leren uit fles drinken

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Tara84, 20 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    dag dames,

Ik heb zojuist voor het eerst gekolfd. Er staat nu een flesje van 200cc klaar in de koelkast. Ik wil vanaf morgen mijn zoontje laten wennen aan een flesje, zodat ik iets meer vrijheid heb en ook eens een avondje weg kan. Daarbij moet ik volgende week maandag drie uurtje meelopen bij een mogelijk nieuwe werkplek.

Is het nou handig dat ik morgen gewoon een hele voeding probeer te geven uit een flesje? En dan daarna dus weer een voeding kolven? Is het het beste als ik zelf de eerste flesjes geef? Zodat hij nog wel gevoed wordt door mama? Of kan papa het ook direct proberen? Ik had ook iets gelezen over een beetje uit de fles geven en dan de rest van de voeding uit de borst geven. Of is het prima als hij uit het flesje drinkt om de hele voeding uit de fles te geven?
    En als ik een voorraadje op wil bouwen, kan ik dan gewoon na iedere voeding kolven? Raakt mijn productie dan niet van slag?

Pff, veel vragen:) Ik vind het vooral een beetje spannend allemaal. Zo'n raar idee dat hij uit een flesje gaat drinken en gevoed gaat worden door iemand anders.... Best een beetje emotioneel...

Mijn zoontje is nu trouwens 10,5 week.

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.698
    113
    Pfoe, 10 weken al... Succes! Rond 9 weken wordt het zuigen een bewuste handeling die ze dus ook bewust kunnen vertikken. Eerder is het een reflex (die ze wel wat kunnen onderdrukken trouwens)

Het kan goed zijn dat je meerdere flesjes moet uitproberen. De medela calma wordt verkocht als meest lijkend op de borst, maar mijn dochter vond het niks. Maar het idee is het proberen waard. Mijn dochter verkiest, na onder meer avent en Tommee tippee geprobeerd te hebben, simpele Etos spenen op een doorzichtige standaard fles - ze heeft iets tegen de groene Etos flessen.

En wat gaat werken? Wij hebben kleine eigenwijze draakjes die verwend zijn aan de borst. Met jou erbij, zonder jou erbij, verschillende houdingen, wat warmer of juist wat kouder, het is een kwestie van uitproberen. De truc bij onze kleine flesweigeraar was dat ze al bij de Gastouder was, dus mama was er echt niet, die haar met een t-shirt of hydrofiel die naar mama rook in de madonnahouding nam. Toen ze dat eenmaal accepteerde, accepteerde ze ook de fles van papa, mama en de oma's en tantes.

3. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ojee, dat is geen opbeurend berichtje...:) Ik heb de calma speen en een difrax fles in huis, dus we gaan vanmiddag maar eens aan de slag. Misschien een klein voordeel dat ik altijd met tepelhoedje voed, lijkt misschien iets meer op een speen van een fles. Hoop zo dat het gaat lukken!!

4. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Hier vanaf 5 weken begonnen met het geven van fles. Ze is nu 12 weken en thuis door mij of mijn man drinkt ze geen druppel.

Op het kdv drinkt ze wel. Tenminste vorige week en de week ervoor... Deze week hebben ze haar met een lepeltje gevoerd omdat het echt niet ging

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier een positief bericht.Onze dochter dronk toen ze 10 weken was voor het eerst een flesje afgekolde melk en dat ging in ene keer goed.Hier de tommi tippie fles.

Succes.

6. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Nou, de voeding staat klaar voor de eerste fles zometeen. Ben heel benieuwd....

7. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Het ging super goed! Hij begon meteen te drinken en heeft 200 ml gedronken. En hij was zelfs veel rustiger dan aan de borst.... Werd er even emotioneel van, mijn mannetje die uit de fles drinkt, maar ben wel heel blij dat het zo goed gaat.

8. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.698
    113
    2.5 maand, tikt 200 cc weg? Jee, dat is voor mijn meisje van twee maanden ouder nog teveel. Die van jou is duidelijk een echte vent ;)

9. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Zoooo 200 dat is veel.. Mijn zoontje is 3 maanden en red maar 125 en hij drinkt altijd afgekolfd uit de fles..

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    200cc is wel erg veel voor een fles met kolfmelk hoor!
    Je moet met flessen uitkijken voor het 'doordrinkeffect', melk komt namelijk op een heel andere manier uit een borst of fles.

Een fles heeft een continue stroom van begin tot eind, de melk komt meteen uit de fles en stopt zonder waarschuwing als het op is.
    Aan de borst moet eerst even gewerkt worden, dan komen er druppels, vervolgens met de tsr komt een stroom en als de borst leger raakt komen er weer (vettere) druppels. Die druppels waarschuwen kind: let op, bijna op!

Kinderen die gewend zijn die waarschuwing te krijgen kunnen de neiging hebben door te drinken uit een fles, ook als ze genoeg hebben, omdat ze op die laatste druppels wachten. Ze kunnen zelfs, met propvolle buik, na zo'n te grote fles nog gaan mopperen, simpelweg omdat ze dat signaal verwachtten.

Ik zou de volgende keer de gekolfde melk over 2 flessen verdelen, zodat je makkelijker kunt zien wanneer genoeg ook echt genoeg is.

11. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Dit!!

12. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Dat had ik ook gedaan:) Had ik zelf ook al over nagedacht. Heb eerst 130 gegeven en daarna nog 70. Maar heb nu twee flesjes klaarstaan van 180. Daar had hij gisteren ook wel genoeg aan gehad, maar had er nog 20 inzitten en dat dronk hij ook nog lekker op. Is 180 ook nog erg veel?

13. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Oh, trouwens nog een vraagje dan. Borstvoeding kan je toch eigenlijk nooit te veel geven? Hij had er verder geen last van ofzo, is daarna lekker gaan slapen. En die 200cc heb ik ook in een kolfbeurt gekolfd. Dat had hij dan toch ook uit de borst gedronken? Hij drinkt mijn borsten altijd allebei goed leeg. En ik las zelfs dat een baby er eigenlijk altijd nog wat meer uit krijgt dan de kolf. Dus wat is het verschil dan?

14. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Fijn dat het goed ging! Hier ook altijd gegeven wat ik kolfde alleen de jongste drinkt niet heel veel per keer. 100-125cc, rond die tijd maar 80 cc denk ik maar die drinkt ook nog lekker vaak.
    Oudste dronk rond deze tijd 160cc.

15. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ja, vind het ook een beetje raar om minder te geven dan dat ik kolf. Mijn lichaam maakt toch de hoeveelheid aan die hij nodig heeft?

16. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ik ben eigenlijk nog steeds benieuwd naar het antwoord op bovenstaande vraag. Iemand nog een idee?

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als je kindje tevreden en voldaan is na zijn flesje dan is het toch in orde zou ik zeggen?.
    Ik vind dat Dirksmama het goed heeft uitgelegd.

Fijn dat die zo makkelijk kon drinken.

Gr.

18. jomidi

jomidi Bekend lid

13 okt 2010
    904
    1
    0
    Als je zoon graag 200 drinkt, dan is dat prima toch. Als je borsten aangeven dat hij normaal ook een fikse drinker is...geen kind hetzelfde. Jij weet zelf het beste wat jou kind nodig is, daar kan geen richtlijn tegenop, kijk naar je zoon en dan weet je het.

19. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Bedankt meiden! Ik kijk inderdaad gewoon naar wat het beste is voor mijn zoontje. Ik geef hem gewoon de hoeveelheid melk die ik in een kolfsessie kolf.
    Omdat er twee meiden zo stellig zeiden dat het erg veel is, ging ik even twijfelen....

20. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Er zijn moeders waarbij hun kindjes meer drinken dan ze kolven. Dan kun je vaak te maken hebben met een doordrinkeffect.
    Mijn vriendin haar dochtertje drinkt ook grote flessen maar zij kolft ook veel en haar kindje drinkt ook maar een keer of 5 per dag en die van mij een stuk vaker.

Deel Deze Pagina