Ja, maar dat geldt natuurlijk in pricipe voor alles, dat je wel merkt als je kindje erop reageert, dan kun je alles geven. Is verder natuurlijk helemaal je eigen keuze, maar ik las je vorige posts als een vraag of het "mocht" en ik gaf als antwoord dat het toch wordt afgeraden bij die hele kleintjes. Maar goed, ik zal de laatste zijn om te zeggen dat je iets niet 'mag' geven hoor!
ja ik bedoeld of je zaadjes kon geven...maar ik was in de war met noten, domme ik maisbrood ja idd i know...eet het zelf kleine niet
Gisteren dus toch weer wat met granen geprobeerd. En omdat ik brood met zaadjes heb, de korstjes ervan af gehaald en het brood geroosterd. Toen een heel klein beetje boter erop. Echt leuk zo lekker ze het vind. Het werd een grote klaaiboel, maar ze heeft er wel een klein stukje van naar binnen weten te werken. Ik heb trouwens maar een vierde gegeven hoor, eerst kijken hoe het gaat. Tot nu toe geen reactie. Vandaag sperziebonen gekookt. Ze doet haar best, maar ze krijgt het zonder die tanden niet fijn gemalen. Maar ze pakt ze gretig en stopt ze in haar mond, waarna ze wel kauwbewegingen maakt en ze heeft af en toe iets door geslikt. Dus ik dacht, staafmixer erop en de rest zo geven. Dat was een vergissing, daar begon ze op te kokhalzen! Blijkbaar werkt het hier dus tegenovergesteld, juist als je haar iets in haar mond stopt wat gemalen is, reageerd ze daar veel heftiger op dan wanneer ze dat dus helemaal zelf in de hand heeft. En omdat ze nu dus veel minder eet, geef ik haar een groter flesje daarna.
@suenne: hahaha, achgut, ja, ik moet er ook niet aan denken om sperziebonen met mn tandvlees te eten . Ik hoorde laatst een tip van iemand: boon openmaken en de helften los geven, dan kunnen ze makkelijker de zachtere binnenkant "uitzuigen". Heb ik overigens ook geprobeerd, maar mijn meisje is niet zo van de peulvruchten geloof ik, die bonen haalde ze in ieder geval met een vies gezicht meteen weer uit haar mond en vervolgens ging ze experimenteren wat je er wel leuk mee kan doen (wapperen, in je oor stoppen, "vioolspelen" op je arm ) Dus ik weet uit eigen ervaring niet of dat halveren helpt, maar je kan het proberen.
@Sperziebonen: lijkt mij ook lastig zonder tanden... nog niet gegeven, want gepureerd lijkt het me echt 3x nix... @Brood: ik haal altijd een lichtbruin, zonder pitten/zaden, gaat in de vriezer voor de kleine. Ik eet er zelf ook wel eens een boterham van, maar verder hier volkoren / meergranen / pitten / zaden etc. brood. @Miepie: ik geef ook niet alles Rapley, hoor (kost toch wel veel tijd... sorry dames), maar ik heb nu wel als regel: wat ik haar geef, proef ik eerst zelf en ook gepureerd moet het voor mij lekker zijn. Pas dan krijgt zij het. Gepureerde bloemkool is daarmee afgevallen. Wat smerig was dat zeg. Gepureerd heeft ze nu wel gegeten: aubergine uit de oven, paprika, doperwt. En vandaag voor 't eerst zelfgemaakte appelmoes van Elstar (zonder toegevoegde suiker ook al heerlijk zoet). Volgens mijn man heeft ze gesmuld. Morgen gaan we weer Rapley doen. Eens even kijken wat ik haar ga geven. Wat voor groente is bij jullie een groot succes?
Ah, ik ben niet de enige "luie" moeder! Ik pureer trouwens niet hoor, hooguit prak ik het. Tot nu toe eigenlijk alleen nog groenten met aardappelen en een likje margarine. Banaan prak ik ook en appel en peer worden geraspt. Verder heeft ze nog geen ander fruit gehad.
Sperzieboon; eerst zuigt ze als het ware die peultjes eruit. Later begon ze ze echt op te eten, lekker gaar koken dan kan het prima zonder tanden Groenten; wortel, gebakken courgette, sperzieboon. Doperwtjes zijn ook favoriet! Bloemkool kan je, als je dat niet rapley wilt geven, prakken, zoals je zelf ook een prakje kan doen zeg maar, dat smaakt veeeeel beter als bloemkoolprut.
hier ook sperzieboon zonder tanden, geen probleem, gewoon goed gaar...dan hapt ie en smelt het als het ware al... hij is nu 1 en heeft nog steeds pas 1 tandje door (nog niet volledig) dus wat dat betreft is dat nooit ene probleem geweest
Bedankt voor de tips. Ga denk ik vandaag courgette bakken en misschien wortel erbij... of toch die sperzieboontjes. Doperwten? Zijn die niet veel te klein? Hoe werkt ze die dan naar binnen? Je moet toch altijd vuistgrote stukken geven? Hoe kan dat met doperwten? Daar had ik dus een prutje van gemaakt. Dat vond ze een paar dagen best lekker, al moest ze ook wennen. Totdat ze 's morgens zelgemaakte Elstar-appelmoes had gehad en 's middags erwt kreeg. Verwachtingsvol het mondje open... nee, het is geen appel! Viel dat even tegen. 3 hapjes gegeten en toen echt in staking. Ze keek er heel vastbesloten bij Ja, die dame weet wel wat ze wil... ha, ha.. maar niet aangedrongen en vandaag weer appel (straks) en Rapley (in de middag). Bloemkool ga ik trouwens weer Rapley geven... ik zou het zelf ook nooit prakken.
Tot nu toe alleen volkoren brood gegeven hier, ik bak brood zelf en nu is mijn meel bijna op. Heb nog wel meergranen dus daar gaan we dan aan beginnen Volgens mij moet je dat langzaam opbouwen. Sperziebonen zijn hier geen probleem, hij smult ze lekker weg (wel goed koken). Ik combineer hier ook, al prak en pureer ik hier niets (dat vind ik non-eten ). Avondeten is gewoon rapley, ik vind dat heerlijk (hij ook). Laatst kwamen er vrienden gezeten en heeft hij gewoon 1,5 uur mee aan tafel zitten eten en kletsen. Super gezellig. Brood voer ik in blokjes, fruit ook. Brood omdat hij het anders fijnknjpt en in zijn geheel in zijn mond stopt. Fruit wordt zo'n zooi, het schiet overal heen. Dus maak ik dobbelsteentjes en leg ik die voor hem neer. Hij pakt ze zelf en eet het lekker op. Soms stop ik een stukje in zijn mond.
Vandaag trouwens gewoon appel gegeven (niet even gekookt). Best een succes, ondanks zijn ene net-door-tand.
juju, ja ik ook 2 dgn terug, en hij had het geduld nie....had plakjes gegeven...uitiendleijk de helft maar weer geraspt en het gevoerd...zelf heeft ie dat ook geprobeerd maar daar ging ie alleen maar mee spelen
Doperwtjes; mijn dochter is nu 9,5 maanden en kan al een poosje prima zelf doperwtjes en maiskorrels oppakken en in haar mond stoppen.
Juju: Ja volgens mij ook maar daar kwam ik ook pas achter toen hij het al een keer op had. Heb het daarna wel gewoon nog gegeven. Ik vind het wel in zijn geheel terug in zijn luier maar er zullen er heus wel een paar verwerkt worden door zijn darmen.... Vraag me bij sommige dingen zoals mais, bijv echt af waarom het pas bij 1,5 mag? Is toch helemaal geen allergeen of erg drastisch voor de darmen wat een ui bijv wel is....??? Weet iemand dit?
EVen tussendoor: Ik begon met lezen en dacht: he, wat goed! En toen ik ging verder en dacht: ??? Dat spreekt elkaar toch tegen? GezondVGZ - Vaste voeding