Is genoeg! Pas nu kan ik de tanden van mijn zoontje goed poetsen. Ik heb het wel altijd gedaan op vaste momenten (r&r), maar soms maar heel kort even een vinger met poets door dat mondje halen. Paar dingen: geen zuur (yoghurt, fruit, sap) geven vlak voor het poetsen of eerst wat water laten drinken. Verder de eetmomenten beperken en niet de hele dag door aan een tuitbeker lagen lurken. In de jaren 70 werd niet gepoetst, maar was er ook zoveel gesuikerd babyspul. Ik heb maar 1 gaatje gehad.
Liesbeth had er geen moeite mee... Ik had ze wel geweld in warm water, droog lijkt mij wat 'gevaarlijker' wbt verslikken. Ze vond het echt heel lekker, heb haar nog nooit zo geconcentreerd bezig gezien...
Wbt tandenpoetsen heb ik altijd t zelfde als Faf gedaan. Yasemin kreeg haar eerste tandje met 11,5 maand. Maar heb met een maand of 6 een borsteltje gekocht en haar daar mee laten spelen, soms een beetje poetsen etc. Gewoon om alvast te wennen. Hebben verder altijd gedaan dat ze zelf mocht poetsen als ze echt niet wilde dat papa en mama het deden. Ik maakte daar nog niet zo'n probleem van. Nu weet ze dat mama eerst alle tandjes langs gaat en daarna mag ze zelf poetsen. Gaat nu prima. Maar als het een dagje minder goed gaat, maak ik me daar ook niet druk om. Denk dat het toch nog meer is dat ze er echt aan wennen en dat ze de fluor binnen krijgen inderdaad.
Ik poets ook altijd eerst voor, soms doet ze dan haar lipje of tong over de tandjes maar ik zeg altijd dat ik eerst "poets" geluidje wil horen voordat ze zelf op de borstel mag knabbelen. Dus ik poets altijd eerst onder en boven en dan mag ze er zelf mee spelen. Hier 7 tandjes, vanaf dat ze 6 maandjes was ongeveer.
Ohja, rapley! We waren net op een drukke verjaardag en bij de hapjes kreeg DL een schrijfje komkommer. Ze ging met de eerste schrijf kruipen en toen ze terugkwam was er nergens meer komkommer te bekennen. Tot ze een half maantje uit haar mond toverde en aan ons terug gaf. Mn SZ gaf haar nog een 2e schrijf komkommer, die stopte ze compleet ! in haar mond, onze breed bek kikker, en een paar minuten later kreeg ik nog een heeeeel klein stukje terug. Uiteindelijk 3 stukken komkommer verdwenen. Met gehaktballetjes doet ze dat ook weleens, het hele stuk in haar mond, heeeel lang sabbelen en knabbelen en dan is ineens haar mondje leeg! Toch leuk zo'n kinderrijke familie verbaasd te zien over rapley. Maar wel jammer dat de SZ in kwestie, die juist verbaasd is dat ze al komkommer, druiven en manderijnen uit het vuistje eet, haar DL met 7 maanden alleen prutjes voert.
suusjeuh leuk is dat heh, ik ken dat maar al te goed...alles verdwijnt en soms denk ik heh, si het nu al op./..en dan heeft ie nog een stuk...maar doet ie heel zuinig mee hahaha weetje wat ik zooo erg haat....als mn zoontje bij iemand op schoot zit...en bijv iemand hem een stukje van iets wilt geven,...whatever...en dan zegt "mag hij dit" ...ik zeg dna oke...en dan het diretc in zn mond propt...zonder dat ie uberhaupt weet dat ie iets krijgt!!!! oohh kan er zo kwaad om worden hahahaha...mijn SM doet dat dus wel es...zo van heir, en dan *prop* leuke vind ik altijd dat ie zn lippen stijf op elkaar houdt...en dna zn hoofd naar achter om het eerst es te bekijken...het zelf wilt pakken, neerleggen, en dan zelffff te pakken om op te eten/proeven
hahaha, is wel herkenbaar, maar ik heb sowieso een initiatiefrijke schoonfamilie geloof ik Veerle doet haar mond daar ook niet voor open, die wil ook zien wat ze krijgt. Leuk he
Fafje: ik heb een vriendin met een zoontje van ruim 3 die heel slecht eet. Die zet ze dan voor de tv en dan propt ze ook stukken brood naar binnen of ze tikt even tegen de lip zodat de mond in een reflex open gaat. Laatst had ik hem hier tijdens de lunch en ik had gewoon de tael gedekt en hij mocht natuurlijk alles pakken. Hij kon het gewoon allemaal zelf en trots dat hij was! Zo'n zelf belegde boterham smaakt natuurlijk ook veel beter! Heb dat wel gezegd tegen m'n vriendin, maar ze is echt bang dat hij niks eet als ze hem niet voert, jammer he?
Ja weetje ergens begrijp ik dat"öer gevoel "wel...van je moet iets eten....tis iets natuurlijks...maar ik vidn het idd zoooo jammer dat mensen het niet los kunnen laten en vertrouwen kunnen en willen geven aan hun kind... maar vaak komen er ook dingen van buiten af heh...je moet dit en je moet dat .. netals het eeuwen oude principe "bord moet leeg" .....zo zielig als je bedenkt, hoe kom je er bij dat jij altijd maar weet wat je kindje op kan op zulke momenten....zo zielig sommige kinderen krigjen daar buikpijn van...
@tandjespoetsen Dl gaat 's avonds altijd in bad (ik weet dat het niet zo goed is voor d'r huidje, maar ze slaapt er zo lekker op) en dan krijgt ze d'r vitaminedruppels en d'r tandenborstel. Ik probeer het altijd eerst ff zelf, maar vaak moet ze er niks van hebben. Dus dan geef ik hem aan haar en gaat ze er op knabbelen, ze vind het reuze interessant en is er rustig 10 minuten mee in de weer, dus ik vind het wel prima. Het komt vanzelf wel. Gisterenavond hebben we sinterklaas gevierd bij de schoonfam. We bleven er ook eten, maar "de pan" ging aan, dus niet geschikt voor dl. Ik had thuis lekker pompoen met kruiden en knoflook in de oven gemaakt en dat mee genomen. Ging er goed in! Haha, het was al weer ff geleden dat we pompoen op hadden. Hier zijn de mensen ook altijd redelijk verbaasd wat ze allemaal zelf eet. Wij zijn sowieso met alles heel erg van het zelf doen en alles op haar eigen tempo, niet alleen met eten. Haha, ik heb ook al helemaal zitten bekijken wat voor scholen er hier in de buurt zijn en welke goed bij onze ideeën past.
linnie, ik ben daar ook al mee bezig, vidn het ehct onwijs moeilijk...ik zit overal net tussenin eigenlijk...ben een btj dubbel
Er zit hier een jenaplan school in de buurt en dat lijkt me wel wat. Maar we hebben gelukkig de tijd.
Ik neig toch wel een beetje naar een vrije school... Maar ik moet me er nog eens heel goedin gaan verdiepen. Als we dadelijk verhuisd zijn, ga ik dat gelijk doen, want hier moet je bij sommige scholen al inschrijven net na de geboorte, dus ben al laat... Mijn nichtje was zelfs al ingeschreven voor ze geboren werd.
Verschilt heel erg per stad en ook per school hoor. De vrije school bijv is hier minder druk dus minder lange wachtlijsten. Maar de populaire scholen, hebben soms echt hele lange wachtlijsten.... De school waar ik vroeger op zat, een jenaplan, was toen mijn nichtje (nu 8) geboren werd, een wachtlijst van 4,5 jaar...
Oh nou dan ga ik zeker even informeren bij jenaplan hier. Ik denk dat zo'n school best wel bij ons past nl.
Ik ben blij dat ik wasbare luiers gewend ben dus niet direct vies ben van een beetje poep... J asmijn heeft buikgriep, gister avond, vanmorgen en om 12u een poepbroek, toen zat er nog wel wat textuur in. Vanmiddag 3x een spetterbroek en vlammend rode billen. Vanavond haar eventjes in blote billen laten lopen, hoorde gelijk geplas op 't vloerkleed dus had het afgedroogd en "flats" poep langs haar benen. Dus ML geroepen voor doeken en water, ze was schoon, stapt verder, weer flats! Bijna waterdun, bijna kleurloos! Ze heeft veel pijn aan dr billetjes. Dus maar een boel doeken klaarstaan en een teiltje biotex voor de vloerbedekking. En morgen een blote billen dagje om de boel wat te kalmeren. Ga haar vanavond maar een extra fles verdunde melk geven want dat drinkt ze moeiteloos weg.
Suusjeuh, beterschap voor je dochtertje! Hier geen diarree, maar wel knal rode billen. D'r ontlasting is licht van kleur en ruikt zoutig. Ik vermoed echt de kiezen.
Ben even benieuwd hoe jullie zo iets aanpakken. Vanavond stond er op het menu: gekruide aardappeltjes met knoflook uit de oven, haricot verts en een klein beetje pompoen van gisteren. Dl vind de aardappeltjes heerlijk, dus als het aan haar ligt eet ze alleen die. De groentes smijt ze resoluut over boord. Maar ik zou het toch wel fijn vinden als ze ook wat groente zou eten. Alles ligt bij elkaar op één bord, maar ze wijst echt alleen naar de aardappeltjes. Hoe doen jullie dat? Laat je ze dan alleen aardappel eten? Of zou je bijv. eerst de groente serveren en als daar van gegeten is, dan pas de aardappel op tafel zetten? Of andere tips??