Hier vandaag de eerste broodkorst gegeven aangezien ze zo verlekkerd zat te kijken toen ik een ijsje at. Ze kan hem goed vastpakken en naar haar wang brengen, haar mond kan ze nog niet vinden. Ze vond het ook belangrijker om rechter op te gaan zitten dan om brood te eten. Er moet dus nog even geoefend worden haha!
Da's toevallig. Mijn meisje is ook vijfenhalve maand (5 augustus) en heeft ook vandaag voor het eerst een broodkorstje gekregen. Ik zat er over te twijfelen maar ze pakte het brood van mijn zoon bijna uit zijn handen. Ze vond het heerlijk, ze bracht het zelf naar haar mondje en ging er op lopen sabbelen. Het leek net alsof ze een speentje in haar mond had, zo lief. Ik merk al dat ze heel graag alles wilt eten wat wij ook doen. Mijn zoon mocht na school chipjes (hij is 6 en we hadden het nog over van zijn verjaardag) maar die mag ze natuurlijk voorlopig echt nog niet hebben. Ze was het in ieder geval er niet mee eens dat hij dat wel mocht en dat zij een fles kreeg. Ze heeft hem zelfs half laten staan. Hoe doen jullie dat? Laten jullie de kleine gewoon alles proeven, ook al is er een kans op allergie of reactie (daarmee bedoel ik dus eten en geen chips of snoep oid)? Bij mijn oudste heb ik dat eigenlijk wel vaak gedaan (hij was toen wel een stuk ouder) en hij lust nu bijna alles, zelfs olijven en garnalen of mosselen vind hij heerlijk. Nu vraag ik me dus af waar ik echt voorlopig mee moet wachten om te laten proeven. Mijn oudste heb ik het eerste jaar op de gangbare manier eten gegeven, dus potjes en zelfgemaakt eten maar dan geprakt. Nu wil ik een combinatie doen van potjes en gewoon met de pot mee eten. Het probleem is dat we dus regelmatig dingen eten als vis, garnalen, olijven, kool, pizza, patat en gerechten met een hulppakje erbij (witlofschotel uit de oven en dergelijke). Als we patat of pizza eten dan krijgt ze een potje of iets uit de vriezer, maar is het goed om haar een patatje te laten proeven of een stukje pizza? Dat soort dingetjes bedoel ik.
@wilma: met de tweede is het bij ons ook anders dan bij de eerste. De eerste maakte ik prakjes voor en wij aten zelf later. Nu zet ik de kleinste met ons mee aan tafel maar 9 van de 10 ligt ie al in bed. Ik biedt wel zoveel mogelijk aan, maar wel zonder suiker of zout (zit erg veel zout in hulppakjes). Verder kijk ik wel naar het introductieschema en ben ik wel voorzichtig in zaken aanbieden die pas bij 1 jaar pas staan omdat ik denk dat de darmpjes dat nog niet aankunnen. Als wij iets eten wat ik voor hem niet goed vindt dan heb ik altijd een schaaltje komkommer oid waar hij van mag of uit de vriezer een worteltje even snel stomen bijvoorbeeld.
Ik volg inprincipe het introductieschema van Kleintjes. Maar pas vaak ons eten er aan aan. Meestal eten we met zijn drietjes hetzelfde. Héél soms gebruik ik een pakje, en dan haal ik er voor ik het pakje toevoeg, eten uit voor Yasemin. Maar meestal maak ik gewoon zelf, en gaat dat prima. Kook alles zoutloos en inprincipe mogen ze best veel eten nu. Heel soms komt het voor dat ze eens wat anders eet, dan gooi ik gewoon wat pasta/aardappel/rijst in een pannetje en wat groenten. Even koken en klaar.
Hier eet ze grotendeels mee, wel volgens het introductieschema van bv.com. Als wij iets eten wat zij niet mag, kook ik vaak wat diepvriesgroente en pasta en heb ik snel wat eten voor haar op tafel. Ivm allergieen mag ze ook niet alles. Patat krijgt ze hier soms wel een paar. Ze is er gek op en ze pikte het niet toen wij haar wat ander eten gaven. Als wij geen groente eten, dan krijgt zij eerst haar eten en later wat van ons.
Ik liet in grote lijnen alles proeven volgens Kleintjes' introductieschema, maar alles met suiker, zout en frituurvet enzo niet. Dus een doorbakken gamba wel, een snoepje niet. Een olijf wel, een patatje niet. Na 12 maanden werd ik daar makkelijker in, maar pakjesvoedsel, snoep, koek, chocola, patat, snacks, chips e.d. vind ik geen gezond eten en eten we zelf eigenlijk ook nooit. Witlof uit de oven kan toch heel makkelijk zonder pakje? Gewoon (ham en) kaas, desnoods een clafoutis erover en klaar! Wij gaven de witlof >1 jaar dan zonder kaas, gewoon zo. Ik maak zelf pizza, dat is brooddeeg met tomatensaus, kaas en verse groente, dat vind ik ok. Vis is natuurlijk heel gezond.
onze kleine man heeft wel al van de frietjes geproefd en hij vind ze heerlijk. Gewoon een paar stengeltjes. Want of hij nou een gebakken aardappel mee eet of een frietje eet. Tot nu toe lust hij alles zelfs gebakken champignons.
wilma en mamavansimone: echt waar? weten jullie dat zeker dat ze met 5 maanden al willen eten? mijn dochter wil ook alles in haar mond. ook graag mijn vinger om op te kauwen of een speeltje maar ze wordt echt niet boos als ze geen eten krijgt. dat snapt ze toch nog helemaal niet? over wat te geven: ik was bij mijn zoon heel streng het eerste jaar, voorzichtig alles gegeven maar geen zout, geen snoep e.d. na een jaar wat minder streng en nu mag ie alles wel eigenlijk, maar wel met mate natuurlijk. nu is het bij de tweede wel lastiger denk ik maar op zich moet ze ook maar leren dat ze nog niet alles mag wat de rest wel mag.
@ Geke, ik heb er in het begin ook over getwijfeld, maar ja, ik weet heel zeker dat het bij haar gaat om honger. Ik ben al een tijdje met haar bezig met potjes en voor haar (ieder kindje is natuurlijk anders, ben bij mijn oudste ook later begonnen) was het met vier maanden de tijd. Ze zat vanaf drie maanden al op vier flessen van 210+7(!!!!!) die bijna helemaal op gingen. Voordat ze vier maanden was ging ze mopperen en huilen als ze ons zag eten. Ze ging toen ineens ook naar vragen om vijf flessen (waarmee ze dus over die max zou komen als ik niet de flessen zou minderen, waar ze het dus weer niet mee eens was). Ik heb het bij het CB aangekaart toen ik merkte dat ze naar 6!! flessen toe wilde gaan. Met 's ochtends rijstebloem en als wij aten een paar hapjes (in het begin) groente, was ze helemaal tevreden. Niet meer huilen als wij aten en ook niet meer vragen om vijf flessen (ze ging ook ineens iedere dag poepen ipv eens in de drie dagen). Voor mijzelf was het bij haar duidelijk dat ze er toen inderdaad al aan toe was. Nu merk ik aan haar dat ze weer een stapje verder wilt gaan omdat ze nu weer minder gaat drinken. Ze krijgt nu nog vier flessen (waarvan ze er de laatste dagen steeds minder uit drinkt). Vandaag heeft ze zelfs maar drie flessen gekregen, (de tweede fles om half twaalf weigerde ze, dus die heb ik om een uur nogmaals geprobeerd, en toen ging die maar half op), maar van het fruit en groente hapje krijgt ze niet genoeg. Ik hoef ook echt niet meer te proberen haar een fles te geven als wij aan het eten zijn, want ze vertikt het gewoon om dan te drinken. Ze trekt nu bijna het eten van grote broer uit zijn handen (brood, chips, koek, dat maakt haar natuurlijk niets uit) en ook mijn drinken vind ze ook heeeeeel interessant (nu drink ik overdag voornamelijk thee en water dus dat is niet zo erg). Ook weet ze heel goed waar de lepel en het eten naar toe moet en ze wordt helemaal blij als ik met de lepel aan kom. Het is dus niet zo dat ik eerder ben begonnen omdat er de 'beruchte' signalen waren (kwijlen, bijten op handje, alles in de mond stoppen, kijken naar wat papa en mama doen), dat zijn volgens mij dingen die alle baby's van vier, vijf of zes maanden doen en niet zo veel met willen (of moeten) eten te maken hebben, maar met het ontdekken van de wereld, tandjes enz. Ik heb op deze manier, met al vroeg beginnen met bijvoeding, een tevreden baby gekregen en als ik het uitgesteld had, dan had ik denk ik een baby gehad die niet tevreden was met de fles, steeds trek (geen honger) had en veel meer huilde. Ieder kindje is anders en sommige kindjes zijn volgens gewoon mij eerder toe aan bijvoeding dan andere kindjes. @zogelukkig: met witlofschotel uit de oven, bedoel ik die uit een pakje, met gehakt, spekje en aardappeltjes (ik vind het zelf heerlijk af en toe). Witlof ham en kaas (die bedoel je toch?) is het lekkerste als je hem helemaal zelf maakt en doe ik ook geen pakje bij. Bliksoep bijvoorbeeld vind ik totaal niet te eten, maar zelfgemaakte soep wel. Dat van die pizza is een goed idee, volgens mij ook niet al te moeilijk (hoewel ik het tot nu toe nog nooit gemaakt heb). @Allemaal , Ik heb de lijst (van bv.com) uitgeprint en ik hou die er gewoon naast als ik haar iets wil geven. Als er iets is wat ze nog niet mag hebben, dan maak ik nog wel iets anders. Ik kook trouwens nog steeds vaak zoutloos (ben ik bij mijn eerste gaan doen) en dat blijf ik ook nog even doen. Als wij, en dan vooral mijn zoontje, iets snoepen (of het nu een koekje, chips of chocola is) dan krijgt ze dat het eerste jaar sowieso niet, nu eet mijn zoontje niet vaak snoep, chips of chocola, een gezonde koek en fruit krijgt hij wel vaak na schooltijd. Ze krijgt tzt wel een soepstengel, rijstwafel of ook fruit. Het is geloof ik wel een lang bericht geworden nu, maar bedankt voor jullie reacties
Nou van eten is nog geen sprake maar vandaag vond ze het maar wat leuk om op een broodkorst te sabbelen. Ik wist niet dat je met brood zoveel troep kon maken haha! Helaas viel het waarschijnlijk toch niet zo goed (al vraag ik me wel af of ze uberhaupt iets heeft binnengekregen) want vanavond was het een drama om haar in slaap te krijgen, terwijl dit al maanden goed gaat. Morgen geven we haar dus maar even niks en dan gaan we vrijdag weer proberen. Hier is ons ukkepukkie: IMG_0984
't Is een schatje, maar zet haar alsjeblieft wel rechtop in de kinderstoel! Als ze zich verslikt in de wipper, kan ze niet naar voren komen, dat is gevaarlijk. Als ze nog niet zelfstandig rechtop kan zitten is ze eigenlijk nog niet toe aan bijvoeding.
vandaag bij het CB geweest en (geheel volgens verwachting) werd er gezegd dat ie toch echt meer moest gaan eten bv was echt niet meer genoeg (maar ik moest wel minder bv gaan geven, hoezo tegenstrijdig). Tja, ik kan het eten moeilijk z'n strot in duwen niet waar.... Hier gaan dat soort opmerkingen zoveel mogelijk het ene oor in en de andere weer uit . Hij had wel een aflopende curve omdat ie een week erg ziek is geweest, hopelijk haalt ie alles snel weer in. Krijgen jullie ook van dat commentaar??
Ligt eraan bij wie ik ben. Bij de arts loopt elk consult steevast uit in discussie. Ik weiger 'ja' en 'amen' te knikken, omdat ik de ijdele hoop heb dat dit haar blik wat verruimd . Hoe zit je zoon op de borstvoedingscurve? Mijn ervaring is dat er toch een behoorlijk verschil is tussen de curve die het cb gebruikt en de borstvoedingscurve. Mijn dochter loopt volgens de laatste precies goed en dat probeer ik de arts keer op keer duidelijk te maken. Lijkt nog niet echt aan te komen... De wijkverpleegkundige daarentegen is een verademening. Zij is tevens lacatiekundige en blijkt fan van rapley te zijn. Wij begrijpen elkaar wel .
Ik doe een beetje half om half. Ayla krijgt als ontbijt en lunch brood en de eerste voer ik een paar stukjes en de rest eet ze zelf. Als ik niet eerst wat voer duurt het haar te lang en smijt ze uit nijd gewoon alles op de grond . Meestal eet ze avondeten met ons mee en dan krijgt ze eerst gevoerd en daarna eet ze zelf nog wat. Als ik dat niet doe....zie de brood-uitleg. Fruit zelf eten vindt ze lastig, meestal glibbert het uit haar handen. Vanmiddag net zulk werk met de banaan, maar toen had ze als oplossing om gewoon het hele stuk banaan in 1x in haar mond te proppen... Bekijk bijlage 123312
De gewichtscurve buigt de laatste keer af maar hij is dus een week best ziek geweest met veel spugen. Op 2 december woog hij 8600 en nu 8300, hij is 1 cm gegroeid. Rapley op zich vinden ze wel best omdat het goed is voor de motoriek en de mondspieren, hij moet alleen meer calorieen binnen krijgen (dus gewoon meer bv denk ik dan ) Vorige keer werd zelfs voorzichtig geoppert dat als ik zou stoppen met bv hij wellicht meer zou gaan eten, ze zag aan mijn gezicht dat het geen goed voorstel was, ha ha. Ze zijn erg gericht op afbouwen van melk, wat vooral voor kv geldt. 500ml zou genoeg zijn, nou ik zou de eerste zijn met maatstreepjes op m'n boobs
We hadden het wipstoeltje al op de rechtste stand gezet, binnenkort toch maar om een kinderstoel kijken dan. Ze kan al redelijk goed zitten, als ze op mijn been rechtop zit kan ze zich in balans houden door mijn duim te pakken, haar rug is dan wel mooi recht. Helaas viel het stukje brood niet zo goed denken we, ze is gisteravond en nacht alleen maar aan het huilen geweest en pas toen vandaag een spuitluier geweest was bedaarde ze pas een beetje. Voor ons een teken om toch nog maar even te wachten, ook al weten we niet of het daaraan lag want ze is ook weer lekker aan het snotteren vandaag en ze heeft volgens mij maar een paar kruimels naar binnen weten te krijgen. En bovendien is ze gecorrigeerd bijna 4 maanden en dat is weer een sprongetje, kortom genoeg mogelijke oorzaken....
Zou je dan niet gewoon nog 2 maanden wachten voordat je gaat bijvoeden? Granen kunnen best zwaar vallen en als er zo'n heftige reactie was, zou ik sowieso nog even wachten met bijvoeden. En wipper zo rechtop mogelijk is niet echt rechtop (hoek 90 graden). Ik zie dat ze hangt en als ze zich verslikt is dat op z'n zachtst gezegd niet handig.
Moet je niet met tevroeg geboren kindjes naar de gecorrigeerde leeftijd kijken? Ik bedoel, het lijkt me best logisch dat de darmen misschien later klaar zijn voor bijvoeding?
Nee met eten kun je juist de echte leeftijd nemen, ze krijgt namelijk al vanaf de geboorte moedermelk. We mochten ook stoppen met vitamine K na 3 maanden, daar hoefden we ook niet voor te corrigeren. Maar we waren blijkbaar nu wel iets te vroeg dus nog maar eventjes wachten met het volgende hapje....