Ik word gek, ze is niet te stoppen!

Discussie in 'Voeding' gestart door kleinesara, 30 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Onze dochter is 8 maanden en krijgt bijvoeding volgens Rapley sinds ze 5 maanden was. Toen begon ze er zelf mee door ineens eten van onze borden te pakken en dat te gaan zitten opeten en sindsdien is ze verslaafd aan eten. Als het aan haar ligt eet ze de hele dag en het word alleen maar erger. We kunnen zelf niets meer tussendoor eten want dan zit ze meteen te jengelen en te grijpen en wil ze ook. Op vrije ochtenden vind ik het bijvoorbeeld lekker om uitgebreid te ontbijten. Ik zet dan brood en beleg op tafel en eet een aantal boterhammen verspreid over de ochtend. Maar dat gaat dus niet waar zij bij is of ze eet zelf de halve zak brood leeg. Ze heeft nu vanochtend 2 boterhammen op en net wil ik een boterham voor mezelf smeren en zit ze alweer te zeuren en naar mijn boterham te grijpen. En als ik dan niet uitkijk pakt ze hem zo van mijn bord en eet hem op. En dat terwijl ze net bezig was met het eten van een peer. Ze heeft haar eigen eten maar wil gewoon ook wat wij hebben en zodra ze ons ziet eten kruipt ze op ons af, trekt zich aan ons op en gaat bedelen. Ik word er helemaal gek van. Ik wil zelf wel eens lekker tussendoor een soepje eten of wat stokbrood of een koekje maar dat kan dus alleen nog maar als ze slaapt want anders wil zij alles ook. En als ze het niet krijgt is het drama. Dus wat we probeerden te doen is voor al onze tussendoortjes een gezonde variant te vinden voor haar. Dus een zoutloos soepje voor haar als wij soep eten, soepstengels als wij stokbrood eten en babykoekjes als wij een koekje zitten te eten. En nu sindskort ook haar eigen yoghurt omdat ze anders steeds in mijn toetje zat met haar handen. Maar het helpt allemaal niets. Ze is heel tevreden met haar eigen eten en eet het allemaal op maar wat wij eten is ook erg interessant dus zolang ze dat in haar zicht heet blijft ze erom zeuren en jengelen en ernaar grijpen. Ze kan zich ook optrekken aan de tafel dus niets staat daar meer veilig. Ze pakt alles en eet alles op.

Ik weet nou niet zo goed meer wat ik daar mee moet. Ze kan toch niet eindeloos blijven eten? Ik wil er best in geloven dat een baby zelf weet wat ze nodig heeft en zichzelf niet overeet maar zulke hoeveelheden zijn toch niet normaal meer? Als we haar volledig haar gang laten gaan eet ze 's ochtends 3 boterhammen en 2 stuks fruit, 's middags weer 2 of 3 boterhammen, na het middagslaapje soep met soepstengels en stokbrood en dan lust ze ook nog wel een koekje of 2, avondeten volledig met de pot mee en ze blijft naar het eten grijpen tot we de tafel hebben afgeruimd en dan ook nog yoghurt. En als wij 's avonds nog iets op tafel zetten wil ze dat ook nog hebben. We proberen het te beperken maar daar word ze echt niet gezellig van. Ze wil het gewoon allemaal hebben en als ze het niet krijgt dan pakt ze het zelf wel (of dat probeert ze).
    Wat moeten we hier nou weer mee? Is dit misschien voor sommigen herkenbaar en wat doen jullie daarmee? Laten gaan omdat een baby zichzelf niet overeet en zelf weet hoeveel ze nodig heeft? Of toch beperken? We kunnen toch zelf niet ergens in het geheim gaan zitten eten want stel dat zij het ziet? Ik vind het zo'n lastige situatie.

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ze eet inderdaad wel veel, maar wat betreft 'ik wil wat eten en zij mag niet': dat kun je natuurlijk niet hard maken, die tijd is voorbij. Nee, dat gaat niet meer als je kinderen hebt en ze worden zich ervan bewust dat jij wat eet: dan willen zij (natuurlijk!) ook. Dus ja, je zal het op elkaar moeten afstemmen of inderdaad geschikte alternatieven zoeken.

3. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Zelf meer op vaste tijden en dan samen gaan eten.
    Veel gezelliger voor allemaal en een (veel) beter voorbeeld voor haar.
    (Ivm te veel, te vaak eten = te dik worden & ongezond eetpatroon door bijna de hele dag met eten bezig te zijn. Ook slecht voor de tandjes overigens).

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Dat is dus inderdaad iets wat niet meer kan!
    Stel gewoon vaste eetmomenten en tussendoortjes in en bekijk dan goed wat je haar wil laten eten... en doe daar dus zelf aan mee.

5. kleinesara

Ik kan niet op vaste tijden maaltijden eten. Ik heb vrij snel last van mijn maag dus ik moet regelmatig kleine beetjes eten ipv een klein aantal keer per dag een grote maaltijd. Dus dat maakt al een probleem want ik moet ieder uur wel iets eten en dat ziet zij natuurlijk dus dan wil ze ook. We eten ontbijt, lunch, avondeten en 's ochtends fruit met z'n allen tegelijk dus dan doet ze met ons mee. Maar als ze tussendoor eten ziet wil ze dat ook allemaal. En bij bijvoorbeeld ontbijt en lunch is ze qua hoeveelheid brood ook echt niet te stoppen. Net heeft ze voor lunch 2 boterhammen, 2 soepstengels en een hele schaal soep zitten wegwerken :$.

6. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Misschien jouw extra eet momenten buiten haar zicht doen? Dan heb jij je eten en zij wil niet gelijk extra eten hebben?

7. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    helaas geen advies, kan je enkel zeggen dat wij het zelfde probleem, deels, hebben. ik moet ook de hele dag kleine beetjes eten en krijg dan ook constant een van de kids achter me aan "mama, wat eet jij?" "mag ik ook proeven?" en dl van 9 mnd die trekt het ook rustig uit mn hand/mond. ze wil alles proeven maar eet nog geen echt grote hoeveelheden. max 1 boterham enz.

wat ik je wel kan zeggen (al is dat vast voorbarig) dat er een aandoening bestaat waarbij de rem op eten/het vol gevoel, letterlijk afwezig is. dus die persoon kan blijven eten, wat uiteraard niet gezond is.

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Hier geen repley metode maar ik geef ook boterham etc uit hand wat kan. Ze pakt ook alles en vreet alles op.
    Ze is ook erg druk en staat op de stoel en trekt aan tafel. Ze schuift stol voor en achter.
    Ze is ook erg eigenwijs als ze iets wil en krijg niet begint te brullen. Ze ziet onze borden en wie daarvan ook..

We doen het volgende:
    - eerst eet ze met lepeltje eten warm. Haar eten is dan 2-3min eerder klaar zorg ik voor. Dan eten we(samen lukt niet want ze wil gelijk lepel na lepel hebben). Dan als we zitten eten zorg ik voor of groente uit handje of rijstwafeltje paar mini stukjes.
    Ze is dan 5 min extra bezig.
    Daarna maak ik haar handjes schoon en gezicht.
    Ik doe slab weg en ik geef haar 1-2 boekjes. Dan wonder boven wonder ze is daar zoet mee en afgeleid van het eten.

Als ik boterham geef dan zorg ik voor dat bord zo staat dat ze daar niet bij kan. Ik geef haar zelf stukje leg het gewoon op de tafel.
    En bij eten avond samen zorg ik gewoon dat ze nergens bij kan.

Probeer boekjes of speeltjes voor haar leggen in de stoel als ze achter tafel zit. Hier kan ze gewoon zo echt 1-2 uur zitten zonder eten.

Ps:
    Hebben jullie lage eettafel dan want ze trekt hier ook al lang op maar ze kan nooit zien wat op de tafel zit of wat ik daar doe. Ze kan ook dan niets pakken. Ik zelf zorg dat ik samen met haar eet of als ze slaapt of gewoon aan tafel terwijl ze zit te spelen.

9. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    tsja dat word dus toch een beetje je eigen leven veranderen. eten wanneer zij ook eet of het niet ziet... wat zou jij doen als je constant iemand ziet eten en je niks krijgt, zou ikook boos worden...
    en als je kleine s morgens al 2 boterhammen eet en s middags ook nog... pff das wel veel hoor voor zo'n ukkie
    dan beginnen ze net met brood dacht ik ipv hele maaltijden.... neem tenminste aan dat ze ook nog de fles of bv krijgt?
    jij moet gaan bepalen hoeveel ze krijgt en niet steeds maar blijven geven dat gaat overgewicht geven in de toekomst als je pech hebt... en ze moet op een gegeven moment ook gewoon weten dat ze genoeg heeft.
    kindjes hebben nog geen vol gevoel, die gaan gewoon door en door.

mijn zoontje is ook heel lang zo geweest, niet zo extreem omdat wij er eerder een grens aan gaven maar kon ook veel eten, nu met 15 maanden begint het minder te worden en begint het spelen met eten en uitproberen te komen...

10. adi

adi Niet meer actief

Als zij eindeloos door blijft gaan zou ik inderdaad een bepaalde rem erop zetten. En misschien ben ik een uitzondering, maar ik vind dat een kind herlermaal niet altijd hetzelfde hoeft te eten als een volwassene. Hier staat de salontafel altijd vol bij visite, maar het was nooit toegestaan dat kinderen daar in mochten graaien. Ook niet als baby. Of als wij koffie dronken met koeken. Baby's kregen een stuk fruit of een soepstengel. Koeken kregen ze gewoon niet, maar dat betekende echt niet dat we geen koekje bij de koffie hadden. Koffie laat ik ze ook niet drinken overigens.
    Toen ze baby waren zei ik op die momenten 'dat is niet voor jou', en leidde ze af. En even mopperen omdat ze hun zin niet kregen mocht ook.

11. kleinesara

Ja 8 maanden is nog de leeftijd van proeven en niet van hele maaltijden. Maar onze dochter is er echt eentje met nu al een duidelijk eigen willetje en trekt zich helaas niets aan van schema's en adviezen ;). Ze kan ook flink gillen als ze boos is. Nu zit ze ook middenin de ontdekfase en alles wat ze ziet is leuk en interessant en wil ze hebben dus ook al het eten. Ik hoop maar dat die fase snel weer overgaat. Hij gaat ook samen met borst weigeren en niet willen slapen.

12. adi

adi Niet meer actief

Eigenwijze en boze fases worden alleen maar erger hoor ;).

13. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Ssssssssst Adi!!! :D

14. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Haha... al klopt het natuurlijk wel!
    En als je er nu al steeds aan toe geeft, dan wordt dat nog wat over een jaartje of 2!
    Kindje van 8 maanden kun je over het algemeen nog prima afleiden met andere dingen...

15. kleinesara

Afleiden proberen we met bijvoorbeeld speelgoed of een lepel oid. Maar daar trapt ze niet in. Ze gooit het gewoon aan de kant en gaat weer verder met bedelen. We geven er lang niet altijd aan toe hoor. Maar het wordt er niet gezellig van in huis.

16. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Je moet gewoon streng zijn met alles en niet alleen met 1 ding met eten etc. Ik ben hier erg streng wat betreft eten/slapen/regime/wat mag en niet. Moet ik 20x speelgoed oppakken weer geven of haar nee zeggen en terug zetten op plaats doe ik dat.
    Ze is ook erg eigenwijs en wil wat als ik haar tegenhou hoort hele straat hoe ze krijst. Nou en? Niet altijd is leuk en wat ze wil.
    Ze moet leren om mee om te gaan.
    In die leeftijd maar ook later is belangrijk dat je consequent bent in alles.
    Later wordt het alleen erger.

Paar dagen aanhouden wat je wil en niet en zal zijn het leren.

17. adi

adi Niet meer actief

Maar terug ontopic: ze is pas 8 mnd dus kan het Best dat ze haar natuurlijke rem nog gaat ontdekken. Tot die tijd kunnen jullie wel sturen in het aantal eetmomenten.
    Maar als ze na 1 jaar nog steeds zo enorm veel door blijft eten zou ik wel haar rem worden. Je wilt haar ook geen gewichtsprobleem in de toekomst geven.

En wat betreft het gillen: dochter van onze vrienden is inmiddels 3 en is nu zover dat ze haar complete maaginhoud uitspuugt als ze haar zin niet krijgt (tot nu toe kreeg ze gewoon wat ze wilde). Ze kondigt het eerst aan ook nog. Eigenwijze kinderen hebben juist veel duidelijkheid nodig.

18. Kaden

Kaden Actief lid

13 dec 2011
    441
    0
    0
    Als ik ergens trek in heb en ik wil niet dat mijn dochter ook wat krijgt, dan eet ik het 'stiekem' in de keuken ofzo als zij zit te spelen. We eten wel altijd met elkaar maar soms eten we iets wat zij niet lust/niet mag en dan zeg ik gewoon, "Nee...dat is van mama" en jammer dan als ze begint te huilen. Als je er een paar keer aan toegeeft dan wordt het alleen maar erger denk ik. Het 'huilen' is ook altijd heel snel over.

19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Mijn dochter was ook zo, ze leek wel een bodemloze put, alles ging erin. Dat is erg leuk, een kindje dat gewoon alles lust maar jij bent haar rem.

Hier vertelde trouwens mijn oma dat mijn vader vroeger ook zo was en mijn vader vertelde dat hij altijd maar honger had vroeger :D

Hier lossen we het op met groente en fruit, dat mag ze altijd pakken (snoep tomaatjes, druiven, appels, komkommer, paprika ik heb het altijd voor handen) maar ook hier moeten we er soms nog steeds een rem om op zetten want als we dat niet doen dan eet ze zo 7 mandarijnen achter elkaar op.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze is pas acht maanden. Ze kan wel veel willen, maar het is eigenlijk vrij gemakkelijk, ze mag nog niet veel. Op deze leeftijd hoor je eigenlijk te zeggen bij elk eetmoment: eerst borst, dan hap. Dus gewoon aanleggen als ze gaat zitten bedelen.

Deel Deze Pagina