Rapleymama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Trees, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Nou ja, als ik er het geld voor zou hebben zou ik alleen maar biologisch kopen, dus niet alleen vlees! Dus ik vind dat niet helemaal fair/ waar. Ik ben best bereid meer te betalen voor een eerlijk(er) product maar er zijn ook grenzen. Als ik dat niet zou doen zouden we op een hoop andere dingen in moeten leveren. Stel je nou voor dat je gezinnen uit 5 personen zou bestaan dan ben je dus 35 euro kwijt aan alleen je vlees, een simpel stukje kip! Dat is de helft van mijn week budget aan voeding!

Maar goed, ik wil sukkebaby oko maar een paar keer in de week vlees geven. Misschien maar is met gehakt beginnen dan.... Rundergehakt kan toch wel hé. Ik wil varkensvlees liever helemaal nooit geven!

2. fafje

fafje Niet meer actief

ik geef ook geen varkenvlees...gehakt rullen in een pasta saus of idd balletje draaien en dan plat maken en dat uit het vuistje...

vis was hier ook direct een favoriet

3. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Vis heeft ie al 2 keer op, ging er idd ook prima in.

4. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Ja, ik snap wel dat er de wil wel is. Dat is bij veel mensen wel zo. Ik zou ook wel altijd fair trade producten en dergelijke willen aanschaffen, maar wij kunnen dat net zo min betalen.

Dat maakt mij wel een consument op het moment dat ik met dergelijke producten in mijn handen sta. Dan gaat ons gezin toch voor, we moeten wel gewoon leven namelijk. Terwijl we verder echt geen gekke dingen doen.

Er zit meer werk in dit soort producten, de omstandigheden zijn beter en dat betekend dat er vaak minder beesten gehouden kunnen worden. Helaas is het op het moment zo dat als je redelijk wil kunnen leven als boer, dat je veel moet hebben. Of je kiest er dus voor om helemaal voor het welzijn te gaan, dan moet je er dus genoeg voor vragen, anders kan je de zaak wel vergeten.

Als ik straks met vlees ga beginnen kies ik denk ik voor kip of inderdaad rund. Maar denk toch eerst voor kip, in mijn beleving is dat makkelijker te verteren. Je hebt trouwens toch ook hele goede vleesvervangers tegenwoordig? Of is dat niet geschikt?

5. Kwekijzer

Als je balletjes maakt, gebruik je dan ook ei en beschuit om te kunnen binden?

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ook dat is afhankelijk van je kindje. Veel vleesvervangers zijn gemaakt van soja en sommige kindjes zijn hier allergisch voor. Mn dochter mag iig tot een jaar oud geen soja. Maar bij een kindje wat alles mag eten, mag een vleesvervanger wellicht ook voor een jaar oud?

Afhankelijk van je kindje, wij niet want ze heeft een koemelk allergie en ik wil eerst pure producten geven. Ei mag ze zowizo voorlopig nog niet en beschuit dan moet ik weer verpakkingen gaan lezen of er melk in zit, dus wij gebruiken het niet, maar als je kindje geen allergie heeft dan kan je een gehaktballetje net als voor jullie maken maar dan zonder zout.

7. fafje

fafje Niet meer actief

ja ik wel..

en toen ie wat meer ricting 11 mnd was deed ik ook btj melk...

ik mengde zijn gedeelte gewoon ook door ons gehakt...en haalde het er dan uit voor hem..en voegde bij ons dan nog melk en zout toe

8. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ik denk dat veel dan afvalt. Die schijven e.d. zijn vaak toch wel redelijk zout, voor de kleine dan.

Denk alleen de tofuh en misschien het vega gehakt wat minder maar daar moet ik me nog even in verdiepen.

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Koop de biologische kipDIJfilet bij AH (ontbeende poten). Veel goedkoper en nog veel lekkerder ook. Lekker sappig en vol van smaak.

Enne, toen mijn moeder een klein meisje was, was kip ook superduur. Dat aten ze 1x per jaar met kerst! Verder een paar keer in de week 50 gram vlees per persoon. Dat was toen een normale portie vlees. Verder vaak een gebakken kaasplak of een omeletje bij het eten. Ook bij mijn vader thuis kwam niet elke dag vlees op tafel. Ja, toen al het vlees nog bio was, was het ook superduur. Dus wij leven in luxe dat wij zomaar elke dag 100 gram vlees of meer wegkanen. Dus eigenlijk is de bio-prijs de reële prijs!

Ik snap wel we natuurlijk nu niet in een vacuüm leven en dat het zo makkelijk nog niet om ernaar te leven, maar ik wou het toch even zeggen. ;)

En ja, wij kopen het wel, biologische kip. Maar dan die dijen dus. Het is nog duur, maar dan eten we een andere keer maar vegetarisch. En ja, wij hoeven er niet echt op te besparen, maar het is en blijft een keuze.

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Inderdaad. Als je alleen klaagt verandert er niks.
    Als alle klagers eens wat vaker biovlees kopen, wordt de prijs vanzelf lager. Je kan trouwens bio-vlees kopen voor hetzelfde bedrag, maar dan heb je alleen minder. Dat kan ook geen kwaad, want we eten veel te veel vlees.

11. zogelukkig

#2171 zogelukkig, 22 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 sep 2011
    Ik begrijp niet hoe je aan 35 euro komt? Dan eten jullie zeker veel vlees?

Wij eten 200 - 250 gram vlees (kip, lam of rund) met z'n drieen. Voor de kip betaal ik 27,50 euro per kilo, voor rundvlees 10 euro per kilo en voor lam 17 euro per kilo. En dan heb ik het over biologisch vlees rechtstreeks van de boer.
    Hier eten we met z'n drieen voor ongeveer 5 euro aan biologische kip per maaltijd.

Hier alles trouwens biologisch. Wij vinden wat je in je lijf stopt heel belangrijk. Veel belangrijk dan andere dingen (merkkleding, luxe goederen, uitgaan enz). Voor ons.

Leuk linkje:

Biologische kipfilet - Kees-Jan Diepstraten

La Cucina del Sole: De kritische noot: waarom is biologische kipfilet zo ontzettend duur?

Waarom is biologische kip zo duur? - Groenisdetoekomst.nl - Duurzame bedrijven en duurzame producten gids

12. Kwekijzer

Ik snap het wel dat mensen daar tegenop hikken. Maar als we inderdaad allemaal zouden zeggen 'we nemen alleen dat vlees en de rest niet' dan gaan boeren daar ook op in spelen. Het is een bedrijf en dat moet overleven.

En vergeet trouwens niet dat vooral de tussenpersonen het meeste vragen.

Wij hebben vooral vlees van eigen beesten. Ik vind dat ook het lekkerste, zit geen rommel bij.

13. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Die 35 euro was idd wat ruim maar ik had even dat kipfiletje van 7 euro genomen, maar dat was er ook 1 van 350 gram! Dat eet je natuurlijk nooit in je eentje!

Ik eet zelf helemaal geen vlees, mijn man gemiddeld 3x in de week (bij avondeten dan.) Daarnaast nog gewoon op brood. En ja als ik het zo bekijk, wat is dan die 3x per week!

En alles biologisch, ja dat zou ik wel willen maar dat trekt de bruine niet. Ook niet als we besparen op luxe dingen, merkkleding en uitjes want dat doen we al niet overdreven veel!

14. zogelukkig

Ja, hier hoort het gewoon bij de maandelijkse uitgaven. Maar als ik bekijk hoeveel we per maand aan bio-voer uitgeven, kan ik ook weleens janken hoor!
    Maar ik wil niet anders meer: way of life.

15. fafje

fafje Niet meer actief

haha tis dat je dit zegt, soms lijtk het alsof je gewoon dnekt...ach joh wat maaaakt het uit :p:p

ik kan het al helemaal niet, manlief is een gewone aarbeider, we doen het met 1 salaris...gaan nooit uit, drinken niet, roken niet, ik doe boodschappen zo goedkoop mogelijk...en dna houden we geld over om soms wat groots te kopen..of wat te sparen..
    maarja als ik biologisch zou gaan, kan ik mn rekeningen niet meer betalen, of moet ik gaan werken..

en op dit moment zit dat er sowieos nog niet in :)
    Maar eerlijk gezegd denk ik dat als ik na de 2e weer ga werken....dat ik dan toch wel meer bio zou gaan kopen...dna is het geld er ook geowon...

16. zogelukkig

Hier net zo hoor en ik heb er een auto voor in geleverd toen ik stopte met werken.:p

Zonder grapjes; Ja, het kost veel geld, maar wij leven verder heel sober en duurzaam (groente uit eigen moestuin, water voor de tuin is regenwater, vlees komt volgend jaar van eigen lam, ik heb geen 06-abonnement (doe een half jaar met een prepaid-kaart van een tientje), hebben hout voor de kachel van de gevelde bomen van de buurman). Koop wel laarzen van 180 euro, maar doe daar dan 4 jaar mee, enz.
    Wij gaan niet naar bioscoop, theater of musical. Ik gebruik geen make-up, verf mijn haar niet en ga eens in de twee maanden naar de kapper. Ik koop geen tassen, parfummetjes of cd's. Ik shop voor de non-food bij Lidl of daar waar het pleepapier het goedkoopste is en zo kan je best goedkoop leven.

17. fafa

fafa Niet meer actief

Dank voor de tip. Die had ik nog nooit zien liggen, zal er eens naar zoeken. :)

En je hebt helemaal gelijk hoor. Bio-industrievlees is natuurlijk eigenlijk debiel goedkoop! Maar ik bedoelde dat het prijsverschil tussen "gewone" kip en bio-kip zo veel extremer is dan tussen regulier rund en bio-rund. En ik denk dat dat helaas toch wel een hele hoop mensen weerhoudt van het kopen van bio-kip.

18. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Tja, ondanks dat wij 2 verdieners zijn lukt dat hier nog niet. Hebben een dure woning (verkeerde tijd gekocht omdat we perse wilde), rijden 120 km naar het werk, (heen en terug) en dus 2x p.w. tanken (2 auto's). Huis staat wel te koop, maar ja, bagger tijd natuurlijk! Wie weet in de toekomst wat meer bio hier.
    Maar we wijken nu wel erg uit! ;)

Heb zoonlief vanmiddag een dadel gegeven! Hij vond hem echt heerlijk. Was echt een goeie, mooie, grote van de groenteboer, verder ook een sinasappel en ook dat deed hij goed!
    *trots op mijn ventje!*

Vandaag laatste borstvoeding op gedronken..... :( Nu dus helemaal niet meer! Hopelijk binnen nu en een jaar weer af en toe een bekertje omdat zijn broertje of zusje niet alles op krijgt! :)

19. fafje

fafje Niet meer actief

hier toevallig vanmiddga bij het reformhusi een dadelkoek zonder suiker gekocht...en zo zoet wa shet niet, harstikke lekker....vond die kleine ook :D:D

20. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Oeh ik ben dol op dadelkoeken.. *heeft trek*

Deel Deze Pagina