Rapleymama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Trees, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Brood met korst, altijd gedaan. Ook zonder tanden.

Hoezo moeten jullie je meisje veel meer eten geven? Het is bijvoeding, de borstvoeding de hoofdvoeding tot 1 jaar. Zolang ze niet afvalt of extreem hongerig en huilerig is en geen hele nachten wakker ligt, vind ik het maar een vreemd advies!
    Vlees, ei en yoghurt op deze leeftijd naast bv is echt niet nodig. Mag wel hoor, is je eigen keuze.

Doorslapen heeft vaak niks te maken met geen honger hebben. Ik heb tot 23 maanden nachtvoedingen gedaan en terwijl er niks veranderde sliep mijn zoontje ineens door.

Tot de leeftijd van 1 jaar gaf ik af en toe een slokje thee, water of verdund troebel appelsap. Gewoon voor de lekker.

2. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    @Kruimel: Nou, ze hoeft van mij niet helemaal door te slapen, maar 23.00 uur naar bed, 2x een voeding en dan na de 2e voeding een uur wakker blijven omdat ze niet gaat slapen, en dan om 6.30 weer op, dat trek ik niet. Ik heb gewoon een slaaptekort van hier tot Tokio! Dus 1 nachtvoeding prima, maar ze is 8 maanden, hoor!

Ze krijgt inderdaad nog geen ander vocht.

3. zogelukkig

Als jij denkt of merkt dat ze beter slaapt van meer eten (ik neem dus aan op de niet-Rapley-manier?) dan is daar niks mis me hoor, is puur en alleen een keuze!;)
    Wij hebben een lege buik en niet doorslapen nooit kunnen linken, andersom ook niet. Hier had het te maken met een ander ritme en zich beter in zijn vel voelen.
    Mijn zoontje kwam bij 8 maanden soms wel 3x per nacht, maar sliep daarna altijd wel meteen weer verder, dat was wel fijn.
    Pas na 1 jaar een fase dat hij 's nachts klaarwakker was. Dan gingen we in wisseldiensten om 3 uur beneden met Duplo spelen.:D

4. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier met 6 maanden nog drie a vier voedingen per nacht en af en toe even wakker. Als ze het nodig heeft heeft ze het nodig. En dat mama er om zes uur uit moet daar kan die kleine meid ook niks aan doen....

5. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Tsja, ik ben ook niet alleen op de wereld natuurlijk, mijn man vindt echt dat ze door moet slapen. En ze heeft het al zo vaak een weekje gedaan en stopte dan weer. De laatste keer door ziekte. Ze is er gewoon toe in staat en lijkt dan ook zelf fitter te zijn.

Vandaag was ik al blij dat ze na beide voedingen weer ging slapen.

We gaan wel door met Rapley, alleen dat kan ik niet elke dag doen. Als ze van het KDV komt, is ze echt doodmoe en kan ze niet een half uur nog aan tafel zitten. We dringen haar het eten niet op, als ze aangeeft dat het genoeg is, dan stoppen we direct! Maar gisteren riep ze zelf steeds om meer!

6. zogelukkig

Rapley is geen wet van meden en perzen hoor! Als je kindje eten van een lepel goed eet, daardoor beter slaapt etc. gewoon doen.

Hier een echt Rapley-kind, ik had gewoon geen vogeltje!:D

7. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Nee, daar kan ze niets aan doen. Het is trouwens half 7, alleen als ik werk (2,5 dag per week, dus meestal niet). Maar soms is de kleine zèlf om 6 uur wakker en dan sta ik wel met haar op. Dan is haar dag begonnen. Of mijn man als ik vrij heb en hij moet werken. Dan slaap ik vaak nog tot 7 of 8 uur.

Ik wil haar geven wat ze nodig heeft, maar ik moet mezelf ook in stand houden. Ik ga haar heus niet laten brullen, want dat advies heb ik ook al vaak gehad!

8. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik weet niet of meer eten gaat helpen maar het kan wel. Hier is er totaal geen link in ieder geval.

Over vocht: ik voedde op verzoek maar mijn zoontje dronk op een keer nog maar 4x per dag en die heb ik toen extra vocht gegeven. Nu krijgt hij de hele dag door thee en water.

Ei, vlees en vis vanaf 9 maanden en 2 of 3 keer in de week hier. Wat ik ook wel lees trouwens is dat mensen rapleyen tijdens het avondeten en daarna nog wat prakken en 'navoeren'. Dat doe ik hier heel soms als hij te moe is om te eten en nog wel honger heeft (anders krijg ik er echt geen hap in).
    Yoghurt is hier geen succes en hij krijgt sporadisch een hapje.

Succes! Hier wordt mijn zoontje rond 4/5 uur wakker en slaapt alleen tussen ons in, vastgeplakt aan mijn borst, weer verder. Hij krijgt alleen nog de ochtendvoeding bv, die duurt van 4 tot 8 ;)

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Bedankt voor al jullie reacties, Kruimel, Juju en ZG!

Voor mij is Rapley inderdaad geen wet van Meden en Perzen, want ik volg geen enkel systeem omdat dit van het systeem moet!

Ik sta overal voor open, maar ik wil inderdaad vooral naar mijn kind kijken. Waar reageert zij goed op, wat heeft zij nodig? Hoe is zij blij en gelukkig en hoe krijgt ze voldoende slaap, voeding, aandacht, liefde en de gelegenheid om lekker te spelen?

Zolang zij haar mondje vrolijk open doet voor een stukje tomaat en dan MMMMMMMMMMMM dit opsmikkelt, prima. En dan pakt ze zelf weer een stukje pasta.

Of avocado: ze vindt het heerlijk, maar het is zo glad dat het haar moeite kost het vast te houden. Dat geef ik haar dan ook gewoon. Brood kan ze weer lekker zelf pakken en in haar mondje doen. Evenals allerlei groentes.

Banaan vandaag: 3x heeft ze zelf een stukje gepakt, naar de mond gebracht en op de grond gegooid. Maar ze eet vervolgens wel met plezier 1/2 banaan die ik in stukjes in haar mondje stop. Zodra ze of haar mond niet open doet of het uit gaat spugen, is het stoppen en "Goed gegeten!"

Vlees, vis en ei: daar ben ik nog niet uit. Kleintjes zegt: niet voor 9 maanden en ik ben geneigd dat te volgen. Het CB zegt weer: juist wel af en toe een beetje geven, want ze heeft bouwstoffen nodig. Mijn man is weer geneigd dat te volgen. We moeten er toch samen uitkomen, want er is geen goed of fout, denk ik, maar wel een keuze die je maakt.

10. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Je geeft nog borstvoeding, nou ik zou willen dat ik met je kon ruilen hoor. Als je borstvoeding geeft, is bijvoeding gewoon echt bijvoeding en hoef je heel veel dingen nog niet te doen. Heerlijk lijkt me dat, geeft veel meer ruimte. CB vind wel meer hoor, hier vroegen ze met 4 weken al of ze al richting het doorslapen ging. Ze vinden het daar volgens mij heel belangrijk dat de moeder voldoende rust krijgt ect. Dat is natuurlijk ook belangrijk, maar wat rust brengt is niet voor iedereen hetzelfde. Dus als je er zelf geen problemen mee hebt dat je nog om 5:00 uur een voeding geeft, dan zou ik dat lekker laten en je kindje er inderdaad niet om vol gaan proppen.:)

Oeps "spuit 11" geloof ik, ik zie dat je al het nodige aan reactie heb gehad:p

11. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik zou dan niet met ei beginnen ivm allergieen en eerder met bijv witvis, dat eet hij hier graag en makkelijk en is goed te verteren.

12. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Sta je wel achter het idee van je man daarin? Want meestal is het inderdaad een fase en dat gaat weer over. Ik vond nachtvoedingen trouwens wel pittig (toen ik nog wel bv gaf), kan me dat best voorstellen dat het met 8 maanden een keer genoeg is.

Zo gaan wij hier ook met rapley om zoals jij het omschrijft. Ik doe heel vaan beide. Bied ik haar eerst rapley aan en dan geprakt zodat ze toch nog genoeg binnen krijgt.

13. zogelukkig

"Ze heeft bouwstoffen nodig", juist...

Alle bouwstoffen zitten in jouw melk. Alleen ijzer kunnen ze door een andere bron goed gebruiken. De meegekregen ijzervoorraad slinkt nl. na 6 maanden. Jouw melk bevat ijzer in heel goed opneembare vorm en als je daarnaast 1 volkorenboterham met appelstroop geeft, heeft ze de adh ijzer al te pakken. Vlees mag, maar is echt nog niet nodig. Gezien mijn eigen ervaringen zou ik met ei, toch een heftig allergeen, wachten tot na 1 jaar.

Heb je het boek: "Eten voor de kleintjes"?. Daar staat precies in hoe of wat.;)

14. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Dag dames!

Even wat stiller van mijn kant, ben ziek geweest en verder ook bijzonder druk ;)

Met Liesbeth gaat het goed. Lijkt alsof ze ineens het licht heeft gezien (net zoals jullie al zeiden :))... Gisteren broccoli en aardappel gegeten, en toen ze me zag aankomen met de broccoli ging het mondje al open en de handjes gestrekt. Ze heeft heerlijk zitten smullen, terwijl de rest van de familie aan het eten was ging zij lekker haar gang. Volgens het boekje!! Vanmorgen bij het ontbijt net zo, banaan met twee handjes in de mond proppen, korstje bruin brood erbij, en het meisje zat heerlijk te smikkelen.

Vraagje aan de bv-mama's: Ik merk wel dat nu ik ziek ben, mijn melk veel 'witter' is. Normaal is hij echt geel. Komt dat door het ziekzijn? Iemand hier ervaring mee?

Liefs,
    Mrs Hair

15. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Geeft niet, hoor! ;)
    En inderdaad: 1 nachtvoeding is geen probleem hier. 2 vind ik wel minder.

16. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    @ Aquilegia: Ik voel met je mee! Liesbeth vraagt meestal ook tussen de 1 en 2 voedingen 's nachts. 1 is prima te doen, maar 2 breekt mij ook gigantisch op, vooral als het nachten-weken-maanden achter elkaar is.

Hopelijk werkt 'meer eten' in jullie geval wel!

17. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ja, dat boek heb ik. ;) En ik wilde het ook volgen, totdat ik dit advies kreeg. Tsja, lastig. Vandaag nog geen vlees gegeven.

En appelstroop blieft ze niet, volkorenbrood dan weer wel.

Ze heeft net 1/2 courgette (min 4 plakjes, sponzig middendeel eruit), 2 ontvelde tomaten (ook zonder zaadjes, en dan een beetje zacht gebakken) en heel wat spiraalpasta op! :D
    Ze werkte het vol overgave naar binnen, helemaal uit zichzelf en onder luid MMMMMMM zo nu en dan! :D Echt, ik stond te kijken dat ze een heel bord eten naar binnen werkte, vol concentratie en plezier. Er viel deze keer maar heel weinig op de grond. Deels omdat ik de opstelling iets anders gemaakt heb, maar deels ook omdat ze het gewoon wilde opeten en niet weg gooien. De eerste tijd vielen er zelfs maar 2 stukjes. Later zat ze voller en werd ze wat slordiger. ;)

18. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Nou, 1 nachtvoeding is voor mij OK. Dus ik ben het niet helemaal met hem eens. En zou dat het geval zijn dat ik 's nachts 1 voeding geef, dan heeft hij er geen last van. Hij slaapt met oordopjes en ik geef de voedingen! ;)
    Voor hem wordt het pas vervelend als ik er erg chagrijnig van word!

@Juju: dank voor de tip! :)

@Mrs. Hair: dank voor het meeleven! :)

19. fafa

fafa Niet meer actief

@Aquilegia: ik combineer ook rapley met gepureerd als mijn dochter daar gelukkiger van wordt hoor. Wat je zegt: als je dingen gaat doen puur en alleen omdat "het systeem" het zo voorschrijft ben je volgens mij ook dom bezig. Pompoen vindt ze bijvoorbeeld heerlijk, maar kan ze zelf nog niet zo goed eten (knijpt het snel tot moes), nou dan geef ik het toch van een lepeltje, ze gaat het echt nog wel leren om zachte groente subtiel vast te houden :)

En jeeminee, wat een hoeveelheden eet ze! :$ Kleine smulpaap :)

@Mrs hair: wat fijn dat Liesbeth het rapleyen opeens zo goed doorheeft. Genieten is dat dan he? Als ze lekker samen met jullie zit te eten.
    Ow, en geen ervaring met melk&ziekzijn. (Mijn immuunsysteem lijkt sinds de bevalling wel 4x zo hard te werken ofzo) Maar mijn melk heeft, om verschillende redenen, al wel alle kleuren van de regenboog gehad, dus het zou best kunnen dat het ziekzijn daar ook invloed op heeft.

@hier: delen jullie kindjes ook hun eten met jullie? :D Ik smelt echt helemaal als dochterlief mij een natbesabbeld broodkorstje in mijn mond probeert te stoppen. En ze moet zo lachen als ik daadwerkelijk een hapje ervan af bijt. "Samen eten" kan haar niet ver genoeg gaan!

20. fafje

fafje Niet meer actief

@samen eten, ja ik krigj ook altijd dingen aangeboden, vaak neem ik het de eerste x...en daarna zeg ik nee dankje wel..wat lief..maar dat is voor *babynaam*..eet jij maar lekker op...en dan stopt ie het in z eigen mondje haha..

en laatst gaf hij zn vader iets...en die liet het voor de helft uit zn mond steken...dus zoon pakte het restant en deed het in zn eigen mond haha moest er zo om lachen..ehct samen delen :p

Deel Deze Pagina