Rapleymama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Trees, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trees

Trees Niet meer actief

Ik doe het wel zo, MAAR mijn dochter heeft hele gevoelige darmen. Ik ben in eerste instante te snel begonnen met als gevolg heel veel krampen.

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Hey meiden leuk topic!
    Altijd goed om te zien dat meerdere er de zelfde eetmethode op na houden, terwijl mensen me soms voor gek verklaren haha.

Heb even een vraagje, vanaf 6 maanden zijn we begonnen met bijvoeden bij mijn zoontje. Heb zelf nogal wat allergieen en in de familie zitten voedsel allergieen dus zijn rustig aan begonnen.
    Zoonlief heeft al een paar keer boerenkoolstampot met de pot mee gegeten maar nu las ik op borstvoeding.com dat kinderen pas vanaf 1.5 jaar boerenkool mogen? Heeft dit een reden of niet? Mijn zoontje vind het namelijk erg lekker en reageerd er verder niet op.

Daarnaast eet hij sinds het weekend mandarijn. Uit het 'bolletje' pakt hij zelf netjes een partje en eet dit op. Hij bijt er eerst op en zuigt dan de inhoud eruit. Echter blijft het velletje dan gedeeltelijk over en dit houdt hij in zn mond. Dan pakt hij weer het volgende stukje. Echter na een paar stukjes stikt hij zowat in al die velletjes. Heeft iemand hier een oplossing voor behalve het uit zn mond verwijderen?

3. adi

adi Niet meer actief

Ik zou het persoonlijk uit zijn mond verwijderen als hij zelf nog niet snapt hoe dat te doen. Of als ie het niet doorslikt.
    Mijn dochtertje zuigt ook de inhoud op en geeft mij dan het velletje terug :D, maar die is wat ouder. Het komt vanzelf wel.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als je kindje geen gevoelige darmen heeft, kan je geven wat je wilt en hoef je dat voedselintroductieschema niet zo nauwgezet te volgen.

Kool kan krampen veroorzaken en mandarijnen zijn wat zuur, maar als het goed gaat; lekker geven hoor! Ik zou met sinaasappel nog wel wat langer wachten.

Wat ik deed met mandarijnen was ze ontvellen. Aan de rechte kant van het partje sneed ik het velletje los en wipte dan zo het partje eruit.

5. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier geef ik de mandarijnen gewoon zo. In het begin gaf ze me het velletje terug maar gister at ze eigenlijk alles op. Had nog in haar mondje gevoelt, maar de velletjes waren ook weg... Dat is toch niet erg?

6. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik geef ze ook zo. Hij slikt ze soms mee door en soms zuigt hij ze uit en gooit hij het velletje weg.
    Dat kan geen kwaad. Zo lang ze er niet mee in hun mondje blijven zitten en niet weten wat ze ermee aan moeten...

7. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Ons mannetje is vaak zo moe van het KDV dat ie om 18 uur gelijk naar bed gaat. Het warme eten doen we vooral op de andere dagen. Als ie groter is zal ie op de 'werkdagen' ook met ons mee kunnen eten, nu lukt het niet. Als ie niet moe is krijgt ie tijdens het koken een stukje groente oid.

8. zogelukkig

Dat is ook helemaal geen ramp, wij hadden dat op gegeven moment ook.
    Moe is moe en dat houdt hier in dat er geslapen mag worden, dat vonden wij belangrijker dan bijvoeding.

9. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Oh dank je wel voor de antwoorden! Zat ook al te bedenken om op die dagen (zijn er uiteindelijk maar 3) dan gewoon lekker de fles te geven en naar bed te doen (goh denk dat ik haar heel erg ga missen zeg nu ik dat zo zeg). Maar wist niet of dat nou erg was ivm tekort aan iets ofzo? Ik moet eigenlijk niet zo dom doen, zoals jullie zeggen het is gewoon BIJvoeding...

10. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wij eten ook altijd pas om 18.30. Hier gaat dat altijd goed.
    Maar ze doet wel altijd nog een klein slaapje rond 16.30-17.00 van een half uur tot een uur.

11. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Ik hoorde trouwens net al op het kdv dat zij het fruit eigenlijk ook gewoon in stukjes geven, dus dan hoeft dat niet apart voor mijn kindje. Maar ze krijgen daar bijv. ook liga zoals ik zei. Doen ze dat bij jullie ook? Of geef je dan zelf bijv. rijstewafeltjes mee?

En eten jullie nu dan altijd gezond? Wij eten hier over het algemeen vrij gezond hoor, maar vind een pak van knorr wereldgerechten soms ook wel lekker/makkelijk. Koken jullie dan apart voor je kindje?

12. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Als ik hier een pak gebruik dan haal ik voor het toevoegen wat eten voor haar eruit. Maar wij eten dat eigenlijk maar weinig.
    Voor de rest eet ze met alles wel mee.

KDV geen ervaring mee.

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier haal ik dan ook eerst de groente eruit en sinds kort krijgt ze soms wat vlees als we iets van pasta/bami/rijst eten.
    HIer geef ik bambix rijstewafeltjes mee naar de oppas.

Hier allergieen en peer+meloen gaf ook reactie. Meloen alleen wat uitslag dus dat valt wel mee. Peer heftiger, dus dat laten we ook even staan. Stoofpeer gaat wel weer goed.

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    In het begin hielden we als we uit een pakje kookte ook altijd wat apart. Inmiddels niet meer, omdat die een a twee keer in de maand volgens mij geen probleem meer zouden moeten zijn.

ik las net van iemand dat uit eten lastig is omdat je altijd eten mee moet nemen. Dat is gelukkig nu bij ons over. Vanaf een jaar ongeveer liet ik hem gewoon van ons bord mee-eten, ik hield er dan gewoon een beetje rekening mee met bestellen. Daarnaast ben ik fan van Italiaanse restaurants, daar kun je bijna altijd wel een kleine portie bolognese bestellen. Dat gaat er altijd goed in. Daarnaast kunnen de meeste Italianen en Grieken veel van kinderen kunnen hebben dus worden ze niet zo boos dat het niet allemaal netjes blijft. Op vakantie in Griekenland bijvoorbeeld kreeg hij een eigen bord waar wij iets van onze maaltijd oplegden. Werkte prima, op het feit na dat hij daar het eten niet erg lekker vond.

Wat ik nu het lastigst vind is dat ik zo gewend ben dat hij met ons mee-eet dat ik dus nooit meer iets meeneem. Dat zorgde er een half jaar geleden voor dat hij alleen friet en kroket kon eten, terwijl zijn nichtje gezond een potje kreeg. Met oud en nieuw-diner moest er nog wat geregeld worden omdat iedereen ervan uitging dat wij zelf wel eten voor hem meenamen, hetgeen mijn schoonzusje netjes had gedaan, inclusief toetje. Ik ben echter gewend te zorgen dat in ieder geval 1 gang van de maaltijd op een normale tijd gegeten wordt zodat hij wat mee kan eten. De rest van het gezelschap ging er echter vanuit dat kleine kinderen altijd apart eten. Zo wil ik echter mijn kind niet opvoeden. Voor je het weet heb je de situatie dat je met elk speciaal diner kipnuggets staat te bakken. Nu probeert hij tenminste zo af en toe wat nieuws (en vond hij de coquille erg lekker)
    Ik vind het tegenwoordig lastig dat ik me moet verantwoorden voor het feit dat mijn kind mee-eet. Dat is toch de omgekeerde wereld?

15. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Lijkt me ook erg vervelend.
    Dat probleem hebben wij gelukkig niet.

Met kerst zijn wij uit eten geweest en nu neem ik dan nog wel wat mee (dit keer wat penne en worteltjes) maar ze kreeg ook hier en daar een stukje brood of wat van mijn of papa's bord. En met oud&nieuw hebben we gegourmet en heeft ze heerlijk 1,5 a 2 uur bij ons aan tafel zitten smullen! Was echt geweldig en heel gezellig.

16. zogelukkig

Belachelijk!

Hier vindt iedereen dat normaal en ook leuk om te zien.
    Die paar keer per jaar dat wij uit eten gaan mag hij met ons mee-eten (geen eigen portie, wel eigen bord met ons eten) al is dat dan wellicht minder gezond (te zout, weinig groente), al deden we dat pas voor het eerst toen zoonlief ruim 1 was.

17. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Hier hebben ze ook wel crackers of rijstewafels. Gewoon goed duidelikjk maken wat je wel en niet wil. De biscuitjes en babykoekjes geven ze op mijn verzoek nu nog niet. Als ze wat ouder zijn (in de volgende groep) wel omdat ze anders met verjaardagen e.d buitengesloten worden en das niet leuk. Die ene keer vind ik het ook niet erg. M'n oudste bakt ook wel eens koekjes of eet 1x per jaar daar patat of een knakworstje. Dan leert ie ook dat er wat anders is dan thuis denk ik dan....

Ik kook niet apart voor de oudste, voor de kleinste 'zoek' ik er iets bij wat ik in de vriezer heb oid (pak gemengde bio groente bijvoorbeeld). De oudste vindt altijd wel iets wat ie lust, al is het maar stokbrood. Hij proeft altijd wat wij hebben en 1x per maand minder of slechter eten (bjjvoorbeeld soep uit een pak bij oma ) vind ik niet zo erg. Ik sta soms verbaasd wat ie naar binnen werkt voor een jochie van 2,5, net zoveel als ik bijna ;)

18. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    xxxxx1974, bedankt voor je reactie! Ik zal over een tijdje eens vragen of ze ook andere dingetjes hebben, ben een beetje bang dat ze mij dan lastig vinden of geen onderscheid in de kindjes willen maken omdat een ander dan ook iets wil bijv. Maar liga vind ik haar te jong voor en gewoon niet zo nodig eigenlijk. Laten we straks eerst maar eens beginnen met een broodkorst.:)
    Verder mag er later best van mij af en toe gesnoept worden of iets minder gezond hoor, daar moeten ze denk ik ook mee leren omgaan op een gezonde manier, hoort ook bij opvoeden, anders wordt het wanneer ze ouder zijn alleen maar aantrekkelijker (kan hoeft niet, maar kan ik mij zo voorstellen).
    Ik vind alleen al die dingen wanneer ze zo jong zijn niet nodig.

19. adi

adi Niet meer actief

Weet je zeker dat ze koekjes en liga aan babys van 6-7 maanden aanbieden? Ik kan het me haast niet voorstellen.
    Hier krijgen ze op KDV sinds ze ruim 1 zijn heel soms een koekje als een kindje jarig is, en dat is alleen als de ouders trakteren met koekjes. 9/10keer krijgen ze een doosje rozijntjes als traktatie.

Als tussendoortje krijgen ze yoghurt, een crackotte of een soepstengel. Die crackotte dan wel met smeerkaas, maar ja, je kunt niet alles hebben. Maar dit ook pas sinds kort, het eerste jaar kregen ze alleen eten dat ik zelf meegaf.

Ik zou even bespreken met welke leeftijd ze wat geven, volgens mij valt dat best mee. Er zijn zat babys van 6 maanden die helemaal geen liga wegkrijgen omdat ze nog alleen kunnen slikken.

20. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Gewoon goed overleggen, zij zijn er voor jouw kindje en doen het op jouw manier. Hier in elk geval het eerste jaar. Onze leidsters vonden het wel eng in het begin omdat ie vreselijk ging kokhalsen van een broodkorst. Nu doet ie dat niet meer en gaat het makkelijker. Soms proberen ze een potje fruit maar de kleine eigenwijs wil liever een partje appel ;)

Deel Deze Pagina