerworst pas met 2 jaar, beide bevatten heel veel zout en verzadigde vetten);

- rond 15 uur: klein beetje yoghurt met fruit
    - rond 17.30: klein bordje avondeten ( soms maar 10 happen)
    - 20uur: fles 150 cc en naar bed

8. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Ja dat zou heel goed kunnen. Het is een beetje vicieuze cirkel geworden. Hij is nog heel lang 's nachts gekomen voor een fles. Hij is regelmatig ziek, eet dan overdag minder en komt dan ook nog 's nachts. Op deze manier slaapt hij door en zijn wij dus erg blij. Maar nu vind ik het toch wel tijd worden om een normaal eetschema te krijgen. Het is alleen lastig, want hij wilt niet zoveel. Hij eet zo anders dan mijn oudste, die lust(te) alles en moest haast afgeremd worden in de hoeveelheden.

Adi, wat deed jij op brood bij je kids op deze leeftijd?

@Janneke, ja op zich ben ik daar niet zo moeilijk in als ze niet willen eten, maar als hij minder eet komt hij vaak 's nachts en daar heb ik geen zin in.

9. adi

adi Niet meer actief

Op brood: kaas, kipfilet, appelstroop, jam, amandelpasta, volgens mij ook al pindakaas, en toen ook begonnen met smeerkaas. Maar ook vaak geprakt fruit ( hoewel dit niet echt een succes was, want de boterham werd dan klef)

mijn zoontje kwam tot 23 maanden ook nog steeds voor een nachtvoeding. Dit heb ik altijd als extra gezien, en hier maakte het niet uit of hij overdag veel of weinig had gegeten. Op deze leeftijd is dat OF gewenning OF medische oorzaak. Ik heb er overigens aan toe gegeven.
    toen hij ging doorslapen at ie overdag echt niet meer of zo.

ik zou persoonlijk eerst zijn dagmenu aanpassen naar een dreumesmenu, dus 3 maaltijden en 2 tussendoortjes. Melk is nu drinken, geen maaltijd. En dan kijken hoe het s nachts gaat.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je kindje heeft het patroon van een baby en leeft op melk.. wat niet meer goed voor hem is.

Proberen:
    - 3 volwaardige eetmomten (ontbijt - lunch - avondeten)
    - 2 tot 3 gezonde tussendoortjes
    - 300 - max 500 ml zuivel (inclusief kaas, melk, yoghurt, boter)
    - Hij bepaalt hoeveel hij eet, jullie bepalen WAT er gegeten wordt.

ontbijt:
    volle melk met bambix + gepureerd fruit OF
    1-2 boterhammen (wissel af) + bekertje melk 100 ml

tussendoor:
    stukjes fruit (1-2 stuks fruit per dag)

luch:
    1-2 belegde boterhammen
    voor de lekker af en toe: krentenbol, eierkoek, wentelteefjes, een roerei, tosti
    + bekertje melk 100 ml

avondeten:
    150 - 250 gram warme maaltijd:
    - groenten
    - zetmeelcomponent (aardappel, pasta, rijst)
    - eiwitcomponent (vlees, vis, gevogelte, ei) hoeft niet elke dag

voor het slapen gaan:
    - warme melk
    - thee met een flinke wolk melk

kv heeft geen toegevoegde waarde meer en ik zou dus overstappen op volle melk. Geef als je je daardoor prettiger voelt er een vitaminetablet bij (inclusief vitamine D die je toch al moet geven)

11. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Hier een zoon van net 1 maar toch ff ons schema;

8u bord pap van koemelk of 1boterham met bekertje melk
    10u fruit 1,5/2 stuks
    12u 1,5 boterham met divers beleg en thee uit rietjesbeker
    15.30u rijstewafeltje/koekje met Diksap erg verdund
    17.30 met de pot mee (grote aardappel,veel groente,beetje vlees) en yoghurt of baby toetje na.
    20u klein flesje warme opvolgmelk 4 90cc/3

Nu is die van mij vlot met eten en erg makkelijk maar ik zou in jou geval toch de opvolgmelk minderen en kijken of je er meer brood in krijgt. Kwa flesvoeding zit je kindje nog erg hoog.. En het drinken, is er niet iets dat hij wel lekker vind? Sterk verdunde appelsap oid?
    Succes meis, ooit gaat het over ;)

12. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Oké meiden het is duidelijk, echt veel minder FV ;). Dat wist ik wel hoor, maar had geen energie om dit aan te pakken. Wat doen jullie als je kindje al vroeg wakker is en honger heeft, vb 05.00. Met een fles kan ik dit soms nog rekken en dat vind ik wel lekker moet ik zeggen. Om 5 uur vind ik ontbijt wel erg vroeg hoor!

13. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

May 5, 2010
    2,645
    0
    36
    Twente
    Rond die leeftijd at ze heet liefst een boterham met alleen boter. Nu eet ze van alles op brood maar het is maar net waar ze zin in heeft. Vleeswaren, kaas en gestampte muisjes vindt ze het lekkerst. Thuis eet ze niet meer dan 1 boterham, op het KDV eet ze 1,5 boterham. Echt een broodeter is ze niet.

Mocht ze echt om 5 uur (gebeurt gelukkig bijna nooit) wakker worden dan probeer ik het eerst met een paar slokken water en mocht dat echt niet werken een klein flesje melk.

14. adi

adi Niet meer actief

Zo vroeg kregen ze hier ook melk op bed ( en dan verder slapen). Na het opstaan dan geen melk meer, maar boterham. Ik deed het 'ontbijtmelk' dus naar voren schuiven, en niet extra melk geven.

15. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

Dec 23, 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    @Janneke, ja op zich ben ik daar niet zo moeilijk in als ze niet willen eten, maar als hij minder eet komt hij vaak 's nachts en daar heb ik geen zin in.[/QUOTE]

Dat kan ik me heel goed voorstellen! Dat is ook de reden dat wij hier voor het slapengaan altijd aftoppen met een flesje :)

16. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Meiden, ik wil jullie even laten weten hoe het gaat. Afgelopen week zijn we het eetpatroon gaan veranderen. En het is ongelooflijk, maar het werkt :).
    Hij krijgt nu 's ochtends een fles van 150/5 (voor 7.00 dan) en een boterham met thee.
    Dan als tussendoortje thee en een soepstengel/rijstewafel/koekje
    Lunch eet hij 1,5 boterham en drinkt een paar slokken thee.
    Dan tussendoor fruit
    Avondeten, eet hij meer en hij drinkt dan ook.
    Voor het slapen gaan een papfles van 150/5 + bambix.

Hij wilt nog steeds geen ander beleg, dus hij krijgt dan alleen boter. Het drinken gaat wat beter, mag nog wel meer. Verder lijkt dit me een goed eetschema voor een dreumes. Wat vinden jullie?

Share This Page