Mijn zoontje is nu ruim acht maanden en krijgt nog steeds vier flessen per dag. Wil dit eigenlijk zo langzamerhand gaan afbouwen naar drie flessen, maar weet niet helemaal goed hoe ik dit aan moet pakken. Dit is het schema waar hij nu op zit: 07:30 papfles fijne granen 180+6 (laat hier vaak zo'n 80 van staan) 09:00-10.00 slapen 10.30 1 stuk fruit 11.30 1 stuk brood met fles 180+6 (brood net mee begonnen) 12.00-1400 slapen 16.00 fles 210+7 (meestal leeg) 17.30 Groente met een klein beetje yoghurt 19.00 fles 180+6 Meest logische zou zijn om de fles van vier uur weg te laten, maar dit is de fles waar hij het meest van drinkt en denk niet dat hij dit gaat pikken. Waar ik aan zat te denken is om de fles van 12.00 te laten vervallen en dan ipv de melk wat diksap of thee te geven (wat hij trouwens helemaal niet lekker vind ) maar waar geven jullie dit dan in? in een tuitbeker? of zijn gewone flesje? want een tuitbeker snapt hij nog niet helemaal. Tips en tricks zijn welkom!
Je kan ook de flessen verkleinen en zo naar de 600 ml terug gaan. Dan valt er niet meteen een fles vanaf. Van de eerste fles laat hij vaak 80 staan dus die kan je misschien verkleinen en die van tussen de middag als hij meer brood gaat eten kan je ook ws toe met een kleinere fles. Hier gaat er behalve soms wat water nog niks anders in. Dat geef ik in een tuitbeker en ze is er sinds kort pas achter hoe die werkt en ze pakt hem nu ook goed om er uit te drinken. Kan je niet proberen iets rond 15u? Misschien heeft hij dan geen mega-honger en hoeft er niet zo'n grote fles in? En dan met een rijstwafeltje of soepstengel of iets anders als tussendoortje. Naar mate hij meer vast eet zal hij minder drinken dan kan je het langzaam afbouwen. Als hij dit zo gewend is dan zou ik het niet abrubt veranderen.
Zou in ieder geval die middagfles een stuk kleiner gaan maken en zo minderen met de hoeveelheid melk. Je kunt dan ook in de middag nog een stuk fruit geven of een broodkorst of zo met wat water/ thee.
Wij hebben het volgende schema 7.30 180/6 pap fijne granen 10.30 fruithapje 12.30 1 boterham 13.30 180/6 17.00 groente en toetje 19.30 180/6 misschien heb je hier wat aan
4 flessen van 150+5 scheelt ook al wat in de hoeveelheid zuivel die je geeft. En dan de fles van 16.00 of 12.00u ( Uiteindelijk zal die van 16.00u gaan vervallen natuurlijk, bij de boterham kan je prima melk drinken ) gaan vermengen met thee. Thee met melk, een echt peuterdrankje zeg maar. Geleidelijke overgang qua smaak en temperatuur. Wij geven alle drinken behalve de melkflessen/papflessen in een rietjesbeker. De tuitbeker snapte ze hier niet, een anti lek beker al helemaal niet dan zuig je je kapot voor een paar drupjes drinken. Rietjesbeker van de hema is goedkoop en je kan een beetje helpen door in de beker te knijpen, dan komt er drinken omhoog in 't rietje en snapt hij misschien sneller hoe het werkt.
Hier: 7.30 papfles 180+6 + pap 10.30 fruit ( potje) 12:00 1,5 snee brood 13.30- 14:00 uur fles 180+6 15:30 rijstewafeltje of koekje 17:00 potje groente 19:30 - 20:00 Fles 180+6 ( in het begin met afbouwen had hij nog wel eens trek na zijn groente. Dan kreeg hij nog 90+3 extra)
Ohw en tussendoor bij brood en rijstewafel een tuitbeker met wat water, of sap. De ene keer drinkt hij een halve tuitbeker, en soms maar een paar slokjes.
Hier hebben we de fles van 15u het eerste afgebouwd en laten vervallen, nu krijgt hij als hij niet slaapt rond dat tijdstip wat water of diksap met een koekje. Gaat prima! Ik heb eerst de groente op dat tijdstip gegeven, deze daarna steeds wat verschoven en die krijgt hij nu rond 17.00/17.30. Schema is nu: 7.00 180/6 met fijne granen 9.30 fruithap slapen 12.00 brood + fles 120/4 (deze was eerst 180, nu hij goed brood eet zijn we deze langzaam aan het afbouwen) slapen 15.30 drinken + koekje 17.00/17.30 groentehap 19.00 fles 180/6 Succes!