Rapleymama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Trees, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    Belgiƫ
    ok fijn :) dan wordt dat ons eerste experiment!! :)

2. Trees

Trees Niet meer actief

Echt maak je daar niet druk over! Ze zijn wel wat gewend bij het kdv en mits het redelijk is luisteren en handelen ze naar de wensen van de ouders. Ook al vinden ze het raar, dan is het nog steeds hun probleem ;).

Ik merkte wel hier op het kdv dat ze het fijn vinden als ze een eetschema hebben. Ik kan dat ook wel begrijpen. Zoveel kinderen, zoveel wensen. Daarnaast hoe inzichtelijk het voor ze is, hoe kleiner de kans op fouten.

Ik ben toevallig nu bezig met mijn schema. Ik heb het introductieschema van kleintjes gekopieerd en met een markeerstift streep ik aan wat Carmen mag hebben. Het schema plak ik in haar schriftje zodat ik het elke keer thuis makkelijk kan bijwerken. Misschien is dat ook iets voor jou?

3. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Adi, ja echt dat doen ze wel. In haar schriftje stond gisteren: Mag jij al een liga (1) eten??
    Dus toen mijn vriend haar vanmorgen wegbracht heeft hij gezegd dat ze nog geen Liga eet/mag.

Trees dat is een slim plan! wel handig ja met een markeerstift, hoef je alleen maar in de loop der tijd bij te strepen.

4. adi

adi Niet meer actief

Hhmm, ben blij dat ze dan hier niet deden. Bij ons gaven ze de kindjes tot 1 jaar alleen eten dat jezelf meebrengt. Behalve het fruit, dat geven ze vers. Hier kregen ze toen nog wel prakjes, maar als je aangeeft dat je kindje een stukje mag krijgen, is dat denk ik geen probleem.

Maar waar je misschien tegenaan loopt: bij ons op het KDV mogen kindjes pas in de kinderstoel als ze zelfstandig los kunnen zitten. daavoor mag het onder geen beding. Ook niet als ze goed met ondersteuning e.d. zitten.
    Ik weet niet of jullie kleine al los zit, en of ze bij jullie ook deze regel hebben, maar misschien iets om na te vragen.

5. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Ik zal dat nog eens navragen. Ze hadden het er gister over dat mijn kind erg enthousiast werd toen ze een ander kindje een fruithapje gaven en steeds haar mondje open deed.
    Toen zei ik dat ze van mij best een paar hapjes mocht, maar dat ik straks het eigenlijk ala Rapley wil doen, dus in stukjes. Toen vertelde ze dat ze het daar anders noemen (weet de naam niet meer) maar dat ze dat daar eigenlijk ook doen. Dus dat ik kon aangeven wanneer Evie dit mag.
    Zal eens navragen over die kinderstoelen want ze moet natuurlijk wel rechtop zitten als ze haar straks stukken gaan geven (maar ik denk dat ze dat daar toch ook wel moeten weten). Zonder een beetje ondersteuning kan ze dit nog niet trouwens.

6. Trees

Trees Niet meer actief

Oh dat is voor mij helemaal nieuw. Hier zorgt het kdv voor al het eten en drinken. Ik was in de veronderstelling dat dit gebruikelijk was. Op zich vind ik het zelf wel erg makkelijk en het enige waar ik 's ochtends aan hoef te denken is dat ik een paar streepjes met mijn markeerstift zet ;).

De kinderstoel is hier op het kdv weer geen probleem, maar dochter kan ook redelijk zelfstandig zitten (al valt ze nog weleens om).

7. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    hebben jullie ook al ervaren dat bepaalde producten een reactie geven?
    Gisterenavond heeft mannetje een partje mandarijn helemaal opgegeten en nu (om 12 uur) heeft ie de hele boel bijelkaar gespuugd en heeft een vlekkerig gezicht. Ik vraag me af of dat van het eten zou kunnen komen of nog van de verkoudheid waar ie van herstellende is. Bij het hoesten van veel slijm gaat ie kokken...

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoontje vrat bij 9 maanden 3 mandarijnen en bij 1 jaar werd hij opeens hartstikke overgevoelig; spuitpoep en vlekken in het gezicht. Citrusfruit is licht allergeen. Bij 1,5 jaar opnieuw geintroduceerd en nu gaat het goed!

9. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier tot nu toe nog nergens reactie op gehad, gelukkig. Hopelijk blijft dat zo.

10. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Trees bedankt voor de tip over het schema. zat net te denken hoe ik dat ging doen. We beginnen hier over een maandje maar heel langzaam dus wil niet dat ze ineens allerlei soorten fruit krijgt.
    Denk dat ik ook maar wat groente mee ga geven, dat wordt 's avonds niks meer ben ik bang, dan is ze al moe. Es even navragen hoe ze dat doen allemaal. Ik denk eigenlijk dat ze dan op kdv gewoon een prakje krijgt en dat we thuis stukjes oefenen. zijn er meer mama's die dat zo doen?

11. Eetfestijn

Eetfestijn Actief lid

22 nov 2010
    114
    0
    0
    Pastinaak gaf hier luieruitslag, dat duurde een dag en dan was het weer weg. Verder nooit iets gemerkt en nu ook niet meer met pastinaak.

12. Kounelli

Kounelli Actief lid

4 dec 2008
    335
    0
    16
    Is het normaal dat als je je kindjes stukjes wortel geeft, dat je dezelfde stukjes de volgende dag in zijn luier tegen komt??? En dat hij weer zo'n buikpijn (net als de buikkrampjes in de eerste drie maanden) krijgt als hij iets gegeten heeft (of de dag erna)?

13. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ja, die stukjes in de ontlasting is normaal. Kramp hebben wij nooit gehad. Ik zou persoonlijk denken dat het dan misschien nog wat te vroeg is. Volgens mij wordt dat ook geadviseerd bij erge kramp, om even te stoppen en later nog eens te proberen.

14. Trees

Trees Niet meer actief

Mijn dochter kreeg ook krampen en ik heb even rust gehouden (achteraf bleek ze ook een maagvirus te hebben). Ook ben ik het voedsel langzamer gaan introduceren.

Stukjes wortel in de broek zijn in het begin normaal. Idem perenschilletjes, courgetteblokjes, appel etc. :D

----
    Ik heb gisteren de uitvinding van de eeuw gedaan. Waarschijnlijk was iedereen al zo slim, maar lange, smalle reepjes is veel beter vast te houden dan schijfjes. Ik wilde het toch even delen :)

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Krampen kunnen goed hoor! Vaste voeding is toch wel wat anders dan melkvoeding voor die darmpjes. Je zou een paar dagen kunnen stoppen, heb ik ook gedaan en ben weer even volledig bv gaan geven om de darmen tot rust te laten komen.

Ik vind nog steeds terug: pitten en zaden, peulvruchten, mandarijnenvelletjes, rozijnen.

16. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier had ze eerste dag ook wat krampen (volgens de oppas) met de sperziebonen die ook weer half in de luier te vinden waren.
    Verder reageert ze op peer. Hier krijgt ze uitslag van en wordt ze onrustig als ze meer krijgt.
    Hier krijgt ze ook wel eens wat geprakt hoor (doet papa nog wel eens) en appel krijgt ze geraspt.
    Mandarijn heb ik vanaf 10 maanden gegeven en is ze dol op. Ze krijgt ze in halve partjes en die kom ik ook nog wel eens in de luier tegen.

17. 1eKruimeltje

1eKruimeltje Bekend lid

16 jun 2009
    974
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb niet alles gelezen maar wel een vraag. Met Rapley eten ze toch met de handjes? Helemaal niet erg hoor maar uiteindelijk is het volgens mij de bedoeling dat ze met mes vork en lepel gaan eten. Maar hoe krijg je dat dan op een gegeven moment aangeleerd?

18. Trees

Trees Niet meer actief

Door ze het gewoon te leren :D.

Nee serieus. Ik denk dat je daar niet te moeilijk over moet doen. Kindjes die gevoerd worden met gepureerd eten, moeten op bepaald moment ook leren zelf de lepel te hanteren en stukjes te eten. Dit moet je daar mee vergelijken.

Kinderen leren grotendeels door imitatie. Papa en mama eten natuurlijk met mes en vork en op een bepaald moment zal het kind zelf aangeven hier ook aan toe te zijn. Kinderen willen vaak hetzelfde als papa en mama. Dit is het moment waarop je kan gaan oefenen.
    Tot nu toe heb ik hier nog geen negatieve ervaringen overgelezen. Daarnaast vind ik het ontdekken en leren kennen van voedsel belangrijker dan mes-vorkhantering. Dit is iets wat mijn inziens vanzelf zal komen.

19. 1eKruimeltje

1eKruimeltje Bekend lid

16 jun 2009
    974
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ok bedankt!

Ik vind het ook geen probleem hoor laat maar lekker doen. Maar vandaag aten we spaghetti en dan gaat dan weer niet zo makkelijk. Heb ik dus met een lepeltje gegeven.
    Ik heb overgens heel vaak potjes gegeven (bijna altijd) maar tussendoor toch ook wel stukjes. En hij weet zijn mondje goed te vinden. Nu gaat hij echt vaker tegelijk met ons mee eten en krijgt hij dus wat wij ook eten. En meestal dus lekker zelf laten pakken.

20. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wij hebben ook spaghetti gegeten vandaag. Hier gaat dat juist erg goed. Ze stopt het in de mond en slurpt het zo naar binnen. :D Hihi.

Deel Deze Pagina