Rapley

Discussie in 'Voeding' gestart door Barbara800, 7 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Barbara800

Barbara800 Actief lid

13 okt 2014
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Over een ruim maandje is het al zover: dan krijgen de meiden hun eerste hapjes! Ze zijn dan (minimaal) 6 maanden oud. Wij twijfelen of we gepureerde hapjes willen geven of eten volgens de Rapley methode. Hebben jullie ervaring met deze methode? En wat gaven jullie dan zoal in het begin (als eerste hapjes)? Ik vind het een hele mooie manier om eten aan te bieden, maar ik ben zo bang dat ze er in zullen stikken.
    Alvast bedankt!

2. tuc

tuc Niet meer actief

Jep ik ben er groot voorstander van. Het is bijvoeden in zn natuurlijkste vorm vind ik. Kindjes leren meteen hoe groenten eruit zien ipv dat er een prutje van gemaakt wordt. Daarbij leren ze gelijk goed doseren. Ze kunnen beter zelf aangeven wanneer ze vol zitten dan wanneer het gewoon naar binnen gelepeld wordt. Kindjes nemen zelf de controle.

Groenten die makkelijk zijn om mer te beginnen:

- wortel
    - bloemkool/brocolli (losse roosjes geven)
    - aardappel/zoete aardappel
    - courgette

Qua fruit:
    - mango
    - banaan
    - peer
    - appel (evt beetje voorgekookt)

Stikken doen ze niet zo gauw hoor...de kokhalsreflex van baby's ligt ver voor in de mond dus bij het minste reageren ze daar al op. Hier ging dat bij beide kinderen heel goed. De eerste 2 weken vooral voelen, pletten en op de grond gooiem, maar dat hoort er juist bij.

3. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Precies wat Tuc zegt: ze leren hoe het eten er uit ziet, de (pure) smaak, textuur etc. Is goed voor de mondmotoriek.
    Ook belangrijk dat ze zelf bepalen hoeveel ze eten...
    Zo leuk ook om te zien!!

4. Barbara800

Barbara800 Actief lid

13 okt 2014
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klinkt heel erg leuk! En gaan ze dan ook snel met de pot mee eten? Het is toch ook de bedoeling dat je ze dan verschillende dingetjes tegelijkertijd aanbiedt? Ik vind het wel een hele goede manier om vast voedsel te introduceren als ik het zo hoor.
    Haha we hebben een gladde vloer die zo schoon te maken is gelukkig, dus dat is allemaal geen probleem.

5. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Hier wel geprobeerd rond die leeftijd maar was echt geen succes. Hij at totaal niks en ik zat met een zwaar gefrustreerd kereltje. Nu doen we een combi. Ik geef hem eten en hij heeft ook wat eten wat hij zelf eet. Brood en fruit gaan wel via rapley. Maar soms ook gewoon potje/gepureerd hoor. Dat is gewoon net wat vlotter.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Nee hoor je biedt eerst 1 groente aan een aantal dagen en dan de volgende groente...na een aantal groentes doe je fruit. Later kun je pasta en rijst introduceren en dan een maaltijdje op het bord leggen. Stukken groenten...stukjes pasta enz...

Hier 2 hele goede eters die ook in de peuterfase nog nooit een warme maaltijd hebben geweigerd

7. Barbara800

Barbara800 Actief lid

13 okt 2014
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah vervelend dat het bij jou niet zo goed werkte MiMully, dat kan natuurlijk ook nog!
    Dankje voor de tips Tuc, ik ga het zeker proberen op deze manier. Het lijkt me zo leuk, voor de tweeling ook weer een hele nieuwe ervaring natuurlijk. En helemaal mooi meegenomen als ze straks goede eters worden natuurlijk!

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Inderdaad een voor een introduceren... zo kun je eerst kijken of ze ergens gevoelig(er) op reageren.
    Daarna kun je dingen gaan combineren.

Hier at hij vrijwel meteen 'met de pot mee' en dan eerst de groenten... Heb ook altijd een paar zakken groenten in de vriezer (broccoliroosjes, bloemkoolroosjes, boontjes etc). Als wij dan iets aten/eten wat hij nog niet kon mee eten dan pakte ik daar wat van en schilde er een aardappel bij of zo.

Lekker laten ontdekken! En fototoestel bij de hand haha...

9. tuc

tuc Niet meer actief

ja deed ik ook vaak. Ideaal van die pakken waar je wat losse groenten uit kan halen. Zo een compleet maaltje.

10. Barbara800

Barbara800 Actief lid

13 okt 2014
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh wat handig! Ik ben helemaal enthousiast, heb er nu al zin in haha.
    Jaaaa fototoestel ligt al klaar! ;)

Deel Deze Pagina