Rapleymama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Trees, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ja, dat klopt niet.

De kokhalsreflex verplaatst zich van voor naar achter, dat klopt, maar een baby is niet toe aan vast voedsel omdat de kokhalsreflex afneemt, het zit zo:

Maar nu die ongerustheid: zal hij zich verslikken? Een baby van onder het jaar heeft een sterke kokhalsreflex: die zit eerst voor in de mond, en die verplaatst zich geleidelijk, omdat de baby oefent met het eten van vast voedsel, naar achteren. De kokhalsreflex beschermt je kind tegen het verslikken. Komt het eten te dicht bij de keel en is de coördinatie nog niet optimaal, dan kokt het kind het eten er weer uit. Om vervolgens weer opnieuw te beginnen.

Het beste is om niet in te grijpen. Het beste is om je kind het helemaal zelf te laten ontdekken. Net zoals dat met leren lopen of leren praten ook gaat. Een baby die in zijn eigen tempo, op eigen houtje zélf het eten kan ontdekken, zal; af en toe kokken, maar hij zal ook veel leren en in de loop van de tijd steeds beter en effectiever zelf kunnen eten.

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Oh dat was me nog niet eens opgevallen :D Het ging me meer over dat de volgende alinea opeens zegt als je baby smakt dan wil hij ander voedsel. Iets anders dan daarboven staat.

3. zogelukkig

Oh, haha!:D

4. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Veerle vind ze wel lekker, maar ik mag er geen prutje van maken:D Dat is al best lang zo, meloen vind ze bv ook niet lekker als ik dat heel fijn heb gemaakt. Grof geprakt vind ze soms wel ok. Ze vond die bonen best aardig volgens mij, ze deed er goed haar best op in ieder geval. Ik zal jou tip eens proberen, kijken of ze er dan meer van weg krijgt. Want dat is het punt een beetje, fijn malen zonder tanden....dat gaat een beetje moeilijk:p Ze eet op deze manier minder dan dat ze voorheen deed op alle gepureerde prakjes zoals wortelen met aardappel. De aardappel vind ze zo ook niet heel boeiend. Als ik haar eerst in zijn totaal iets aan bied en dan na een poosje ga prakken als zij er klaar mee is, wil ze ook niet meer. Beetje maf...:p

5. zogelukkig

Over volkorenbrood nog even: dat mag je gewoon geven hoor bij 7 maanden. Volkorenvezels zijn heel goed voor de darmwerking. Ze ontrtrekken vocht aan de darmen en zorgen ervoor dat de ontlasting soepel blijft.

Als je kindje heftige krampen krijgt, dan stop je er even mee en ga je over naar bruin/tarwe brood, dat is de helf minder vezels.

Ik denk dat ons zoontje na 9 maanden zonnebloempittenbrood mee at.

Soms lees ik weleens dat gluten verward worden met vezels, maar ook gewoon witbrood bevat gluten. Het is gewoon gemaakt van tarwebloem.

6. fafje

fafje Niet meer actief

toevallig vandaga gelijk zonnebloempittenbrood mee gegeten...

en spruiten voor het eerst! ( ik lustte ze niet...dacht ik...proefde ze even...en jeetje wat heeeeeerlijk....mss komt het nu doordta ik zwnager ben maar mss is mn smaak gewoon veranderd)
    anyway...hij vond het ook heelrijk...had een stamppotje gemaakt en ngo losse spruitjes ernaast...hij smulde!

en heeft zn "toetje" vandaga voor het eerst zelf gegeten met lepel...heel funny wnat die coordinatie heeft ie ehct nog niet, maar hij snapt wel het principe van lepel "dopen" in het bakje en dan in zn mond....het was 1 grote bende van ellende :D:D

7. Kwekijzer

Nou, ik heb mijn eerste spannende momentje mee gemaakt hier. Jemig, zo wordt het wel serieus. Ik had haar een stuk van een broodkapje gegeven met roomboter. Ze vind het heerlijk dus doet ontzettend haar best om het naar binnen te werken. Ze zuigt er ook mega op en dat deed ze dus ook met haar peer. Met peer vind ik het helemaal eng omdat het zo glibberig is. Ze smult/sabbelt/bijt/kauwt er een stuk vanaf en dat komt dan in haar mondje terecht. Maar ze krijgt dat dus niet fijn gemalen en daar gaat het mis. Er ligt dan een stuk achter op haar tong en dat ziet er toch wel eng uit als ze zo bleek weg trekt en zo zwaar begint te kokhalzen.

Hoe deden jullie dat met peer? Want het is zo glibberig dat ze er bijna geen grip op kan houden.

8. Kwekijzer

Dat is echt leuk om te zien zoiets, lig je dan ook in een deuk? Ik wel:) Ik hier zo'n speciale 'regenjasslab' voor Veerle. Vanvond op de naailes ga ik er nog één bij maken:) Ik wil toch wel een beetje de rotzooi uit haar kleding houden:p

9. fafje

fafje Niet meer actief

juist alles wta glibberig en zacht is, vind en vond ik niet eng...dat blijft niet hangen...of anders komt het er zo weer uit...juist met harde dingen heb ik best enge dingen meegemaakt...

ja dat broodverhaal ken ik...ze moet gewoon nog ff aar x goed doorhebben op dat moemnt te slikken..maar dat kokhals reflex gaat vanzelf.....ziet er enger uit dan het is....maarja goe dik praat nu heel makkelijk...heb ook genoeg momentjes gehad dat ik het benauwd kreeg...

maar moet wel zeggen dat ik altijd heel rustig blijf en als ik ehct denk dat het niet gaat een paar x op zn rug klopte...vaak heb ik er vooral naar gekeken hoe hij het oplost...en kreeg daar per x wel steeds meer vertrouwen in...

10. fafje

fafje Niet meer actief

11. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Leuke foto!!

Ik geef peer tegenwoordig gewoon met schil. Dat kan ze het makkelijker eruit schrapen.

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Glibberige peer vond ik ook niet eng, dat kan ze goed uit kokhalzen. Juist plakkerige/droge dingen ( aardappel bijvoorbeeld ) krijgt ze er niet zo makkelijk uit.

Hier vanavond ook spruitjes. Conclusie was dat je die niet kan eten maar wel op de grond gooien... Volgende keer beter!

13. zogelukkig

Mijn zoontje heeft 1x gekokt van brood en een keer van appel dacht ik. Nooit van zachte dingen.

14. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Als je een peer goed rijp geeft dan is ie haast al uit elkaar gevallen voordat het uberhaupt in het mondje zit. Dat is mijn ervaring iig. Zoon knijpt namelijk vrij hard in zijn eten en dan vooral in de glibberige dingen. Volgens mij druk hij peer gewoon tegen zijn gehemelte en slikt het dan meteen door. Haha!

Zucht! Zoonlief heeft vandaag kiwi gekregen van sm. Zegt ze toen ik hem kwam halen. "Ik heb hem kiwi gegeven, mag hij dat?" Dan denk ik echt "vraag dat dan van te voren!!!" Helemaal omdat ze ook al een keer nectarine had gegeven terwijl hij dat nog niet mocht en ik dat ook gezegd had! Maar goed, hij schijnt het uitgespuugt te hebben! Dus zal wel geen probleem geven.

15. zogelukkig

16. fafa

fafa Niet meer actief

ja, die nectarine... die snap ik eigenlijk niet helemaal. :(

Volgens wikipedia is een nectarine een mutant van een perzik en "Behoudens de schil, bestaat er geen wezenlijk verschil tussen perziken en nectarines."
    waarom mag de perzik dan wel met 6 maanden en de nectarine pas met 9?

17. fafje

fafje Niet meer actief

nectarine is wel wat zuurder dan een perzik heh...dus die darmpjes zouden er wel op kunnen reageren

18. fafa

fafa Niet meer actief

@fafje: is dat zo? Ik heb al jaren geen perziken gegeten, want ik vind die velletjes zo weird, maar wat ik me zo kan herinneren vond ik ze niet echt zoeter?

oh, en leuke foto :) (en wat een mooi mannetje heb jij!)

19. fafje

fafje Niet meer actief

oh ik eet perzikken altijd zonder schil en nectarines wle met schil en die vind ik zeker wel zuurder hoor...maarja ligt er mss ook aan welke soort...want die platte perzikken zijn ehct heel zoet!

haha ah dankje, was ehct een kliederboel, maar zo lek om te zien hoe hij zat te stuntelen met het zelluf eten

20. zogelukkig

Een nectarine is idd een mutant van een perzik, dus ik snap dat ook niet.

Misschien omdat je nectarines niet goed kunt schillen? Behalve als ze echt goed rijp zijn, maar tegenwoordig liggen ze zo hard in de winkel dat ze 8 weken op de schaal moet hebben liggen, willen ze lekker zoet worden!

Deel Deze Pagina