HELP!!! over harde ontlasting en voeding????

Discussie in 'Voeding' gestart door rosannanl, 6 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rosannanl

rosannanl Actief lid

7 jan 2008
    236
    0
    0
    horeca.serveerster
    St.Maartensvlotbrug
    Mijn dochter Chiara,heeft sinds een aantal dagen hele erge last van harde keutels,die er heel erg moeilijk uit komen,perse perse perse en dan maar 2 a 3 keutels,heel erg zielig.
    Nou heb ik gelezen op het forum dat rijstenbloem er mee te maken kan hebben!

ze krijgt van mij al geen BANAAN, RIJST.Doe door haar avond eten al een klein theelepepltje olijfolie,en s'morgens na haar ontbijt krijgt ze een beetje uitgeperste sinasappel (niets werkt)
    Maar haar laatste maaltijd is een fles van Nutrilon Goede Nacht.
    Nou weet ik niet weet iemand of dat ook harde ontlasting veroorzaakt,zit daar rijsetenbloem in?

Haar eten schema is zo:

07:00 200ml standaard 2
    09:30/10:00 50ml verse sinasappelsap
    10:30 fruithapje
    13:00 200ml standaard 2
    16:30 warme hap+ toetje
    20:00 Nutrilon goede nacht

Help wat moet ik doen om die ontlasting zachter te maken!!

Ik heb van een van die zwangerschapdozen 2 pakjes Nestle pyjama papjes 8granen gekregen,zou dit misschien helpen? zit hier rijstenbloem in?
    Hoe geef ik dit? ze drinkt uit avent flessen, welke speen moet ik hier voor gebruiken 1/2/3 standen speen,zo ja welke stand? de 3 gaatjes of 4 gaatjes?

Sorry voor de zo veel vragen,maar het is zo zielig om haar zo te zien huilen,en het is vandaag wel zo erg dat ik het effe niet meer weet!

hoop snel iemands ervaring en raad te horen

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In veel van die slaappapjes zit inderdaad zetmeel, meestal in de vorm van rijstebloem.

Bij verstopping gelden de drie V's: vocht, vezels en vet, die helpen om de poep weer soepel te krijgen.
    Bijvoorbeeld door per fles 20cc extra water toe te voegen, en door wat vet door het eten te doen.

Maar je kindje is nog vrij jong, en dan kan verstopping ook te maken hebben met de rijping van de darmen. Door teveel andere dingen naast de melk komen ze in opstand en verstoppen. In dat geval kan het nut hebben om even pas op de plaats te maken met vast voedsel en tijdelijk weer wat meer melk te geven.
    Sinaasappelsap is echt nog te sterk voor deze leeftijd en kan het probleem veel erger maken.

3. rosannanl

rosannanl Actief lid

7 jan 2008
    236
    0
    0
    horeca.serveerster
    St.Maartensvlotbrug
    Ben in de tussen tijd aan het googelen en kom daar iets tegen van Nestle buikpapje pruimen.
    Heeft iemand daar ervaring mee? en kan dat ik de fles?

4. adi

adi Niet meer actief

Je kunt dat inderdaad proberen, maar dat is weer iets nieuws waar ze aan moet wennen.

Op het moment dat ze er heel veel last van heeft kun je een stukje zeep of een puntje van de thermometer in haar poepgaatje stoppen, dan gaat ze gegarandeerd poepen.

Hier werkt peer ook heel laxerend.

5. meisje4

meisje4 Actief lid

21 nov 2008
    133
    0
    16
    ik lees even mee want hier ook wat harde ontlasting..
    geef nu een broodje (bruin brood) tussen de middag en als ik die weg laat is het een stuk beter.
    en verse pruimen schijnen ook te helpen, alleen zijn die er nu nog niet.

6. rosannanl

rosannanl Actief lid

7 jan 2008
    236
    0
    0
    horeca.serveerster
    St.Maartensvlotbrug

Hoi,nou een thermometer werkt niet.

Wat mij is verteld,ja sorry klink raar ,maar het werk wel.
    Met het einden van een peterselie stokje in haar poepgaatjes kietelen.

Heb het vanavond geprobeert,omdat ze echt zo overstuur was,ze was zelfs tijdens het heftig huilen aan het persen,en kwam maar een konijnen keutel uit.heb de peterselie stokje er bij gehaald en sachtjes binnen in haar gekieteld,nou het spoot er uit uit,ze ging van opluchting viel ze meteen in slaap!

qua voeding weet ik het eigenlijk niet meer,ben dus 1 week met die nutrilon goede nacht en het gaat dus zo goed dat ze s'nacht eindelijk doorslaapt,maar nu heb ik dit in de plaats er voor terug gekregen!bah!!!

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Laat die papjes nu maar even zitten. Veel kinderen hebben verstopping na het introduceren van bijvoeding. Gewoon even stoppen met alle bijvoeding en alleen drinken geven.

Die papjes beloven meer dan ze waar kunnen maken. In die Nestle pruimenpap zit maar 8% pruim, verder havermeel en tarwebloem. Is gewoon een soort brinta met een beetje pruim. Granen en gluten zijn zwaar verteerbaar en helemaal niet geschikt om voor de nacht te geven overigens.
    Maar meelpappen zijn wel beter voor de stoelgang dan bloempappen. Denk maar aan het verschil tussen volkoren en wit brood.

Als je wilt weten of er in die Goede Nacht rijstebloem zit moet je gewoon even op de verpakking kijken.

8. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Mijn pleegdochter heeft en had dezelfde (ernstige) problemen. Mijn ervaring is dat warme thee (rooibos bv) goed kan helpen (en helpt dan ook een beetje tegen de buikpijn) en als het zo ver heen is als ik nu bij je lees, TS, ga dan zsm naar de apotheek en vraag om Lactulose siroop. Ik heb het ook zonder recept meegekregen. Dit spulletje lacseert niet maar maakt alleen de ontlasting zachter waardoor het niet zo'n pijn doet.

Ook lees ik niet dat je extra drinken aanbiedt. Doe je dat wel? Gewoon in een flesje met wat water, thee of dixap?

Daarnaast kun je in de flessen ook 10 ml extra water doen zonder de melkpoeder hierop aan te passen. Dan krijgt je dochter ook extra vocht binnen.

Verder kan het ook helpen om haar poepgaatje een beetje te masseren of over haar buikje rondom haar naveltje met de klok mee te wrijven om het te verzachten/

9. rosannanl

rosannanl Actief lid

7 jan 2008
    236
    0
    0
    horeca.serveerster
    St.Maartensvlotbrug

Mijn dochter is een apart geval, heb al van allees meerdere keren aangeboden bij haar ( rooibos thee,venkel thee,camille thee,water,roosvicee bosvruchten,roosvicee sinasappel,diksap appel,en ga maar door) maar drinken buiten haar melk wilt ze niet.
    Sinds gisteren drinkt ze dan eindelijk die 50ml sinasappelsap (dat wilden ze in het begin ook niet)

10. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Eigenwijs dametje dan he ;), doe dan wat extra water in haar flessen of verspreidt haar flessen wat meer over de dag zodat je meerdere keren vocht extra kunt toedienen. Als ze haar flessen wel altijd leegdrinkt kun je haar zo een beetje foppen.

Maar probeer dan in ieder geval die lactulosesiroop. Die kun je zo door haar flessen melk doen en als ze dat niet accepteert vraag dan om een spuitje bij de apotheek. Je mag toch maar 5 ml per dag geven en kun je het zo achter in haar keel spuiten. Dan slikt ze het wel door.

Strijk je overigens de lepels van Friso echt keurig af of doe je het op het oog? Echt afstrijken heeft bij mij ook al wonderen opgeleverd.

11. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Overigens vind ik 50 ml sinaasappelsap best veel. Dit kan ook buikpijn of pijn in haar poepertje geven he? Kun je dit niet een beetje aanlengen met water? Naar 100 ml bv en dan verspreid over de dag steeds slokjes geven?

12. rosannanl

rosannanl Actief lid

7 jan 2008
    236
    0
    0
    horeca.serveerster
    St.Maartensvlotbrug
    Nutrilon geef ik haar, ik strijk ze zo ver ik weet goed af!

13. rosannanl

rosannanl Actief lid

7 jan 2008
    236
    0
    0
    horeca.serveerster
    St.Maartensvlotbrug

zal het eens proberen,kijken of ze dat merkt!!;)

14. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Sorry, bedoelde ook Nutrilon! :D

15. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Ik hoop dat het lukt! Het dametje hier is ook heel kieskeurig met drinken.

Wel wil ik je aanraden om niet lukraak haar voeding te wisselen. Dan weet je op een goed moment niet meer wat haar goed doet en worden haar darmen een grotere puinhoop. Wat hier het beste helpt is toch het vocht opvoeren, de lactulosesiroop en de massage.
    Jij geeft nog geen brood zag ik, maar sinds ik wat margarine hierop smeer, lijkt het ook beter te gaan. Misschien in haar avondhap ook een beetje olijfolie toevoegen?

16. rosannanl

rosannanl Actief lid

7 jan 2008
    236
    0
    0
    horeca.serveerster
    St.Maartensvlotbrug
    Dus jij raad me aan om die nutrilon goede nacht gewoon door mee gaan?
    Heb het vanavond niet gedaan,ze was er zo vreselijk aan toe dat ik het niet dorst,dus heb ik gewoon haar normale melk gegeven de nutrilon standaard 2, en nu hopen dat ze de nacht helemaal door komt!

17. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Hoe lang doet ze het al goed op de nachtnutrilon? Zelf ben ik ook van de nachtmelk van Friso naar de gewone standaard 2 voor de nacht gegaan. Ik heb haar dan ipv 180 ml 220 ml gegeven. Deed ze het prima op voor de nacht. Maar dat is een kwestie van uitproberen en heel hard duimen dat ze blijft slapen.
    De nachtvoeding kan echt te zwaar zijn en verstopping veroorzaken.

Ik denk dat je het hartstikke goed doet en je prima je gevoel volgt! Vaak lijkt dat achteraf gezien het juiste te zijn. Dus hou vol!! Sterkte, ik moet nu gaan slapen er staat morgen een drukke dag voor ons op het programma met huisbezoek voor ons pleegje dus ik duik er vroeg in.

Mocht je morgen nog steeds radeloos zijn, ga dan naar de apotheek en wacht niet te lang om bij de huisarts langs te gaan. Kleintjes moeten niet te lang (max dag 2-3 dagen) verstopping hebben, begreep ik laatst van de apotheek. De HA kan dan in ieder geval aan haar buikje voelen of er veel ontlasting vastzit.
    Blijf in ieder geval met luier verschonen even extra op haar poepgaatje letten. Soms zie je de poep er gewoon al in zitten. veeg er dan wat extra overheen en zul je zien dat het er dan ineens zomaar uitkomt.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gewoon gedroogde pruimen kan ook, en werken beter, maar dit kindje is daar nog wat jong voor.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Extra vocht kun je ook beter gewoon aan de flessen toevoegen, 20cc extra water per fles die je geeft. Sinaasappelsap is echt niet goed voor een kindje dat nog zo jong is, dat maakt het probleem alleen maar erger, en al helemaal in zo'n grote hoeveelheid.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou niet doorgaan met die nachtpap, ze reageert er slecht op. Het niet te vaak wisselen van voeding geldt alleen maar voor het melkpoeder, niet voor pappen (en voor de meeste kinderen maakt het trouwens geen ene biet uit als je elke keer een ander merk melkpoeder koopt!)

Deel Deze Pagina