Fruithap? TIP???

Discussie in 'Voeding' gestart door Joytje, 13 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joytje

Joytje Actief lid

27 sep 2007
    259
    0
    0
    HOI!

Mijn zoontje mag morgen zijn eerste fruithap :) die maak ik met appel en banaan. Maar welk fruit kan je nog meer gebruiken? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij last krijgt van krampjes e.d.

Wat mag/kan wel/niet?

Bedankt! Groetjes Joytje

2. EmyD

EmyD Niet meer actief

Mijn eerste tip; deze hoort bij 'VOEDING'.

Verder zou ik met 1 soort fruit beginnen. Als hij ergens op reageert weet je tenminste waarop. En ik zou een aantal dagen dezelfde soort geven voordat je overgaat op een andere soort. Begin met een paar hapjes. Banaan is prima, maar ook peer, mango, appel enz.
    Kijk anders eens bij 'VOEDING' op deze site

Oh enne.. filmen en foto's maken! Succes..

3. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Dit topic hoort bij voeding thuis!

Maar ik zou beginnen met of appel of banaan, en niet door elkaar doen. Als hij een allergische reactie krijgt weet je niet of het van de appel of van de banaan komt.
    Op borstvoeding.com staat een introductieschema voor groente en fruit, daar staat bij welke soorten ze op welke leeftijd ze mogen krijgen.

4. Virginie83

Virginie83 Fanatiek lid

3 apr 2007
    2.581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    Hoe oud is je zoontje?

Weet niet meer goed wat ze vanaf welke leeftijd mogen hebben, maar in ieder geval, peer kan nu ook al. Persoonlijk vond ik banaan/peer lekkerder, zachter van smaak dan appel, maar dat is persoonlijk waarschijnlijk.

Zoontje kreeg ook banaan/kiwi, ik dacht ook mango en later kan je er meer in doen natuurlijk, maar denk dat je inderdaad best met peer of appel begint, om te wennen.

Succes, en maak lekker veel foto's! :D

5. sofie28

sofie28 Fanatiek lid

30 okt 2008
    2.290
    0
    0
    ik ben eerste begonnen met peer omdat dat heel licht verteerbaar is!
    zo 3 dagen en dan appel 3 dagen,dan banaan 3 dagen ,enz...

eenmaal ze die smaken heeft gehad en niet allergisch op heeft gereageerd ging ik pas de fruitsoorten mengen en dan deed ik er ook pas de liga bij of het moest te plat zijn.

vanaf 4 maand mogen ze peer,appel,banaan(wel oppassen voor verstopping),meloen,sinaasappel(sap),roze pompelmoes(sap),...alle zachte soorten fruit.

6. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Het CB zei woensdag tegen mij GEEN citrusvruchten, daar vallen mandarijnen en sinaasappels ook onder! Verder mag er vrij veel qua fruit! Ik ben zelf met groente begonnen omdat dit moeiliijker schijnt te zijn. Maar bij mijn zoontje gaat tot nu toe alles er makkelijk in :D Succes!

7. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Sjors, en mijn CB zei juist dat die theorie achterhaald is, omdat het te maken heeft met alergische reacties, en dat schijnt niet eerder te komen van citrus vruchten dan van ander fruit. Maar goed, ik vind het sowieso onhandig maken/geven, dus ik heb het ook later pas gegeven ;)

8. 894hi

894hi Niet meer actief

ik zou beginnen met peer ofzo en als groenten wortel .. allebij lekker zacht....

en 1 voor 1 de smaken proberen.. en niet alles bij elkaar mikken :p zelf zou je het vaak ook niet meer herkennen kwa smaak denk ik :p

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

WEER een CB dat de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt!
    Groenten en fruit worden niet voor niets opgedeeld in geschikt vanaf bepaalde leeftijden en dat is verre van achterhaald.

Er zijn momenteel CB's die beweren dat bijvoeden vanaf 6 maanden achterhaald is, maar die liegen. Het advies is nog steeds om te gaan bijvoeden vanaf 6 maanden en bij voorkeur niet eerder, tenzij er zwaarwegende medische redenen zijn, en dan ook NOOIT voor 4 maanden.
    Ze halen dan een onderzoek aan. Dat onderzoek ken ik, de uitkomst was dat bij kinderen zonder verhoogd allergierisico het voordelen kan opleveren om ze vanaf 4 maanden in contact te brengen met gewone koemelk. De onderzoekers hebben het niet over ander eten dan koemelk gehad, terwijl de CB's er dus wel menen uit te kunnen halen dat vroeg bijvoeden mag. De onderzoekers waarschuwen in hun bijschrift bij de resultaten juist dat 6 maanden nog steeds de voorkeur verdient, maar daar lezen de CB-medewerkers maar overheen. (Nou ja, ik geloof niet eens dat ze het onderzoeksverslag gelezen hebben, maar alleen maar een verkeerd citaat in een vakblad).

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Eet je zoontje al groente dan? Anders zou ik nog geen fruit geven.
    Als je met vast voedsel gaat beginnen is het namelijk beter om eerst groente te introduceren, groente is voedzamer en veel milder dan fruit, ze hebben er meer aan, en de kans dat ze er last van krijgen is veel kleiner.
    Geschikte begingroentes zijn: aardappel (puur), wortel, pompoen, zoete aardappel, meiknolletje, courgette, broccoli en bloemkool.

Normaal gesproken begin je met 1 ding (dus geen mengseltjes) en dat geef je 3 dagen achterelkaar voor je met iets nieuws begint.

Ik hoop dat je CB je ook verteld heeft dat bijvoeden voor 6 maanden niet nodig is, en in veel gevallen ook minder goed is?

11. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Begin je nou weer? Waarom moet je nou altijd ongevraagd beginnen over die 6 maanden grens? Dat is de vraag toch niet.. Daarbij lok je weer eens onnodige discussies uit. Jou mening weten we onderhand wel maar douw die niet iedereen door de keel heen.

Ontopic:
    Je kan beginnen met peer, daarna bijvoorbeeld banaan. Succes en fototoestel in de aanslag

12. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Nou zo bot hoef je toch niet te reageren? Ik ben het met haar eens hoor!

*Bijvoeden pas beginnen vanaf 6 maanden ivm rijping van de darmpjes.
    *Beginnen met 1 soort fruit/groente en beter beginnen met groente aangezien deze vaak zachter van smaak is.
    *Citrusvruchten zijn inderdaad niet zo geschikt voor de 9 maanden, er zijn veel kindje bekend die hierop reageren.

Ken je het voedingsintroductie schema? die vond ik altijd wel fijn: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden

13. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ons meisje kreeg al bijvoeding met 4 maanden ivm met veel spugen. Dit op aanraden van de kinderarts.

Ik ben wel begonnen met groente. (wortel en spersiboontjes) Daarna kreeg ze peer, banaan en appel.
    Ik doe de appel en peer 5 minuutjes koken, zodat ik ze makkelijk kan pureren, want stukjes was ze niet zo dol op.

Veel plezier met het eerste hapje! Het is echt zo leuk om te zien!

14. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Tipje: kijk uit met banaan!
    Onze kleine heeft op het KDV banaan gekregen (2x), maar heeft vervolgens 4 dagen niet kunnen poepen ;) Was heeeeel zielig! Dus banaan laten we nu maar even een maandje (of twee) voor wat het is, hihi! Appel en peer zijn wel erg geliefd, evenals worteltjes, sperziebonen en bruine bonen. We hebben de broccoli en meloen al klaarstaan voor de volgende keer.... Ben benieuwd!

Veel plezier met het eerste hapje...!

15. adi

adi Niet meer actief

inderdaad! Ik word met name strontziek van de 'om elke scheet' verwijzingen naar de borstvoeding.com. En dan voor de adviezen over bijvoeding (niet over bv). Voor de bijvoeding is het gewoon een PRIVÉpagina met één visie en mening, en niet de Bijbel!!!

Ontopic:
    ik zou inderdaad eerst apart de fruitsoorten geven (of groente). Banaan, peer en appel zijn redelijk veilige en zachte fruitsoorten. Van banaan kan kindje verstopping krijgen, van peer kunnen ze soms aan de schijterij gaan ;)

Veel succes met het oefenen en schrik niet als ze in het begin niks binnenhoudt of binnenkrijgt, het komt vanzelf!

16. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Wij zijn met een beetje banaan begonnen. Daarna zijn we appel en peer gaan geven. Mijn schoonmoeder had hem een keer sinasappel gegeven en aangezien hij daar verder niet op reageerde krijgt hij het nu vaker. Kiwi heb ik trouwens nog niet geprobeerd, maar mijn man is daar licht-allergisch voor, dus daar wacht ik liever ook nog even mee.

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij zijn begonnen met (gekookte) peer en appel. Daarna banaan (inderdaad even opletten voor obstipatie), mango, gepureerde besjes (blauwe bessen), frambozen, aardbeien (even letten op veel voorkomende allergieën), pruim (opletten voor laxerend vermogen) en met 6 maanden ook citrusvruchten.

We zijn begonnen met koken zodat het allemaal wat zachter was maar daar zijn we wel na een paar weken weer mee gestopt.

Het is mij goed bevallen om te beginnen met groenten en na een paar weken ook fruit te gaan geven (naar mijn idee biedt groenten meer een volwaardige maaltijd maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd). We gaven elke soort drie dagen achter elkaar (zonder te mengen). Toen er erg veel goed ging, gingen we mengen. Prima verlopen.

18. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik zou ook geen fruit mengen maar per soort geven, niet alleen vanwege de kans op een allergische reactie, maar omdat je kindje zo lekker pure smaken leert kennen!
    Citrusfruit wordt afgeraden voor kindjes onder de 10 maanden omdat ze allergische reacties kunnen veroorzaken, maar die kans is heel klein bij kindjes die verder nog nooit ergens allergisch op gereageerd hebben. Het is niet zo allergeen als gluten of koemelkeiwit.
    Ik geef mandarijntjes vanaf 9 maanden en wat later sinaasappel. Ze verteren wel wat minder goed dan bijv. een peer, je ziet in het begin de velletjes terug. Maar geen dunne ontlasting, wat bij de eerste keren peer wel het geval was; dat vloog zo zijn broek in!
    Alleen een onrijpe banaan kan voor verstopping zorgen, een rijpe banaan stopt niet. Dit heeft te maken met de rijpheid van de suikers. Een onrijpe banaan smaakt een beetje ruw, wrang. Wij eten die veel te onrijp, je kan ze rustig nog een week op de schaal hebben liggen totdat ze bovenaan de schil bruin worden en niet meer groen zijn.
    En mango en avocado is ook heel geschikt.

Ik ben overigens niet van mening dat groente milder is dan fruit. Sommige groente is mild, maar sommig fruit ook. Zo vind ik persoonlijk bloemkool ongeschikt om mee te beginnen; mijn zoontje kreeg er enorme gasvorming van.

19. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Appel kun je trouwens ook prima zacht maken in de magnetron. De appel in stukjes een minuutje of anderhalf in de magnetron (zonder extra water). Gaat een stuk sneller dan koken.

Ik heb hier wel geprobeerd om wat meer stukken fruit uit het handje te geven maar dat werkt toch niet zo goed. Ook groentje a la rapley werkt niet. Het wordt naar binnen gepropt om het een half uur later in zijn geheel weer uit te spugen.

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Word alleen loeiheet! En sommige stukjes nog koud, let daar dus wel mee op!
    Fan van stukjes verschilt idd per kind. Hier is het al bijna 5 maanden de normaalste zaak van de wereld. 1x gekokt, nooit gespuugd.;)

Deel Deze Pagina