Vanaf wanneer mogen ze eigenlijk een beetje gewone melk? Ik moet bekennen dat ik het voor een stamppotje wel een heel klein beetje gebruik. Ik vind het anders zulke waterige en smakeloze prak. In mijn beleving, ze krijgt al yoghurt, daar zitten toch ook eiwitten in en in opvolgmelk zit dat toch ook wel? Of loop ik weer eens op de zaken vooruit?
Nou het was hier een succes hoor. Al moet ik bekennen dat ik een beetje uitgeschoten was met het water dus het was een soppige bende maar dat deerde sukkebaby niet! Hij heeft heerlijk zitten eten. Krijg het zetmeel niet van ze oren af gepoetst. Had er wat vers gemalen peper door gedaan, ging ik net de boel opruimen lag er gewoon een hele peperkorrel op de grond, die is er die op 1 of andere manier heel door gekomen.... Ben ik even blij dat die niet in sukkebaby's mondje is beland! Koemelk, ja ik heb het er maandag en vandaag ook een beetje door gedaan. Is toch eigenlijk ong het zelfde als yoghurt of zit er nu helemaal naast?
nou volgens mij niet hoor...yoghurt is verzuurde koemelk...er zijn mensen die extreme buikpijn van koemelk krijgen maar yoghuyrt wel kunnen verdragen.. advie sis dan ook pas vanaf 1 jaar ik zou er wel voorzichtig mee doen..ik stampte gewoon met wat extra vocht en klontje boter...smeuig genoeg hoor.. ik ben vanaf 11 mnd heel langzaamaan een slokje per dag gaan aanwennen...steeds ietsje meer, en zn flesjes opvolgmelk gaan mengen enz... met 1 jaar precies ging hij over op volledig koemelk.. @hier, ook zo'n succes! en weer wild ehij kijken in de pan...had courgette en champignons grof gesneden, en gewokt ( gewoon peper&zout en halverwege een teentje knoflook)....en teriwjl ik em droeg...ja hoor heel veel groente zo naar binnen geslokt!!! vervolgens zn bordje met rijst erbij, toen had ie alleen nog oog voor rijst...heeft wel 2 porties rijst op ..ach zn groente was al binnen! daarna nog wat kip!.... hij eet tegenworodig wel weinig overdag, dus mss dat dat de laatste 2 dgn hem weer liet eten! en dat terwijl hij dus laatste x courgette in augustus op had!!!
Oooh maar pompoen is juist zo lekker!! Vanavond hebben we beiden zitten kijken, vol verwondering! Vanmorgen gingen er al 2 manderijnen en een paar hapjes appelmoes in, vanmiddag 2 boterhammen, vanavond 3 stronken broccoli, een wortel en een stuk vis. De aardappel pakte ze vast, voelde, en legde hem op tafel terug Mensen wat kan dat kind ineens heerlijk eten!
Hum, vandaag een mindere Rapleydag. Pasta: door mama niet gaar genoeg gekookt. Wel belangstelling, maar niet lekker bevonden (grrrrrrrrrrr... staat 7 min op het pak, doe ik het 12 min voor haar, is het nog zo'n beetje al dente. Ja, ze had het eerder gegeten, toen heb ik het ook langer gedaan, maar ik dacht dus ook 12 minuten. Alleen, toen had ik het geproefd. Nu vergeten te doen! Volgende keer nog langer dus). Wortel: eerste keer in stukken (Heeft ze eerder uit een potje gegeten, dat vond ze wel OK, toen waren we een weekend weg). Ze nam een paar keer een hap, maar vond het toch niets uiteindelijk. Champignons: enthousiaste reactie, maar zich verslikt in de eerste die ze naar binnen probeerde te werken en daarna geen zin meer in. Klein beetje kabeljauw: totaal genegeerd, geen interesse. Daarna maar wat auberginepuree uit de koelkast gehaald en dat ging erin als koek! Toch jammer van de Rapleydag.
Wij hebben ons eerste verslikincident gehad vandaag, en moeder en kind hebben het goed doorstaan En de boosdoener: één mandarijntje... Heeft ze al eerder gehad en ze vindt het heeeeeerlijk. Heeft vast te maken met de kilos mandarijnen en sinaasappelen die ik heb weggewerkt tijdens zwangerschap en bv. Tot nu toe zoog ze ze lekker leeg en kreeg ik het velletje terug. maar ze begint steeds meer te 'kauwen' en door te slikken en dat probeerde ze nu met het mandarijntje ook... En dat ging dus niet helemaal goed. Ze maakte er geen geluid bij maar zat ineens met zwaaiend armen, bestraan de oogjes en duidelijk lichtelijk in paniek naar mij te seinen.... Zielig! Maar goed, tegen dat ik haar (rustig) uit de stoel had, schoot partjes al los en uit haar mond.... En pakte liesbeth het volgende stukje al. Ik heb de partjes daarna wel in twee gebeten!! Dat pakt wat moeilijker, maar ik durf toch even geen hele stukjes meer te geven...
Sinasappels en manderijnen worden pas vanaf 9 maanden aangeraden hoor, die zijn vrij zuur voor de maag en darmen! Vervelend als ze zich zo verslikken! Hier gelukkig niet vaak gehad.. Meisje stond vanmiddag de manderijntjes van het schoteltje te eten, had hem geschild maar nog niet in stukjes, dat deed ze zelf wel even! Later zat ze heeel lang ergens op te sabbelen, en kwijlen dat ze deed! Een stuk manderijnenschil...
@ Suusje : het viel me mee dat ik er niet héél erg van schrok. Ik had gelukkig al gezien dat ze het stukje helemaal in haar mond had, dus het was niet echt een verrassing... Ik weet dat het pas vanaf 9 maanden wordt aangeraden, maar zou het zo'n kwaad kunnen? Ze heeft nooit krampjes, ook nu niet. Geen luieruitslag,... Ik dacht niet dat het allergeen is, dat ligt natuurlijk anders.
Ff een update van hier, sorry voor de late reactie, we hebben een druk weekend. De nachten gingen redelijk... Eerste nacht ben ik in een ander kamertje gaan liggen en man met dochter op onze slaapkamer. Dat was niet zo'n succes. En ook helemaal niet handig, dochter moet er juist aan gaan wennen dat ze op d'r eigen kamertje gaat slapen. Dus afgelopen nacht heeft ze in d'r eigen kamertje geslapen en hadden we een éénpersoonsmatras ernaast gelegd. Als ze wakker werd ging manlief erheen om haar te troosten. Soms lukte dat, soms niet. Uiteindelijk heeft er 4 uur tussen de voedingen gezeten. De nachtvoeding er helemaal uitkrijgen (of maar één) is nog even niet realistisch. Maar met 4 uur ertussen ben ik al blij. Ik hoop dat we het zo een beetje kunnen oprekken. Ik had graag de natuur z'n gang laten gaan, maar ik trek het niet. Nu ik nog thuis ben gaat het nog wel, ik kan in ieder geval overdag een dutje doen, maar ik moet straks echt weer aan het werk en dat wordt het lastig. Hier ook voor het eerst manderijntjes gegeten, ze vind ze lekker! Gaat echt heel goed. Vandaag waren we in Blijdorp en heeft ze lekker zitten smikkelen. Ze heeft ook voor het eerst roggebrood op, dat vond ze ook lekker. Mrs Hair, ach wat sneu. Hier heeft dl ook wel eens met zo'n beteuterd gezicht gezeten nadat ze zich had verslikt. Om vervolgens weer lekker verder te eten.
4 uur ertussen klinkt oke, Linnie! Geef je man maar een compliment, vind het goed dat hij je helpt op deze manier!
Zal ik doen. Ik vind het ook heel fijn, hij vind het vanzelfsprekend. Samen voor een kind gekozen, samen voor zorgen. Dat is natuurlijk ook zo, maar ik lees regelmatig andere verhalen... Over het algemeen laat dl zich beter door papa troosten dan door mama (tenzij met borsten, daar kan papa natuurlijk niet tegenop ). Laten huilen is hier geen optie, daar voelen we ons beiden niet prettig bij. Helaas krijgen we van bijv. familie ander advies. En nu maar hopen dat deze aanpak een klein beetje ons oude patroon kan doorbreken.
Goed bezig, Linnie en Linnie-man! Bij ons gaat het ook ongeveer zo... wij laten haar ook niet huilen, hoor, maar proberen ook de nachtvoedingen zo langzamerhand wat in te perken. Veel succes.
Ik heb ook zo' n topper wat dat betreft! Gelukkig heb ik het nooit zo hoeven doen. Ik denk ook niet dat hij dat gepikt had. Als hij wakker werd 's nachts was er iets en wou hij alleen mama's borst! Meer troost dan honger dus. En laten huilen is hier ook nooit een optie.
Pfff... sjonge jonge... Vandaag toch maar even de hap gebeld. Dochter had al een dag of 3 a 4 niet meer gepoept en ik begon me toch een beetje zorgen te maken. Ze zat weer heel moeilijk te persen, dit keer zonder resultaat. Advies van de hap: roosvicee laxo, ontbijtkoek en sinaasappelsap (??)... Uiteindelijk heeft ze een heel klein beetje gepoept, beetje pindakaasachtig. Maar het heeft nog niet echt opgelucht volgens mij. Morgen maar even naar de huisarts.
Gelukkig maar! Arm kleintje! Die van mij doet juist heel vaste keuteltjes op dit moment. Ik vraag me ook altijd af hoe makkelijk dat gaat. Ze poept vaak 's nachts, volgens mij wordt ze er wakker van. Op dit moment heeft ze koorts en is verkouden. Ze kan dan ook maar moeilijk in slaap vallen en wordt snel weer wakker. Ik vind het zo zielig, maar ik word er zelf ook helemaal gek van. Ze voelt zich duidelijk rot, maar ik heb het gevoel dat ik haar nauwelijks kan helpen. Vannacht was ze al 4x geweest en ik was al doodmoe toen ik naar bed ging. Dus man opgepord dat hij zou gaan. Hij heeft haar getemperatuurd en een zetpil paracetamol gegeven. Toen hoorde ik haar pas om 5 uur weer. Ze lag te jammeren. Toen ik eindelijk bij haar was (grote moeite om wakker te worden en kamerjas aan te krijgen) was ze weer in slaap gevallen! Hoe lang zou ze al gehuild hebben, terwijl ik daar doorheen sliep!!?? Voel me wel schuldig. Om 6 uur kwam ze weer, toen was ze behoorlijk overstuur toen ik bij haar was. Ik moest haar echt troosten voordat ze wilde drinken. Weer had ik het gevoel dat ze al even aan het huilen was geweest, maar dat ik daar gewoon doorheen had geslapen (beide deuren staan altijd open, dus normaal horen we haar meteen).
He, wat vervelend is dat he! Ik herken het gevoel hoor, dat je tegen je eigen grenzen op loopt. Is het niet een idee om gewoon haar zolang ze ziek is lekker bij jullie op de kamer te leggen? Een betere troost is er niet voor haar denk ik. In het leven kan je gewoon niet alles oplossen en voorkomen. Ik denk ook niet dat daar de sleutel ligt. Volgens mij is het gewoon genoeg dat je er bent, dat ze niet het gevoel hebben aan 'de wolven overgeleverd' te zijn zeg maar. Ik denk dat je daar het meeste mee helpt. Je kan haar pijn niet wegnemen en dat hoeft ook niet, je kan haar wel laten voelen dat ze het niet alleen hoeft te dragen. Misschien slaap je dan zelf ook beter, omdat je er dan niet uit hoeft en haar al bij je hebt. Heel veel beterschap voor je kleintje, je moet maar zo denken "over een weekje is het weer achter de rug"