De titel zegt het al. En met iets lekkers bedoel ik dan een gewoon ijsje, koekje o.i.d. Dus ook niet speciale kinder/babyvarianten. Als het aan mij ligt geven wij dit pas rond 1,5 of 2 jaar voor het eerst. Mijn vriend twijfelt hier een beetje over. Waarom? Op een verjaardag liep een kindje rond dat 3 maanden ouder is dan onze zoon. Die krijgt (naar mijn mening) echter al van alles in zijn mond gestopt. Op een verjaardag waar ik 3 uurtjes was kreeg hij een croissantje, rozijntjes, hapjes van fruitsalade uit blik, een tuc koekje en een paar stukjes kroepoek. En de volgende dag liep hij met een ijsje rond dat helemaal op ging. Persoonlijk vind ik dit niet 'normaal' en wacht daar liefst zo lang mogelijk mee. Mijn vriend vraagt zich alleen af of ik niet wat overdrijf.. Hoe staan jullie er in? Nu hoeft het niet zoals in het voorbeeld hierboven, maar hoe oud was jullie kindje toen die voor het eerst een ijsje of anders lekker kreeg?
Mijn zoontje heeft met 1 jaar zijn eerste ijsje gekregen. Sinds kort geef ik hem heel soms een sultana-koekje. Danoontjes krijgt hij ook. Met verjaardagen krijgt hij ook een paar hapjes taart. En laatst had hij zelf stiekum een koekje (zo'n simpel biscuitje met chocolade) gepikt uit de koekjestrommel uit de la. En smikkelen dat hij deed! Mijn zoon krijgt echt niet elke dag iets lekker, hij is ook tevreden met een cracotte of een stukje fruit of rozijntjes. Maar zo nu en dan (bijv. op een verjaardag) moet het wel eens kunnen vind ik. Zelf denk ik dat het niet echt erom gaat wannéér hij iets lekkers krijgt, maar hoe váák. En dat heb je als ouder zelf in de hand, toch?
ik was en ben er heel simpel in. zolang mijn zoon tevreden is met een gewoon koekje of stuk fruit houd ik het daarbij, wat ze niet kennen missen ze ook niet toch! mijn zoon is nu net 2 geworden en begint wel te begrijpen dat er meer is dan een droog maria koekje maar thuis nog altijd tevreden met een koekje, fruit of krentjes. als we op een feestje zijn mag hij echt wel wat lekkers, chips,van onze taart mee eten ofzo, eigen stuk taart vind ik niet nodig en vraagt hij ook niet om. (behalve met zn verjaardag dan natuurlijk ) maar vaak kiest hij toch voor een worstje of kaas als het er staat. ik merk dan ander bezoek op verjaardagen erger is dan mijn zoon, ze stoppen vanalles in zn hand, omdat het moet kunnen en lekker is. wij vinden dit niet nodig en willen niet dat hij overal gaat vragen om eten. wil hij iets, kan en mag maar dan wel aan papa of mama vragen.
Op haar eerste verjaardag voor de eerste keer een stukje taart. Daarna misschien 1 keer per maand iets 'lekkers' (in jouw definitie). Eerste ijsje pas toen ze ruim anderhalf was. Nu op twee jaar krijgt ze thuis (meestal) nog steeds alleen fruit, groente, zookoekjes en rijstwafels. Elders krijgt ze wel wat meer.
Ik ben daar wel wat makkelijker in, geef mijn dochter af en toe een klein hapje van iets lekkers. Natuurlijk krijgt ze geen bakjes chips of repen chocolade, maar zo nu en dan een klein hapje van een cakeje of koekje vind ik prima kunnen.
Ik ben daar ook vrij makkelijk in. Onze zoon krijgt af en toe een hapje gebak, ijs, iedere dag na het eten een danoontje, stukje cake etc. Hij krijgt dit lang niet altijd, maar als we een verjaardag oid hebben mag hij van mij best ook wat lekkers hebben. Net zo dat hij bijv. niet alleen water of thee krijgt, maar ook gewoon lekker aanmaaklimonade. Misschien vinden sommige 10 maanden wat jong (ik weet dat hij lang niet alles mag hebben wat ie af en toe toegestopt krijgt), maar ik vind persoonlijk dat ze voor hun 1,5 - 2 jaar best al wat lekkers mogen hebben.
Wij waren op een verjaardag, onze zoon was toen 1,5 en had nog nooit chips/koek oid gekregen. Er was daar een knulletje van een jaartje ouder. Die kreeg 2 stukken taart ?) eigen bakje chips, limonade. De hapjes voor volwassenen mocht hij niet. Dit waren komkommertjes met tonijn, wraps, blokje kaas, allemaal wat gezondere dingen. En dan werden wij raar aangekeken toen wij zeiden dat L. geen chips mocht. Wie het snapt mag het zeggen. Sowieso snap ik niet dat wij daar raar op werden aangekeken, onze zoon komt niks te kort en is net zo blij met rozijntjes. Tuurlijk mag hij een hapje taart, maar geen eigen stuk en al helemaal geen 2. Heel soms krijgt hij nu wat chipjes, 1 of 2 stuks. En lekker dat hij het vindt! heel trots ook, want dat is de 'koek' van papa En als koekje, krijgt hij de Nijntje koek. Iets anders wil hij zelf niet eens. En zolang hij daar tevreden mee is, vind ik het goed.
Tot 1 jaar kreeg ze niets en nu ook eigenlijk geen toegevoegde suikers en geen vette dingen. Na 1 jaar zelden tot nu toe 1x paar patat, 1 hapjes zelden van croussant of appelflap en soms als we ijs eten dan mag ze ook hapjes nemen. Nog nooit chips en ik ga dat nooit zelf geven aan haar of kopen voor haar ook niet eten waar ze bij is. Hetzelfde met frisdrank, taarten, spekjes etc. Niet nodig en bovendien het went snel aan Ik geef haar dus nog altijd enkel water of 1x per dag sap zonder toegevoegde suikers en als tussendoortje koekjes zonder suiker. Op verjaardag van iemand mag ze hapje van mijn taart masr nooit spekjes of snoep of zo. Ze krijgt gewoon brood en daar moet ze het meedoen.
Ik moet zeggen dat ik er niet heel moeilijk in bent. Af en toe mag ze best wat lekkers eten. Ik heb nooit echt naar de leeftijd gekeken, maar meer naar de hoeveelheid. Daarnaast eet onze dochter echt wel eens chipjes maar dan een "kindvriendelijke" variant. Van Goodies verkopen ze kaas- en wortelchipjes. Hier zijn geen suikers aan toegevoegd, het is een "no junk promise". Ik vind ze nergens naar smaken maar mijn dochter is er helemaal gek op. Daarnaast is ze net zo blij met een rijstwafel of rozijntjes. Maar af en toe een cakeje of ontbijkoek mag ze van mij best hebben.
Hier is het simpel: Als papa en mama snoepen, mag Raketje ook snoepen. Dat is al zo sinds wij vast voedsel geven (v.a. bijna 6 maanden). Natuurlijk geen heel ijsje, in het begin was het even een vingertopje proeven, tegenwoordig krijgt ze een lepeltje en mag ze af en toe een schepje. Als wij chips eten, krijgt ze 1 chipje tegelijk en het duurt echt wel even voordat ze dat op heeft. Wij snoepen echter niet zo veel, dus als het eens gebeurt, vind ik het prima als Raketje meesnoept! Aan speciale baby/kindersnacks hebben wij nooit gedaan. Eerlijk gezegd vind ik dat spul de grootste flauwekul. Eigenlijk vind ik het ook geen goed idee om ongezonde tussendoortjes te bestempelen als "iets lekkers". Natuurlijk eten we die dingen omdat ze lekker zijn, maar als ik gevulde courgette uit de oven opdien als avondeten, is dat net zo goed "iets lekkers"! Als ik dat nu ga bestempelen als "iets gezonds" dan krijg ik vanzelf al minder trek...
Rond de 6/7 maanden een liga koekje. Rond 8/9 maanden een frietje en kipfinger en sinds toen begon hij vast voedsel te eten. Daarvoor wilde hij alleen maar prak haha. Ijsje na 1 jaar, wanneer weet ik niet precies. Tot 11 maanden spuugde hij alles uit waar koemelk in zat dus daar hebben we mee gewacht tot hij er zeker tegen kon. chocolade met pasen dit jaar. Rond de 14/15 maanden dus Nu krijgt hij elke dag wel iets lekkers. Koekje, chocomelk, appelsap, soms een ijsje als we weg gaan. Frietjes 1 keer in de 2 weken gemiddeld. Pannekoek Paprikachips vind hij ook heerlijk. Ik denk een keer of 2/5. Zelfs die spicey pringles chips vind hij lekker. Ik zat dat stiekem te eten maar stiekem chips eten met een dreumes lukt niet. Ik gaf hem een stukje met de veronderstelling dat hij het vies zou vinden maar hij ging het in een hoekje oppeuzelen. Ik ben er vrij gemakkelijk in. Zolang hij zijn vitamientjes eet Ow nee ik lieg! Chocolade met stipt 1 jaar. Chocoladetaart 2e keer chocolade dus met pasen
Je hebt dat jongetje wel goed in de gaten gehouden zeg.. Ik ben hier niet zo moeilijk in, we zouden haar niet volproppen, en maak zo gezond mogelijke keuzes, maar mijn dochter heeft heus al wel eens wat lekkers geproefd. Oeeeh slechte ik En geloof me, kinder/baby varianten zijn niet per definitie gezond.
Ik ben ook van zolang ze niet weten....mijn zoontje wordt in jan 2 en kent geen andere koekjes dan rijstewafels en soepstengels. Iets echt lekkers en speciaals is voor hem rozijntjes. Hij mocht op vakantie meelikken met het raketje van zn zus maar daar geeft hij niks om. Als zus chipjes krijgt eet hij van die goodiechipjes. Bij de oudste was het allemaal nog later omdat die ook geen voorbeeld had.
Uh nee.. volgens mij vraagt de TO een vraag en daar reageer ik op, als het naar jou was had ik je geciteerd.
Daar heb je een punt Maar ik snap het wel als TO op het andere jongetje ging letten. Wij zaten toen ook met open mond te kijken wat dat kindje bij die verjaardag toegeschoven kreeg. Maar goed, ook de ouders van dat kindje doen wat zij denken/vinden wat het beste is voor hun kindje. Wij maken zelf andere keuzes, daar is iedereen vrij in gelukkig.
met 1 jaar heeft hij een kipnugget gehad van mndonalds. verder krijgt hij iedere dag een Goodies koekje, maar we geven hem nooit iets met suiker
Gebak was met haar eerste verjaardag. Helaas vond ze er weinig aan en deed ze vrij weinig met de hele taart die tot haar beschikking stond Sindsdien krijgt ze wel een hapje als wij ergens taart eten. (ze krijgt zelf overigens geen stuk) Een koekje daarentegen krijgt ze thuis soms wel maar heb ik bijna nooit in huis. Vanaf 1 krijgt ze ook geregeld een doosje rozijntjes. denk zo'n 3 pakjes per week..? chips heeft ze wel eens van ons gehad maar nooit een eigen zakje of bakje. Wanneer ze iets wil snoepen is dit vaak een bakje druiven, plakje kaas, plakje worst of een soepstengel.