Rapleymama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Trees, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik heb niet alles gelezen, maar spoelen na de ventolin, nooit gehoord. Zal het mijn man zeggen, die heeft ook astma.

2. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Jep, mijn vriend spoelt ook altijd. Maar die gebruikt volgens mij geen ventolin meer, maar een ander soort diskus, die je dagelijks moet puffen, om aanvallen te voorkomen ipv bij aanvallen. Met ventolin spoelde hij ook niet volgens mij.

3. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Hier salbutamol en beclometasol (ofzo) en ook altijd spoelen

4. fafje

fafje Niet meer actief

vandaag heeft meneer weer gesmuld van rijst, courgette en ..kipfilet wat ik in een braadzak had klaar gemaakt!

heeft heel wat manderijntjes gegeten en (weer) een banaan...

5. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Ik heb gisteren maar eens gewone licht volkoren pap geprobeerd. Nooit gedacht dat ze het lekker zou vinden, maar ze kreeg er geen genoeg van. Dus ipv brood nu pap.

Ik zit met nog iets waarvan ik even niet weet wat ik er mee aan moet. Veerle krijgt nu 3 flessen op een dag van 180-6. In de middag gaat deze vaak niet op. Ook heb ik het gevoel dat ze echt wat meer uren tussen eetmomenten nodig heeft. Alleen voor die 3e fles moeten we haar echt uit een diepe slaap halen. Dat begint nu een beetje vervelend te lijken voor haar. Ze wordt huilend wakker en als ze genoeg van haar flesje heeft en niet meer wil dan moppert ze. Later dan 19:00 uur savonds krijg ik haar niet naar bed, dan valt ze om. Ze komt om 18:00 uur uit haar 3e slaapje en dan geef ik dus vaak brood/pap/rijstewafel ect. Om dan die 3e fles op 19:00 uur te zetten lijkt me zo kort op elkaar.

Heeft iemand van jullie een idee hoe je dit aan zou pakken?

6. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik heb hier (BV) nooit wakker gemaakt, dat vind ik echt onnodig. Hier is het altijd een voeding voor het slapen gaan, ongeacht wanneer ze voor het laatst gegeten heeft. Ik laat haar gewoon drinken zoveel als ze wil en dan gaat ze de nacht in. Altijd zo gedaan, vanaf de geboorte. Werkt hier prima..
    Gisteravond bijv pas om 19.00 avondeten gegeten ivm enorme drukte op de weg.. om 19.30 gewoon nog BV en naar bed.. Ze drinkt dan, ondanks ze net flink gegeten heeft, gewoon een goede voeding weg.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier net zo; nooit wakker gemaakt! Ik heb mijn zoontje altijd laten slapen, al was dat tot na 18.00 uur. Slapen en eten is altijd op verzoek. Dan gingen we gewoon warm avondeten (dus geen brood) en dan gewoon voor het slapen gaan nog borst.

8. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    @kwekijzer: Jeetje, ze wordt dus om 18.00 wakker maar is dan om 19.00 weer doodop?
    Wat krijgt ze ong. binnen rond 18.00 dan? Als ze dan bijv alleen een rijstwafel eet dan zou ik gewoon om 19.00 de fles geven bijvoorbeeld/ Kun je niet een heel klein beetje schuiven in haar slaapjes, dat ze bijv rond 17.30 wakker wordt. Is natuurlijk lastig om in te schuiven ik doe de kleine hier namelijk naar bed wanneer ik zie dat hij moe is maar ik hoor ook wel eens dat mensen hun kind altijd om 10 uur en bijvoorbeeld om 3 uur op bed leggen. (lijkt mij niet echt te werken maar goed.) Je zou haar ook om 19.00 gewoon een papfles kunnen geven? Hier krijgt sukkebaby rond 19.15 150/5 met rijstbloem
    Krijgt ze tussen de middag warm?

Nou, gisteren heeft meneer weer goed gegeten. Eerst begon hij weer te piepen en met zijn armpjes naar mij te hangen maar uiteindelijk heeft hij toch een halve gewokte courgette met knoflook op. De bami liet hij echt totaal links liggen!

Vannacht om 04.30 was het hier feest. Kleine lag wat te jengelen dus man ging kijken zat hij echt helemaal onder de poep.Was zo sneu hij lag echt nog half te slapen op de commode, zo'n zielig huiltje erbij. Tot zijn borst en schouders zat hij onder! Onder de douche had ie al weer de grootste lol en bij ons terug in bed viel hij gelukkig wel weer in slaap.

Hebben jullie misschien nog tips tegen de diarree...? Hoe zou het bijv. uitpakken als ik hem een nog niet helemaal rijpe banaan geef? Of zou dat niet slim zijn? De ORS doet wel iets het is nu niet alleen meer water/ slijm maar gewoon uhm tja, dunne pap! ;)

9. zogelukkig

Sukke: misschien was (in olie?) gewokte groente met knoflook net iets te heftig bij diarree! Ik zou gewoon gekookte groente met aardappel geven.

Banaan kan je ook geven hoor.

ORS is trouwens geen middel tegen diarree; het is een middel tegen uitdrogen, dus bij continue waterdunne diarree of spugen icm niet drinken.
    Als je zoontje gewoon drinkt (melk, water, thee, aangelengd troebel appelsap) hoef je helemaal geen ORS te geven!
    Wat je zou kunnen proberen is Okugest van VSM.

10. Babel44

Babel44 Niet meer actief

@kwekijzer (hilarische nick trouwens :D): ik heb haar ook nooit wakker gemaakt voor bv hoor! Mijn ervaring toen ze kleiner was: slapen gaat voor eten, als in: als ze erg moe was terwijl ik dacht dat ze "moest" eten, moest ik haar daar toch niet mee vermoeien maar lekker in bed stoppen. Het slapen was dan belangrijker.

Ik voedde ook altijd voor het slapen, en doe dat nog trouwens, voor alle slaapjes. Alleen een kleine periode heb ik dat niet altijd gedaan, omdat ze erg kort tussen de voedingen liet, dus ook erg kort sliep, en ik de tijden tussen het eten wat wilde rekken. Toen ging ze na een tijdje ook wat langer slapen en was het ritme weer goed: voeden voor het slapen. Maar goed, ik dwaal af, das voor jou nu geen oplossing, en je kindje is ook al groter dan mijn meisje toen was.

Wat is haar schema dan precies? Want ik begrijp het niet helemaal. Krijgt ze geen avondeten? Groente oid?

En het kan ook zijn dat ze in haar slaapjes aan het schuiven is natuurlijk, naar 2 slaapjes?

@Sukke, ik denk altijd dat je diarree echt niet moet willen "stoppen" omdat er dan iets "uit het systeem" moet en je dat niet moet willen tegengaan. Maar ik ben geen expert of arts.

11. fafje

fafje Niet meer actief

hier ook nog nooit wakker gemaakt zowel met bv als kv ( maarja was dan ook ehct een slaapkop, kreeg em niet eens wakker)

Maar nu hij ouder is en bijv laat zn dutje doet, laat ik hem niet langer als tot 15u slapen...want anders issie echt nog klaarwakker om 19 of 20 uur...

je zou toch ook het flesje wat kunnen verklein overdag? of gewoon wat proberen te schuiven met de dutjes?

ik gign op een gegeven moment wle en bepaalde tijd op staan...zodat zn dutjes wel wat beter uitkwamen, wnat om 18u uit een dutje, vond ik dus ehct niet handig als hij weer om 19u naar bed "moest "

Mss even je ritme een klein btj aanpassen, slaapt je kindje direct na de 2e fles?

12. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    @ZG: Ja dat dacht ik dus ook van die ORS. Maar de HA en het CB zeggen dat het met 3 dgn ORS over moet zijn... Ik snap het allemaal niet meer hoor. Had Manlief ook verteld wat jullie hier zeiden over juist wel vezels etc maar hij hangt om 1 of andere reden toch aan het advies van HA en CB vast. Vannacht zei hij al, misschien morgen toch echt maar alleen die ORS geven....
    En die olie! *STOM* wat ben ik ook een doos. Hier altijd maar als tip geven om olijfolie ofzo te geven als een kindje moeilijk poept en nou zit mijn eigen mannetje met die diarree en wat doe ik!!!! *zucht* Ga straks idd maar even langs de DA. Hij drinkt overigens wel redelijk. 3 flessen van 150/5 en daarnaast ong nog wel 100cc water/thee.

@babbel: Tja, daar zit wel wat in maar hij heeft het nu al 6 dgn!

13. fafje

fafje Niet meer actief

sukke, ik zou ook even gekookte groentes geven! wat zielig heh die diarree!!

14. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Bij diarree heb ik altijd geleerd: veel volkorenspul maar volgens mij heb je al veel tips gehad. Banaan zou dan ook goed zijn ja. Niet teveel vetten want die spoelen juist door.

Hier gisteren (volkoren ;)) pasta gegeten, ik vind het echt goud hoe hij die sliertjes als een volleerd italiaan tussen getuitte lippen wegslurpt (incl geluid haha, geweldig). Ik snijd ze wel in kleine stukjes anders kan hij er niets mee. Had er parmezaanse kaas doorheen gedaan, pompoen met knoflook en zalm uit de oven. Ik geniet ervan, zoals hij lekker met ons mee-eet en met smaak. Hij eet ook behoorlijk wat, moet echt rekening met hem houden bij het boodschappen doen.

@ Kwekijzer:
    Hier om 14:00 een fles, slapen van ongeveer 14.30 tot ongeveer 16.30/17:00 en daarna geef ik hem eigenlijk alleen maar thee, soms een rijstewafel (afhankelijk van wanneer hij wakker is). Om 18:00 uur gaan we aan tafel, veel later lukt echt niet dan is hij te moe om te eten. En dan drinkt hij rond 19:30 een volle fles (150 cc met 4 schepjes melk) bijna leeg.
    Het is wel ongeveer, wij laten hem slapen als hij slaap heeft en eten gaat met ons mee (en die fles is dan rond 14:00 uur omdat hij dan vaak wat jengelig wordt, ik denk dat hij een banaan ook prima zou vinden).

15. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    #2815 Omelet, 9 nov 2011
    Laatst bewerkt: 9 nov 2011
    Oh en ps :))) HIer nooit wakker gemaakt.

Tips bij diarree:
    Rijst (ewater, emeel, ebloem, ewafel, evlokken)
    Vlees: Kip (of geen vlees natuurlijk)
    Groente: Wortel
    Drinken: Geen sap
    Fruit: geen kiwi enzo (of sinaasappel), appel wel

16. zogelukkig

En:

Blauwe bessen
    Bosbessen(sap)
    Roggebrood
    Troebel vruchtensap

Ev. Psylliumvezels

Ors is echt geen medicijn. Als je alleen dat geeft, krijgt je kind echt te weinig voedingsstoffen binnen en zal het zich zwak gaan voelen. Bovendien doet het niks met de darmwerking.

17. Kwekijzer

Ja, op het moment slaapt ze 5 kwartier in het uur. Ze slaapt echt heel erg veel. Ze ontwikkeld zich ook veel op het moment, ze zegt papapapapa-mamamama, tijgert en probeert te gaan zitten. Dat is volgens mij ook best veel ineens?

Het wisselt wat ze eet. Gisteren heb ik haar 60cc melk met lichtvolkoren pap aangeboden. Daarna fruit. Dan zou ik denk ik dat niet meer moeten doen en alleen brood (eet ze niet zoveel van) en/of een rijstewafel aan gaan bieden. Uurtje later dan die fles. Ik ga het denk ik wel zo proberen om te kijken wat ze gaat doen. Misschien gaat ze overdag vanzelf wel wat meer vragen. Ik vermoed namelijk dat ze gewoon door gaat slapen.

Wij eten zelf tussen de middag warm trouwens, vandaar dat het zo loopt. Voor mijn gevoel heeft je lichaam overdag meer aan die warme maaltijd, de boer hier wil het ook graag zo:p

Ik heb geen tips voor diarree, behalve wat hier al geadviseerd is, ik heb er niets aan toe te voegen. Ik merk wel dat rijst en kip bij Veerle altijd stopt, maar als ik hier zo lees dan moet dat juist niet? In ieder geval wel vervelend voor Sukkebaby, zielig zijn ze dan he...

18. fafje

fafje Niet meer actief

kwekijze,r oh vandaar! ik heb toruwens verkeerd gelezen, dacht dat jouw kindje al 9 mnd was!
    Met 8 mnd, dronk en at mijn zoontje ehct suuuuper veel...en was ook in een enorme groei en ontwikkelingsfase!! nou succes!

19. Kwekijzer

Ik gebruik opzich richttijden hoor, het is hier niet een wet van meden en perzen of zo.

Als ze wakker wordt smorgens:
    180-6 (max 7:00uur krijgt ze meestal haar eerste flesje)
    warm eten en yoghurt rond 11:00 uur
    180-6 rond 15:00
    18:00 bied ik haar verschillende dingen aan, de ene dag geeft ik een rijstewafel en een stukje brood, de andere dag bied ik iets van pap aan. Het is een beetje zoals het loopt/uitkomt en waar ik denk dat ze zin in heeft. Verder krijgt ze dan altijd fruit en iets van thee.

Als ik fruit tussendoor geef, drinkt ze haar flessen niet op. Daar laat ze al vaak best wel wat van staan.

Rond 21:30 uur krijgt ze nog een fles 180-6

20. adi

adi Niet meer actief

ORS wordt op deze manier wel gebruikt om de maag en darmen tot rust te brengen bij een ziekte waarbij de maag helemaal niks meer kan verdragen en niks meer opneemt aan voedingsstoffen.
    Toen mijn kinderen Rota-vorus hadden hielden ze helemaal niks binnen, en ze spuugden alleen maagzuur en op gegeven moment bloed.
    Hun maag kon gewoon niks meer aan.

Toen hielp het echt om 2 dagen alleen ORS te geven. Ze kregen het overigens via sonde, waren zo uitgedroogd dat ze door drinken niet voldoende binnen konden krijgen. En het was constante lage toevoer, zodat de maag zo min mogelijk werd belast.

In zulke situaties kan ik me voorstellen dat al het eten en drinken wordt geelimineerd, om de boel weer te 'resetten'. Dat had jij volgens mij ook 1x met jou zoon, alleen bv totdat de boel weer rustig was.
    Maar ik zou deze aanpak nooit thuis hanteren met alleen ORS, kindje verzwakt echt behoorlijk en heeft amper energie.

Deel Deze Pagina