geduld hebben?

Discussie in 'Voeding' gestart door Lynn77, 24 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben gisteren begonnen met het geven van pap als bijvoeding, met een lepeltje, maar ze heeft eigenlijk nauwelijks iets gegeten, ze werkte de pap met haar tong gewoon weer naar buiten. Moet ik even geduld hebben en gewoon elke dag proberen? Hebben meerdere kindjes dat ze er aan moeten wennen en het een dag of wat, of een week ofzo duurt voor ze het echt gaan snappen dat ze het moeten doorslikken?Of kan ik pap geven ook helemaal overslaan en gelijk aan de groentehapjes beginnen?

Vandaag kreeg ze voor het eerst lauwe kamillethee in een tuitfles (waarop stond vanaf 6 maanden te gebruiken) en ook daarbij wist ze niet wat ze ermee moest, de thee liep steeds langs haar kin weer naar beneden omdat ze haar mond open liet...moet ik hierbij ook gewoon steeds weer blijven proberen? of zal ik de thee toch maar in een melk-fles geven, en dan later overgaan op de tuitbeker?
    Oja mijn keuze voor lauwe kamillethee heeft een reden, ivm KMA (en dus evt. mogelijkheid op andere voedselallergie) moet ik eerst nog uittesten welke fruitsoorten ze gaat verdragen, dus diksap ofzo kan ik nu nog niet gebruiken.

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ten eerste is het eten van een lepeltje en het drinken uit een tuitbeker vaak een kunst op zich. Julia kon dat ook pas een beetje na een week of 2/3. Echt een kwestie van oefenen!

Wat je zelf wilt proberen als eerste hapje is je eigen keuze. Pap kan prima (maar echt weinig maken, dus echt een paar hapjes), maar met de leeftijd van je dochter kan je binnenkort ook met groente en fruit beginnen. Groente raden ze geloof ik aan om mee te beginnen, omdat die smaken wat zachter zijn. Wortel is bijvoorbeeld een zoete smaak die veel kindjes lekker vinden, maar Julia vond courgette en tomaat ook heel lekker! Wat je zelf wil hoor, fruit mag ook. Op den duur moeten ze toch veel smaken leren kennen!

Tuitbeker zou ik ook lekker blijven oefenen! Wij doen nu met een gewone beker oefenen in bad (zodat het knoeien niet zo vervelend is), dus als je het handig vindt kun je daar ook eerst oefenen. Julia heeft de eerste weken alleen maar slokjes water gehad uit de tuitbeker. Ze vond dat heerlijk om te drinken, en voor die paar slokken had ik geen zin om daar thee/sap van te maken. Pas nu (na 2 maanden oefenen) kan ze echt goed er uit drinken zonder (nou ja, met minder) knoeien.

Ze moeten echt nieuwe mondtechnieken leren, dus het is een kwestie van heel vaak doen. Ik zou ook niet nu ander drinken per sé in een fles gaan aanbieden. Ze heeft het waarschijnlijk nog niet echt nodig, dus gewoon lekker blijven kliederen met die tuitbeker! Ik doe nu alleen een flesje met water/diksap geven als ik ergens heen ga, zodat ik het gewoon mee kan nemen in de tas.

Succes en veel plezier met oefenen! Over een paar weken gaat het alweer veel beter!!

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Oh ja, en die eerste weken is het ook echt proeven hoor. Ze heeft genoeg aan haar flessen/BV en het is gewoon een leuk avontuur om samen nieuw eten te leren eten!

4. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Ah bedankt voor je reactie! Nou dan kliederen wij nog lekker even verder hihi...

5. Kar76

Kar76 VIP lid

30 okt 2006
    5.124
    0
    0
    Maastricht!
    Hier heeft Sverre pap van een lepel nooit willen eten. Uit een fles wel, rijstebloem dan, want die granenpap weigerde hij.

Mette en Bjarne krijgen hun pap ('s ochtends granen en 's avonds rijstebloem) ook gewoon uit de fles. Van een lepel eten leren ze wel met fruit en groente. En dat kost idd behoorlijk wat tijd en oefening! Ze hebben ook allebei een andere tactiek, heel grappig om te zien. :)

6. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    Kirsten moet ook geen pap van een lepel hebben hoor, alleen uit de fles. dus tja....

7. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Mijn dochter wilde niets van pap weten tot 2 weken geleden.
    Nu gaat er elke morgen een bordje pap in als ontbijt.

Het heeft even tijd nodig om te leren vooral als ze nog zo jong zijn.
    Kijk maar eens als je fruit/groente gaat geven dan doen ze vaak hetzelfde

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Gezien haar reacties op bijvoeding kan je beter nog een paar weken wachten. Bijvoeding hoeft ook pas vanaf 6 maanden, is beter ook. Als ze alles naar buiten werkt, is ze er nog niet aan toe.
    Persoonlijk vind ik granen ook best heftig om mee te beginnen. Brood/papgranen worden meestal pas later geintroduceerd als het eten van groente en fruit al goed gaat en de darmen gewend zijn aan bijvoeding.

9. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    het gaat niet om graanpap, maar rijstebloem door de flesvoeding gemengd.

of ze er wel of niet aan toe is: ze kijkt al sinds 1,5 maand heel observerend naar mij als ik eet, en sinds een paar dagen probeert ze mijn eten en drinken ook te 'pakken' als ze bij me zit en ik iets eet/drink, dus ik heb wel het idee dat ze eraan toe is.

Overigens heb ik vandaag de kamillethee in de tuitbeker gedaan, maar er een melkfles speen op gezet (ik heb een tuitbeker met siliconen speen die je eraf kunt halen, net als een melkfles speen), en ze heeft nu wel gedronken, ze vond het zelfs erg leuk (zelf beker vasthouden) en lekker, want zodra ik de beker wegzette probeerde ze hem zelf alweer te pakken. Zodra ze heel duidelijk begrijpt dat die fles betekent: kamille thee drinken, dan ga ik het weer met de tuitspeen proberen...

Bedankt voor alle andere reacties!

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik dacht pap met een lepeltje, dat is vast graanpap. Rijstebloem is ook graanpap, maar van bloem ipv meel, dus graan zonder vliesje. Verteert iets makkelijker.
    Wsl pakt ze alles nu op/van jou af en stopt het in haar mond, dat is de fase.
    Je kan wel proberen bij te voeden, maar doe het rustig aan.;)

Deel Deze Pagina