Rapleymama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Trees, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Ik heb even wat praktische vraagjes.
    Hoe doen jullie het met kip? Ik had gisteren wat stukjes kipfilet gegeven, maar dit bleef letterlijk in zn keel hangen omdat het best droog is natuurlijk.
    En hoe doen jullie het met slierten? Zoals spaghetti en mie? Hier stikte meneertje er bijna in dus heb de spaghetti van de week uiteindelijk maar geprakt.

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik gaf pas vlees na 1 jaar, het is niet nodig. Nu eet mijn zoontje het niet, hij vindt het niet lekker, mij best. Ook al kunnen ze kauwen met 7 maanden, kippenvlees is toch best wel heftig om goed te malen vind ik.

Ipv spaghetti kan je penne of fusili of vlinders geven, die kunnen ze zo beetpakken. Het liefst volkoren, dat is lekker voedzaam.

Je laat het toch wel zelf pakken en in z'n mond doen he?

3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    @ Zogelukkig, klopt inderdaad wat je zegt, normaal gesproken hoeft vlees pas na een jaar of evt vleesvervangers. Echter heb ik een chronische darmziekte waardoor ik zelf juist extra veel vlees en ander ijzerrijkvoedsel moet eten. We hopen door de bv dat mijn zoontje geen last gaat krijgen van zn darmen, maar ook hij zit nu wat laag in zn HB waardoor ijzerrijk voedsel zoals vlees juist wordt aangeraden.

Je idee van penne, fusilli of vlinders vind ik helemaal top! Stom dat ik daar zelf nog niet aangedacht heb.

Uiteraard pakt meneertje hier zelf alles van zn blad van zn kinderstoel. Een bordje gooit hij namelijk weg. Het meeste gaat richting zn mond maar er verdwijnt ook wel wat op de grond. Ga er vanuit dat dat overal wel zo gaat.

4. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Nou vandaag dan voor het eerst iets via rapley gegeven om te oefenen!
    Heb haar eerst wel een potje gegeven, omdat ik dacht dat er nog niet zoveel in zou gaan en het is om te oefenen. Als het goed gaat wil ik zsm de potjes achterwege laten.
    Dus een broccoliroosje en een aardappeltje neergelegd. Ze dook meteen af op de broccoli en hij ging meteen haar mond in en was vrij snel op :). Erg leuk om te zien. En qua knoeien viel het me zeer mee. Ze deed het best netjes en heeft hem helemaal opgegeten. De aardappel pakte ze wel vast maar bracht ze niet naar haar mond. Het groene trok duidelijk meer aan.
    We vonden het trouwens wel spannend hoor. 1 keer verslikte ze zich en werd ze wat rood en moest hoesten. Vriendlief wilde haar bijna de stoel uit sleuren en vroeg zich af of we moesten stoppen. Ik gaf aan dat wij juist rustig moesten blijven en tja ze zal over een tijdje toch ook stukjes brood (moeten) gaan eten, dus spannend blijft het toch. Evie had er zelf het minste last van geloof ik. Het leek alsof ze het vaker had gedaan!

Hebben jullie wel eens meegemaakt dat je echt in moest grijpen? Of lossen kindjes dat echt zelf op? mbt verslikken bedoel ik.

5. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier krijgt ze gewoon Spaghetti en Bami soms. Dat slurpt ze naar binnen, had ze al vrij snel door. :D

Mijn dochter krijgt sinds kort ook vlees, en kipfilet gaat er hier juist erg goed in.
    Moet alleen wel oppassen, vlees krs als ze goed ander eten gegeten heeft, anders wil ze niets anders meer, haha!

Leonizzle, hier nooit in moeten grijpen, maar in het begin ook zo gezeten hoor! Ook echt zitten schelden op de Rapley methode enzo, en gezegd, ik doe dit niet! Haha. Maar toch wilde ik het graag doorzetten en daarna heeft ze zich nooit meer verslikt.

6. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Haha ja dat heb ik dus ook. Ik vind het een leuke methode waar ik echt iets in zie en dus graag wil doen, maar vind het tegelijkertijd doodeng!

7. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Heel herkenbaar. :D Heb ook toch de eerste 1,5 week ofzo gepureerd gegeven, maar dat at ze amper en ik voelde me er toch niet lekker bij, dus toch maar weer geprobeert en toen ging het super! Daarna bleef het gewoon goed gaan.

8. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    hier ook wel een keer op z'n ruggetje geklopt, meer voor m'n eigen geruststelling want hij had het niet echt nodig en lostte het zelf wel op

9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Even terugkomen op het corrigeren van gedrag. Wij hielden het in het begin gewoon op rustig nee zeggen. Ik heb nooit de illusie gehad dat het veel uitmaakte, maar ik vind het wel belangrijk om een kind duidelijkheid te geven. Dus ja, ik corrigeerde ook met 6 maanden. Alleen ging ik toen meteen over op afleiden en nu corrigeer ik duidelijker en krijgen zaken meer consequenties. (afnemen van eten of speelgoed bijvoorbeeld)
    Ik moet zeggen dat het testen van de zwaartekracht redelijk snel over was met eten omdat we hem wat minder gaven en hij het dus belangrijker vond om het in zijn mond te stoppen. Een bord heeft hij pas sinds een paar manden denk ik. Hij kiepte dat altijd om. Eerst op de grond, daarna op de tafel. Dan leg ik het net zo graag meteen op tafel.
    Momenteel krijgt hij wel altijd bestek (volwassenbestek, anders weigert hij sowieso), maar hij doet er niet veel mee. Dat vind ik geen issue, ik ga ervan uit dat hij dat vanzelf overneem van ons.

Stikken ben ik nooit echt bang voor geweest. Wel een paar keer op zijn rug geklopt, maar nooit echt enge momenten. Wel merk ik dat sommige etenswaren niet lukken. Rauwe andijvie krijgt hij bijvoorbeeld niet weg. Dat blijft altijd plakken, dus dat geef ik niet meer.

10. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    ik vind het ook erg eng eigenlijk!maar na een paar weekjes pureren voel ik er wel voor om rapley te aan proberen. zie echt wat in de hele gedachte. sta ik wel achter maar mijn angst was tot nu toe te groot...

heb toch een paar vraagjes, misschien kunnen jullie me helpen:

onze kleine eet/zit in de wipstoel. hij is nu 6 1/2 maand en een maand te vroeg geboren. is het mogelijk om ook in de wipstoel te voeden? wel lastig omdat hij het eten niet voor z'n neus heeft. hoe doe je dat dan??

welke groente/fruit zijn het handigst om mee te beginnen? hoe groot moeten de stukken zijn?maw hoe gaat dat in de praktijk?

ik ben dus idd ook bang dat er een stukje blijft steken in z'n keeltje...als hij 'echt' een soort van stikt, kan je toch niet rustig blijven zitten en wachten tot hij het zelf oplost??

onze kleine is een spugertje dus vandaar die angst voor stikken...hij heeft twee keer zo overgegeven van fruit, dat ik dacht dat hij erin bleef...is het dan wel verstandig om te beginnen met rapley?

ik geef nu volledig BV afgezien dan van de gepureerde hapjes die wel goed gaan over het algemeen.

11. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wipstoel is echt af te raden. Ze zitten dan niet rechtop dus als er een stukje in het keeltje schiet kunnen ze dit niet zo makkelijk teruggeven.. Ik heb het zelf nooit gedurft, dan had ik haa rnog liever op schoot rechtop.

Wij zijn begonnen met dingen als courgette, aubergine, bloemkool. Beetje zachtere groentes. Vooral courgette was een heel groot succes in t begin.
    Stukken maakt opzich niet zo heel veel uit is mijn ervaring. Soms snijd ik gewoon plakken af en soms juist langere stukken.

Ik zou niet weten waarom een spuger niet goed stukjes zou kunnen eten.
    Mijn dochter heeft ook altijd veel gespuugd, gelukkig nu bijna nooit meer, maar geen probleem hoor.
    Stikken zullen ze niet zo gauw doen, kokhalzen en het naar buiten werken wel. Probeer er ontspannen mee om te gaan, maar ik weet uit ervaring dat dat op het begin moeilijk is.
    Nu moet ze wel eens hoesten met rood betraande ogen, mijn moeder bijv schiet dan in de stress, maar ik heb het niet eens meer echt door. Meestal is dat als ze te gulzig eet of drinkt en heeft het niets met de stukken te maken.

12. fafje

fafje Niet meer actief

duchess, die courgette en aubergine kook je die? en geef je dat zonder schil?...en in wat voro stukken geef je dat dan? in het begin dan...
    Moet het zo gaar zijn, dat baby ehct moet knagen?

13. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    @fafje: Luca was gek op courgette en aubergine. Ik kookte ze kort, minuut of 3. In dikke schijven en dan geven miss eerst zonder schil, maar later ook met.Volgens mij sneed ik de schil er een beetje af, want hij is wel wat taai.

@spugen: Ik denk dat kinderen die stukken krijgen minder snel spugen van eten, dan de gepureerde, omdat ze zelf kunnen doseren en verslikken heeft idd niets met spugen te maken.

14. fafje

fafje Niet meer actief

sanna, thanks! ohh ik kan echt niet wachten, lijkt me zo gaaf om te zien hoe ie dat helemaal zelf gaat doen...

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Even teruglezen; al jouw vragen zijn allemaal al uitvoerig behandeld in dit topic!;)

16. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Courgette hier idd ook in plakken. Ik gaf in het begin alles zonder schil. Nu meestal nog steeds, maar denk dat het inprincipe wel met zou kunnen nu (bijv courgette dan)
    Ik kookte het ook gewoon een paar minuutjes, courgette wordt heel slap en nat, dat slurpte ze zo naar binnen hihi. Groot succes hier. Brocolli is ook een fijne om mee te beginnen, lekker zacht en goed vast te houden.
    Gewoon een beetje je gevoel volgen en ik volg het introductieschema van Kleintjes.

17. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik moest even lachen om het plaatje uit de eerste post :D Wat zijn wij blij met onze hond en de hond met ons ;) Hij hangt altijd rond de stoel van onze zoon en als er iets valt is hij er als de kippen bij. We houden er zelfs rekening mee of het voedsel ook geschikt is voor de hond! Fruit lust hij bv niet dus dat laat hij gewoon liggen, maar broccoli en worteltjes vind hij ook heerlijk. Onze zoon begint nu echt flink te bunkeren. Was het met 6 maanden hier en daar een likje, nu eet hij met het ontbijt zo 4 boterhammen (zonder korst, hij besloot opeens dat hij die niet meer wilde, ook prima daar maken we de hond weer blij mee :)) Verslikken hebben we hier 1 keer meegemaakt en dat was met appelmoes zonder stukjes. Kinderen verslikken zich eerder in vloeibaar voedsel dan in stukken. Het boek van Stefan Kleintjes heeft alles duidelijk gemakt en ben dan ook nooit bang geweest dat het mis zou gaan. En hij eet nu prima zelf, ook met zijn eigen bestekje, zo lief :D

18. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hallo meiden,

Nog een maandje voor we hier ook kunnen beginnen, maar ik heb vast een praktische vraag.

Onze uk gaat 2x per week naar het kdv, en ik wil eigenlijk dat hij daar zijn groente eet (omdat ik het hier ook overdag zal doen)
    Hoe kan ik dit het beste doen? Koken en meegeven zodat hij het koud kan eten? Of is er een andere manier? En hoe doen jullie dat?

19. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Liza: ik zou het even overleggen met de leidsters. Hier vonden ze het 'eng' in het begin om stukken te geven, nu doen ze niet anders bij hem. Als je kindje de groenten koud lust kun je het toch koud geven of kort laten opwarmen in de magnetron (daar ben ik zelf niet zo'n voorstander van). Zelf geef ik geen groenten mee, die krijgt ie thuis aangeboden als ie niet te moe is.

20. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    xxxxx1974, thnx voor je reactie. Wij hebben een antroposofisch kdv, en meerdere kindjes die volgens rapley te eten krijgen, dus de leidsters vinden het geen probleem.
    Verwarmen ben ik ook niet zo enthousiast over, dus vandaar dat ik benieuwd ben hoe andere moeders dat doen.

Deel Deze Pagina