Kijk fafa, ik zei al met smilie: gewoon gezellig verder gaan. Voor mij is het klaar hoor, maar als je in het vervolg wilt zeggen dat je mijn zoontje heel knap vindt, doe het dan anders, want geniaal was te cynisch of op zijn minst overdreven zoals je het zelf noemt. "Echt waar zogelukkig? Wow, wat knap zeg van je zoontje dat hij zijn eerste broodkorstje helemaal op at. Of misschien is het wel helemaal niet zo knap en heb ik geen goed referentiekader omdat het hier een maand duurde." Het was trouwens zijn allereerste hap bijvoeding, die broodkorst. Is echt niet knap hoor bij 6,5 maand, daar blijf ik bij. En ik ken heel veel kindjes die hun eerste broodkorst ook schoon op aten, dus ik weet niet hoe je aan het percentage van 99% komt.
Nou, ik vind het wel heel knap hoor! Ik kon best onzeker worden als ik las dat andere kinderen zo snel veel kunnen eten, mijn dochter kan dat echt niet. Ik vind wel dingen terug in haar luiers, maar ze heeft vooralsnog echt nog bvpoep. Ik heb zelfs nog even getwijfeld om haar prutjes te gaan geven, vanwege haar "slechte" eten.
Hier zitten we ook weer in een wat slechtere eet periode. Haar fruit eet ze nog wel redelijk, maar ze is zo verkouden dat ze zo moeilijk adem haalt. We geven al neusspray voor de voedingen, maar het brood eet ze misschien 1/8 van op en warm eten is weer huilen. Als mn man haar dan vanuit de pan voert, met de opschep lepel wil ze wel 2 hapjes omdat het leuk is, maar verder niet. Huilen zodra ze het bordje ziet! Dus gisteren maar weer een papfles gegeven 's avonds, toen heeft ze echt niets gegeten. Vandaag nog een paar happen sinasappel op 's avonds en een hapje rijst, maarja het is weer geen vetpot. Lastig vind ik dan wel dat ze altijd "maar" 3 flessen melk krijgt en ook minder drinkt door de verkoudheid... Ze zal 't vast wel overleven maar 't is zo anders als dat ik gewend ben...
@zogelukkig: die 99% heb ik inderdaad uit mn dikke duim gezogen, ik heb namelijk geen enkel betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek gelezen over "het percentage van de broodkorst dat geconsumeerd wordt door 6,5 maanden oude baby's" Maar als ik bijvoorbeeld een stukje op borstvoeding.com lees over voedselintroductie, lijkt dat toch te suggereren dat de meeste baby's hun eerst aangebodene voedsel niet echt supernetjes wegwerken: "Die bijvoeding kan hij steeds beter zelf pakken en opeten. Dat gaat in het begin wat stuntelig: hij knoeit veel en weet nog niet goed hoe hij het eten moet kauwen en goed doorslikken. Maar hij wil echt eten en aapt zijn vader en moeder en zijn broertjes en zusjes na. Dit proces lijkt op leren lopen: ook dat gaat stuntelig en met vallen en opstaan." Dus ik denk toch echt niet dat mijn referentiekader zo vervormd is.
anywayyyyyyyy....zo ken ik een kindje dat dus vanaf 6 mnd brood met een dikke laag smeerkaas krijgt en zo 2 boterhammen wegwerkt...danwle niet zelf..maar een moeder die kleine stukjes "smeerkaas -met een btj brood" in het mondje duwt... tja dat noem ik geen brood eten... maar dat mijn zoontje brood zo laat snapte...had ie weer niet met fruit...dus ja in mijn geval vind ik Zogelukkgis kind wel heel snel en goed na 2 weken...maar wie weet at hij bijv -ik-zeg-maar-wat mango veel minder goed gelijk, en mijn zoontje schrokte het direct op vanaf 6 mnd... (maar volgens mij at jouw zoontje, zogelukkgi, alles redelijk snel..ik bedoel hij snapte de 3 stappen happen, kauwen,slikken sowieos best snel toch?) ben zo beneiwud hoe het met mn volgende kindje zal gaan....als ik soms die verschillen lee svan moeders hier..ene kindje snapte het direct...andere kindje moest er niks van weten... @hier, ik heb al vaker gezegd dat rijst heir rapley not done was....maaaaaaaaaarr sinds deze week toch wel...nasi en rijst lekker met zn handje eten, vind het heerlijk...af en toe voer ik een btj..omdat ie soms echt btj geirriteerd raakt dat ie per hapje wienig binnen krijgt...maar hij eet het heel netjes...dus ben weer blij....heel handig
Dat is vaak het "gevaar" van mailen/ sms-en/ chatten/ "forummen" wat dan ook! Interpretatie! Misschien moeten "we" het voortaan eerst bij de betreffende persoon navragen wat er mee bedoeld wordt om te voorkomen dat er over en weer met de vinger wordt gewezen. @Rapley; Verse spinazie op vandaag. Dacht dat zoonlief het niks zou vinden. Vond vorige week de vriezer spinanzie niet lekker maar hij heeft vanavond zitten smullen! Slurpte zo alles naar binnen. Ik vrees dat ik morgen een hoop groene blaadjes in zijn luier heb en plakkend aan zijn billen!
Ja, fafje, mijn zoontje snapte het hele Rapley ding gewoon meteen goed. Dat was wel heel mooi. Ik heb gisteravond samen met mijn man filmpjes terug gekeken van tussen de 6 en 8 maanden om te kijken of mijn herinneringen misschien niet vervormd zijn. Maar je ziet dan goed dat hij er helemaal zin in heeft en hij pakt al het eten goed vast en werkt het naar binnen. Hij vond eigenlijk alles wel lekker. Vooral bloemkool, maf! Ik heb trouwens nooit gezegd dat hij netjes at of veel binnen kreeg, integendeel. Rapley is gewoon niet netjes en nee, ze krijgen er niet heel veel van binnen, want het kost ook veel tijd en energie, dat zag ik ook goed terug. Ze moeten er echt bij nadenken, het is heel anders dan alleen je mond open hoeven doen. En je zag wel groente terug in zijn luier, maar pas rond 12 maanden kreeg hij echt fatsoenlijke porties binnen. Voor die tijd noemden wij het "proevertijtjes". Op de site van bv.com staan filmpjes van ene Olivier. Nou, zoveel at mijn zoontje echt niet hoor! Je moet je ook niet aan een ander willen spiegelen; ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen tijd en wijze. Maar hij is wel gek op brood geweest altijd. Ook in de tijd dat hij nauwelijks at (jaja, want dat hebben wij ook nog meegemaakt tusssen 18 en 24 maanden), ging volkorenbrood er altijd in, tot de laatste kruimel. En als hij honger had, kon hij borst krijgen, ik hoefde me nergens zorgen over te maken, dat was wel fijn. Wat je zal merken en dat geldt zowel voor Rapley- als prakjeskinders is dat ieder kind een of meerdere periodes van minder eten doormaakt. Is ook niet gek, want ze staan soms ook stil wat groei betreft en dus is er minder behoefte. Kindjes die gaan lopen, gaan ook meer eten. Gisteren drukke dag en weinig tussendoortjes gehad en zoon vrat zo een bord zuurkoolschotelweg, terwijl hij dat meestal laat staan.
Owwwwwwwwww, zuurkoolschotel! Heb ik ook al een week zo'n zin in maar heb het nog maar niet gemaakt omdat ik dan iets heel anders voor sukkebaby moet maken en ik merk dat hij slechter eet als hij iets anders krijgt dan wij! @rijst, lukt hier ook nog niet hoor. Hij krijgt het niet gepakt. Ik leg soms een handje rijst op mijn hand en dan buigt sukkebaby zich voorover en hapt het als een vogeltje van mijn hand af, hihi! Vindt ie leuk want daarna heeft hij altijd een grote grijns. Hij raakt ook echt gefrustreerd van rijst! Vanmorgen voor het eerst kaas op zijn brood, ging er goed in. @vlees: Wanneer zijn jullie dit gaan geven? Ik eet zelf geen vlees en vind het dus moeilijk om dit te gaan introduceren. (manlief eet het overigens wel maar eet ook heel vaak vega mee met mij.) Het houd me echt tegen omdat te geven. Wil het liefst biologisch gaan geven dan maar was zaterdag bij de jumbo en daar lag een stukje bio kip van 350gr voor 7(!) euro! Dat zijn toch geen normale prijzen?
ja wat je zegt haha ...zoon heir eet nu ook minder qua hoeveelheid..nog steeds alles...maar gewoon minder... zo en als ik terug denk aan het begin met die troep!!! jeeeeetje...ik werd er letterlijk gek van, maar tegelijkertijd vond ik het zo leuk hem te zien stuntelen met glibberige dingen en proeven enz....netjes eten kwam ehct pas toen zn handcoordinatie goed stabiel was...ik denk sinds 10/11 mnd dat ie alles wta glibberig is gewon vast kan houden.. pincetgreep kwam heir wel wat aan de late kat...nog steeds vind ie het fijner eten in zn hele hand te houden en dat zo naar binnen te proppen... trouwens over volkoren brood gesproken, k koop altiojd grof of stevig volkoren, maar zo vershcillend...stevig is heel donkerbruin met "zachte korsten" en grof is echt super taai/..hij eet dat minder goed...maar wat ik me afvroeg hoe zit het met zaadjes/pitjes!??? wanneer mag dat?! ikzelf lust alleen maar brood met zaadjes of pitjes dus nu koop ik het brood nog apart voor hem
Ik ben tegenwoordig een halve rapleymama, mag dat ook? Gewoon, niet zwaar in de leer en vaak kies ik voor gemak en zekerheid (dat ze wel wat binnekrijgt) als het gaat om voeden. Maar ik merk dat ik bij de jongste gewoon veel makkelijker ben in het haar zelf maar uit laten vogelen. Korstjes brood gewoon uit het vuistje, vindt ze heeeerlijk en je ziet haar genieten! Of een sperzieboon in haar handje doen en kijken dat ze eigenlijk heel goed weet wat ze ermee moet. Maar ik heet niet voor niets Miepie dus ik ben wel een miep als het gaat om al te veel knoeien en banaanvlekken in haar kleding en verder eigenlijk overal in een straal van een meter dus die krijgt ze (niet al te fijn) geprakt van een lepeltje. Ook dat is leuk trouwens, ze begint al te trappelen van plezier als het lepeltje eraan komt . De oudste krijgt gewoon een alles bedekkend schort om en die laten we echt helemaal haar gang gaan met eten. Ze eet ook nog steeds veel met haar handjes. Maar ach, je bent maar een keer in je leven 2 jaar! Uiteindelijk is het gewoon een genot om te zien dat je kindje met plezier eet, hoe je dat ook vormgeeft. Maar ik merk wel dat als ze het zelf mogen doen, het plezier net iets groter is...
Hier krijgt ie al bijna van het eerste moment brood met zaadjes en pitjes. Ik vind ze wel altijd terug in zijn luier maar hij eet het goed hoor. Meergranen, waldkorn, oer hij krijgt eigenlijk alles behalve normaal simpel volkoren en wit brood. Dat eten wij zelf ook nooit!
ohhh...dus het mag gewoon!!!..ik zit altijd spastisch te doen ..als ie van mij stukje brood wilt en dna hapje te geven zonder zaadjes....ik wist nei meer zeker heo dat nou zat.... in dta geval is het veel handiger kan ie echt alles eten!
ik zit nou te dneken, ik ben ehct dom....wnat ik haal natuurlijk Noten in de war....daar moet je toch een btj mee uitkijken enz!?
Volgens mij wordt toch afgeraden meteen met de heavy stuff te beginnen wat brood betreft hoor.... Wij hebben gewon wit brood of tarwebruin in de vriezer, steeds ene boterhammetje per keer eruit; werkt prima!
ik heb alleen tarwebrood in het begin gebruikt, toen ie het nog niet ehct kon...eigenlijk daarna gelijk over op volkoren of grof volkoren j merkt het wel als je kindje er op zou reageren... witbrood eten wij zelf sowieso nooit
en hoe zit dat met sesam? Ik hoor vrij vaak van mensen met een sesam-allergie, dus dat zal ook wel aardig allergeen zijn? Ow, en wisten jullie trouwens dat van dat hele donkere brood allemaal fake is? Misschien is dat algemeen bekend, en ben ik zo'n doos dat ik dat altijd gemist heb... maar ik was echt in shock toen ik bij een bakkerij ging werken en er gewoon "broodbruinsel" door het volkoren- meergranenmeel ging. Bij navraag bleek dat verbrande mout! Vol PAK's dus, een potentieel kankerverwekkende stof. Sindsdien nooit meer van dat donkere brood gegeten. :/
fafa, ja klopt dat had ik ook begrepen! ik eet vaak van dat half lichte brood met heel veel zaadjes of maisbrood...of allison vind ik ook heel lekker..